Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 06:42

Ik heb dezelfde ervaring met Vitalbix maar dan met de balancers en de breed&grow. Dacht eerst dat mijn jonge merrie onrustig was door de verkoop/verhuizing maar sinds ze op ander voer staat, is ze een heel ander paard geworden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:00

manzano schreef:
Stal_Fiore schreef:
Zijn hier mensen die Vitalbix Balance+ muesli voeren?

Ik ben inmiddels met mn tweede zak bezig. Heb het idee dat mijn 2 pony's meer explosief en onrustiger zijn dan voor dit voer. Meer mensen met deze ervaring?

Ik heb er 3 hierop over gezet en ze zijn alledrie heel relaxed.

Inmiddels paar weken verder en nog steeds deze ervaring. Een is met pensioen dus dat is wel beetje anders natuurlijk. 1 is echt wat aan de slome kant op dit voer, dus ga even kijken wat ik daarmee ga doen, de ander is gewoon zichzelf volgens mij. Is af en toe wel beetje druk, maar dat komt meer door het weer en gebrek aan continu beweging volgens mij.

Vind het alleen erg duur in gebruik. Dus twijfel om weer verder te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:07

Vitalbix staat wel redelijk bekend hierom. Dat paarden vooral heel spooky worden in de kop.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:56

Toch apart dat dit kan.. ik geef zelf fibermix van vitalbix sinds dit jaar en die van mij is wel af en toe wat frisser en spooky maar ik zie het zelf dat wel positief in omdat ze altijd een beetje mat was zeg maar. Ze was toen mijn verzorgpaard en nu sinds dit jaar van mij. Maar toen kreeg ze niet de juiste voeding.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:27

Volgens mij is er van haast alle voeren wel bekend dat paarden er spooky van kunnen worden. Die van mij staat op vitalbix en die is heerlijk relaxed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:29

Dat klopt, maar bij vitalbix hoor je het wel relatief vaak.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:31

Wou net zeggen, dit hoor ik echt van heel veel merken.
Van Vitalbix hoor ik het juist weinig. Anders had ik er niet aan begonnen omdat mijn paard vanuit andere oorzaak al spooky was en daardoor niet te rijden voor mij.

En sommige eigenaren halen ook "goed in hun vel" door elkaar met "spooky" heb ik ook regelmatig gezien toen ik nog in pension stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:32

Alleen op bokt zijn al plenty verhalen over spooky op vitalbix te vinden :D en zand eten hoor je er ook veel bij.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:35

Spenk schreef:
Alleen op bokt zijn al plenty verhalen over spooky op vitalbix te vinden :D en zand eten hoor je er ook veel bij.

Nog nooit gelezen van zand. Die van mij vrat vroeger hele paddocks leeg. Nooit verband gelegd met voer, maar dat was Pavo en cavalor.
Nu krijgt ze cavalor en vitalbix en eet nooit meer zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:39

manzano schreef:
Spenk schreef:

Nog nooit gelezen van zand. Die van mij vrat vroeger hele paddocks leeg. Nooit verband gelegd met voer, maar dat was Pavo en cavalor.
Nu krijgt ze cavalor en vitalbix en eet nooit meer zand.

Weet je dat jij het niet leest betekend natuurlijk niet dat de opmerkingen er niet zijn :)

Ook dit lees je veelvuldig op bokt/facebook en hoor je wel bij dealers ervan.

Tuurlijk je leest van veel meer merken wat he!

Maar spooky zijn en zandlikken op vitalbix is echt geen uitzondering helaas. En natuurlijk zijn er ook plenty paarden die het er wel goed op doen. Voer is maatwerk, niet elk dier past bij hetzelfde.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:49

Ik lees het wel, maar niet meer dan van andere merken zoals jij suggereert. Alleen het zand heb ik nooit gelezen. Mijne is er juist mee gestopt op vitalbix. Dus dat mag dan ook gezegd worden lijkt me.

Ik had bij onafhankelijk bedrijf voeradvies gevraagd en juist spooky was voor mij een no go en daar kwam dus vitalbix als een van de aanraders uit.
Overigens bestaat de muesli+ nog niet zo lang dus ik weet ook niet hoe het zit met de andere producten. In de muesli zit relatief wat meer magnesium, dus missch dat dat ook scheelt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:05

Op papier kwam Vitalbix er voor die van mij ook het beste uit. Maar 1 werd er spooky en de 2 anderen gingen zand likken.
Goed voeren is maatwerk. En theorie en praktijk zijn ook niet altijd gelijk :D
Ik gebruik de berekening erbij en dan is het nog steeds proberen wat het beste werkt. Daarom rekening altijd met meerdere soorten voer en heb je altijd keuze uit 3-5 soorten, zodat er altijd wel iets is dat zowel in de berekende waardes als in de praktijk werkt.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:07

Hier ook hoor, vitalbix geeft echt een heel ril paard. Niet goed in z’n vel, echt meer spanning.
Metazoa nog erger. Okapi, Equilin, VS en Vital geen issues.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:47

Daihyo schreef:
Op papier kwam Vitalbix er voor die van mij ook het beste uit. Maar 1 werd er spooky en de 2 anderen gingen zand likken.
Goed voeren is maatwerk. En theorie en praktijk zijn ook niet altijd gelijk :D
Ik gebruik de berekening erbij en dan is het nog steeds proberen wat het beste werkt. Daarom rekening altijd met meerdere soorten voer en heb je altijd keuze uit 3-5 soorten, zodat er altijd wel iets is dat zowel in de berekende waardes als in de praktijk werkt.

