Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:51

Ja ik ga bijna mee met hierboven. Ik heb alleen voor lichte arbeid icm jong paard de basis plus geadviseerd gekregen :)
En nog even mijn complimenten voor dit topic, superfijn dat er mensen met kennis zijn die oprechte adviezen/feedback geven *\o/*

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:16

Tinkels schreef:
Het hangt van de hoeveelheid werk wat ze doen..
Lichte/matige arbeid is Normaalbrok
Zware arbeid is Super brok zo staat het op de site.

Dit is inderdaad globaal genomen het advies. Maar het is ook afhankelijk van het karakter van het paard, snel te dik of te dun, gezondheid, hoeveelheid ruwvoer, soort ruwvoer etc.
Het is: hoe hoger de brok hoe meer energie en hoe meer vitaminen er in zitten. Per paard moet je kijken wat het beste past en waar hij het het beste op doet.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:45

dus als ik het goed begrijp is het dus zo, wil je een brok van hh die weinig energie levert krijg je ook weinig vit/min?

_Ananas_

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:47

Nav dit topic gister een zak basis plus gehaald, ben erg benieuwd hoe ze het gaat eten!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:49

jiperdepip schreef:
dus als ik het goed begrijp is het dus zo, wil je een brok van hh die weinig energie levert krijg je ook weinig vit/min?

Krijg je minder vitaminen, maar voldoende voor een paard die amper werk verricht :j
Als je paard meer werkt, heeft hij meer vitamines nodig, net zoals bv iemand die veel sport ook meer vitamines neemt dan iemand die elke dag een half uurtje wandeld.

Dus kijk naar de arbeid die je paard verricht om een brok te kiezen ;)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:52

naar mijn idee heeft een paard die (zwaar) werk verricht andere vit/min nodig buiten de basis en dus niet meer

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:56

Ik weet dat ze meer verbruiken, ik vraag me af dan welke andere nodig hebben, aangezien ze enkele zelf aanmaken en andere uit het ruwvoer halen, voor tekorten voer je brok.

Die anderen zou ik graag willen weten, aangezien ik dat op mijn studie nooit op die manier geleerd heb, nieuwe inzichten zijn altijd welkom :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:45

Prima als je veel van voer afweet. Dat is prettig en ik vind het fijn om van zo iemand adviezen of tips te ontvangen.
Maar deze reactie vind ik echt fiks overdreven.

Ik zou er namelijk niet gek van opkijken als een paard dat bijvoorbeeld hoog in de sport loopt,meer behoefte heeft aan bepaalde vitaminen dan een 'weidepaard'om het maar zo te noemen...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:18

Anoniem schreef:
Prima als je veel van voer afweet. Dat is prettig en ik vind het fijn om van zo iemand adviezen of tips te ontvangen.
Maar deze reactie vind ik echt fiks overdreven.

Ik zou er namelijk niet gek van opkijken als een paard dat bijvoorbeeld hoog in de sport loopt,meer behoefte heeft aan bepaalde vitaminen dan een 'weidepaard'om het maar zo te noemen...

dat laatste is ook precies wat ik bedoeld heb, en een ieder is vrij om het er mee eens te zijn of niet

(en als dat op een normale manier kan is dat wel zo fijn)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:45

Maar je vroeg toch naar andere vitaminen buiten de basis en niet meer vitaminen?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:50

Splinter schreef:
Maar je vroeg toch naar andere vitaminen buiten de basis en niet meer vitaminen?

Dit verklaard nog niet waarom er weer eens een belachelijke reactie gegeven wordt, ipv een normaal antwoord te geven.
Waarschijnlijk toch niet zo veel kennis van voer alleen van de HH?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:57

@ tanya ik heb het helemaal niet over die reactie, ik reageer op haar laatste post :?

