Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarjanB schreef:Ik zou in dit geval ook de dierenarts raadplegen omdat er ook een medische reden achter zit qua voordroog voeren. En omdat het natter is moet je daar meestal ook meer van voeren om aan kg droge stof te komen.
Elin_ schreef:Ik kom ook even binnenvallen. Stille meelezer hier, maar ik werd getriggerd door het hooi verhaal. Mijn E pony (1.52, stevig postuur) krijgt ook 7 kilo per dag.
Dmv de meetmethode van Pavo zou hij 461 kilo moeten wegen en daarvan 1.5 procent hooi van zijn lichaamsgewicht is 7.
Voer ik nu teveel?
Toevoeging: ik weet ook niet zo goed wat perse zijn streefgewicht moet zijn.
MarjanB schreef:Toch moet ik zeggen dat ik dat lastig vind, die van mij is net van dr maagzweren af. Te weinig is dus ook weer een risico. Hoop vooral dat we snel een huis kunnen vinden met grond dat ik alles in eigen beheer heb maar nu op pension is het echt soms roeien met de riemen die ik heb. ( in mijn geval 1 keer per dag hooi en overdag op de wei)
MarjanB schreef:Ja ik moet het net zelf vullen, wat betekent dat ik elke dag voor half 6 op stal moet zijn om het hooi er in te doen. Anders staat ze als een volgevreten oempaloempa op stal en heeft ze niks meer voor de rest van de nacht. Eerder losten we dat op door zoveel hooi te voeren dat ze onbeperkt hooi had. Maar ja nu ze veel minder hooi krijgt moet ze daar wel langer over doen. Vandaar dat ik nu ook een graasmasker op heb gedaan. Ik weet t anders ook niet meer helaasen van stal verwisselen wil ik nu niet omdat ze nu eindelijk rustig staat en blij is in de kudde.
Poekkie schreef:Elin_ schreef:Ik kom ook even binnenvallen. Stille meelezer hier, maar ik werd getriggerd door het hooi verhaal. Mijn E pony (1.52, stevig postuur) krijgt ook 7 kilo per dag.
Dmv de meetmethode van Pavo zou hij 461 kilo moeten wegen en daarvan 1.5 procent hooi van zijn lichaamsgewicht is 7.
Voer ik nu teveel?
Toevoeging: ik weet ook niet zo goed wat perse zijn streefgewicht moet zijn.
Gewoon kijken naar het paard zelf
Hoe staat hij?
Te dik? ==> dan voeg je te veel energie toe voor de beweging die hij nu krijgt.
Dus dan kan je meer laten lopen, minder geven, of calorie-armer geven. Of het moeilijker maken om te eten zodat die uiteindelijk ook minder eet. Al die regeltjes met procenten zijn heel fijn, maar uiteindelijk is het niet moeilijker dan dit.
Voor het geval van de fjord: ik voer nu altijd nog een portie netels bij ‘s nachts. Zit amper iets in, maar dan kunnen ze toch wat kauwen tussendoor. Ze wachten tot de prik er uit is en eten het dan geleidelijk aan op.
Maartje_M schreef:Oh ja, wat ik eigenlijk wilde komen vragen aan jullieIk had een discussie met iemand en vraag me af wat de meningen hier zijn.
In welk tempo laten jullie je paard lopen in draf? Wat is het beste voor de vetverbranding? Op een hoger tempo of juist op een lager tempo maar wel actief?
Poekkie schreef:Ja hier ook gewoon op eigen tempo laten draven en galopperen, maar niet sleffen. Wel probeer ik veel overgangen en tempowisselingen te doen in de piste. Buiten volledig eigen tempo.
@elin: ik ken eigelijk maar zeer weinig paarden waarvoor onbeperkt hooi mogelijk is. En als ik foto’s van pp advertenties in de buurt zie word ik daar ook niet vrolijk van (bijna allen te dik). Dus ik vrees er voor.