LesleyLady schreef:Mijn paard is gelukkig geen 800 kilo neeMaar naar mijn idee krijgt ze ook echt niet veel. Mijn andere paard krijgt veel meer hooi (kuilgras) en nog eens 3 kilo sportbrok per dag en die krijgt dezelfde weidegang. Ook staat hij op stro en daar eet hij ook van. Beestje is prachtig slank.
Lotus krijgt nog geen kílo basisbrok per dag, maar is veel te dik. En dat hooi valt echt wel mee hoor, ik zei al dat ik niet precies wist hoeveel hooi ze krijgt omdat ik het zelf niet voer, maar laat ik dan zeggen dat ze 3x hooi krijgt dat ze per portie in een uurtje op heeft. Een paard heeft toch voldoende ruwvoer nodig? Volgens mijn DA kan ze daar niet dik van worden, ook omdat ze op vlas staat en dus geen stro eet.
Ik weet dus nogmaals niet precies of ze echt zoveel hooi krijgt, zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik dat kan wegen. Ik ben bang dat het niet goed is voor mijn paard om zo dik te zijn, vooral nu ze wat ouder en stijver wordt. Ik zou graag een manier vinden om haar te laten afvallen...
Mijn merrie heeft op dit moment een blessure en heeft ook eerder een blessure gehad, waardoor ze erg dik is geworden. Ze was 530 en is 640 geworden door het stilstaan. Toen ik ben gaan opbouwen in training bleef ze gewoon normale portie hooi houden (ook toen ze stilstond, ze moet immers iets doen) en ze stond op een HANDJE biks (toendertijd sportbrok) na het rijden krijgt ze altijd granenmix, hier ook maar een klein bodempjes, nog geen 1/4. Later heb ik de brok verhoogd naar 1/4 maar meer ook niet. Ik train elke dag behoorlijk veel, het is gewoon een kwestie van beweging geven, veel beweging, echt laten werken.
Dus wanneer ze volop in training staat krijgt ze maar 2 keer 1/4 op een dag en gewoon normale portie hooi/kuil. En daar doet ze het prima op, vroeger kreeg ze 3 keer op een dag 1,5 kg brok.. ik merk echt geen verschil, behalve de dikte. Voor de zekerheid geef ik wel een vitamine en mineralen supplement erbij.