Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:39

Hallo,
ik wil graag toevoegen dat naast de wiesencobs, de muesli's van marstall het ook erg goed doen..
Mijn arabje was te dik, maar wilde toch dat ie genoeg mineralen ed binnen kreeg, voer nu de Naturell"van marstall, heb je niet veel van nodig voor een goede aanvulling.
De "Vito"werkt ook goed bij "jeuk" én mok gevoelige paarden...inderdaad: omdat het suiker/zetmeel/melasse ed arm is..
en misschien kun je door de voordroog stro mengen , dat is "armer", en een voerbal in de stal paddock om bezig te blijven, zodat ze niet veel binnen krijgt en niet gaat lucht zuigen? naja, even hardop meegedacht..

SuperSmurf

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:56

tsja maar in muesli blijven toch altijd zetmelen/koolhydraten zitten en je moet je afvragen of je dat wil voeren :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:52

Ik wil na de zak voer die ik nu heb (nature's best) ook over op Marstall, maar zit nog een beetje te kijken welke het dan wordt. Ze krijgt brok omdat de rest van stal het ook krijgt en om zo haar voernijd onder de duim te houden.
Voor de rest krijgt ze (bijna) onbeperkt duits kruidenhooi.
Het gaat om een haflinger van bijna 16 jaar, enigzins overgewicht door lang stil staan en ze heeft altijd teveel energie.
Iemand een goed idee? Waarschijnlijk sluit de vito het beste aan?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 18:14

BrittKitt schreef:
Ik wil na de zak voer die ik nu heb (nature's best) ook over op Marstall, maar zit nog een beetje te kijken welke het dan wordt. Ze krijgt brok omdat de rest van stal het ook krijgt en om zo haar voernijd onder de duim te houden.
Het gaat om een haflinger van bijna 16 jaar, enigzins overgewicht door lang stil staan en ze heeft altijd teveel energie.

Mijn paardje heeft ook een lichte vorm van voernijd en overgewicht en krijgt sinds kort de wiesencobs aangevuld met marstall force. Daar is ze ook lekker lang mee bezig. Ik geef dit als de rest brokken krijgt en dat gaat heel goed. Je hoeft maar een bodempje wiesencobs te geven en door het water zetten ze enorm uit. De cobs zijn ruwvoer dus dan weet je ook zeker dat ze niks 'raars' binnenkrijgt.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:01

BrittKitt schreef:

Gewoon even contact opnemen met Marstall en dan komt er iemand langs voor een voedingsadvies (kan ook per email als je dat liever wilt).
Dan weet je zeker dat je de juiste voeding te pakken hebt.
Als ik het zo lees denk ik ook de Wiesencobs + Force of Isi-Robust muesli voor sobere rassen (maar goed ik ben nog geen expert).

Succes!

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:54

Wie kan mij adviseren met onderstaande:
Mijn hoefsmid vermoed een vit./min. tekort vanwege terugkomende problemen en adviseert om mijn paard van de slobber (Havens) die hij nu krijgt af te halen en slechts een vit.preparaat te voeren. Overigens heeft hij al eens eerder een tekort gehad wat door de dierenarts is geconstateerd dus het zou kunnen dat hij dit nog steeds heeft. Probleem is echter dat hij poeder krijgt voor zn artrose en ik dus iets moet hebben waar ik de poeder door kan mengen. Wie heeft een idee? Zemelen is volgens hem geen optie. Het gaat erom dat hij geen granen/soja enz. binnenkrijgt of in ieder geval minimaal.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:30

wiesencobs he :D Ideaal! kan je weken, dus mooie basis om poeder op te doen. Ik gebruik het ook voor mijn beide paarden en mijn oudje krijgt zijn glucosamine poeder erdoorheen. Daarnaast krijgen ze beide supplement van NAF, ook poeder.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:28

Moeten die Marstall Wiesencobs perse geweekt worden of kun je zo ook droog voeren?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:47

Beter nat, maar 'geweekt' is een groot woord hoor. Gooi er wat warm water uit de kraan op en je ziet ze uit elkaar vallen, daar hoef je niet eens echt op te wachten. Als jij met de bak van de kraan naar je paard loopt zijn ze uit elkaar gevallen als je bij je paard bent. Je hoeft ook niet te wachten tot het volledig uit elkaar gevallen is, als ze maar nat zijn is't al goed (als ik 't met koud water doe wacht ik ook niet tot ze uit elkaar gevallen zijn, dat gebeurt dan wel onder 't eten).
Droog kan ook wel maar dan is't een érg droge hap en krijgen ze't vaak moeilijk weg, zeker als je ze echt in een bak voert. Ik strooi nog wel es een handje cobs op de grond voor ze, dan eten ze ze meer 'stuk voor stuk' en zelfs dan staat mijn Merens te schuimbekken van het speeksel aan maken, maar dan gaat het wel. Maar echt vanuit een bak zou ik ze niet droog voeren.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:58

