[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenlol1

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:30

Zo weg die van jullie zijn al goed afgevallen!!Die van ons moet nog op dieet ,We beginnen eind juni:) .
Afbeelding
Dit is die van ons (niet mijn eigen paard)zoals je ziet mooi tonnetje rond :( .

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:51

Paardenlol1 schreef:
Zo weg die van jullie zijn al goed afgevallen!!Die van ons moet nog op dieet ,We beginnen eind juni:) .
[ [url=m/FtF9sE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom eind juni beginnen en niet nu al?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:50

Nou daar gaan we. Probeer jullie maandelijks te updaten. Ik heb het roer helemaal omgegooid. Naast minder op het gras en verandering in de brokken, ga ik nu elke week regelen dat ik minstens 2 keer lange ritten ga maken en hopelijk vaker. Het punt is dat er iemand mee moet aangezien ik alleen niet heel ver kom. Echter als er een fiets meegaat dan loopt ze daar wel achteraan als ze het spannend vind. Ook een kwestie van vaker doen hoor, dan gaat ze het vanzelf minder spannend vinden alleen. Aangezien ze dit niet gewend is zal ze eerst veel moeten stappen op die ritten. Op woensdagavond ga ik naar clubles (springen) en dan heb ik nog een keer dressuurles). Ik vind de dressuur super leuk omdat dit zo fijn gaat nu maar ik weet ook dat het afvallen daarvoor niet helpt. Dat heb ik nu wel gemerkt. Vandaag starten we met een eerste rit. Heeft iemand een app of programma waarmee je een route kan uitzetten om te bepalen hoever deze route is? Ze is dus wel gewend om een uur te lessen, dus ik durf het wel aan om een 2,5/3 uur durend stapritje te maken met haar vandaag.

Ik lig er inmiddels echt al twee weken wakker van dat ze zo dik is en voel me heel schuldig dat ik dit heb laten gebeuren, maar helaas kan ik dat niet meer terugdraaien en kan ik nu alleen maar vooruit kijken.
Morgen lever ik mijn scriptie in en dan heb ik gelukkig ook veel meer tijd.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:09

Ik gebruik zelf de app van Equilab. Kan niet echt een route uitzetten volgens mij, maar ik kan wel precies bijhouden wat ik heb gedaan. Ik heb hem ook aan staan als ik gewoon in de bak rij.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:15

Pally schreef:
Ik gebruik zelf de app van Equilab. Kan niet echt een route uitzetten volgens mij, maar ik kan wel precies bijhouden wat ik heb gedaan. Ik heb hem ook aan staan als ik gewoon in de bak rij.

Thanks! Gebruik ik inderdaad ook. Wel heel fijn om ook terug te zien :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:04

BigBen schreef:
@Daihyo Een quote zonder bron ? Geen probleem hoor. Hier heb je er eentje mét een bron.

Citaat:
In experiment 1, horses fed with psyllium for 60 days had lower (P < .01) mean postprandial blood glucose concentrations and there was a treatment × time effect for glucose (P < .001) and insulin (P = .03). Plasma glucose was lower at 90 minutes (P = .05) and 120 minutes (P < .001) after a meal in horses fed with psyllium as compared with an isocaloric control. Postprandial serum insulin concentrations were lower at 90 minutes (P = .002) and 300 minutes (P < .001) after a meal in horses fed with psyllium as compared with an isocaloric control.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0737080611000748

Kort samengevat, psyllium verlaagt de glucose- en insulinespiegel bij paarden.

Kijk, als jij 55 euro wil betalen voor een supplement waarvan geen bal bewezen is, is dat absoluut je volste recht. Persoonlijk probeer ik liever uit te vissen of er een supplement bestaat waarvan de werking wél bewezen is.