Voor wie is je laatste zin bedoeld ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:23

Ik heb nog even een andere vraag of de basisbrok. Mijn paard had gister zn slokdarm verstopt, begon heel erg te hoesten en als eerste knalde er een vrij grote bol uit zn keel. Ik heb er aan geroken, het rook naar groene thee.. Ik denk dus dat het de brok is dat hij of 's ochtends heeft gegeten (aangezien het echt harde, droge bol was) en toen hij 's avonds aan portie 2 begonnen het op een gegeven moment vast liep. Nadat hij het eerste eruit gespuugd had ben ik met hem gaan lopen, hij begon toen heel haperend en piepend te ademhalen. Ik was 15 min verwijdert van een telefoontje met de DA, maar hij hoeste daarna allemaal slijm op.. Daarna nog hand achterin zijn keel gedaan en toen was het over en ging hij weer door eten..

Daarnaast wordt het voer wat in zijn bak ligt (hij laat wel eens wat liggen) dat vochtig wordt net modder..

Kan iemand mij hier een uitleg over geven? Hoe dit kan? Want ik heb ook gezien dat als je het mengt met veel water de brok uit elkaar valt.. maar meng je het met weinig water, dan wordt het modder.
Opzich hoef ik deze ervaring geen tweede keer voor mijn paard (ook niet voor mezelf)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:26

Graag zou ik een voeradvies voor een 16 jarige merrie krijgen. Momenteel is zij zeer schraal en wij verhuizen binnenkort naar een stal waar wij zelf voer in kunnen kopen, daarom graag advies! Merrie heeft geen wormen en is pas naar de tandarts geweest en heeft bleodonderzoek gehad. Zij wordt recreatief bereden. Zij kan niet goed tegen suikers, daar krijgt zij diarree van, van sportbrok die zij nu krijgt heeft zij dikke achterbenen die verdwijnen na beweging. Zij krijgt nu 2x 3/4de kilo sport en 3/4de podogrow met zonnebloemolie, maar die benen blijven een probleem vandaar dat wij niet meer durven gaan geven.Wat voor advies zou je hebben, als wij zelf kunnen gaan voeren, graag eventueel met opbouwschema. Merrie ziet er echt mager uit en zou ook wat actiever mogen zijn. Alvast vriendelijk bedankt!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:58

Splinter schreef:

Ten eerste vroeg ik helemaal niets, ten tweede mijn laatste post is ter verduidelijking van de eerste.
mijn mening is dat bij een paard dat (zwaar) werk moet doen de vit moeten worden aangepast
en niet alleen maar in hoeveelheid maar ook de samenstelling van bepaalde vit ten opzichte van een paard in rust.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:05

Ik begrijp werkelijk niet waarom je zo aanvallend doet, volgens mij heb ik gewoon telkens normaal antwoord gegeven?
En wellicht praten we langs elkaar heen en vraag ik daarom verduidelijking.

Goed ik ga ook naar zwitserland :wave:

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:11

Jotoma schreef:
Ik heb nog even een andere vraag of de basisbrok. Mijn paard had gister zn slokdarm verstopt, begon heel erg te hoesten en als eerste knalde er een vrij grote bol uit zn keel. Ik heb er aan geroken, het rook naar groene thee.. Ik denk dus dat het de brok is dat hij of 's ochtends heeft gegeten (aangezien het echt harde, droge bol was) en toen hij 's avonds aan portie 2 begonnen het op een gegeven moment vast liep. Nadat hij het eerste eruit gespuugd had ben ik met hem gaan lopen, hij begon toen heel haperend en piepend te ademhalen. Ik was 15 min verwijdert van een telefoontje met de DA, maar hij hoeste daarna allemaal slijm op.. Daarna nog hand achterin zijn keel gedaan en toen was het over en ging hij weer door eten..

Daarnaast wordt het voer wat in zijn bak ligt (hij laat wel eens wat liggen) dat vochtig wordt net modder..

