Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 23:51

Stal_Fiore schreef:
Zijn hier mensen die Vitalbix Balance+ muesli voeren?

Ik ben inmiddels met mn tweede zak bezig. Heb het idee dat mijn 2 pony's meer explosief en onrustiger zijn dan voor dit voer. Meer mensen met deze ervaring?

Alle 3 mijn pony's staan er op. Maar nee merk verder niks aan onrust of explosief gedrag. De energie is ook niet overdreven hoog, en is verder vooral een balancer met ruwvoer. Kan het misschien ook nog ergens anders aan liggen? Ander ruwvoer misschien of voer je lucerne er bij?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:39

Moossie90 schreef:
Even sparren; ik voer eigenlijk al jaren pavo vital en wisselde weleens of probeerde een andere balancer maar kwam eigenlijk altijd terug op de pavo.
Nu merk ik dit jaar dat ze gewoon niet lekker gaan erop. Schrikkerig, vacht is anders, gewoon niet fit fit. Ik kan mijn vinger er niet zo goed op leggen, behalve dat pavo geen ijzer meer toevoegt. De laatste zak kwam 4 weken geleden en het lijkt wel of er iets veranderd is in de samenstelling.
Ik ben over op metazoa fitright wat ze best goed eten en merk met 3 dagen al dat ze niet meer zo schrikkerig zijn.
Iemand nog behoefte aan 16 kg vital?

Ik denk idd dat het zowiso nooit verkeerd is om een vitaminebrok/balancer af en toe te wisselen

JudithGigi

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 23:01

Hey allen, hebben jullie toevallig advies voor een balancer die ze makkelijk eten? We zijn eindelijk bijna met pijn en moeite door de zak Pavo vital heen, dat vond ze echt niks :')

Ik heb vandaag van een stalgenoot een handje van vitalbix geprobeerd maar daar liep ze ook niet echt warm voor..

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 23:16

Oerbalans wordt volgens mij mestaal goed gegeten

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 23:20

JudithGigi schreef:
Hey allen, hebben jullie toevallig advies voor een balancer die ze makkelijk eten? We zijn eindelijk bijna met pijn en moeite door de zak Pavo vital heen, dat vond ze echt niks :')

Ik heb vandaag van een stalgenoot een handje van vitalbix geprobeerd maar daar liep ze ook niet echt warm voor..

Horse-adds, metazoa en agrobs wordt hier goed gegeten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 05:04

Metazoa vinden ze hier ook lekker.
Heb daar momenteel de snoepjes van.
Dat is gewoon een groter geperst brokje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:14

Agrobs wordt hier ook graag gegeten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:55

Agrobs, oerbalans en equilin werden hier niet gegeten. De ene eet nu de Pure Balance heel goed en de ander toch weer terug op DC met timotee. Ik switch dus ook niet meer want dat heeft mij een bak geld gekost.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:26

Willen jullie eens met mij meedenken?
Voor mijn merrie ben ik op zoek naar ander voer. Het is een fokmerrie van 10 jaar oud. Ze krijgt al jaren Vitalbix. De Breed & Grow vanaf 9 maanden dracht en met veulen aan de voet en anders Daily Complete. Vaak vul ik ook nog aan met de luzerne van Vitalbix.
Ik ben nu op zoek naar iets anders. Ik hoor steeds vaker dat Vitalbix toch niet zo goed is (weinig eiwitten) en ze valt de laatste tijd in. Ze is altijd op gewicht geweest, vaak zelfs te dik, zelfs met veulen aan de voet. Het invallen kan komen door ons vorige hooi wat niet zo goed was, nu hebben we weer beter hooi. Maar ik wil toch overstappen op iets anders.
Haar veulen van 8 maanden krijgt Metazoa (zij is ambassadeur van Metazoa). Dus ik zou mijn merrie ook op Metazoa kunnen zetten, maar ik sta voor alles open. Ik lees best wat over Equilin bijvoorbeeld en zij hebben ook een variant voor drachtige merries. Dus misschien is dat een optie.

