Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:35

Spenk schreef:
Ik vind het ook een prijzig product als je ziet wat er in zit. Maargoed dat vind ik met de meeste van hun producten.

Ja dat is zeker waar. Koop het altijd met 20% korting als ik iets nodig heb.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:37

Vandaar je hoop op nu al bij welkoop :)) die hebben 20% deze week haha!

Je kan je plaatselijke welkoop even vragen of je hem al bestellen kan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:38

Spenk schreef:
Vandaar je hoop op nu al bij welkoop :)) die hebben 20% deze week haha!

Je kan je plaatselijke welkoop even vragen of je hem al bestellen kan.

Haha jij snapt hem :))
Oh ja dat kan ik nog wel doen ja als ik het red om even langs te rijden. Goeie! Zaterdag even proberen!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:05

maralyn schreef:
Ik ben niet zo fan van vitalbix omdat ik meerdere paarden heb gezien met hardnekkige mok.

Gestopt met vitalbix (vaak door puur toeval) en ineens was mok over.

Hmmm dit is wel interessant trouwens.... Ik heb er nu een met 2 kleine plekjes op de achterbenen. Ik had het niet gerelateerd aan voer, maar aan het extreme weer nu. Maar even in de gaten houden dan.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:18

Hoi! Ik klop hier even aan en hoop dat dat geen probleem is :D

Ik zoek voor mijn paard met kpu een balancer met anorganisch selenium en vrij van luzerne, soja en granen :+ Speld in een hooiberg dus. Momenteel voer ik Metazoa Fitright Esparcettevariant maar in het kader van afwisseling ben ik mij aan het oriënteren op de opties die ik heb. Ik ben me ervan bewust dat dat vrij weinig zijn :') Ze doet het er overigens erg goed op. De beste tot nu toe. Ik ken niet veel meer namen dan Vitalbix, Metazoa, Pavo Vital, Marstall, Equilin, Dodson&Horrell, ik dacht misschien zijn hier mensen met nog meer opties.

Ik weet dat iedereen zijn eigen mening heeft over kpu, het testen was voor mij écht een wanhoopsdaad na jaren van kliniek in, kliniek uit en het traject van bijna een jaar wat erop volgde was echt voor ons een verademing. Even los van of kpu dan dus mogelijk verzonnen of kwakzalverij zou zijn want dat laat ik graag in het midden, ik zoek nog steeds wel bovenstaande want ik merk bijvoorbeeld écht een verslechtering van symptomen als ik overga op bv Vitalbix, of andere balancers met organisch selenium.

Help me out? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:46

Waarom zou je een voer waar het goed op gaat wisselen?

Dat is al vrij achterhaald dat je regelmatig wisselen moet. Als ze het goed doen is prima.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:59

Is dat zo? Heb je daar meer info over voor mij? Ik hoor het nog steeds veel om me heen dus was ik niet van op de hoogte maar als dat zo is dan hoor ik dat natuurlijk graag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:06

Paaden zijn ontzettend gevoelig op de darmen. Hele tijd wisselen dat vergt weer dat het lichaam zich er aan moet aanpassen. Je kunt gewoon laten uitrekeken of zelf uitrekenen welke waardes je een paard voert en dan daarop aanvullen waar nodig.

Lukraak wisselen omdat het een idee geeft van wij eten ook niet elke dag hetzelfde is niet iets wat voedingsexperts aanraden.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:51

Daar heb je gelijk in. Die van mij is ook wel erg gevoelig op de darmen, misschien dan alleen af en toe eens de Timothee variant geven? Of zou dat ook al te veel verandering zijn?