Ben eigenlijk wel benieuwd om eens psyllium te proberen bij mijn IR paard, die gelukkig niet hoeft af te vallen, maar wel een dikke manenkam heeft (al jaren). Gluco Balance, ik geef het ook al tijden, maar ik zie/merk er écht geen moer van, ondanks alle Hallelujah verhalen van dezen en genen. Ik geef verder magnesium, vitamine E, Keltisch zeezout en GB (al denk ik er over daarmee te stoppen, want belachelijk duur). Dus bedankt voor de tip.

Mijn paard krijgt al járen geen gras meer en dat werkt prima verder. Vrije beweging, gezellig maatje erbij sinds alweer 7 jaar, veel aandacht, loopt soepel en goed gewicht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:48

Ik heb destijds meegewerkt aan een 'onderzoek' (deugdelijk wetenschappelijk onderzoek is immers onbetaalbaar) waarbij we een aantal groepen hebben gevolgd over een langere looptijd.
GB maakt gebruik van kruiden die 'bewezen' (dat dan weer wel... kaneel bijv) een stabiliserende werking hebben op het glucosehalte in het bloed, die een vochtafdrijvend vermogen hebben, zuiverend werken, etc.

Het is echter altijd 1 factor in een totaalregime dat moet kloppen: geschikt hooi (qua gehalten), vrije uitloop, gezelschap, laag stressniveau, en heel veel bewegen.
Als je 1 van die factoren weinig of niet bediend moet je zeker geen wonderen verwachten....
Er zijn destijds toch erg veel zeer positieve resultaten gedocumenteerd.

BB: ik vind het geen zinvolle tijdsbesteding te bakkeleien. Met degenen die de wetenschap als de ultieme heilige graal beschouwen is het altijd lastig uitwisselen. Double blind peer reviewed onderzoek is nu eenmaal onbetaalbaar. Daar heb je een grote financier voor nodig. Meestal is dat recht dus slechts voorbehouden aan farmaceuten welke synthetische drugs produceren. Je moet het immers binnen 10 jaar terugverdienen.
M.a.w.: het is onzinnig te blijven piepen over 'niet wetenschappelijk bewezen', dat gaat immers nooit gebeuren. Overweldigend anekdotisch bewijs is er echter zeker. Maar ik weet dat dat jouw interesse niet heeft.
Agree to disagree? :-D

BB: ik kan veel zaken die je aandraagt erg waarderen, maar de zendingsdrang in alle topics waar je alleen langs komt om 'niet wetenschappelijk bewezen!' te gillen moet je misschien wat temperen ;-)

Paardenlol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:04

Pally schreef:
Paardenlol1 schreef:
[ [url=m/FtF9sE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom eind juni beginnen en niet nu al?

Pas eind juni omdat ik tot dan examens heb en eind juni haar vriendjes ook gedaan hebben met hun vakantie en ook weer in het werk komen op een maandje zal het wel niet aankomen denk ik dan;)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:35

Ninx schreef:
Ik heb destijds meegewerkt aan een 'onderzoek' (deugdelijk wetenschappelijk onderzoek is immers onbetaalbaar) waarbij we een aantal groepen hebben gevolgd over een langere looptijd.

Ik ken het 'onderzoek' naar GB.
Ik zal één van de weinige mensen zijn hier op Bokt die de volledige tekst gelezen heeft. Ik heb die tekst trouwens hier nog altijd ergens op mijn computer staan.
Dat 'onderzoek' was een compleet lachertje. De deelnemende paarden waren op voorhand niet getest op IR. De paarden werden niet gewogen. Conditie werd alleen op zicht ingeschat. De eigenaars wisten perfect of ze GB dan wel placebo kregen. De eindbeoordeling werd uitgevoerd door mensen die rechtstreeks verbonden waren aan de producent. Het was gewoon crimineel.

Ninx schreef:
Double blind peer reviewed onderzoek is nu eenmaal onbetaalbaar. Daar heb je een grote financier voor nodig. Meestal is dat recht dus slechts voorbehouden aan farmaceuten welke synthetische drugs produceren. Je moet het immers binnen 10 jaar terugverdienen.

