Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:11

kiddokids schreef:
Staat 4/5 uurtjes op kort gras

Hou er rekening mee dat zich juist in kort gras juist veel koolhydraten kunnen ophopen.
(http://www.ker.com/library/advances/405.pdf). Bovendien schijnen ze er meer van binnen te krijgen per uur, omdat ze op kort gras minder hoeven te kauwen. (Maar het artikel waar ik dat las kan ik even niet vinden).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:16

kiddokids schreef:
Heb ik een vraagje jullie voeren alleen metazoa geen combi
En hoeveel en hoe vaak als ik vragen mag
Ik wil mijn Haflinger slanker krijgen maar weet niet hoe..

King is een ouderwetse grove Haflinger die vrij zwaar blijft op zijn buik ondanks dat hij bijna
Zes keer per week lichaams beweging heeft in dressuur, aangespannen werk, longeer werk, caveletti/springles..

Twee keer per dag wat hooi krijgt,

En 100 gram per dag gemengd pavo liga en muesli zonder suikers
Geen snoepjes
Op stal een losse boterham en soms met appel krijgt.

En toch blijft hij zwaar vooral zijn buik zou ik graag nog wat slanker zien
Wat zou ik bv in voer kunnen veranderen
Heb voorheen andere van pavo gehad dacht balance.. Liga is voor soberen rassen.
En müesli is van havens..

Toch word hij vaak als te dik of vet gezien valt overigens echt mee..

Stoppen met die liga koeken. Ook hier zit nog veel suiker in.
En ik zou hem de muesli ook niet meer geven. Geen idee wat je doet qua arbeid.
Maar ik gok zomaar dat hij het niet nodig heeft.
En wat al gezegd is. Kort gras is vaak slechter.
Misschien hooi in een slow feeder, heeft hij wat te doen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:09

Marjo89 schreef:
kiddokids schreef:
Heb ik een vraagje jullie voeren alleen metazoa geen combi
En hoeveel en hoe vaak als ik vragen mag
Ik wil mijn Haflinger slanker krijgen maar weet niet hoe..

King is een ouderwetse grove Haflinger die vrij zwaar blijft op zijn buik ondanks dat hij bijna
Zes keer per week lichaams beweging heeft in dressuur, aangespannen werk, longeer werk, caveletti/springles..

Twee keer per dag wat hooi krijgt,

En 100 gram per dag gemengd pavo liga en muesli zonder suikers
Geen snoepjes
Op stal een losse boterham en soms met appel krijgt.

En toch blijft hij zwaar vooral zijn buik zou ik graag nog wat slanker zien
Wat zou ik bv in voer kunnen veranderen
Heb voorheen andere van pavo gehad dacht balance.. Liga is voor soberen rassen.
En müesli is van havens..

Toch word hij vaak als te dik of vet gezien valt overigens echt mee..

Stoppen met die liga koeken. Ook hier zit nog veel suiker in.
En ik zou hem de muesli ook niet meer geven. Geen idee wat je doet qua arbeid.
Maar ik gok zomaar dat hij het niet nodig heeft.
En wat al gezegd is. Kort gras is vaak slechter.
Misschien hooi in een slow feeder, heeft hij wat te doen.

je leest niet goed waar staat dat hij KOEKEN krijgt het is pavo liga gewoon brok.. alleen ijslander brok..

ik kan helaas weinig aan het land doen om af te zetten of zo.
had ik idd al eerder gelezen van korte gras

hij moet wel veel arbeid verrichten hij moet wel iets van krachtvoer krijgen

Jemawi

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:53

Hoe gaat het met de eczemers uit dit topic? Gewoon uit nieuwsgierigheid...
Die van mij doet het namelijk geweldig. Al eerder gepost dat ze een slecht start (begin april) had maar staat nu al weken zónder schuren of wat dan ook. Heeft enkel wat kleine plekjes rondom de voorpluk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:56

Heb de mijne onder een gewone vliegendeken staan. Maar nog geen geschuur gezien :n

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:02

Die van mij is even aan het schuren geweest, maar met die wind zijn hier weinig beestjes, dus ze staat denk ik al ong 2 week weer zonder. Ik zie haar niet meer jeuken. Zolang het goed gaat, laat ik haar zo lopen. *\o/* ik hou trouwens het fructaan in de gaten en die is ook al een hele tijd laag. Dus er zit niet zoveel suikers in het gras.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:27

Heb jij helemaal geen deken meer op Sussanne? Ik durf het nog niet goed, ondanks dat het zo goed gaat er inderdaad nu weinig vliegjes zijn.
Maar ook de afgelopen warmere periode ging mijn pony heel erg goed :)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:18

Op dit moment niet. Zodra ik zie dat ze gaat schuren, dan doe ik er anti itch op en gaat de deken er weer op. Ze staan elke dag bij de loopstal waar ze wel kunnen schuren. Ik blijf het nog steeds bijzonder vinden. Ze zijn ook nog niet dik (de shetten) normaal waren ze nu al wee er tonnetje geweest.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:14

Ik ervaar het nog niet als wondermiddel hoor..fjord is net als elke zomer te stevig. Ik rij me suf en ze staat beperkt op de wei..en vind ook niet dat het verhoudingsgewijs goedkoper voeren is. Ik voer 3 maatschepjes, is 210 gram voor mijn fjord van plm 450kg. Komt neer op een halve kg schep. Deze hoeveelheid voerde ik ook van gewone brok of muesli dus eigenlijk is metazoa duurder voeren voor mij..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:10

Het verschil is dat bij je muesli de dagelijkse hoeveelheid vitamine/ mineralen in meer voer zit dan je wil geven aan je paard. Jij zou een halve schep muesli geven maar misschien zit pas in een hele schep je volledige dosis vit/ min. En er zit veel meer suikers/ zetmeel in.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:19

Mijne staat al vanaf het begin zonder deken. schuurt af en toe wel maar echt minimaal. mooi houden zo als het kan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:26

Dat snap ik ananas. Maar fjord doet het net zo prima op een halve kg schep subli ponybrok in dezelfde hoeveelheid. Dan is 30 euro per zak of 10 euro wel een groot verschil

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:36

Maar de tekorten die hij oploopt zie je niet... En je voert wel echt minder!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:42

Voor mij is het ook goedkoper.

