[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:28

Leentje_ schreef:
ik dacht misschien recup mash te gaan geven van aveve..
want verder hier in de buurt zitten weinig verdelers van andere merken laat staan van de "betere"..
http://www.veevoeding.be/Default.aspx?tabid=4411

MMM wist niet dat in slobber (recup mash) haver zat?
Dus worden ze toch heet van?

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:48

Ik wil mijn paarden graag wat bijgeven naast hooi en krachtvoer om net wat meer aan te komen. Wat werkt goed maar geeft eigenlijk geen energie, want dat hebben ze al meer dan genoeg!

Wie kan mij verder helpen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:59

ik geef mijn merrie nu een paar maanden compactgras en lucerne, en ze ziet er nu weer super uit, het is net wat rijker dan gewoon hooi en je hoeft minder krachtvoer te geven...

Anick

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:28

Maar dat is dus niet wat ik wil. Ik wil iets bijvoeren waar ze GEEN extra energie van krijgen, wil mijn krachtvoer gewoon blijven geven zoals ik dat nu doe.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:09

het is ook geen energie in de zin van krachtvoer, maar het is wat rijker ruwvoer, dus ze zetten er meer van aan zonder je meer krachtvoer hoeft te geven...

ik geef mijn paard ook liefst zo weinig mogelijk krachtvoer, omdat ze anders te gespannen wordt met rijden en op deze manier gaat het goed...

van heel arm ruwvoer worden ze ook nauwelijks dikker als ze al moeilijk aanzetten...

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:38

Mijn pony is nu de winter er weer aankomt ook schraal geworden. Wat kan ik het beste bijvoeren, of wat zou het probleem kunnen zijn? Ik wil haar niet iets geven waar veel energie en eiwitten in zitten, want ze krijgt snel dikke benen. Maar ze mag echt wat meer vet op dr lijf hebben, je ziet gewoon lichtjes haar ribben, en bij haar flanken is ze flink ingevallen :\

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:29

Oei, ja dan is je paard zeker aan de dunne/magere kant Naomi. Wat voer je nu precies? Dingen die je o.a. bij kunt voeren om je paard dikker te krijgen zijn: Seniores priores (Subli), Lucerne (Hartog), Slobber (die van Pavo bevat een mooie hoog olie-percentage), olie (Paardendrogist of Subli Energiekernmix), Opkikker (Paardendrogist). En waarschijnlijk zijn in dit topic nog wel meer ideeen te vinden. Veel succes! :)
Laatst bijgewerkt door amber18 op 02-11-09 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:36

mijn paard begon 3 weken geleden ook erg in te vallen, ben hem toen (koeien|) mais gaan voeren hij vind het lekker en is er goed van bijgekomen

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:46

amber18 schreef:
Oei, ja dan is je paard zeker aan de dunne/magere kant Naomi. Wat voer je nu precies? Dingen die je o.a. bij kunt voeren om je paard dikker te krijgen zijn: Seniores priores (Subli), Lucerne (Hartog), Slobber (die van Pavo bevat een mooie hoog olie-percentage), olie (Paardendrogist of Subli Energiekernmix), Opkikker (Paardendrogist). En waarschijnlijk zijn in dit topic nog wel meer ideeen te vinden. Veel succes! :)

Ze krijgt nu 4 kg biks, 4 plakken hooi en staat 7u per dag in het weiland. Het is een e-pony van 8 jaar oud en ik rijd haar 4 a 5 keer per week ong een uur.

edit: wat ik er wel nog even bij moet vermelden is dat ze nooit dik is geweest. Het is altijd al een beetje een iel paardje geweest dat naar de magere kant neigt. Maar door het vette gras was ze in voor haar doen zeer goede conditie! Maar nu er minder in het gras zit begint ze echt in te vallen..