Wat bedoel je met uitrekenen? Als in wat je erin stopt met je balancer en wat je tekort zou komen dat suppleren? Mijn paard komt gek genoeg wel al jaren met enige regelmaat wat tekort terwijl ze wel gewoon ook al die jaren al de dagelijkse hoeveelheid balancer krijgt, weidegang en meer dan genoeg hooi van goede kwaliteit. De tekorten lopen ook steeds op terwijl ik dat dan wel bijvoer zoals bv magnesiumtekort werd alleen maar groter ondanks bijvoeren, seleniumtekort terwijl zink en vitamine E goed waren, ik kon toen niet eens een supplement vinden. Het jaar ervoor had ze koper teveel :? . Niet alles wordt evengoed opgenomen natuurlijk dus dan heeft suppletie ook maar beperkt zin en kun je beter zoeken naar waarom het lichaam het niet opneemt maar dat is even een uitstapje :+ Dat heb ik dus geprobeerd maar in klinieken komen ze er niet goed uit en nu afgelopen jaar dus veel winst behaald maar ik heb wel het gevoel dat er nog meer winst te behalen valt omdat de darmen er nu een stuk beter aan toe lijken te zijn. Dat magnesiumtekort bijvoorbeeld lijkt eindelijk bij te trekken.. Ik heb dat berekenen vaak geprobeerd maar faal elke keer :') Ik moet dit topic nog even doorlezen, misschien kom ik er dan beter uit.

Ik kom standaard op zulke cijfers uit dat ik denk ze krijgt echt veel te veel binnen of juist veel te weinig :') Dus ik doe vast wat verkeerd.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:01

manzano schreef:
Belker schreef:
Die is interessant.

Ja vind ik ook!! Alleen wel redelijk aan de prijs in vergelijking met andere merken. Hopelijk komt hij deze week nog op de site van Welkoop.

Had van vitalstyle begrepen dat welkoop hem voorlopig niet gaat verkopen. Ik heb hem online besteld bij vitalstyle zelf.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:06

_Nynke schreef:

Ik zoek voor mijn paard met kpu een balancer met anorganisch selenium en vrij van luzerne, soja en granen :+ Speld in een hooiberg dus. Momenteel voer ik Metazoa Fitright Esparcettevariant maar in het kader van afwisseling ben ik mij aan het oriënteren op de opties die ik heb. Ik ben me ervan bewust dat dat vrij weinig zijn :') Ze doet het er overigens erg goed op. De beste tot nu toe. Ik ken niet veel meer namen dan Vitalbix, Metazoa, Pavo Vital, Marstall, Equilin, Dodson&Horrell, ik dacht misschien zijn hier mensen met nog meer opties.

Ik weet dat iedereen zijn eigen mening heeft over kpu, het testen was voor mij écht een wanhoopsdaad na jaren van kliniek in, kliniek uit en het traject van bijna een jaar wat erop volgde was echt voor ons een verademing. Even los van of kpu dan dus mogelijk verzonnen of kwakzalverij zou zijn want dat laat ik graag in het midden, ik zoek nog steeds wel bovenstaande want ik merk bijvoorbeeld écht een verslechtering van symptomen als ik overga op bv Vitalbix, of andere balancers met organisch selenium.

Als je paardje het goed doet op metazoa, dan hou je die toch aan. Voor afwisseling zou je nog kunnen wisselen tussen esparcette, Timothy en luzerne. Heb je toch wat afwisseling maar wel dezelfde basis.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:07

Nynke: hoe weet je dat er tekorten zijn? Door bloedonderzoek? Dan hoeven er niet altijd tekorten in de voeding te zijn, maar kan er ook een probleem met de opname zijn.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:28

Hoi,
Ik heb een Shetlander kruising, kleine pony die dus niet veel vitaminebrok hoeft. De laatste tijd ben ik er helaas ook niet elke dag en voer ik niet elke dag vitaminebrok bij.
Hierdoor gaat mijn voorraad vitaminebrok tergend langzaam (en toen ik wel elke dag voerde, ook erg langzaam). Ik heb weleens gehoord dat naarmate brok ouder wordt, de vitamines en mineralen er vanzelf uitgaan/minder hun werking hebben, klopt dat?
Zo ja, in welk tijdbestek gebeurt dat eigenlijk? Paar maanden, jaren?
Heb wel het idee dat ik niet veel verschil merk in wel of geen brok voeren, wat misschien er ook aan ligt dat ik wat ouder voer geef, als dat dus invloed heeft, heeft het nog zin om ouder voer te voeren of kan het beter weggegooid worden? Ze eet het gelukkig nog wel met smaak op.
Maar ik vraag me af of het nog daadwerkelijk de toegevoegde waarde als vitaminebrok heeft. Of dat het nu gewoon meer (onnodige) vulling is.