Ik bedoelde meer dat ik had meegegeven dat ik geen spooky voer wilde. Daarom werd bepaald Pavo voer afgeraden. Vitalbix werd aangeraden, dus kennelijk stond dat bij hun niet bekend als spooky.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:51

Ja en dat maakt het zo lastig. Want Vitalbix en Metazoa staan er echt wel om bekend dat er veel paarden spooky van worden of zand van gaan likken. Maar er zijn ook gewoon veel paarden die het er heel goed op doen. Net als met Pavo Vital, Marstall Force, Lexa en nog veel meer voer.
Het hangt met zoveel zaken samen: gehaltes in gras, hooi, water. Gezondheid van de darmflora. En nog veel meer. En je kunt niet alles weten en onderzoeken, dus zul je toch uit moeten testen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:54

Nou ja ik ben blij dat mijn enorme stresskip zo relaxed is op de vitalbix. Hij is in 2 jaar niet zo zen geweest. Dus dat is dan een positief tegengeluid zullen we maar zeggen.

Minpunt is dat ik het echt heel duur vind. Jammer dat ze nooit eens korting hebben.
Metazoa is trouwens tegenwoordig ook te bestellen via Welkoop. Die hebben regelmatig korting.... Voor de gebruikers van dat merk. Heb laatst zak muesli besteld daarvan om de medicatie mee te geven (had een proefzakje gehad en was bijna mn vingers kwijt zo lekker vind ze het, dus leek me ideaal voor medicatie)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:00

Die van mij werd spooky op de Timothee variant van vitalbix, terwijl de breed en grow geen probleem geeft. En daar voer ik veel meer van, zit ook kwa energie veel meer in. Dus wat het dan is? :o?

Maar ik was heel blij toen de zak leeg was in elk geval en durf hem ook niet meer te kopen. :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:04

Tja zeg het maar he...
Samenstelling of 1 ingrediënt. Ze zijn zo gevoelig die paarden.
Daarom ben ik ook geen voorstander van wisseling van voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:12

Daihyo schreef:
Ja en dat maakt het zo lastig. Want Vitalbix en Metazoa staan er echt wel om bekend dat er veel paarden spooky van worden of zand van gaan likken. Maar er zijn ook gewoon veel paarden die het er heel goed op doen. Net als met Pavo Vital, Marstall Force, Lexa en nog veel meer voer.
Het hangt met zoveel zaken samen: gehaltes in gras, hooi, water. Gezondheid van de darmflora. En nog veel meer. En je kunt niet alles weten en onderzoeken, dus zul je toch uit moeten testen.

Dit bedoelde ik inderdaad.

Daarom hoor en lees ik ook vaak dat onafhankelijk bedrijven Vitalbix afraden aan paarden die van zichzelf al spooky zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:14

Zal ze nog eens mailen hoe dit advies tot stand is gekomen want ze hebben echt bijna alle merken en had hier expliciet om gevraagd.
Moet het even terug zoeken hoe ze heten, want kan de mail niet vinden gek genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:24

Zoek voor de grap op bokt maar eens op vitalbix en spooky, komen heel wat topics tevoorschijn.

Maar nogmaals wat hierboven ook gezegd is, het verschilt echt heel erg per paard! Kan dus prima jouw paard het er wel goed op doet.

Mijn spook werd er in elk geval na een tijdje een nog veel groter spook van.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:26

Ja ik heb het wel gelezen. Net als de tig topics over Pavo.
Zoals ik al zei.... Ik lees het over elk merk, maar niet de een uitzonderlijk meer dan de ander. Zal toeval zijn. Of net waar je op focust.

En ik heb geen ervaring met de oude varianten van Vitalbix. Het ene voer is ook het andere niet binnen 1 merk.
Ik voer rustig bepaalde dingen van Pavo terwijl ik van andere ver weg blijf.

Moraal van het verhaal..... Testen en proberen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:58

Ja precies :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:54

Vitalbix is natuurlijk ook wel een van de pioniers wbt vit/min korrels. Er zullen dus tal van paarden zijn die eerst niks, of maar “een handje” basisbrok kregen, en door de vitalbix ineens aan hun behoeftes komen. Logisch gevolg dat ze dan iets energieker worden :o

Hoe dan ook, zal het afhangen van het individuele paard én eigenaar. Het juiste voer vinden gaat toch door proberen. Als de waardes en andere wensen gunstig zijn, zou ik vitalbix nooit laten staan op basis van wat anderen op bokt of elders schrijven. Als het echt zo erg was, bestond het merk echt niet al zo lang.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:04

Hoezo pioniers? Marstall Force en Pavo Vital zijn al veel langer op de markt dan Vitalbix. En volgens mij waren Metazoa en JPGEF er ook eerder dan Vitalbix, maar dat weet ik niet zeker.

En van het ‘oude’ voeren waren veel paarden juist heter, door de granen die er in zitten. Snelle koolhydraten, dus snelle energie.