Maar brand vooral los! :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:30

Hier wordt pure feed balancer goed gegeten. Mijn oudste gaf blijft meestal bij z’n merries staan nu komt hij echt naar mij toe voor z’n eten haha

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:31

Dank voor de reacties!
Metazoa leek me wel interessant maar de reviews zijn zó gemixt.. ben bang dat het toch trial & error wordt

Heeft iemand toevallig ervaring met je paard gezond en fit?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:00

DuoPenotti schreef:

Ja ik dacht ik ben slim. Ze eet de normale brokjes van metazoa heel graag, dus ik heb de grotere besteld zodat ik die ook als snoep kon gebruiken.

Maar die wilt ze dan weer niet uit haar bak eten. Wel uit de hand :') als slobber ook niet.
De brokken zijn vrij hard..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:57

Macs schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja ik dacht ik ben slim. Ze eet de normale brokjes van metazoa heel graag, dus ik heb de grotere besteld zodat ik die ook als snoep kon gebruiken.

Maar die wilt ze dan weer niet uit haar bak eten. Wel uit de hand :') als slobber ook niet.
De brokken zijn vrij hard..

Oh echt ja...ook bijzonder zeg.
En uit de hand is dus alles lekker :D
Maar daar kan ze ze wel kapot bijten, dus zou het harde niet de oorzaak moeten zijn.
En ook in de slobber niet?

Ja paarden blijven raren wezens :P

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:58

Ik geef vitalbix breed and grow voor eiwit, wat vetten, vitamine en mineralen. Hoef ik ook geen 3 amino los te voeren. Vitalbix Timothee variant had ik een heel ander niet bomproof paard van en zou ik nog eiwitten bij moeten voeren etc. Terwijl de b&g wel de go krijgt maar niet heet, schrikkerig etc van wordt. In de active zit die balancer in dus die durf ik dan ook niet te geven. :=

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:16

JudithGigi schreef:
Dank voor de reacties!
Metazoa leek me wel interessant maar de reviews zijn zó gemixt.. ben bang dat het toch trial & error wordt

Heeft iemand toevallig ervaring met je paard gezond en fit?

Ja ik!! Mijn pony at de jpgef graag. Zeker de Pro brokjes. De oerbalans en vs200 vond ze niet lekker.
Ze krijgt nu Pre Active van Equifyt. Maar dat is geen balancer. Vind ze wel superlekker.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:41

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:38

Ik heb de Este een tijd gebruikt voor mijn paard (PSSM2 n/px, toen nog niet getest). Hij deed het er echt goed op! Zat mooi in zijn spieren en energie. Helaas hebben ze toen iets veranderd aan de samenstelling en wilde mijn paard het daarna niet meer eten.
Ik ga nu de HorseAdds proberen, maar mocht die niet bevallen zit ik eraan te denken om toch Este weer te proberen, paard krijgt inmiddels slobber dus hopelijk eet hij het dan wel.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:40

Ziet er goed uit! Jammer van de luzerne.

Mijn Px staat nu een paar weken op de Marstall Myocare, maar wat een fortuin kost dat zeg :(

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:21

Die is inderdaad heel prijzig! En je moet veel geven wil je aan de benodigde waardes komen. Ik heb “m even gebruikt als muesli om de balancer doorheen te doen en het werd met smaak gegeten, dat dan weer wel.

Mijn px reageert gelukkig niet op luzerne en ik let ook niet op het calcium gehalte omdat ik geen verschil merk. Ik zorg ervoor da vitE hoger gedoseerd is en ik wil dat er aminozuren en voldoende vitD (hij staat veel onder een deken ) in zit. Magnesium is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk omdat die altijd bijgegeven word (magnesiumchelaat vloeibaar).

