[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:50

LesleyLady schreef:
Mijn paard is gelukkig geen 800 kilo nee Clown Maar naar mijn idee krijgt ze ook echt niet veel. Mijn andere paard krijgt veel meer hooi (kuilgras) en nog eens 3 kilo sportbrok per dag en die krijgt dezelfde weidegang. Ook staat hij op stro en daar eet hij ook van. Beestje is prachtig slank.
Lotus krijgt nog geen kílo basisbrok per dag, maar is veel te dik. En dat hooi valt echt wel mee hoor, ik zei al dat ik niet precies wist hoeveel hooi ze krijgt omdat ik het zelf niet voer, maar laat ik dan zeggen dat ze 3x hooi krijgt dat ze per portie in een uurtje op heeft. Een paard heeft toch voldoende ruwvoer nodig? Volgens mijn DA kan ze daar niet dik van worden, ook omdat ze op vlas staat en dus geen stro eet.
Ik weet dus nogmaals niet precies of ze echt zoveel hooi krijgt, zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik dat kan wegen. Ik ben bang dat het niet goed is voor mijn paard om zo dik te zijn, vooral nu ze wat ouder en stijver wordt. Ik zou graag een manier vinden om haar te laten afvallen...

Mijn merrie heeft op dit moment een blessure en heeft ook eerder een blessure gehad, waardoor ze erg dik is geworden. Ze was 530 en is 640 geworden door het stilstaan. Toen ik ben gaan opbouwen in training bleef ze gewoon normale portie hooi houden (ook toen ze stilstond, ze moet immers iets doen) en ze stond op een HANDJE biks (toendertijd sportbrok) na het rijden krijgt ze altijd granenmix, hier ook maar een klein bodempjes, nog geen 1/4. Later heb ik de brok verhoogd naar 1/4 maar meer ook niet. Ik train elke dag behoorlijk veel, het is gewoon een kwestie van beweging geven, veel beweging, echt laten werken.
Dus wanneer ze volop in training staat krijgt ze maar 2 keer 1/4 op een dag en gewoon normale portie hooi/kuil. En daar doet ze het prima op, vroeger kreeg ze 3 keer op een dag 1,5 kg brok.. ik merk echt geen verschil, behalve de dikte. Voor de zekerheid geef ik wel een vitamine en mineralen supplement erbij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:10

Mystic is de afgelopen tijd toch fijn wat kilootjes afgevallen, mede dankzij de tips die ik hier heb gekregen Lachen

Dit is vorig jaar als ik t goed heb:
Afbeelding

En deze foto heb ik vandaag gemaakt Haha!
Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:50

Ziet er goed uit!

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:45

Ik heb een paardje op proef met echt een heel erg dikke grasbuik.
Ze is al 4 maanden niet meer bereden geweest, dus erg intensief trainen zal er voor het moment nog niet van komen.
Ze staat momenteel op stal, want het gras op onze weide is echt heel erg lang en we hebben geen schraler stukje.
Het nadeel van op stal staan is dat ze dan geen beweging heeft natuurlijk.
Volgens mij heeft ze echt wel last van haar gewicht als ze moet werken, ze gallopeert er ook nogal moeilijk door.
Ze wordt hier ook niet bijgevoerd trouwens.
Iemand een idee om haar in 14 dagen zo veel mogelijk te laten vermageren?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:01

Zoo River is met graaskorf eindelijk afgevallen, al zal de magnesium zijn werk ook hebben gedaan Ja

zal vandaag eens wat foto's maken Ja

ik heb diezelfde graaskorf, alleen dan een zwarte Nagelbijten / Gniffelen
hij voldoet dus heel goed, ze krijgt er wel wat schuurplekjes van, maar dat vind ik minder erg dan een paard wat tegen de hoefbevangenheid aanzit Bloos

ik heb trouwens ook het idee dat de exceem minder is geworden, zal dat dan van de magnesium komen? of heeft gras daar ook invloed op?

