Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:15

Ik ben er ook super blij mee.
Eerst nog een maandje [***]'s huidige voer opmaken en dan maar eens kijken wat hij van het granulaat vindt. :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:47

Ik hoop dat Rio het granulaat ook prima vind :j . De aanhouder wint inderdaad!

Hier nog bezig met mijn vitalbix nu, geef het om de dag. Eenmaal dat op is zie ik het wel wat ik doe daarom volg ik het topic ook :D .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 01:53

Ik heb volgens mij het juiste voer gevonden hoor.
Vandaag gelongeerd en dat was een feestje, zijn vitalbix/metazoa mengsel gaat top.
Wel duidelijk dat hij echt vitamine E en magnesium nodig heeft.
Ik heb het 3 dagen overgeslagen, en hij liep echt als een lama.
En dat terwijl ik hem vandaag moest uitleggen dat hij niet met zijn knieën tegen zij kaken hoefde te tikken qua nageeflijkheid.
Echt hij tikt rustig met zijn benen de katrollen van de pessoateugel aan die aan zijn bit vast zitten, zover zakt hij.
Mét actieve achterhand, zonder dat ik het echt vraag.
Echt nooit zakt hij niet, ik heb hem nooit gedwongen en hij vind het zelfs wel fijn lijkt.
Nou zonder zijn vitamine E en magnesium was al het soepele eraf, en hij zocht ineens spoken, echt totaal geen reactie ook op mijn hulpen van de longe.
Kop in de lucht en verder niks.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:42

En die vitamine e en magnesium zijn aparte supplementen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 14:51

Jup..
Er zit nu 3 gram magnesiumoxide in zijn voer, en iets van 250 mg vitamine E.
Ik gaf eerder los 4 gram magnesiumcitraat en 500 mg vitamine E, naast 50 gram metazoa.
Maar kennelijk heeft hij niks aan de oxide, en is 250 mg vitamine E te weinig.
Ik moet wel zeggen, bij aankoop zat hij enorm vast in zijn lijf dus ik denk dat hij dat al langer heeft gehad dat gebrek.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:13

Van Equifyt is nu Green Power beschikbaar. Is er al iemand die daar een mening over heeft? Met name de spirulina erin vind ik wel interessant i.v.m. aminozuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:44

Klinkt wel interessant. Gek alleen dat ze in de analyse helemaal geen aminozuren hebben staan, terwijl de tekst juist vooral daarop ingaat.

Helaas zitten in Liquihorse alleen vitaminen en mineralen, geen aminozuren, dus voor [***] moest ik ook op zoek naar een bron van essentiele aminozuren. Ik kwam toen ook langs spirulina en chlorella als natuurlijke variant, maar het nadeel daarvan vond ik het hoge gehalte aan ijzer (gemiddeld 30 gr/100gr), dus ben ik toch voor whey-poeder gegaan met een laag lactosegehalte en geen ijzer. Dat bevalt [***] echt uitstekend, voor het eerst dat hij echt overall spiermassa kweekt, in plaats van alleen een paar losse spieren op een verder kaal bespierd lijf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:08

Hoe kom jij er eigenlijk bij om whey te voeren?
Ik ken het wel uit de sportwereld voor mensen,maar het is dus ook geschikt voor,paarden?
Heb je dan nog een bepaald merk welke het beste is

Spirulina, slik ik zelf al jaren voor de lysine die er in zit.
Wel even kijken waar de spirulina vandaan komt,kreeg die tip eens omdat het uit china kan komen en daar is het water niet altijd even schoon.
Dat van de ijzer wist ik ook,sowieso goed checken dus wat er in zit. :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:52

Whey poeder ken ik niet, heb je een linkje?