Eén pot GB wordt verkocht aan 55 euro. De reële productieprijs zal ergen tussen 2 en 3 euro liggen. Dat er winst gemaakt wordt, niets op tegen. Maar dan niet komen mekkeren dat er geen geld is voor een behoorlijk wetenschappelijk onderzoek. Dat geld is er wél. Alleen is het veel interessanter om geen onderzoek te doen. GB wordt sowieso goed verkocht, en de resultaten zouden wel eens kunnen tegenvallen.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:47

Afbeelding
Diore en ik melden ons bij dit afval topic. Onze zadelmaker heeft ons gewaarschuwd en onze zadels beginnen naar voren te schuiven.
Ze word echt te dik :(
Dus nu vanwege de hele dag op het gras een graasmasker besteld.
Fiew spannend!
Qe rijden al zeker 5 dagen in de week waarvan 2 flinke buitenritten.
Afbeelding

We hebben een meetlint.
Op hoop van zegen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:51

Is die 187 een type foutje?

Overigens vind ik d'r niet dik lijken.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:10

Veulen84 schreef:
Is die 187 een type foutje?

Overigens vind ik d'r niet dik lijken.

Ik denk de omtrek van de buik

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:18

@noukie12, ik moet zeggen dat ik je haf helemaal niet dik vind lijken. Eigenlijk vind ik haar juist heel erg mooi zoals ze is. Welk graasmasker heb je als ik vragen mag?

Zouden jullie eens met mij mee willen kijken?
Mijn paard krijgt op aanraden v de osteopaat 's ochtends en 's avonds een schepje magnesium (citraat) over haar voer. Deze om precies te zijn:
https://www.agradi.nl/phytonics-magnesi ... -500gr.htm

Nu ga ik dus ook glucobalance voeren en over op vitalbix daily complete.
https://www.paardendrogist.nl/phytonics ... 500-g.html

https://www.paardendrogist.nl/vitalbix- ... 14-kg.html

Nu zie ik dat in vitalbix daily complete magnesiumoxide zit? en in de gluco balance 21,24 mg Magnesium (als -citraat). Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat nou verstandig is wat betreft het voeren v magnesium. Sinds ik dit geef en mogelijk in combinatie met andere factoren gaat het eigenlijk heel erg goed met haar, maar zal hier wel rekening mee moeten houden. Iemand die me kan helpen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:29

Felien_Kyra schreef:
Pally schreef:

Thanks! Gebruik ik inderdaad ook. Wel heel fijn om ook terug te zien :j

Ik ook! Heb zelfs de premium gekocht in korting. Zo handig!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:35

Afbeelding
Afbeelding
Beide foto's zijn van deze laatste maand

Ik heb Lizette vanmorgen gewogen op m'n werk.
Ze weegt 445 of en is 1,40 hoog.

Ik moet nog even op m'n computer kijken hoeveel ze vroeger woog.

Ik ben binnenkort wel toe aan een nieuwe singel, er is aan beide kanten nog maar een gaatje over.
Laatst bijgewerkt door Naskapower op 30-05-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:39

Felien_Kyra schreef:
@noukie12, ik moet zeggen dat ik je haf helemaal niet dik vind lijken. Eigenlijk vind ik haar juist heel erg mooi zoals ze is. Welk graasmasker heb je als ik vragen mag?

Mijn paard krijgt op aanraden v de osteopaat 's ochtends en 's avonds een schepje magnesium (citraat) over haar voer. Deze om precies te zijn:

Nu zie ik dat in vitalbix daily complete magnesiumoxide zit? en in de gluco balance 21,24 mg Magnesium (als -citraat). Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat nou verstandig is wat betreft het voeren v magnesium. Sinds ik dit geef en mogelijk in combinatie met andere factoren gaat het eigenlijk heel erg goed met haar, maar zal hier wel rekening mee moeten houden. Iemand die me kan helpen?

