buikvet? een rond buikje bedoel je? dat telt niet mee voor de vetscore, zoals ook in de filmpjes duidelijk wordt vermeld. vetscoren heeft niks te maken met hoe bol de buik is an sich.
ik vind jouw pony niet schraal hoor, ik zie een goed gevulde schouder, voor het schouderblad is duidelijk wat vet te zien, en erachter een pocket. de rug (naast de wervelkolom) is goed gevuld, en ook in de manenkam is een vetlaagje te zien. achterhand vind ik lastig te beoordelen bij deze, hoewel ik in ieder geval wel zie dat die niet schraal is. ik schat hem zo in op een 3,5, neigend naar 4. vooral op je tweede foto is goed te zien hoe het verloop van de schouder naar de ribben is.
Ninx
Geplaatst: 22-05-12 14:52
Nee, niet de buikvulling maar het vet op de ribben bedoel ik. Met schraal doel ik meer op het feit dat de nek slap is, los en soepel... geen vetophoping. Ook op achterhand en op de schouder voel ik alleen bot. Dus zoals het fatscoring filmpje ook zegt, dat je met je vingers moet voelen.
Voor de schouder zie ik nu ook wel wat vet.... Ik kreeg toch het idee dat hij wat forser werd, en dat komt wel overeen met wat jij zegt Merrieveulen. Volgens mij is het nog wel in een stadium dat het met 'opletten' snel weer verbeterd. Mini doet niet aan sportieve activiteiten... dat scheelt ook.
Straks mag hij mee als handpaard, maar dat is nog even oefenen
het is ook geen ramp, ik heb zelf ook 3 tjes lopen, ééntje neigt zelfs naar ietsje meer en die staat nu dus onder controle, haha! ik hoef zelf niet per sé alleen maar tweetjes te hebben lopen, de mijne lopen niet in de sport, en wel 24/7 buiten.
ik denk dat het bij de jouwe gewoon een kwestie is van de voedselinname iets beperken, zeker als hij tot voor kort slanker was.
3 is een nette recreatieconditie, dat is dus aan de dikke kant vergeleken met het ideaalbeeld. persoonlijk vind ik voor de meeste paarden een 3 ook prima. het minitje hierboven geef ik op basis van de foto's wel iets hoger dan dat.
de houding is niet erg gunstig, van halslengte blijft niks over waardoor ze extra dik lijkt. ik geef haar op basis van deze foto een vijf, véél te dik. de schouder valt bijna weg, de rand van het schouderblad is nog nét zichtbaar. achter de schouder zit geen vloeiing, dit loopt in één lijn door naar achteren waar ook langs de ribben een typisch lijntje zichtbaar is. vergeleken met de schouder valt de achterhand me nog mee, ben benieuwd naar een foto van recht opzij en van achteren. het verloopt van schoft naar hals, en bovenlijn van de hals zijn fors en massief.
ik denk ook dat dit zo ongeveer de meest ongunstige positie is om dit paard te fotograferen (de gigantisch gevulde buik helpt ook niet mee, haha!), het lijkt een propje. nogmaals, ben benieuwd naar een foto van recht opzij en van achteren.
Marlis
Geplaatst: 22-05-12 22:42
Ik ben erg benieuwd wat jullie ondertussen van mijn haflinger merrie vinden. Ze is sinds december weer volop in training(op een korte periode/3 weekjes na) en veel vet is omgezet in spier. Ze staat in een hit actief stalling met nu ook een aantal uren weidegang op een dijk van een aantal kilometers lang met veeel gras.
Staat iets ongelijk op de foto.
Ga zelf ook even proberen te scoren Hals: 3 Middenstuk: 3 Achterhand: 2.5/3 voor een haflinger vind ik hem goed bespierd en weinig vet. Bijna helemaal geen MAC donalds billen meer(gleuf) wat ze vroeger had Ribben: Heel goed voelbaar en in sommige houdingen heel lichtjes te zien. 2.5 Schouder: 3.5 zit nog teveel vetjes. Kom ik uit op een 3....
