Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:10

Ik ben niet zo fan van vitalbix omdat ik meerdere paarden heb gezien met hardnekkige mok.

Gestopt met vitalbix (vaak door puur toeval) en ineens was mok over.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:58

Daihyo schreef:
Hoezo pioniers? Marstall Force en Pavo Vital zijn al veel langer op de markt dan Vitalbix. En volgens mij waren Metazoa en JPGEF er ook eerder dan Vitalbix, maar dat weet ik niet zeker.

En van het ‘oude’ voeren waren veel paarden juist heter, door de granen die er in zitten. Snelle koolhydraten, dus snelle energie.

Nee metazoa sowieso niet. JPGEF geen idee. Ken ik niet. Vitalbix was er wel vroeg bij met de eerste balancer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:00

Vitalbix werd wel heel massaal gevoerd ineens. Was in mijn beleving ook wel een doorbraak in vitaminebrokjes.

Wat bij mijn paard wel hielp, oa bij Vitalbix, is langzaam opbouwen. Dus niet meteen de aanbevolen dosis maar daar een week of 2 tot 3 over doen. Daarna ging het goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:28

Ging me niet om wie de eerste was, maar welke merken de “leken” wbt voeding kennen/kenden. Vitalbix is idd best massaal. Ik ben zelf ook begonnen met vitalbix/pavo, nu al jaren niet meer overigens. Maar ik wist 4 jaar geleden bijvoorbeeld geen alternatief voor b&g.

Zeker dat van traditioneel voer paarden doorgaans veel heter werden. Daarom werd al snel gezegd “een handje is genoeg”. Waardoor en niet meer aan de voorschriften van de fabrikant wordt voldaan, en er tekorten ontstonden. Logisch dat die paarden een stuk kalmer aandeden :o

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:38

Voordat Metazoa er was, bestonden ze onder een andere naam ook al. Ben even kwijt wat die naam ook alweer was..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:56

Waren dat niet de Superfit Broxx?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:25

Vitalbix is opgericht in 2014 volgens hun Linkedin

Metazoa was inderdaad eerst superfit broxxx oid. Dat bestaat al heel lang, net als Marstall Force en Pavo vital.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:53

Muze schreef:
Voordat Metazoa er was, bestonden ze onder een andere naam ook al. Ben even kwijt wat die naam ook alweer was..

Ah vandaar! Ken al wel heel lang metazoa, maar niet met balancers.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:45

Dat is het lastige met voer, elk paard reageert er anders op. Een goede balancer voor de een is dat dus niet per definitie voor de ander. Wat op papier goed is, hoeft dat in de praktijk niet per definitie te zijn. Management, maar zelfs al type hooi of het weer/klimaat heeft enorm veel invloed.
Ik had ze hier graag op Agrobs gehad, maar ze eten het niet/nauwelijks. Marstall force werd hier zand op gelikt. Pavo Vital werkt prima, net als Vitalbix zonder luzerne (met ook trouwens maar ivm gevoeligheid van 1 overgestapt naar zonder). Hier geen rille paarden maar ze zijn hier van nature doodmak.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:40

Caily schreef:
Ging me niet om wie de eerste was, maar welke merken de “leken” wbt voeding kennen/kenden. Vitalbix is idd best massaal. Ik ben zelf ook begonnen met vitalbix/pavo, nu al jaren niet meer overigens. Maar ik wist 4 jaar geleden bijvoorbeeld geen alternatief voor b&g.

Zeker dat van traditioneel voer paarden doorgaans veel heter werden. Daarom werd al snel gezegd “een handje is genoeg”. Waardoor en niet meer aan de voorschriften van de fabrikant wordt voldaan, en er tekorten ontstonden. Logisch dat die paarden een stuk kalmer aandeden :o

Niet helemaal mee eens. Die van mij werd niet een beetje energieker van sommige balancers/voer. Die werd gewoon schrizofreen. Zag allerlei dingen die er niet waren en was gewoon panisch. Stond onder continue hoogspanning. Heeft niets meer met energie of tekorten te maken, soms zitten er gewoon ingrediënten/verhoudingen in het voer waar je paard niet goed op reageert.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:52

Maaik schreef:
Caily schreef:

Niet helemaal mee eens. Die van mij werd niet een beetje energieker van sommige balancers/voer. Die werd gewoon schrizofreen. Zag allerlei dingen die er niet waren en was gewoon panisch. Stond onder continue hoogspanning. Heeft niets meer met energie of tekorten te maken, soms zitten er gewoon ingrediënten/verhoudingen in het voer waar je paard niet goed op reageert.