Je voert niet zo heel snel te veel magnesium. Te veel wordt afgevoerd. Het werkt laxerend dus je ziet het ook als je echt te veel voert. Magnesiumcitraat wordt veel beter opgenomen in het lichaam dan oxide.

Ik weet niet precies hoeveel vitalbix je je paard voert. Maar als ik even uitga van een paard van 500 gram in matige arbeid is dat 350 gram vitalbix. Dat is 7 gram magnesiumoxide. Daarvan is ongeveer 60% verteerbare magnesium. Dat is 4,2 gram magnesium.
In gluco balans voer je 0,02124 gram magnesium.
De losse magnesiumcitraat is 5 gram.
Je voert dus per dag ongeveer 9,22 magnesium.

Als basis behoefte kan een paard zonder problemen 2 gram magnesium per 100 kg lichaamsgewicht er bij krijgen. Bij je paard van 500gram zou je dan op 10 gram zitten. De 9,22 gram valt ruim binnen de marge.

Ik voer trouwens zelf al een paar maanden op advies van de dierenarts 3 gram per 100kg lichaamsgewicht. Dat is de marge die ze aanhouden voor sportpaarden. Ik voer 15 gram bovenop wat er in mijn voer zit. Mijn paard is een giga zweter en naast zout verliest ze daardoor ook meer magnesium.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:50

Veulen84 schreef:
Felien_Kyra schreef:

Je voert niet zo heel snel te veel magnesium. Te veel wordt afgevoerd. Het werkt laxerend dus je ziet het ook als je echt te veel voert. Magnesiumcitraat wordt veel beter opgenomen in het lichaam dan oxide.

Ik weet niet precies hoeveel vitalbix je je paard voert. Maar als ik even uitga van een paard van 500 gram in matige arbeid is dat 350 gram vitalbix. Dat is 7 gram magnesiumoxide. Daarvan is ongeveer 60% verteerbare magnesium. Dat is 4,2 gram magnesium.
In gluco balans voer je 0,02124 gram magnesium.
De losse magnesiumcitraat is 5 gram.
Je voert dus per dag ongeveer 9,22 magnesium.

Als basis behoefte kan een paard zonder problemen 2 gram magnesium per 100 kg lichaamsgewicht er bij krijgen. Bij je paard van 500gram zou je dan op 10 gram zitten. De 9,22 gram valt ruim binnen de marge.

Ik voer trouwens zelf al een paar maanden op advies van de dierenarts 3 gram per 100kg lichaamsgewicht. Dat is de marge die ze aanhouden voor sportpaarden. Ik voer 15 gram bovenop wat er in mijn voer zit. Mijn paard is een giga zweter en naast zout verliest ze daardoor ook meer magnesium.

Thanks! zo ver was ik zelf dus niet gekomen. Kreeg vanuit vitalbix aangeraden te stoppen met de magnesiumcitraat maar die blijf ik er dan maar gewoon bijvoeren ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:17

Felien_Kyra schreef:
Thanks! zo ver was ik zelf dus niet gekomen. Kreeg vanuit vitalbix aangeraden te stoppen met de magnesiumcitraat maar die blijf ik er dan maar gewoon bijvoeren ;)

In de praktijk voer je ook nog magnesium door je ruwvoer. Maar nederlands ruwvoer is er niet zo enorm rijk aan. Extra magnesium is bewezen wel een enorme ondersteuner bij afvallen en opbouw van spieren. Het lijkt ook positieve resultaten te hebben bij paarden met hoefbevangenheid.

Voor bijna elk supplement telt, op een keer moet je er mee stoppen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:43

BigBen schreef:
Ninx schreef:

Ik ken het 'onderzoek' naar GB.
Ik zal één van de weinige mensen zijn hier op Bokt die de volledige tekst gelezen heeft. Ik heb die tekst trouwens hier nog altijd ergens op mijn computer staan.
Dat 'onderzoek' was een compleet lachertje. De deelnemende paarden waren op voorhand niet getest op IR. De paarden werden niet gewogen. Conditie werd alleen op zicht ingeschat. De eigenaars wisten perfect of ze GB dan wel placebo kregen. De eindbeoordeling werd uitgevoerd door mensen die rechtstreeks verbonden waren aan de producent. Het was gewoon crimineel.

