Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:44

De paarden vonden de Agrobs maar raar haha. Alsof je een kind van snoep op groente over zet :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:35

Die van mij heeft het nooit lekker gevonden :+
Hier doen ze het beter op Hartog Comfort.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:38

De Agrobs werd hier ook niet gegeten :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:41

Ze eten het wel alle drie vooralsnog. Maar ze stonden wat verbaasd te kijken wat ik ze nu weer voor schotelde.

Met een pak hartog comfort doe ik 5 a 6 dagen. Dat wordt me een beetje te gek. Heb ook liever een losse balancer en ruwvoermix. Heb nu de vitalstyle soft & fiber. Die ruikt echt zo lekker!!
Laatst bijgewerkt door manzano op 14-01-24 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:41

Spruitjes _O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:43

Daihyo schreef:
Spruitjes _O-

Hahaha ja precies :')

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:08

manzano schreef:
De paarden vonden de Agrobs maar raar haha. Alsof je een kind van snoep op groente over zet :))

Herkenbaar. Was hier ook. :')
Maar ik wil echt niets anders meer! Hij vindt het heerlijk (en hij is nogal kritisch), zit mega goed in z’n vel en bulkt van de energie. Bijna iets te zelfs ~~}>

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:17

Die van mij eet de alpengrün heel graag, wat ik wijt aan de hoeveelheid suiker die er in zit.(9,4 %) de comfort heb ik vorig jaar gevoerd, dat vond ze dan weer niks aan. Sinds een paar dagen krijgt ze vitalbix Balance +, wat er tot nu toe goed in gaat ook al zit er maar 4 % suiker in. Hopelijk blijft dat zo!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:27

Ik wil mijn paarden wat likstenen aanbieden en heb gekeken naar de stenen van Lick block (voorbeeld https://www.paardendrogist.nl/lick-bloc ... emiumblock)
Maar vind de liksteenhouder te groot en vraag me af wat de ervaringen zijn. Zit er veel suiker in, hebben paarden een voorkeur qua smaak, etc.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:43

Lizenlotte schreef:
Die van mij eet de alpengrün heel graag, wat ik wijt aan de hoeveelheid suiker die er in zit.(9,4 %) de comfort heb ik vorig jaar gevoerd, dat vond ze dan weer niks aan. Sinds een paar dagen krijgt ze vitalbix Balance +, wat er tot nu toe goed in gaat ook al zit er maar 4 % suiker in. Hopelijk blijft dat zo!

De Balance+ heeft 9% (suiker en zetmeel), de Agrobs muesli 11.9%. Zetmeel telt ook mee, zo zit het al een stuk dichter bij elkaar

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:47

Miran schreef:
Lizenlotte schreef:

De Balance+ heeft 9% (suiker en zetmeel), de Agrobs muesli 11.9%. Zetmeel telt ook mee, zo zit het al een stuk dichter bij elkaar

Voor de smaak is zetmeel natuurlijk minder "zoet". Nou ja ik ben benieuwd of ze het na een paar dagen ook zo lekker gaan vinden. De balance+ vonden ze fantastisch. Zag bij 1 net nog Alpengrun Musli in de bak.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:56

Dat is wel waar. Hier wordt de Agrobs goed gegeten door degene die het krijgt.
Maar qua suikers voor de vertering is het verschil minder groot.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:08

Daihyo schreef:
Die van mij heeft het nooit lekker gevonden :+
Hier doen ze het beter op Hartog Comfort.

Die van mij eet de alpengrun muesli ook niet

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:46

Lizenlotte schreef:

Die 10% suiker is redelijk gelijk aan gemiddeld hooi. Daarvan eten ze meestal wel zo’n 10 kilo per dag. Dus die paar 100gr die ze daarvan krijgen is niet zo heel spannend.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:44

Voor sommige paarden kan dit wel spannend zijn en wil je gewoon echt niet nog extra belasting toevoegen aan het ( soms overvolle) systeem.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:50

De mijne was ook niet echt verzot op de Alpengrün muesli. Maar in haar geval denk ik dat ze de lijnzaadpellets te groot/hard vond. De mash vind ze dan weer super lekker, laat ze alles voor staan en roept er zelfs op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:06

De meeste ruwvoermixen (waar ik de Alpengrün muesli eigenlijk ook een beetje onder schaar) zitten rond de 10 procent. Vitalbix fibermix lijkt tot nu toe de laagste.
Ik voer nu de Hartog Comfort vanwege de extra balancer. Maar dat is alleen in de winter. Ze krijgen hun gewone balancer ook, met daarnaast een halve voerschep comfort. Hierna ga ik weer naar de Fibermix of de Agrobs Grünhafer. Deze is nog lager in suiker, maar elke keer niet te verkrijgen :\
Mijn hooi is overigens erg laag in suiker (5%), dus dat scheelt dan weer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:09

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:12

Ja ik vind Agrobs ook duur geworden. Ik voer momenteel de Naturmineral als balancer. Maar ik wissel steeds af met Marstall Force. Daar doen ze het ook goed op en is prijstechnisch toch wel iets aantrekkelijker. Alleen die eten ze lastiger, dus moet ik zeker mengen. De Naturmineral eten ze ook gerust uit het handje, die vinden ze erg lekker.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:22

Hier op dit moment handje ruwvoermix van vitalstyle(deze is nieuw) en 2x dd 1/4 slueslimix met de balancer van equillin. Hier enorm tevreden over.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:34

Mijn hooi zit hoog in suiker.
Ik was er altijd heel strikt in, maar voor 1 of 2 procent op 100 gram ga ik het verschil idd niet meer maken.

Mijn ruin krijgt meer, maar die is gewoon gezond. Vanochtend had hij zn bak schoon op.

Heb zelf een tijd Hartog Digest gevoerd jaren terug. Die werd qua kwaliteit almaar slechter, dus ben toen overgestapt naar vitalbix.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:35

Ik ben vandaag over gestapt van Pre Active van Equifyt naar de Balance+ muesli van Vitalbix.
Gaf de pre Active geweekt met water omdat ze wat ging hoesten zonder.
Met water ging ze echter regelmatig rollen na het eten (wsl last van buik). Dus nu overgestapt. Ze vond het in ieder geval erg lekker :j.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:13

Hoi ik ben opzoek naar ervaring van een supplement wat ondersteund in de spieren. Mijn paard zijn spieren zijn wat verkort door een aantal redenen, maakt verder niet uit. Ik zou hem graag willen ondersteunen om wat meer souplesse te krijgen. Ik voer nu de kurasyn maar is erg prijzig. Horseflex had mij geadviseerd om voor de vitamine E te gaan maar mijn paard staat jaar rond op de wei. Naar mijn weten halen ze uit gras vitamine E. Ik had zelf mijn pijlen op msm, maar hier geen ervaring in. Met Magnesium (Meerdere soorten en merken) merk ik geen verschil

En wellicht kan ik het met een massage therapeut verbeterde en hoeft er helemaal geen supplement aan te pas komen :+
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 16-01-24 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:17

Vitamine E hebben ze in de winter altijd tekort. Dan zit het ook niet meer in gras. Dus als je dat niet bijvoert maar wel traint is er wel een reeele kans die daar tekort aan heeft.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:24

Ik dacht dat ze vitamine e in de zomer ook opslaan in hun vet wat ze in de winter verbranden ivm koi en dan ook de vitamine e die vrij komt gebruiken.