En mocht het inderdaad kloppen dat oud voer minder werking heeft, welke merken hebben kleinere verpakkingen vitaminebrok?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:35

_Nynke schreef:

De enige die ik ken is die van Okapi, is niet 100% granenvrij maar je voert er heel weinig van.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:50

nick_en_ik schreef:
Hoi,
Ik heb een Shetlander kruising, kleine pony die dus niet veel vitaminebrok hoeft. De laatste tijd ben ik er helaas ook niet elke dag en voer ik niet elke dag vitaminebrok bij.
Hierdoor gaat mijn voorraad vitaminebrok tergend langzaam (en toen ik wel elke dag voerde, ook erg langzaam). Ik heb weleens gehoord dat naarmate brok ouder wordt, de vitamines en mineralen er vanzelf uitgaan/minder hun werking hebben, klopt dat?
Zo ja, in welk tijdbestek gebeurt dat eigenlijk? Paar maanden, jaren?
Heb wel het idee dat ik niet veel verschil merk in wel of geen brok voeren, wat misschien er ook aan ligt dat ik wat ouder voer geef, als dat dus invloed heeft, heeft het nog zin om ouder voer te voeren of kan het beter weggegooid worden? Ze eet het gelukkig nog wel met smaak op.
Maar ik vraag me af of het nog daadwerkelijk de toegevoegde waarde als vitaminebrok heeft. Of dat het nu gewoon meer (onnodige) vulling is.

En mocht het inderdaad kloppen dat oud voer minder werking heeft, welke merken hebben kleinere verpakkingen vitaminebrok?

Als het goed is staat er een houdbaarheidsdatum op de zak bij aankoop. Meestal is het volgens mij een maand of 3?
Agrobs heeft emmertjes van 3kg, victorious secret kan ook per 3kg, verder zijn de meesten dacht ik 6-8kg minimaal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:58

Heb vandaag marstral force gehaald, ben benieuwd hoe ze het daar op gaan doen. Heb voor de structuur de wiesen fasern erbij gekocht.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:29

darkadia schreef:
nick_en_ik schreef:
*Knip*

Als het goed is staat er een houdbaarheidsdatum op de zak bij aankoop. Meestal is het volgens mij een maand of 3?
Agrobs heeft emmertjes van 3kg, victorious secret kan ook per 3kg, verder zijn de meesten dacht ik 6-8kg minimaal.

Ik heb de zak weggegooid nadat ik de voerton had gevuld. Heb om eerlijk te zijn ook geen flauw idee wanneer ik de laatste zak heb gekocht, zeker meer dan 3 maanden geleden in ieder geval. Heb er ook geen moment aan gedacht om ergens te noteren van welke datum het is. Wellicht moet ik dat voortaan maar doen met m’n verstrooide kop :')
En dankjewel voor de tips voor de kleinere hoeveelheden, dat is wellicht wat interessanter voor mij omdat de doorloop sowieso niet zo hard gaat.

Mochten er nog mensen zijn met meer informatie over de werking van ouder voer heeft zoals in mijn eerdere post aangegeven, laat het vooral weten! Dan weet ik of het nog zin heeft om de rest op te voeren.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 01:48

Daihyo schreef:
Nynke: hoe weet je dat er tekorten zijn? Door bloedonderzoek? Dan hoeven er niet altijd tekorten in de voeding te zijn, maar kan er ook een probleem met de opname zijn.

Ja bloedonderzoek inderdaad. Dat doe ik elk jaar ter controle.

En ja ik ben me ervan bewust dat er een probleem met de opname is, daar zijn we dus ook jaren mee bezig geweest in klinieken helaas zonder resultaat en sinds kort dus een kpu traject in gegaan en daar al heel veel winst mee behaald. Haar magnesiumtekort is sindsdien aan het wegtrekken, selenium en koper zijn al bijgetrokken dus dat is fijn :j

Ik denk dat diversiteit en variatie in het rantsoen belangrijk is, maar bij dit soort paarden misschien beter niet in de basis. Ik ben nu eigenlijk vooral gewoon aan het oriënteren en ideeën opdoen, zeker ook voor t geval Metazoa ooit besluit hun samenstelling te veranderen is het altijd handig opties achter de hand te houden. Daarbij kom ik idd ook uit op die van Okapi, ondanks het tarwegriesmeel.