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:30

Hoe zwaar zijn die plakken hooi die je geeft? Weeg het vooral eens na; als het kleine plakjes van een kilo zijn dan is de hoeveelheid ruwvoer wel erg minimaal. En hoeveel weegt je pony? 4 kilo biks is wel gigantisch veel voor een paard dat geen zware arbeid verricht.. Teveel krachtvoer heeft een zeer negatief effect op de gezondheid van maag en darmen, het ruwvoer kan dan niet goed meer worden verteerd. Ik zou zeker een deel van het krachtvoer vervangen door meer hoge kwaliteit en energierijker ruwvoer (fijn hooi, lucerne, geweekte grasbrok of seniores priores) en toevoeging van een oliemengsel in een wat hogere dosering (langzaam opbouwen). En kies ook voor een energierijk krachtvoer als je dat nog niet hebt (wat geef je nu?), met een hoog oliepercentage (o.a. Pavo kruidenmelange en slobber bevatten veel vet). Is er de mogelijkheid om je pony onbeperkt ruwvoer te laten eten? Dat is in dit geval zeker aan te raden!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:48

Ik voer sinds een tijdje Energiekernmix van Subli bij, dat is voer waar een hoog oliegehalte inzit, perfect voor paarden die net wat meer energie gebruiken (niet persee met werken, maar over het algemeen, waardoor ze wat schraler blijven) Je voert per voerbeurt een bepaalde hoeveelheid bij.

Daarnaast krijgt mijn paard zo'n 3 á 4x per week na het rijden (mijn paard krijgt altijd een hapje na het rijden, om weer even aan en bij te vullen) een schep slobber (zelf uit te kiezen, die van mij is voor paarden die gewoon aan het werk staan) waar die het ook goed op doet.

Aan te bevelen is trouwens paardenmeel wat ze bij diverse molens in NL maken. Das slobber met maismeel, zetten ze goed van aan en leveren weinig energie. Het werd op mijn oude stal gebruikt voor paarden die na koliek weer rustig mochte beginnen met eten of paarden die op volledige rust moesten. Ik haal dit zelf altijd bij de Molen in Bussum :) ('t gooi)

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:26

mijn paard wil ook maar niet echt dik worden. Ik heb hem nu 4 maanden. Hij krijgt basis brok met musli en hooi, Hij staat sinds vanavond snachts ook binnen. Maar je blijft zijn ribben zien en achter beetje ingevallen. hoorde laatst van iemand dat paardenmeel goed was. Heb hem ontwormt tandarts is geweest. maar word nie beter. Hij heeft wel 2 jaar stil gestaan. En nu 3 keer per week word ie gereden. Hij krijgt dan 2 scheppebrok en 1 schep musli. En vanaf morgen krijgt ie 1.5 schep sochtends en 1.5 savonds plus hooi en musli.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:56

Hier nog iemand met zelfde probleem :+
Seniores Priores van Subli geprobeerd, 4 scheppen (staat zowat gelijk aan 2 emmers) per dag!
Veel ruwvoer en 3 kilo sportbrok omdat we wel werken bijna elke dag.

Hij krijgt nu van de stalhouder nog meer ruwvoer (voordroog) 3 kilo sportbrok en nu zoek ik iets voor erbij.

Bietenpulp
Maismeel
Maisbrok
Maisvlokken
Grasbrok

oid... maar weet nog niet waar ik het kan krijgen ^)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:59

mijn paard doet het op 't moment nog steeds goed, terwijl ze in de winterperiode ook heel snel terug kan vallen...

zij krijgt 2x per dag compactgras met lucerne als ruwvoer en 's avonds lucerne en hooi, daarnaast alleen nog 1 1/4 schep muesli per dag en een 1/2 slobber na het rijden.
ik merk dat zij echt goed is gaan vullen het compactgras en de lucerne, misschien is dat ook een optie voor jullie paarden?

als ze toch weer terug gaat vallen wil ik ook de energiekernmix gaan geven, daar hoor ik veel goede berichten over!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:01

Lees idd meer goede berichten over lucerne oa :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:07

jeps, ik geef het al even en ben er ook tevreden over...

geef nu 5 voerscheppen per dag, 2x een schep gemengd door het compactgras en 's avonds 3 scheppen bij het krachtvoer...

ik merk bij mijn merrie ook duidelijk verschil met het soort ruwvoer, van armer hooi valt ze al heel snel in, met het wat rijkere compactgras doet ze het duidelijk beter...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:59

moet je lucerne gemengd met iets anders geven of kan het ook zo?
Heb nog nooit lucerne gehaald :+

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:48

Lucerne kan je ook "droog" geven.

Wat eventueel ook een optie zou zijn, is bv Maiscobs van D&H bijvoeren en als krachtvoer de Build Up Mix van D&H. dan hoef je niet meer 3 kilo sportbrok te voeren, dit krachtvoer is juist ook bedoeld voor paarden die teruggevallen zijn in condtie..

