Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:33

Tijdens de rondleiding in de Pavo fabriek geleerd dat er juist zoveel kleurstoffen e.d. Worden toegevoegd voor ons. De mens wil graag dat iets er "mooi" uitziet en dat juist daarom het meeste voer er "mooi" uitziet (met name de kleurtjes enz). Gelukkig zijn paarden wat minder lastig en kijken niet op kleur of hoe het er uit ziet ;)

Mijn paarden aten het is het begin ook niet allemaal direct op, maar gewoon laten liggen en de voer beurt daarna was het gewoon op. Beetje zo van: wat een boer niet kent eet hij niet haha.....

Nu eten ze het allemaal gewoon direct op

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:07

Als een paard altijd gewend is aan suikers en smaakstoffen in zijn eten, dan zal hij kale bietenpulp niet direct lusten nee. Maar dat is een kwestie van wennen. Eerst nog wat 'lekker' voer erdoor en dat steeds afbouwen. Dan lusten ze het straks prima.

Wat dat betreft is de proefzakjes niet zo'n sterke zet. Mensen voeren het één keer en concluderen dan dat hun paard het niet lust. Dat lijkt me toch niet de bedoeling van Pavo...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:20

Ik ben zeker van plan om speedibeet te gaan kopen voor mijn Shet als tussendoortje om zijn voer ermee te mixen.
Alleen ik ben niet van plan een zak van 15 kg te gaan kopen, daar doe ik dan zeker een jaar mee!

Weten jullie misschien of Pavo 3 kg zakjes gaat laten maken? Net zoals bij C4L etc?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:57

Over de smaak en geur.. paarden zijn natuurlijk geen mensen, wat wij niet aantrekkelijk vinden ruiken kan voor hen prima acceptabel zijn.

Ik heb de afgelopen 2 dagen het in een emmer klaargemaakt en 2 van mijn paarden zijn inmiddels om, er hoeft niets extra's bijgevoegd te worden, zij willen het graag eten als tussendoortje en vragen er om als ik het de ander geef. De derde eet het eigenlijk een beetje zo van - niet heel aantrekkelijk maar de rest eet het ook dus zal het wel goed zijn ;-) :j :')

superpony

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:43

Zoals al wordt gezegd; Paarden zijn veelal gewend aan de suikers en ''lekkere '' smaakjes in hun dagelijks hardvoer. Ik heb zelf voer verkocht en verschillende paarden hadden moeite met de overgang naar wat natuurlijker voeren.
Gewoon doorzetten is de enige manier als je iets echt wil voeren wat natuurlijk is.

Evt in het begin wel wat van je eigen biks of muesli doorheen doen.

Ik voer compact gras, vito, force en magnesium,vit e en lijnzaadolie. Soms laten ze het eten even liggen en kiezen het hooi boven hun voer. Ik vind het prima. Volgende dag is hun voerbak zo goed als leeg. Ze laten alleen de magnesium wat liggen nog.
Ik maak me er niet te druk om en blijkbaar eten ze op een later moment de rest, prima.

Ik laat natuurlijk niet het eten dagen liggen of wegrotten.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:58

Karrimh schreef:
Tijdens de rondleiding in de Pavo fabriek geleerd dat er juist zoveel kleurstoffen e.d. Worden toegevoegd voor ons. De mens wil graag dat iets er "mooi" uitziet en dat juist daarom het meeste voer er "mooi" uitziet (met name de kleurtjes enz). Gelukkig zijn paarden wat minder lastig en kijken niet op kleur of hoe het er uit ziet ;)

Mijn paarden aten het is het begin ook niet allemaal direct op, maar gewoon laten liggen en de voer beurt daarna was het gewoon op. Beetje zo van: wat een boer niet kent eet hij niet haha.....

Nu eten ze het allemaal gewoon direct op

Edit: dit word niet in de Pavo fabriek gedaan, kleurstoffen toegevoegd !

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:06

Hier ook op zoek naar de starterskit.. Als het goed is levert "mijn" winkel ze woensdag weer, dus kan niet wachten!
Ben erg benieuwd naar het product, voerde tot op heden Seniores Priores waar ik eigenlijk best tevreden over ben.
Mijn oude merrie valt de emmer al aan waardoor ik bijna niet eens de kans krijg om het in haar voerbak te gooien. Maar... Mijn andere merrie vind het koud niet te pruimen.