Dat heeft die van mij ook, terwijl het van nature een hele stoere bomproof Lusitano is. Het was gewoon zielig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:55

Hier nu ook zand likken na periode op vitalbix. Baal wel want ze eten het goed. Heb even snel oerbalans gehaald maar hoe snel moet het likken dan over zijn?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:20

Op oerbalans deden ze het hier heel slecht.

Kreeg net wel een mail van Welkoop met keuzekorting. Dus voor mensen met metazoa, vitalstyle, Pavo en nog wat merken waar ik zo niet op kom misschien interessant!
Code is Korting20
Deze week geldig

Kom net met opruimen ook een boekje van agrobs tegen. Ga die ook maar eens uitpluizen na jullie berichten hier. Die is hier ook makkelijk te krijgen zie ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:17

MarjanB schreef:
Hier nu ook zand likken na periode op vitalbix. Baal wel want ze eten het goed. Heb even snel oerbalans gehaald maar hoe snel moet het likken dan over zijn?

Bij mij was het dan met een weekje wel over.

Silicium bijvoeren helpt ook goed er voor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:54

Spenk schreef:
MarjanB schreef:

Bij mij was het dan met een weekje wel over.

Silicium bijvoeren helpt ook goed er voor.

Ja was ik ook aan t doen, diometenaarde had ik nog staan

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:38

Ik voer al jaren vitalbix aan mijn paarden. Staan nu een paar maanden op de balancer maar twijfel of ik jet wel geschikt vind.

Ik ben nu aan het kijken naar equilin dat spreekt mij op zich wel aan. Ik heb dan ook een voeradvies gevraagd bij equilin.

Maar nu vraag ik me af met wat jullie de balancer mengen. Hier krijgen ze 2x per dag brok 100 gram lijkt me dan wel erg weinig. Ik zat al aan de grasmix van hartog te denken. Maar liever heb ik een hele simpele arme meusli waar ik het door heen zou kunnne mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 06:41

Ik voer de balancer van Equilin gemengd met Vitalstyle slueslimix.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:06

Ik voer de Basic van Equilin samen met de Balancer, bij elkaar ongeveer 200 gram.
Op dit moment voer ik daar wat lijnzaadbrok of wat sojaschroot bij, i.v.m. laat eiwit in het hooi, maar hij krijgt bij mij alsnog maar 1x "krachtvoer".

Op dagen dat hij werkt, krijgt hij ook nog rond de 300 gram muesli (Fytolin Fiber muesli), maar nog steeds maar als 1 maaltijd.
Bij de ochtend voerronde krijgt hij alleen hooi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:58

Ik geef een ruwvoermix er doorheen. Nu de grasmix van Hartog, maar soms ook de fibermix van Vitalbix. Of iets van Agrobs, zoals de Leichtgenuss of grunhafer. De grasmix verkopen ze hier in de winkel, dus dat is makkelijk. Fibermix ook, maar die vind ik aardig aan de prijs. Agrobs kan ik hier bestellen.

En ik week grasbrok van Hartog als slobber. Mijn merrie krijgt hier nog fiberbeet doorheen, maar de koudbloeden niet. Zo hebben ze toch een beetje slobber, maar verantwoord :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:14

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:20

Die is interessant.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:54

Ik sta nu in Duitsland te wachten voor de equiva tot die open gaat. Ze hebben hier wat dat betreft veel keuze qua voer dat geen granen enz bevatten. Dus maar ff een rondje doen en nieuwe balancer uitzoeken.

Voer zelf vaak agrobs meusli voor het kauwen maar vind die nu wel heel duur worden. Dus even kijken of ze hier een alternatief hebben :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:18

Voor het kauwen vind ik een ruwvoermix fijner dan muesli. Zelfs bij de vitalbix muesli voeg ik dat toe om meer te kauwen :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:19

Belker schreef:
Die is interessant.

Ja vind ik ook!! Alleen wel redelijk aan de prijs in vergelijking met andere merken. Hopelijk komt hij deze week nog op de site van Welkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:22

Ik vind het ook een prijzig product als je ziet wat er in zit. Maargoed dat vind ik met de meeste van hun producten.