@stienmasjien, ik zou me niet blindstaren op binnen 2 weken zoveel mogelijk afvallen, dat is namelijk niet erg gezond

bij river ging het ook hard, die heb ik dus nu op iets meer krachtvoer, dat vind ik beter dan gras, nu heb ik zelf in de hand wat ze krijgt Bloos

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:35

Ik weet ook wel dat dat niet al te gezond is, ik ben trouwens van plan het rustig aan te doen. Knipoog
Maar ik denk dat als ik haar elke dag nog maar een kwartiertje longeer ze al wat afvalt.
Verder weet ik nog niet eens of ik haar ga houden, ze heeft volgens mij iets aan haar linkerachterbeen...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:33

mischien is het dan wel zo verstandig om een aankoopkeuring te doen?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:07

hmmm voor de magnesium en graaskorf
Afbeelding

en nu
Afbeelding

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:08

die is mooi veranderd Haha!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:12

geen blubbers meer, en een zachte nek Go jij! Go jij!
volgens de smid is ze zo goed Ja
van mij mag het nog wel ietsje minder, ik voel haar ribben al wel... nooit geweten dat ze die had Clown

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:26

Dana01 schreef:
mischien is het dan wel zo verstandig om een aankoopkeuring te doen?

De dierenarts komt binnenkort een hele keuring doen, heb er alleen niet meer zo'n goed oog in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:13

stienmasjien schreef:
Ik heb een paardje op proef met echt een heel erg dikke grasbuik.
Ze is al 4 maanden niet meer bereden geweest, dus erg intensief trainen zal er voor het moment nog niet van komen.
Ze staat momenteel op stal, want het gras op onze weide is echt heel erg lang en we hebben geen schraler stukje.
Het nadeel van op stal staan is dat ze dan geen beweging heeft natuurlijk.
Volgens mij heeft ze echt wel last van haar gewicht als ze moet werken, ze gallopeert er ook nogal moeilijk door.
Ze wordt hier ook niet bijgevoerd trouwens.
Iemand een idee om haar in 14 dagen zo veel mogelijk te laten vermageren?

Ik zou je paardje niet op stal houden, maar gewoon met een graaskorf op wei zetten.
Teveel afvallen in een korte tijd is erg slecht.
Een een paard moet sowieso minimaal 1 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht krijgen, dus je kan je paard niet zomaar binnen houden en dan elke dag een paar plukken hooi voeren en wachten totdat ie is afgevallen! Stel je paardje weegt 500 kilo, dan moet je sowieso 5 kilo hooi per dag voeren, of dus +/- 10 kilo gras per dag laten eten (in gras zit veel meer vocht, dus minder droge celstof, dus hebben ze er meer van nodig om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen)
De beste oplossing is denk ik overdag op wei met de graaskorf, en 's nachts binnen met een plak hooi.
Krachtvoer kun je prima weglaten, maar denk wel aan een liksteen voor de mineralen, en eventueel een halve pavokoek voor vitamines als je paardje nog niet zo goed in z'n vel zit.
En over het werken: met draven bouw je conditie op, dus het zou super zijn als je elke dag een stukje buiten in het veld of bos kan gaan draven, langere stukjes steeds rechtuit. 5 minuten doordraven, 1 minuut stappen, 5 minuten draven en weer 1 minuut stappen. En zo een kwartiertje tot halfuurtje doorgaan. Dat kun je dan steeds verder uitbouwen, steeds iets langer draven en steeds iets langer blijven rijden, totdat je uiteindelijk 4x een kwartier door kan draven Lachen