@ marlis ik denk ook een 3, geen krappe weliswaar maar toch. haflingers zijn nu eenmaal niet zo droog, dus de schouder lijkt ook meer dan het is. wel zie ik nog duidelijke pocketjes achter de schouder. verder geen opvallende vet- uitspattingen, dus gewoon een mooie 3 op basis van deze foto's.
@ Wammie, ook een 3. normale recreatieconditie.
ellepel
Geplaatst: 23-05-12 13:51
wat een dikkerd he die merrie van mij ik maak wel even andere foto's voor je. vond het wel leuk om haar hier neer te zetten.
voor je die foto's maakt, drie dagen geen water en voer geven, dan ziet het er al heel anders uit, haha!
Femke_K
Geplaatst: 23-05-12 17:05
ellepel schreef:
wat een dikkerd he die merrie van mij ik maak wel even andere foto's voor je. vond het wel leuk om haar hier neer te zetten.
Ben je niet bang voor gezondheidsproblemen? Ze is toch wel erg dik hoor.
Anoniem
Geplaatst: 26-05-12 18:39
Omdat het al een paar dagen stil is ... Ik heb vandaag geprobeerd om nog eens foto's te maken, dezelfde houding is jammer genoeg niet gelukt, uiteraard niet Maar ik ben toch eens benieuwd wat jullie er van vinden, zo op de foto (zal daarna mijn eigen bevindingen vertellen ). De foto' zijn van 14/05 en van vandaag dus.
[***]
[***]
josienJ
Geplaatst: 26-05-12 21:17
Wat vinden jullie van mijn axano? Hij is nu 3,5 en net onder het zadel. Ik zelf vind hem er nu goed uitzien..
ik ben benieuwd wat jullie van indy vinden ze is een haf van 3 jaar nog flink in de groei, heeft nogal een achterstand gehad en is nu mooi aan het bij trekken!
Ziet er mooi uit hoor!! maar wel uitkijken dat ze niet dikker word! Wat doe je al met haar aan beweging? dat kan natuurlijk ook helpen om haar mooi in conditie en slank te houden! Dan kan je mooi helpen te bewijzen dat niet alle haffies te dik zijn!
Anoniem
Geplaatst: 30-05-12 19:58
Misschien is deze wel leuk ter info ... Zelfde pony, zelfde kant, zelfde beweging, na langere periode (al heb ik het idee dat hij pas de laatste weken echt goed aan het afslanken is). Als ik zo in het gewone leven dagelijks naar hem kijk zag ik weinig verschil, wel dat hij de laatste tijd de goede richting uitging en dat hij goed in z'n vel zat maar als je dan de foto's ziet ... En ik heb vandaag nog iemand gezien die hem al een tijd niet meer gezien had (omdat ze even niet op de stalling geweest is) en het eerste wat die zei was "amai, die is ook serieus afgevallen". Dus dan sta je daar wel
Maar dus, om het verschil te laten zien ..
Het is nog niet helemaal super, als je hem zo zou scoren zou je niet op een 2 komen, maar in vergelijking met is er toch een serieus verschil
Toch zie je hem bij de 1e foto wel droger op de schouder, dat is bij de 2e veel minder..
Je ziet het idd wel aan de billen en de buik!
Anoniem
Geplaatst: 30-05-12 20:04
Dat zie ik niet Op foto 1 lijkt daar op & rond de schouder 1 grote vetbult te zitten, die ben ik op de 2e foto kwijt (maar ben er wel mee eens dat de schouder nog niet is wat het moet zijn ). De buik zie je het inderdaad aan, alleen spijtig dat die niet meetelt Hij is nog steeds ribloos (al zou ik zweren dat ik gisteren een rib voelde, maar dat was inbeelding ) en z'n rug is ook nog hetzelfde. Dus op dat gebied is er geen verbetering jammer genoeg, maar dat komt hopelijk nog. De nek kwabbelt nog steeds, maar minder dan ik mij meen te herinneren .. En sowieso is het een heel ander uitzicht, vooral als je erop zit (ik had er anderhalf jaar niet meer opgezeten, ik schrok echt toen ik z'n nekje voor mij had "is dat alles?" ).