Ik voer mijn paarden al jaren de wiesencobs (Agrobs) droog. De eerste keren wel in de buurt gebleven om te zien hoe het ging. Voordeel van droogvoeren is dat er meer gekauwd moet worden en hoe meer er gekauwd wordt hoe meer vermengd met speeksel. En speeksel is de basis van een goede spijsvertering. En persoonlijk vind ik het een voordeel dat ze er dan dus wat langer over doen.
Mocht er onverhoopt een obstructie van de slokdarm plaatsvinden dan lost zich dat vanzelf op. Ondanks dat ik het al jaren verkoop en als advies meegeef om de eerste keren in de buurt te blijven heb ik nog niet van een slokdarmverstopping gehoord van mijn klanten (hun paarden dan he). Grappig is dat onze Fries gigantisch begint te kwijlen als ik de stal binnenkom rondom voedertijd, hoezo Pavlov......
Maar, als je je prettiger voelt bij het weken van de wiesencobs alvorens te voeren dan vooral doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:04

Ben heeft dus van een heel grote brok toen ik een keer cobs van St. Hippolyt had (zulke grote zitten er niet in Marstall, dat zijn allemaal korte stukjes) een slokdarmverstopping gehad. 't Loste zich idd wel op, maar ik had de DA al gebeld want hij had 't toch flink benauwd.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:10

Persoonlijk adviseer ik altijd om de cobs te weken en ze te introduceren in het rantsoen, als het paard een rustige eter is kan men de cobs ongeweekt voeren. Echter, met 10 minuten zijn ze vaak al uit elkaar gevallen en het verkomt eventuele problemen mbt verstoppingen.

@ Billy 20, bij een chronisch vitaminen tekort kan je het beste een kuurtje geven, bv de Equitop Forte, deze is behoorlijk geconcentreerd. Mengen kan inderdaad door de wiesencobs, deze zijn nat genoeg om het op te nemen!

Succes!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:27

Elfje_Braam schreef:
Persoonlijk adviseer ik altijd om de cobs te weken en ze te introduceren in het rantsoen, als het paard een rustige eter is kan men de cobs ongeweekt voeren. Echter, met 10 minuten zijn ze vaak al uit elkaar gevallen en het verkomt eventuele problemen mbt verstoppingen.

@ Billy 20, bij een chronisch vitaminen tekort kan je het beste een kuurtje geven, bv de Equitop Forte, deze is behoorlijk geconcentreerd. Mengen kan inderdaad door de wiesencobs, deze zijn nat genoeg om het op te nemen!

Succes!

Ik zou eerder eerst een vitamine-spuit geven en dan zoiets als Opkikker als kuur. In Equitop Forte zitten veel suikers wat niet bevorderend is voor de spijsvertering.

Ik ga de Wiesencobs of Agrobs Aspero voeren icm Primeval Supermulticompleet. Ik kreeg net een berichtje van Primeval dat er geen suiker, zetmeel of melasse in zit. Daarnaast hoef je er ook niet zo veel van te geven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:43

Marstall zelf adviseert trouwens ook om ze geweekt te voeren. En zoals ik zei, met warm water duurt het niet eens die 10 minuten maar vallen ze uit elkaar waar je bij staat.

Hmm, ga ik die Primeval ook es bekijken.
Edit.. poeh.. en hoeveel moet je daarvan geven? Als ik zie dat 420gr. al meer dan 40 euro kost vind ik dat een kostbare aangelegenheid. Ik betaal voor de NAF , 3 kg, 26,75. Da's naar boven afgerond 9 euro per kilo. Daarvan geef ik 30 gram per dag dus ik doe 100 dagen met een emmer, betekent €0,75 per dag (22,50 per maand)
Maak ik die zelfde som voor Primeval, 420 gram voor 41,75 is omgerekend naar beneden afgerond €99,- per kilo!(nee, geen vertyping) Ga ik voor het gemak ook even van die 30 gram per dag uit dan kost je dat dus €2,98 per dag. (90 euro per maand).
Dat bedoelde ik dus met 'nog geen betaalbaar' alternatief voor de NAF gevonden... ;)

Oh, kom elders een verpakking van 1200 gram voor 98,50 tegen.. ben je een paar cent goedkoper uit...

Grappig, in een artsenbrochure die op internet staat, staat dat het 1,05 per dag kost, dat zou betekenen dat 1 schepje slechts 10 gram bevat, want 1 schepje is de geadviseerde dosering voor paarden in rust, werkende paarden 2 of 3 schepjes. Hoeveel inhoud het schepje heeft is dan jammer genoeg nergens te vinden...