Geef nu Metazoa: 200 gram per dag. Geef het 5 tot 6x per week. Er zit 20 kg in een zak, dus 20 kg:200 gram is 100 dagen. Daarbij komt nog dat ik het met een kortingssticker van Divoza koop, dus dan is het 22,50 per zak :) Dan ben ik voor zo'n 7,50 per maand klaar.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:28

Had een mail gekregen van metazoa dat ik was uitgekozen met de gun actie om een emmer metazoa te proberen. Nu bijna week later niks meer van gehoord... Ik moest even doorgeven waar ik woonde zodat ze konden kijken waar ik een emmer kan ophalen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:52

Valerie_V schreef:
Had een mail gekregen van metazoa dat ik was uitgekozen met de gun actie om een emmer metazoa te proberen. Nu bijna week later niks meer van gehoord... Ik moest even doorgeven waar ik woonde zodat ze konden kijken waar ik een emmer kan ophalen.

Duurde bij mij ook lang, want ze willen het liefst dat een van hun leverpunt het bij een bestelling meegaat, bespaard hun kosten zo.
Mijn leverpunt kreeg het uiteindelijk per post na volgens mij bijna 1 maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:12

karev schreef:
Ik ervaar het nog niet als wondermiddel hoor..fjord is net als elke zomer te stevig. Ik rij me suf en ze staat beperkt op de wei..en vind ook niet dat het verhoudingsgewijs goedkoper voeren is. Ik voer 3 maatschepjes, is 210 gram voor mijn fjord van plm 450kg. Komt neer op een halve kg schep. Deze hoeveelheid voerde ik ook van gewone brok of muesli dus eigenlijk is metazoa duurder voeren voor mij..

Heb je dat echt afgewogen? Want 200 gram Metazoa komt bij mij niet in de buurt van een halve kg schep. Ik heb onze hoeveelheid afgewogen op de keukenweegschaal. Ik voer 2 keer daags een half tot een kwart bekertje per pony.

Het lijkt me dat je met een halve kg schep een halve kilo metazoa voert. 8)7 Of zelfs nog meer, omdat de brokken verhoudingsgewijs klein zijn.

Ik ben er best tevreden over. Pony's zien er goed uit. Genoeg energie voor het werk en ze glanzen en hebben een mooie vacht. Bij ons helpt het niet tegen schuren. Als ik gewone brok of muesli zou geven, dan moet ik veel meer voeren om aan de basishoeveelheid mineralen en vitaminen te komen. Van Pavo basisbrok zou ik dan bijvoorbeeld 1 tot 1.5 kilo moeten voeren.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:01

Moonlight17 schreef:
Valerie_V schreef:

Duurde bij mij ook lang, want ze willen het liefst dat een van hun leverpunt het bij een bestelling meegaat, bespaard hun kosten zo.
Mijn leverpunt kreeg het uiteindelijk per post na volgens mij bijna 1 maand.

Bedankt voor je antwoord! Maar ik heb nog geen mail terug waar ik het dan zou kunnen ophalen. Of laten ze je dat pas weten als ze de bestelling hebben verzonden?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:03

jah volgens mij kreeg ik die pas laat, al wist ik al precies wat het punt zou zijn in mijn omgeving zit er maar eentje.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:04

Haha inderdaad ik weet ook wel wat hier het dichtstbijzijnde punt is zegmaar :+

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:07

Valerie_V schreef:
Haha inderdaad ik weet ook wel wat hier het dichtstbijzijnde punt is zegmaar :+

Misschien kun je daar is gaan vragen of hun al iets van metazoa hebben gehoord.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:14

Gewoon nog even een mailtje naar metazoa erachteraan sturen :) ze bijten niet

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:35

Daar twijffel ik nu dus aan safira hihi.. in de probeeremmer zit een bekertje. Dat is 70 gram volgens de verpakking. Die krijgt mijn minishet. Volgens mij is dat voor 150 kg paard plm.

als ik drie van die bekertjes in de kgschep doe kom ik op een halve uit. Is voor 450 kg paard ong. Maar ga het vanavond nawegen. Kom er op terug

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:36

karev schreef:
Daar twijffel ik nu dus aan safira hihi.. in de probeeremmer zit een bekertje. Dat is 70 gram volgens de verpakking. Die krijgt mijn minishet. Volgens mij is dat voor 150 kg paard plm.

als ik drie van die bekertjes in de kgschep doe kom ik op een halve uit. Is voor 450 kg paard ong. Maar ga het vanavond nawegen. Kom er op terug

Het bekertje in mijn probeeremmer is voor 250 gram.... Voor 70 gram zou het eerder een cupje ofzo moeten zijn denk ik, ik denk dat je je paarden te veel geeft en je daardoor inderdaad duurder uit bent.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:58

Lol....ben ik nu gek dan. Meende echt dat er op de verpakking stond dat de toegevoegde maatbeker 70 gram bevatte... we kijken vanavond

nou dan zijn evt tekorten wel weggewerkt :D

een oranje plastic bekertje zat er in