Anoniem
Geplaatst: 30-05-12 20:08
interesant! mijn verzorgpony , lijk af en toe de ribben wel te zien , zal me er morgen eens over buigen , en ja ze is wel grasmaaier
edit :
vorig jaar , slechte foto maar ik vindt haar wel afgevallen :
Ninx
Geplaatst: 30-05-12 21:05
@ [***]: ik zie het verschil overduidelijk!!! Zeer goed!!! Heb je nu vooral het dieet aangepast of ook meer bewogen/ gesport?
Dank je wel! Kan je geloven dat ik het niet goed weet? Ik heb het gevoel dat het erg goed gaat sinds ze op het gras staan (ja, echt ) en verder niks erbij krijgen. Nu staan ze met z'n 2 op een stukje weide van ongeveer 15x100, daarnaast hebben ze nog 2 paddockjes waar ook wel wat groenig op staat en hun uitloopjes waar langs de kanten ook wel wat groeit. Op de weide staat niet veel gras meer, maar blijkbaar wel nog steeds gras. Sinds ze daarop staan is [***] super in z'n vel gaan zitten. En ze gedragen zich ook echt geweldig, het lijkt wel net alsof ze in de natuur zijn .. Het gaat echt zo van: stukje lopen, *snuif snuif*, hmm niet lekker, stukje verder lopen, *snuif snuif*, oh, dat zijn lekkere grasjes *hap*. Maar ik heb het idee dat ze dat stukje wat ze eerst niet lekker vonden later wel lekker vinden, het hangt echt af van hun zin op dat moment zeg maar. Heel leuk om te zien trouwens En verder krijgen ze 's avonds een half kilo Optiform van Mijten en Pavo Vital. En ze doen het echt super. Zitten goed in hun vel, zijn vrolijk en meewerkend (vooral voor [***] wil dat wat zeggen), hebben energie.. Alles wat je maar wil. En ze zijn totaal niet gericht op het eten, als ik 's avonds met de emmers de weide in kom dan moet ik hen echt roepen en zie je ze soms nadenken of ze het wel de moeite vinden om tot aan de stal te komen Dus ja, ondanks dat sommigen misschien zouden zeggen dat ze sielugh zijn omdat ze niks krijgen, hebben ze blijkbaar toch voldoende aan wat er staat. Ik heb nog een stukje weide klaarstaan van ook 15x100, ben nog even aan het denken hoe ik dat ga aanpakken, want als ik ze daar nu gewoon op laat dan vreten ze zich weer vol vrees ik .. of misschien ook niet .. ik vind het zo moeilijk inschatten
Qua beweging doet [***] ook wel wat, hij wordt weer bereden, maar om nu te zeggen dat dit de oorzaak is, zo vaak is hij nog niet bereden en van een kwartiertje of half uurtje wat rondstappen en een drafje doen val je zo niet af volgens mij Hij heeft in ieder geval nog niet gezweet, dus zo hard heeft hij gewerkt
Sabine, dat ziet er goed uit zeg! ik zie het verschil wel degelijk, het is niet groot maar als je gewoon naar het totaalplaatje kijkt dan is Cobe zéker een stuk minder vet.
dat het aan het grazen ligt kan heel goed, hij loopt dan toch meer dan als ze stilstaand op één plek eten.
@ Takkie, die lijkt inderdaad ook wel afgevallen, hoewel het een beetje moeilijk te zien is wel. ik gok zo op een 3tje, vooral afgaand op het kontje (voorhand is lastiger met die grote bos manen), wat ik er heel keurig uit vind zien. check inderdaad even hoe dik het vetlaagje is op de ribben. ik vind het trouwens ook een ontzettend leuk ponytje!