Ah, gevonden, die 420 gram is goed voor 30 dagdoseringen (ga ik van 'op rust' uit) dus 14 gram per dosering, dan kom je met die grootverpakking van 1200 gram voor 98,50 euro uit op 1,15 per dag (dus geen 1,05 zoals ze zelf zeggen). Da's 34,50 per maand... dat scheelt dan al weer, dan wordt 't al wat betaalbaarder.

Maar ga je dit zelfde sommetje op bijv. de Force loslaten, dan is't verschil helemaal extreem, da's nog vele malen goedkoper dan de NAF (nog geen 20 euro voor een 10 kilo emmer. Hoe dat mogelijk is snap ik dan ook niet helemaal hoor...)
Laatst bijgewerkt door Francis op 02-02-10 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:00

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:08

Ja, als je een ZE of GI paard hebt en dus melasse vrij supplement móet, zit je sowieso aan duurdere supplementen vast.
Voor mij was die noodzaak er nog niet, op de NAF heb ik geen reactie bij Ben...
Voor Gimly is die noodzaak er denk ik ook niet en door hem verder geen granen of suikers te voeren, behalve wat er in z'n supplement zit, denk ik dat hij ook geen intolerantie op zal bouwen... hij gaat op z'n nieuwe stek sowieso al minder op't gras dan dat'ie bij mij staat, dat scheelt ook weer.

Ik vind het alleen zo jammer dat je zoveel meer moet betalen voor het weglaten van iets wat sowieso al overbodig, onnodig en ongewenst is.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:31

Ik merk in principe ook geen verschil aan mijn paarden nu ze beiden op de NAF staan, ik merk het alleen in mijn portemonne :+ De pot is alweer bijna leeg en ik ga straks dus de marstall forse bestellen.

Francis schreef:
Ik vind het alleen zo jammer dat je zoveel meer moet betalen voor het weglaten van iets wat sowieso al overbodig, onnodig en ongewenst is.

je slaat echt de spijker op zijn kop! :j

Overigens staat op de zakken van marstall idd ook dat je de cobs moet weken :)

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:15

Ik voer nu een week de wiesencobs van Marstall. Ze kregen twee keer per dag twee handjes en 's avonds de Force erdoor. Ik ben er superblij mee. Ze vinden het heerlijk en zijn naar het lijkt relaxter. Gisteren deed ik mijn deken af en het viel me echt op dat ze ronder is. Ze was steeds niet helemaal zoals ik het graag zie. Maar nu perfect!!! Wel toen we even naar de buitenbak bij de buurman liepen was ze erg aan het stuiteren maar of dat door de cobs komt.....? Vandaag ben ik een dagje thuis en ik heb ze de stal nog niet uit zien komen... Terwijl ze gewoon de wei inkunnen, er staat geen gras meer maar ze kunnen wel even bewegen. Dus dat ze gisteren zo druk was komt denk ik daardoor. Ik vind het heerlijk om geen krachtvoer meer te voeren maar ik denk wel dat er in de cobs best wat zit wat aanzet en energie geeft.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:33

Zeker weten dat er 'wel wat in zit'. Je kunt het dan ook heel goed gebruiken om bijv. een paard wat ziek geweest is weer mee op te krikken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:24

ja ik vind het ook moeilijk voor te stellen hoor.. Zeker omdat het eigenlijk gewoon gras is!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:47

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:31

Hee... interessant Maris! Jij lijkt een betaalbare melassevrije versie te hebben gevonden! Nog goedkoper per kilo dan de NAF.
Moet nu weg maar ik ga vanavond de samenstelling even goed bekijken. Dit lijkt er zowaar op...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:33

Ursonne pellets zijn ook melassevrij ...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:47

maar wel wortel en appel dus ook overbodige suikers. En Ursonne is geen compleet vit./min. supplement maar een kruidenmengsel.
Citaat:
Ursonne paarden Premium Poeder
Het complete supplement
(+/- 100 gr. Per dag)
Aanvullend diervoeder op basis van gist, koolzure algenkalk, kruiden, moutkiemen, wortel, appel, vitaminen, mineralen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:53

Francis schreef:
maar wel wortel en appel dus ook overbodige suikers. En Ursonne is geen compleet vit./min. supplement maar een kruidenmengsel.
Citaat:
Ursonne paarden Premium Poeder
Het complete supplement
(+/- 100 gr. Per dag)
Aanvullend diervoeder op basis van gist, koolzure algenkalk, kruiden, moutkiemen, wortel, appel, vitaminen, mineralen.

Er staat boven het complete supplement ..... ;)
Dat is het ook, maar wel met appel en wortel erin idd ( en een % aan kruiden )