Dus dit product zou echt perfect voor mijn situatie zijn! Wel duurder, maar daar heb ik het dan ook zeker voor over dankzij de korte weektijd.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:41

Zal het kwaad kunnen om SpeediBeet een avond van te voren klaar te maken? Wordt gezegd dat het goed vult en dat paarden daardoor wen vol gevoel hebben en minder gulzig zullen zijn op het gras.
Ik ben echter aan het eind van de middag voor het laatst op stal dus zal het dan klaar moeten maken voor de volgende ochtend.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:03

Dan kun je net zo goed ontsuikerde bieten pulp pakken. Je gaat het lang weken. Dus heb je snel week niet nodig.
Scheelt ze zomaar 3/4 euro op een zak.
En effect is hetzelfde ;-)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:37

Ontsuikerde bietenpulp bevat wel zetmeel toch?
Ik zet de speedibeet ook soms avond van te voren klaar. Het zet namelijk nog ve verder uit dan dat het in 10 minuten doet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:38

Ik zet tegenwoordig 's avonds wat klaar voor de volgende ochtend. Gaat best goed. Zou het misschien in de volle zomer niet doen, maar nu gaat het prima.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:33

Ik zou die vraag bij pavo voorleggen, zij weten wel of dat kwaad kan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:35

Het zal wel geen kwaad kunnen, maar mijn paard lust het dan niet meer, ook al zit er iets lekkers door. Het ruikt dan ook zurig. In de winter kan het prima.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:20

Heb gisteren een nieuwe zak pulp gehaald en de verpakking nog niet weggegooid.
Het is misschien een idee om de voedingswaarden eens tegen elkaar af te wegen?
Dan maak ik een mooi tabelletje om het te kunnen vergelijken?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:28

Hulde aan de mannen van Duynie!! Top hoe snel ik reactie kreeg en een PDF van de samenstelling binnen had.
Lastige is dat Pavo met percentages werkt en Duynie met g/kg, dus da's een heel gescharrel voor een wiskundenitwit als ik.

Bij Pavo is het suikergehalte 5% pkg. 1% is 10 gram, 5% moet dan dus 50 g/kg zijn.
Als ik dat vergelijk met Duynie, is dat verschil nihil te noemen, dat is nl. 54 g/kg.
Dus waarom Pavo zegt minder suikers te hebben dan een ander merk, is mij een raadsel.
Duynie heeft ook meer Calcium, meer magnesium en iets meer zout.

Dus, als iemand nog een idee heeft BEHALVE dat het snel klaar is, zie ik er de voordelen niet van in.
Behalve dat je portemonnee sneller leeg is. :D

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:45

het gaat om de combi suikers en zetmeel......

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:28

Tja ik ben er blij mee :D Hier in de buurt sowieso weinig bietenpulp te koop en het snel klaar is wel echt een uitkomst in m'n altijd drukke leven :+

Ze eet het graag, ze wordt mooi vol op plekken waar me dat eerst niet lukte, darmwerking is beter en ze wordt er blij van :D Daar heb ik die drie euro per zak extra wel voor over :Y) Vooral voor die, nog geen 150 gram per dag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:36

ik ben nu wel benieuwd naar de suikers... die wil ik namelijk minimaal voeren!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:02

0% zetmeel en 5% suiker. Pavo zegt toch nergens minder suiker te hebben dan anderen? Maar biedt het aan als zeer laag suiker en geen melasse (en geen zetmeel).

Als je kijkt naar de hoeveelheid suikers in gras of hooi:

Hooi,fijn,groen: 13,5%
Hooi,gemiddeld: 10%
Hooi, grof, bruin: 7,5%

(Bron: voervergelijk.nl)

en de hoeveelheid in kg die ze daarvan krijgen tov het aantal grammen speedibeet denk ik dat het heel erg mee valt :+ Mijn paard krijgt wel hooguit 150 gram SB, dus 3 gram suiker binnen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:09

ik doe idd ook 150 gram, een mooi emmertje vol.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:25

Paardlief is super blij dat ze ook ergens eens 'veel' van krijgt :') Ze staat met blessure dus krijgt behalve d'r vitamine/ mineralen brokje (300 gr per dag) en een handje muesli voor de smaak alleen maar ruwvoer :)) Meer is beter volgens haar :D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:26

vonneke schreef:
ik doe idd ook 150 gram, een mooi emmertje vol.

Voeren jullie deze hoeveelheid als vervanger voor een andere 'maaltijd'?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:28

Mijn paard krijgt momenteel 250 gram per dag.
Dit krijgt hij naast zijn andere kracht en ruwvoer, omdat hij wat meer mag aankomen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:30

Nope als extra, tenminste, eerder kreeg ze nog weleens een schep muesli na het rijden. Maar dat mogen we sowieso ff niet dus nu krijgt ze lekker SB met wat slobber :))

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:07

_Ananas_ schreef:
Nope als extra, tenminste, eerder kreeg ze nog weleens een schep muesli na het rijden. Maar dat mogen we sowieso ff niet dus nu krijgt ze lekker SB met wat slobber :))

Oke! Wil het ook als hapje na het rijden geven, 150 gram lijkt me dan inderdaad goed. Hoop dat ik snel ergens een zal kan bemachtigen. Is hier nog steeds erg moeilijk.