Ninx schreef:
Double blind peer reviewed onderzoek is nu eenmaal onbetaalbaar. Daar heb je een grote financier voor nodig. Meestal is dat recht dus slechts voorbehouden aan farmaceuten welke synthetische drugs produceren. Je moet het immers binnen 10 jaar terugverdienen.

Eén pot GB wordt verkocht aan 55 euro. De reële productieprijs zal ergen tussen 2 en 3 euro liggen. Dat er winst gemaakt wordt, niets op tegen. Maar dan niet komen mekkeren dat er geen geld is voor een behoorlijk wetenschappelijk onderzoek. Dat geld is er wél. Alleen is het veel interessanter om geen onderzoek te doen. GB wordt sowieso goed verkocht, en de resultaten zouden wel eens kunnen tegenvallen.

Je maakt je er erg druk om.... hetgeen je goed recht is hoor, maar het is wel een beetje vervelend voor je omgeving. Want je komt te pas en te onpas je grieven uiten op plekken waar daar eigenlijk niet naar gevraagd wordt.
Je staat je vrij wel of geen gebruik te maken van 'wetenschappelijk onbewezen zaken'. Jij hebt daar duidelijk een bloedstollende antipathie tegen, dus doe het jezelf dan niet aan dat steeds te moeten prediken.

Persoonlijk vind ik het bemoedigend dat in de humane geneeskunde alsmede de diergeneeskunde wat meer ontvankelijkheid ontstaat voor zogenaamde 'onbewezen' zaken. Omdat het anekdotisch bewijs vaak zo overtuigend is, dat het toch aan terrein wint. Dat levert toch behoorlijk wat gezondheidsvoordelen op.

Ik kan punt voor punt op jouw boze posts in gaan, maar het zijn vooral veel boze laatdunkende persoonlijke aantijgingen, dus niet zo zinvol.
Dus laat ik het lekker hierbij.

Zonnige groet van een enthousiaste groentensoepgebruiker!!!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:35

Ik heb geen grieven. Ik plaats berichten op Bokt zoals iedereen dat doet. Dikwijls heb ik een andere mening dan wat op Bokt gangbaar is, maar dat maakt mijn berichten niet boos, persoonlijk, of laatdunkend. Mensen doen met mijn berichten wat ze willen. Jij blijft liever bij de soepgroenten ? Geen probleem. Ik wens je er veel succes mee.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:51

Mijn dikkerd loopt helaas al een paar dagen niet lekker, na geklooi met afgetrapte ijzers heeft ze nu een paar hele slechte hoeven. De smid gaat deze week kijken wat hij er van kan maken en dan hoop ik dat ze weer wat beter kan lopen. Op het zachte loopt ze goed, maar advies van de dierenarts was wel een paar dagen rustig aan doen. Dat wil je natuurlijk precies niet met een dik paard..

Ik overweeg nu een stapmolen abonnement erbij te namen zodat ze 5 dagen in de week 30 minuten extra in de stapmolen gaat. Ze vind het absoluut afschuwelijk, maar ik denk 30 minuten per dag doorstappen wel goed gaat zijn. Wat zouden jullie doen? Dat zal dus extra zijn bovenop wat ik met haar doe. Dan hoef ik alleen nog maar te hopen dat ze zich laat vangen :) Als ze 2 dagen door iemand gepakt wordt die haar in de molen zet denkt ze op dag 3 toedeloe. Maar dat is dan een probleem voor later haha.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:58

Als het advies van de dierenarts is om rustig aan te doen, dan zou ik haar niet in een stapmolen zetten, dat is het tegenover gestelde, of hebben jullie een zachte bodem in de molen?
Ben sowieso tegen een stapmolen, maar goed, ieder zijn meug.