Ik hoop dat het niets ergs is wat je paardje aan z'n been heeft.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:44

eerst even IcePrincess bedankt voor het doorsturen van deze toppic

Hallo allemaal
Ik heb een fjord van 1.43 nu 6jr oud een merrie
Ze is echt mega dik en echt niet zwanger
Kreeg laatst met rijden en enorme uitbrander van iemand
die vroeg of ik wel goed bij me hoofd was om met haar te rijden
omdat ze echt dachten dat ze hoogzwanger was en elk moment kon bevallen Bloos
Ik rij recreatief met haar en doe toch wel elke dag me best.
Ook wissel ik veel af ,stap draf tölt galopenz. enz.
Heb ze sinds gisteren middag op stal gezet omdat ze echt blijft eten
het weekend gaat ze als het mee zit naar een zo goed als kaal weilandje
Ze staat nu dus overdag en nacht veel binnen op wat stro en heel klein beetje hooi
Gisteren zei iemand tegen mij , eigenlijk moet je ze zonder zetten en zo af en toe buiten
Maar vond dit wel erg heftig eigenlijk.
smiddags mag ze 2 a 3 uurtjes in de wei tussen haar vriendjes en daarna weer terug op stal
ook rij ik haar een uur per dag en hoop het weekend op een kaal weilandje
Mijn vraag nu eigenlijk moet ik ze echt helemaal niks meer geven???

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:50

nee, een paard moet blijven eten ....
wat je kan doen, is een graaskorf aanschaffen, het heeft bij die van mij enorm geholpen....
ze kan gewoon in de weide, net als de rest 24/7 alleen krijgt ze veel minder binnen....
ik voer momenteel een pavokoek bij, en na arbeid wat kruidenmix anders ging het me te hard Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:51

Ik heb een nieuw paard, een kleine merrie van 3 jaar oud (160 groot) ze heeft een behoorlijke buik eraan hangen.

wat is de beste manier om haar slanker te krijgen?

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:26

Heeft iemand enig idee of een paard dik wordt van wilgentakken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:35

Nee, nooit gehoord dat ze daar dik van worden. Maar je moet daar natuurlijk geen 10 kilo per dag van gaan voeren Knipoog

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:39

Niet? Schijnheilig

Nee grapje, dat snap ik wel. Maar ik pluk regelmatig wat takken voor het tijdverdrijf nu hij 's nachts weer binnen staat. Maar geen idee dus of ze hier ook dik van kunnen worden zoals bij hooi....

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:19

Kom mij hier even aanmelden. Jammer genoeg is mijn paardje ook te dik. Dacht goed bezig te zijn omdat we vanaf September 2007 geen brok meer gaven alleen gras en hooi.Voor de grote vakantie wilde hij bijna niet meer lopen en dacht zelf aan een te kort aan vitamine Bloos Ben pavo vitamine koeken 1/2 per dag erbij gaan geven, maar het ging eigenlijk alleen maar slechter en hoogtijd dat de dierenarts naar mijn paardje ging kijken. Die vertelde dat er totaal geen vitamine te kort was maar een veel te zware haflinger. Uit de wei omdat hij tegen hoefbevangen aan zat. Nu is mijn haflinger geen stalpaard dus in overleg een klein stuk afgezet waar bijna geen gras meer stond. Voer advies alleen hooi. En voor het hele gevoelige lopen ijzers.
Ben nu ruim 9 weken verder. Paardje wil nu redelijk lopen. Maar het afvallen mag niet snel, maar gaat ook zeer en zeer langzaam.
nu lees ik hier dat er toch vele zijn die na een aantal weken resultaat gaan zien. Weet dat we van de 640 kilo naar 500 moeten dus een lange weg te gaan. En dan nog zal hij met 500 kilo geen slanke haflinger zijn.
Heb een tijdje magnesium erbij gegeven maar gaf geen resultaat. De nek/hals blijft stug en stijf.
Tips of advies welkom.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:57

Oke is heb ook hulp nodig:

Ik heb een appaloosa 11 jaar oud en een ruin, hij is dus echt echt te dik, m'n instructrice schrok er zelfs van. Ben al vanaf vorig jaar mei aan het ''dieten'' met hem. Voor dat hij op vakantie ging, zag hij er mooi uit kon nog wel wat vanaf maar het begon goed, tijdens en na de vakantie zag hij er ook mooi uit. Maar sinds een tijdje wordt hij weer dikker, ik denk ook dat de kinderen hem gewoon te veel geven, aan het voer ligt het niet hij krijgt 1/4 en soms maar 1 klein handje, Dus wat moet ik doen? heb vanalles geprobeert gezegt dat hij medicijnen gebruikt enz enz, ik hoop dat jullie me een paar goede tips kunnen geven Knipoog

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:04

Jaaa dit is mijn topic Haha! Helaas is mijn pony ook te dik, hij kreeg nu een tijdje helemaal niks meer, alleen hooi... Maar ik merk gewoon dat hij helemaal niets afvalt? hij blijft dik ondanks de arbeid en aanpassing van het voer, ik ga even een foto zoeken.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:08

Afbeelding

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:51

Ook wij hebben paarden die te dik zijn en met name de haflinger
Nu zag ik hier informatie over insulineresistentie en magnesium op de site van paard natuurlijk.
Ik ben dit gaan lezen en alle symptomen van insulineresistentie heeft de haflinger.
Nu willen wij graag magnesium gaan geven om te kijken of dit gaat helpen. De dierenarts is erbij betrokken, maar weet ok niet goed wat het paard heeft.
Nu is het alleen onduidelijk wat er na de magnesiumperiode van 6 weken moet gebeuren. Als het werkt moet ze de onderhoudsdosis gaan krijgen met hooi en een mineralenblok. Maar ze heeft haar hele leven nog niks gedaan met een mineralenblok. Maakt niet uit welk soort. Als ze dan alleen hooi krijgt, komt ze tekort.
We geven haar nu een beetje subli zonder en een hele pavokoek per dag. Verder 5-6 plakken hooi per dag.

Er staat bij dat grasbrokjes wel gegeven mogen worden. Vervangt dit een mineralenblok? Mag paardenkuil ook gegeven worden?
Er staat ook op de site een supplement equi life F4F. Bevat dit dan alle vitamines en mineralen om zo niet een tekort te krijgen.

En dan nog iets anders. Een koudbloed jaarling merrie moet wel vold. krijgen om te groeien en om OCD te voorkomen. Hoe doen jullie dat?
Wie kan mij helpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:07

Subli zonder heb ik ook een tijdje gevoerd, zonder resultaat.. wat blijkt? Er zit dan wel geen melasse in, maar het zit wel boordevol zetmeel en dus nog steeds boordevol suikers. Ik weet niet precies wat er in de pavokoeken zit, maar volgens mij zit daar ook best wat suiker in.
Ik ben sinds kort op een andere brok overgestapt, het is vrij duur, maar wel minder dan 10% suikers en het is volwaardig voer; namelijk Safe & Sound van Dodson & Horrell. Echt supervoer. Mijn paard vind het heerlijk. Het weegt heel weinig, dus een hele schep is maar een halve kilo. Ik geef twee keer een halve schep, qua vitamines is dat genoeg, en hij heeft toch het idee dat ie wat meer krijgt, en is er ook langer mee bezig Lachen
Dat moet je eens proberen Ja
Resultaat voor mijn paard staat hierboven op deze pagina (de tinker) Haha!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:11

Dianalamboo

Ook mijn haflinger is dus te dik (140kg) Maar wij mogen van de dierenarts juist weer geen andere dingen bijvoeren alleen hooi.
Gaf dus pavo koek 1/2 per dag. Maar mag nu dus niet meer. Ook ik heb magnesium bijgegeven. Maar geen resultaat toch alle aanwijzingen om te denken aan insulineresistentie. We zijn al een vanaf juni bezig met afvallen en nu zien we een beetje resultaat komen. Vooral met rijden. En als het ridjen beter gaat, lukt natuurlijk ook het afvallen beter.

Moet jou paardje veel afvallen?