Klinkt als iets voor mijn pony

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:53

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welk merk je voert van whey poeder, klinkt interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:19

Ik ga gewoon googlen,maar kwam dan uit op deze link.
http://jessevandervelde.com/kan-hennep- ... vervangen/

Zetten ze de voor en nadelen van whey met andere middelen naast elkaar.
daar word ook gesproken van bruine rijst eiwit poeder ,welke mij eigenlijk ook beter lijkt.
Niet dat ik het wil geven hoor,denk at mijn dieren wel genoeg binnen krijgen, is puur interesse

Maar xyzutu2,hac je daar al van gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:28

Whey wordt in de VS al veel langer gebruikt als eiwitvertrekker. Soja/spirulina/chlorella/rijst wordt daar ook al jaren als eiwitbron gebruikt, maar elke soort heeft zijn eigen voor/nadelen en ik vond het whey concentraat/isolaat voor ons de beste doordat er geen ijzer, suiker of vet in zit en weinig lactose.
[***] krijgt 40gr per dag omdat er geen essentiele eiwitten in de Liquihorse zitten, en ik merkte al dat hij meer kon met de vit/min in de Liquihorse kon dan in de andere balancers die we gebruikt hadden, in dat de spieren die we trainden groeiden, maar de rest bleef kaal. Sinds hij de whey erbij krijgt krijgt hij eindelijk een normale bespiering over zijn hele lichaam.
Het is natuurlijk geen wondermiddel; ik vermoed dat het bij hem vooral zo enorm zichtbaar aanslaat omdat hij enorm arm bespierd begon; de osteopaat vond hem qua bespiering eruit zien als een paard dat 23 uur per dag in een box stilstaat en zijn hooi op borsthoogte moet eten. En dan heb je het over een paard dat 24/7 buiten loopt met vriendjes en uit lage hooinetten eet en graast. Dus als een paard met zo'n ziekelijke achterstand eindelijk voer krijgt wat hij blijkbaar wel goed kan verwerken, dan zie je enorm veel verschil in korte tijd.

Ik weet wel met mijn shetten dat als we weer eens een nieuwe balancer probeerden waar anderen geweldige resultaten mee behaalden ik altijd teleurgesteld was dat ik bij hun nooit verschil zag; maar die vreten alles en persen overal uit wat erin zit dus die hebben nooit ergens ook maar enige achterstand door opgelopen. Wat heel erg fijn is voor hun dat ze zich echt overal mee redden, maar als baasje is het toch ook wel eens leuk als je verschil ziet tussen voor en na. 8-)
Maar goed, daar heb ik dus [***] voor, geschenk uit de hemel... :')

@ Ellepel: ik heb wel een hoop vergelijkingen op Amerikaanse sites bestudeerd, maar die gingen specifiek over het gebruik bij paarden en vergelijkingen met mensen vind ik lastig. Maar ik ga eens naar je link kijken. Dat de Whey aanslaat betekent namelijk nog niet dat het niet nog beter kan. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:29

1.7 mg ijzer per 3 gram spirulina, is dat veel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:39

Nou ja kwam ook al tegen dat die bruine rijst eiwit ook niet je van het schijnt te zijn.
Maar weer heel leerzaam allemaal weer vind ik :j

Ik gaf vorig jaar nog veteranensupplement van naf, dacht dat dat goed was,maar pony was winters ook best schraal en liep niet goed
kreeg de tip van iemand om eens te kijken naar Lexa
Sinds ik dat geef heb ik een 24 jarige die er uit ziet en loopt als een veel jonger dier
Al ben ik dan net weer over gestapt naar ,metazoa, een zak van gewonnen,
Want meneer blieft de Lexa ineens niet meer....dus tja dan dat er maar in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:42

@ Ellepel; Ik heb net je link gelezen, maar wat daar geschreven is geldt niet voor whey concentraat voeren aan paarden.
Volgens deze link zijn nadelen van 'menselijke' whey poeder supplementen (ik som even het lijstje op) namelijk dat er vaak suiker, soja, eieren, gluten, conserveringsstoffen en vulmiddelen in de vorm van inferieure proteines aan toegevoegd zijn. Maar dat is dus geen whey poeder, maar gewoon een smoothie/eiwitshake. Daarom is de vergelijking aan het eind ook een beetje flauw, want het voordeel van rijsteiwit zou zijn dat daar geen allergenen/gluten in zitten. Die zitten dus ook niet in pure whey, maar alleen in 'foute' whey-shakes waar tarwe/gluten aan toegevoegd zijn. ;)

De tabel met vergelijking aan de onderkant is wel interessant. Die geeft ook weer waarom ik in ons geval voor (pure!) whey heb gekozen; deze bevat verhoudingsgewijs namelijk veel meer essentiele eiwitten waardoor je er minder van hoeft te voeren, het bevat geen vitamines/mineralen (die geef ik al los dus ik hoef daar geen overdoses van) en heeft geen dierlijke vetten (en doordat ik een concentraat van pure whey gebruik zit er ook geen suiker in en weinig lactose).
Misschien interessant is dat (pure) whey in de VS veel wordt voorgeschreven voor paarden met maagzweren.
Maar als je juist een combi van eiwitten en vitamines/mineralen wilt voeren, dan is whey juist weer niet geschikt want die zitten daar niet in. Voor mij vielen spirulina/chlorella juist af omdat ik geen extra mineralen (ijzer en selenium) bij wil voeren. Dus het is maar net waar je naar zoekt.