Kan je niet wat met het eten aanpassen? Want het alleen zoeken in meer bewegen, tegen advies van de da in, lijkt mij niet de handige weg.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:04

Lenexa schreef:
Mijn dikkerd loopt helaas al een paar dagen niet lekker, na geklooi met afgetrapte ijzers heeft ze nu een paar hele slechte hoeven. De smid gaat deze week kijken wat hij er van kan maken en dan hoop ik dat ze weer wat beter kan lopen. Op het zachte loopt ze goed, maar advies van de dierenarts was wel een paar dagen rustig aan doen. Dat wil je natuurlijk precies niet met een dik paard..

Ik overweeg nu een stapmolen abonnement erbij te namen zodat ze 5 dagen in de week 30 minuten extra in de stapmolen gaat. Ze vind het absoluut afschuwelijk, maar ik denk 30 minuten per dag doorstappen wel goed gaat zijn. Wat zouden jullie doen? Dat zal dus extra zijn bovenop wat ik met haar doe. Dan hoef ik alleen nog maar te hopen dat ze zich laat vangen :) Als ze 2 dagen door iemand gepakt wordt die haar in de molen zet denkt ze op dag 3 toedeloe. Maar dat is dan een probleem voor later haha.

Mijn paard staat op rust, die mag wel bewegen, maar niet aan het werk.
Ze mag gewoon mee het land op en de paddock in, maar ik kan er niks af trainen.

Hooi wordt gegeven in 2x2 mazen, heel zielig, maar ze is het inmiddels gewend en eet er genoeg uit. Op het land staat ze met een graasmasker en er is in 5 weken al 40 kilo af. Het kan dus wel, zonder echte beweging.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:28

MarliesV schreef:
Als het advies van de dierenarts is om rustig aan te doen, dan zou ik haar niet in een stapmolen zetten, dat is het tegenover gestelde, of hebben jullie een zachte bodem in de molen?
Ben sowieso tegen een stapmolen, maar goed, ieder zijn meug.

Kan je niet wat met het eten aanpassen? Want het alleen zoeken in meer bewegen, tegen advies van de da in, lijkt mij niet de handige weg.

Het leek me logisch dat ik haar niet in een stapmolen zet terwijl ze niet goed loopt, maar het staat er inderdaad niet zo duidelijk. Zolang ze op het harde niet goed loopt doen we niets anders dan stappen aan de hand in de bak. Ik verwacht dat als de smid is geweest dat ze zo goed als normaal weer kan lopen. Al is de ene hoef wel erg kort dus wellicht moeten we wat langer op het zachte blijven, dat weet ik pas als hij geweest is.

Kwa eten doen we wat mogelijk is bij mij op stal, dus daar valt geen winst meer te behalen ben ik bang. Ze is altijd oke op gewicht geweest maar door pech en wat kleine blessures kort achterelkaar is ze nu toch echt veelste dik. Ik verwacht als ze afgevallen is weer gewoon op gewicht te kunnen houden, zolang ze normaal in het werk staat. Dat is tenslotte altijd gelukt.

@Samy, ze is ook wel al afgevallen. Nu ze niets doen stagneert het, geen grote ramp. Maar zo blijft ze dik. Kwa eten kan ik niet zo heel veel doen, ze staat 24/7 met een graasmasker op arm hooi en een paar uur op een stukje wei met paardengras. Ze staat in een groep, daar kan ik dus niet zo heel veel meer in korten tenzij ik haar de groep uit haal. En dat vind ik geen optie.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:48

Afbeelding

Ik overweeg om een thinline graasmasker te kopen. Maar struggle over de maat. Iemand advies?

Gaat om een connemara pony, 1.48. Halstermaat Cob. Royale kaakpartij maar verder normale neus.

Zal ik gaan voor de small horse of medium cob.