@Uudje: dat is voor nu het plan idd :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:12

nick_en_ik schreef:
darkadia schreef:

Ik heb de zak weggegooid nadat ik de voerton had gevuld. Heb om eerlijk te zijn ook geen flauw idee wanneer ik de laatste zak heb gekocht, zeker meer dan 3 maanden geleden in ieder geval. Heb er ook geen moment aan gedacht om ergens te noteren van welke datum het is. Wellicht moet ik dat voortaan maar doen met m’n verstrooide kop :')
En dankjewel voor de tips voor de kleinere hoeveelheden, dat is wellicht wat interessanter voor mij omdat de doorloop sowieso niet zo hard gaat.

Mochten er nog mensen zijn met meer informatie over de werking van ouder voer heeft zoals in mijn eerdere post aangegeven, laat het vooral weten! Dan weet ik of het nog zin heeft om de rest op te voeren.

Verkijk je niet op kleinere hoeveelheden, maar let vooral ook op hoeveel je ervan moet voeren! Agrobs is 3 kg maar je voert een pony van 200 kg maar 20-30 gram per dag. Dan zijn 3 maanden nog steeds te weinig om de emmer leeg te krijgen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:29

De Agrobs van mij en ook die van een stalgenoot hebben een veel langere houdbaarheidsdatum dan 3 maanden. Wij hebben beide ook de 3 kg in verband met kleine pony’s. Werkt voor ons prima. Maar het klopt wel dat je je kan verkijken op de hoeveelheid. Agrobs voer je inderdaad erg weinig en doe je alsnog lang met 3 kg.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:09

Ik kijk echt nooit naar de hbh.. het is droog, als je het goed opslaat kan het echt wel iets hebben.
Het is na de verloop data gewoon niet meer gegarandeerd dat er daadwerkelijk alles nog in zit, en er moet een hbh opstaan verplicht.
Maar ik heb nog nooit gemerkt dat het slechter gegeten werd, anders rook of eruit zag of paard anders werd oid.
Kijk een jaar lang iets open hebben staan, oke
Maar iets in een goede ton.. desnoods doe je groot gedeelte in een goede ton en pak je een kleine ton eaar je dan dagelijks wat uitpakt zodat het meeste dicht blijft zitten. Zo doe ik dat met de honden brokken ook.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:00

@JudithO, goeie tip inderdaad! Ook iets om rekening mee te houden.

@Maaik, fijn om te horen dat het wel werkt!

@wendy1987, ik heb geprobeerd te achterhalen wanneer ik m’n zak voer had gekocht, en dit is 1 jaar en 3 maanden geleden geweest. Ik bewaar het inderdaad wel in een goede ton, mooi droog.
Het is trouwens metazoa brok, zij geven aan dat het tot 1 jaar houdbaar is zonder de voedingswaarde te verliezen.
Ik zit er nu al wel 3 maanden overheen, en heb zeker nog de helft (zo’n 7,5 kilo). Voordat dat een beetje opraakt zijn we weer een hele tijd verder (ook omdat ik niet dagelijks voer), en dan vraag ik me echt af hoeveel van de oorspronkelijke voedingswaarde nog binnenkomt? Want als ik het voor precies niks bijvoer, dan steek ik liever wat extra geld in wat nieuw voer waar ik wel daadwerkelijk wat resultaat van zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:14

Joh dat komt echt niet zo nauw hoor. Ze zijn verplicht er een houdbaarheidsdatum op te zetten maar ik heb van verschillende leveranciers gehoord het nog veel langer gewoon goed blijft.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:16

Spenk schreef:
Joh dat komt echt niet zo nauw hoor. Ze zijn verplicht er een houdbaarheidsdatum op te zetten maar ik heb van verschillende leveranciers gehoord het nog veel langer gewoon goed blijft.

Ah oké, top! Is er wel bekend vanaf hoeveel jaar brok aanzienlijk verslechterd/je brok beter niet kan geven?
Of maakt het, zolang je het goed afgesloten en droog bewaard, niks uit en gaat het nog jarenlang mee?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:26

Spenk schreef:

De kwaliteit van vitamine en mineralen wordt heel langzaam minder, heb ik wel eens gehoord. Maar als het er goed uitziet en goed ruikt is het zeker niet overstuur.

Ik controleer wel de datum bij levering trouwens. Dat ze bij mij over de datum heen gaan is een tweede, maar bij levering wil ik dat niet hebben. Meer uit principe, omdat je er genoeg voor betaald.