Hier heb ik trouwens de pure whey concentraat vandaan: http://www.vitella-webshop.nl/Vitella-H ... teine.html

@ Sonja: dat betekent dat je spirulina voor meer dan 50% uit ijzer bestaat. Voor mij is dat teveel. Vooral omdat je vaak toch (afhankelijk van het merk en de batch) zo'n 50 gram spirulina zult moeten geven om 5 gram lysine (als belangrijkste eiwit) te voeren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:31

Interessant! Dank je wel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:46

Nou ja best ingewikkeld dus nog !
Dacht dat wei gewoon wei was en van de koetjes komt,of het nou voor paard of mens is, alleen word het dan weer anders bewerkt. De pure vorm is natuurlijk altijd beter,maar ook duurder.
Ben gestopt bij het lezen over onder andere wei hydrolisaat.
het is mijn interesse in elk geval niet,mooi dat die whey bij jouw paard wel werkt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:56

Bij [***] is het echt een verschil tussen dag & nacht, maar helemaal perfect is het natuurlijk niet omdat die lactose (ook al is het maar 4 gram) natuurlijk toch een beetje een vreemde eend in het paardenlichaam blijft. Dus mochten we hetzelfde tegenkomen maar dan helemaal plantaardig, dan zou het plaatje pas echt perfect zijn. 8-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:04

Nou ja dat moet er wel zijn toch?
De vegetarische variant van wat je nu geeft...moet er wel zijn.
Ik geef dan wel wat andere zaken bij waar ook aminozuren in zitten,heb alleen echt geen enkel idee op welke gehaltes ik dan kom.
Deed dat vroeger wel,alles uitrekenen om te kijken of er genoeg in ging.

Heb je ook een voor en na foto dan, kun je het echt erg goed zien? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:23

Ik neem steeds braaf mijn camera mee naar stal, maar vergeet elke keer weer dat het SD-kaartje nog in de computer zit... 8-)

Het verschil is echt groot en ook op foto's te zien. Ik zal eens kijken of ik dit weekend foto's kan maken. Om het maar even in woorden te doen: als je vanaf de staart de kont fotografeerde dan stak er midden bovenop de kont een smal uitsteekseltje/bultje zo'n 2cm omhoog. Dat was de bovenkant van de doornuitsteeksels van zijn heiligbeenwervels. Die 'horen' niet zichtbaar te zijn omdat ze gewoon ingebed zijn in normale achterhandspieren. Dit zie je natuurlijk wel bij ondervoede paarden, maar [***] had wel gewoon vetlaagjes, alleen maakte hij geen spieren aan.
Nu is dat puntje verdwenen, en aangezien de wervels er nog steeds zitten ;) betekent dat dat de spiermassa daaromheen omhoog is gerezen. Maar goed, dat is in woorden, foto's zijn natuurlijk leuker. 8-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:28

Ja of filmpje, kun je het vaak nog beter zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:42

Maar dan moet je natuurlijk wel een voor-filmpje hebben gemaakt. ;)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 00:28

Mag ik even binnenvallen in dit topic. Omdat ikmhet wel interessant vind.
Hebben jullie wel eens aan hennepzaad gedacht ( kempzaad) ook hier zitten veel essentiele aminozuren in.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:36

Wat wordt er bedoeld met:
Aanvulling op dagelijks rantsoen"?
Is dat naast ruwvoer of naast krachtvoer?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:49

No_No schreef:
Wat wordt er bedoeld met:
Aanvulling op dagelijks rantsoen"?
Is dat naast ruwvoer of naast krachtvoer?

Geen idee wat ze bedoelen. Dagelijks rantsoen is in mijn ogen onbeperkt hooi en deels gras.

Kent iemand van jullie de lexa vitaminebrokjes ?