Linkje naar de Build Up Mix: http://www.horsewellness.nl/product_inf ... cts_id=273

Linkje naar de Maiscobs: http://www.horsewellness.nl/product_inf ... ucts_id=96

Uiteraard zijn er veel meer producten geschikt zoals je zelf ook al aangaf. Er zal vast iets bij jou in de buurt te krijgen zijn!

frankaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:29

ik heb een vraagje.. ik heb een pony van rond de 30 ik weet niet precies haar leeftijd vanaf de zomer is ze hartstikke dun geworden verschrikkelijk om te zien dat je pony er zo uit ziet.. ze staat met nog een pony die krijgt geen brokken maar is hartstikke dik. ik geef mijn pony standaard slobber en ze heeft ook een paar maand en ander soort voer erbij gehad met mais met vanalles erin waar ze dik van had moeten worden, maar ze bleef gewoon het zelfde ze veranderde niks ze krijg son 5 plakken hooi per dag (waar 2 ponys van moeten eten) komt het misschien doordat ze zo oud is? want dat heb ik wel is vaker gehoord..

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:33

frankaa schreef:
ik heb een vraagje.. ik heb een pony van rond de 30 ik weet niet precies haar leeftijd vanaf de zomer is ze hartstikke dun geworden verschrikkelijk om te zien dat je pony er zo uit ziet.. ze staat met nog een pony die krijgt geen brokken maar is hartstikke dik. ik geef mijn pony standaard slobber en ze heeft ook een paar maand en ander soort voer erbij gehad met mais met vanalles erin waar ze dik van had moeten worden, maar ze bleef gewoon het zelfde ze veranderde niks ze krijg son 5 plakken hooi per dag (waar 2 ponys van moeten eten) komt het misschien doordat ze zo oud is? want dat heb ik wel is vaker gehoord..

Bij de pensionstal waar ik voorheen stond hadden ze ook een pony van een jaar of 36. Zij viel ook erg in, maar dat kwam door de leeftijd zei de eigenaresse. Ze had ook last van haar tanden, en was enkele kiezen kwijt. Eet ze wel al het voer op? Doet ze er lang over?
Mijn eigen paard, wel een stuk jonger (8 jaar), geven we oud paardenvoer en mais wat ook moet helpen. Kan ook zijn dat dat het 'anders soort voer' is waar je het net over had.
Succes in ieder geval!

frankaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:40

ze knoeit heel veel als ze eet het meeste komt dan op de grond.. de tandarts is al gebeld die komt binnenkort even kijken volgens mij de vorige keer toen hij er was miste ze wel wat kiezen volgens mij..

jeannette79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:56

ik heb ook een mager paard, zo heb ik haar gekocht.
het is ook niet een goede eter, maar dat gaat steeds ietsje beter, onbeperkt ruwvoer en heb ook een vitamine spuit gegeven.
ook heb ik een afspraak gemaakt voor de tandarts, ontwormen is keurig bijgehouden.
maar het gaat heel langzaam, ik hoop dat ze zometeen in het gras wat meer bijkomt, het is zo erg om te zien je wil het er wel aanplakken.
heeft iemand een tip wat goed heeft geholpen?

frankaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:19

ik gebruik voer met mais tarwe en vanalles erin daar zouden paarden dik van moeten worden mijn pony word er niet dik van hebjij een jong paard? mijn pony heeft wel een buikje opzich.. maar ze is helemaal ingevallen en botten steken eruit.. verschrikkelijk maar ze heeft wel een buikje dus ik snap het niet zo ze krijgt zon 2 scheppen per dag eerder kreeg ze zon 4 scheppen perdag.. ze krijgt genoeg hooi.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:34

Je hebt van subli Seniores Priores, dat is speciaal voor paarden die ouder zijn. Moet je wel weken van te voren. Superspul!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:51

#Ymke# schreef:
Je hebt van subli Seniores Priores, dat is speciaal voor paarden die ouder zijn. Moet je wel weken van te voren. Superspul!

En toch is het per paard verschillend kwam ik achter, maar uiteraard te proberen :j
Bij mijn ene paard hielp het super maar bij mijn huidige paard niet :n
Die krijgt nu 2x per week emmer bietenpulp/zemelen en zo goed als onbeperkt ruwvoer.
halve schep lucerne per dag en 3 kilo sportbrok (gezien we ook wel veel rijden normaal gesproken).