Ik heb heel lang de JPGEF Hi Support gegeven maar ga nu de HorseAdds proberen omdat deze veel gunstiger geprijsd is. En ik lees in dit topic ook goede verhalen erover, dus dat is ook prettig.
In de zomer gebruik ik Pavo Vital, de zomer doet hem zoveel goeds dat hij symptoomvrij is.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:24

Ja ze heeft hiervoor altijd op Pavo Vital gestaan en dat ging helemaal prima, ze was er ook dol op, alleen sinds de uitslag (en sinds de winter is begonnen) ben ik wel gaan zoeken naar iets wat nog beter bij haar past, want ze is enorm symptomatisch nu. Ga eens kijken naar de balancers die jij noemt.

Zie dat die van JPGEF wel extra calcium bevat, maar die van jou reageert daar niet zo op?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:33

Succes! Blijft een klotediagnose.
Wat voor die van mij veel lijkt te helpen is de combinatie van Cannabidol en Magnesiumchelaat, beiden van HeltieHorse. Dit krijgt hij samen met de balancer in een bakje slobber die bestaat uit Pavo Speedibeet (vanwege pectine voor de maag) en wat Agrobs slobber (vanwege de smaak). Dit geef ik nu sinds de herfst en sindsdien merk ik echt verbetering in zijn spanning. Ik heb m in de winter nog niet zo goed gehad als nu.

Edit; nee hij reageert daar niet op. Daarbij heeft hij lichte artrose en vind ik het tegenstrijdig om dan calcium te minderen. Hij was 4 toen we de diagnose kregen en vertoonde symptomen sinds hij 2 was. Calcium minderen heb ik vlak na de diagnose wel gedaan, maar mee gestopt omdat het niet goed voelde ivm groei en artrose.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:47

Thanks, die combi ga ik ook proberen! Ben ook begonnen met Hempine CBD uit de UK maar die bestelling is nog steeds onderweg :(

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:54

Heb de horseadss idd ook even bekeken kwa samenstelling en komt best overeen met de este horsefeed, ze hebben beide hoge vitamine e waarde en horseadss zelfs wat meer en ook beide genoeg amino zuren ivm spieren ect. Alleen horseadss is wel prijsgunstiger. Ik geef nu namelijk apart vitamine e en aminozuren kwa supplement en geef nu de metazoa waar die het opzich verder prima op doet. Maar ivm spieren opbouw vind ik deze dingen erg belangrijk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:23

MRIIIS schreef:
Ziet er goed uit! Jammer van de luzerne.

Mijn Px staat nu een paar weken op de Marstall Myocare, maar wat een fortuin kost dat zeg :(

Die Marstall heb ik ook de tijdje gevoerd. Omdat ik daardoor niet meer andere dingen hoefde te mixen was ik niet heel veel duurder uit, maar op gegeven moment gingen ze het hier slechter eten… dus ben nu toch maar weer zelf aan het mixen.

Qua balancer heb ik tijdje Pavo vital gegeven en ben nu weer over op agrobs Seniormineral. Heb geen echte oudjes, maar wel 2 paarden met gewrichtsklachten en ze lijken het hier vooralsnog goed op te doen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:09

uudje schreef:
Stal_Fiore schreef:
Zijn hier mensen die Vitalbix Balance+ muesli voeren?

Ik ben inmiddels met mn tweede zak bezig. Heb het idee dat mijn 2 pony's meer explosief en onrustiger zijn dan voor dit voer. Meer mensen met deze ervaring?

Alle 3 mijn pony's staan er op. Maar nee merk verder niks aan onrust of explosief gedrag. De energie is ook niet overdreven hoog, en is verder vooral een balancer met ruwvoer. Kan het misschien ook nog ergens anders aan liggen? Ander ruwvoer misschien of voer je lucerne er bij?

Dank dat je reageert.
Verder is er niks verandert bij mn pony’s.
Ben gestopt met de balance+ nu een ruime week. En merk echt dat ze weer koeler zijn.