Kan iemand mij hier een uitleg over geven? Hoe dit kan? Want ik heb ook gezien dat als je het mengt met veel water de brok uit elkaar valt.. maar meng je het met weinig water, dan wordt het modder.
Opzich hoef ik deze ervaring geen tweede keer voor mijn paard (ook niet voor mezelf)

He wat naar :(:) Heb je het stukje gelezen op voergezond over de basisbrok? Daar staat het inderdaad bij, wat ik wel begreep is dat dit bij veel paarden wel een keer kan gebeuren door schrokken, bij welke brok dan ook. Die van mij heeft het een keer gehad tijdens het eten van hooi.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:18

Ja, maar hij schrokt totaal niet.. hij neemt een hap en gaat wat anders doen, dan eet hij weer eens wat en dan gaat hij weer wat anders doen..
Ik heb het er niet bij gelezen bij de basisbrok, maar ik vind het wel heel raar als er bij staat dat ze slokdarmverstopping kunnen krijgen.
Krijg nu dus twijfels of ik ermee door ga..

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:21

Ik vind het juist erg netjes dat ze waarschuwen gezien ze het eerder gehoord hebben.. Wellicht kun je iets met de tips die ze erbij zetten? Lijkt me zonde als je je paard weer moet overzetten als hij het er goed op doet? Snap zeker dat je niet niet nog een keer wil, is een vreselijk gezicht.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:23

Is er hier nog een tip voor wat bijgeven om een paard dikker te krijgen?
Zonder gmo's en melasse.
Ze krijg ruime hoeveelheid hooi per dag en extra +- 1kg compact gras (even buiten der krachtvoer om)

Ik zou het dan toch eens weken om te kijken of die het dan wel rustig opeet?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:39

Jotoma schreef:

Wat een nare ervaring, er word inderdaad netjes voor gewaarschuwd maar als het gebeurd schrik je natuurlijk toch wel even.
wat ik wel vreemd vind is dat het meestal gebeurd bij paarden die echt schrokken en dat heeft die van jou niet gedaan zeg je.
Ik zou het voor de zekerheid toch maar gaan weken.
sterkte met je paard

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:56

Is dat met de andere brokken van voergezond ook?

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:04

Dat heb ik toevallig gisteren gevraagd, dit is het antwoord: In principe hoef je je bij geen enkele brok van HH zorgen te maken over verstoppingen. Het is in totaal 3 keer voor gekomen bij HH dat een paard slokdarmverstopping kreeg. Dat is niet meer dan bij elk ander voer. De meeste paarden gaan juist rustiger eten van de HH. Als je een paard hebt wat heel erg schrokt kun je bijv. een liksteen of steen op het voer leggen zodat hij rustig moet eten.

Persoonlijk voer ik nieuw voer altijd op vanuit een klein beetje zodat ik zelf ook het effect kan zien van hoe het gegeten wordt etc. Ik doe ook altijd bij nieuwe brok, kijken hoe het reageert op water om te beoordelen of ik het in grotere hoeveelheid droog kan voeren zonder zwellen en klonten etc.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:13

Ik ben 2 weken begonnen met een handje en geef inmiddels een 250gr 's ochtends en 's avonds. Mijn paard schrokt absoluut niet! Dat deed hij bij biks ook niet en nu ook niet. Zoals ik al aangaf, hij eet zeer matig en hele kleine beetjes per keer dat hij eet.

Edit: doordat hij slijmt blijft bij de brok die achterblijft wat vocht achter, dit 'verkruimelt' dus. en wordt dus wat modderig..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:20

Ik meng de brokken met luzerne. Mijn paard neem grote happen, kauwt en kwijlt flink en laat soms hele klonten weer uit zijn mond vallen.
Als jouw paard al die klonten in 1x zou doorslikken en dit plakt aan mekaar kan ik me voorstellen dat er iets verstopt raakt.
Maar aangezien je zegt dat hij maar kleine hapjes neemt, vind ik dat weer wat minder waarschijnlijk..