Dit is die van ons (niet mijn eigen paard)zoals je ziet mooi tonnetje rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BigBen schreef:@Daihyo Een quote zonder bron ? Geen probleem hoor. Hier heb je er eentje mét een bron.Citaat:In experiment 1, horses fed with psyllium for 60 days had lower (P < .01) mean postprandial blood glucose concentrations and there was a treatment × time effect for glucose (P < .001) and insulin (P = .03). Plasma glucose was lower at 90 minutes (P = .05) and 120 minutes (P < .001) after a meal in horses fed with psyllium as compared with an isocaloric control. Postprandial serum insulin concentrations were lower at 90 minutes (P = .002) and 300 minutes (P < .001) after a meal in horses fed with psyllium as compared with an isocaloric control.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0737080611000748
Kort samengevat, psyllium verlaagt de glucose- en insulinespiegel bij paarden.
Kijk, als jij 55 euro wil betalen voor een supplement waarvan geen bal bewezen is, is dat absoluut je volste recht. Persoonlijk probeer ik liever uit te vissen of er een supplement bestaat waarvan de werking wél bewezen is.
Pally schreef:Paardenlol1 schreef:Zo weg die van jullie zijn al goed afgevallen!!Die van ons moet nog op dieet ,We beginnen eind juni:) .
[ [url=m/FtF9sE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is die van ons (niet mijn eigen paard)zoals je ziet mooi tonnetje rond.
Waarom eind juni beginnen en niet nu al?
Ninx schreef:Ik heb destijds meegewerkt aan een 'onderzoek' (deugdelijk wetenschappelijk onderzoek is immers onbetaalbaar) waarbij we een aantal groepen hebben gevolgd over een langere looptijd.
Ninx schreef:Double blind peer reviewed onderzoek is nu eenmaal onbetaalbaar. Daar heb je een grote financier voor nodig. Meestal is dat recht dus slechts voorbehouden aan farmaceuten welke synthetische drugs produceren. Je moet het immers binnen 10 jaar terugverdienen.
Felien_Kyra schreef:Pally schreef:Ik gebruik zelf de app van Equilab. Kan niet echt een route uitzetten volgens mij, maar ik kan wel precies bijhouden wat ik heb gedaan. Ik heb hem ook aan staan als ik gewoon in de bak rij.
Thanks! Gebruik ik inderdaad ook. Wel heel fijn om ook terug te zien
Felien_Kyra schreef:@noukie12, ik moet zeggen dat ik je haf helemaal niet dik vind lijken. Eigenlijk vind ik haar juist heel erg mooi zoals ze is. Welk graasmasker heb je als ik vragen mag?
Zouden jullie eens met mij mee willen kijken?
Mijn paard krijgt op aanraden v de osteopaat 's ochtends en 's avonds een schepje magnesium (citraat) over haar voer. Deze om precies te zijn:
https://www.agradi.nl/phytonics-magnesi ... -500gr.htm
Nu ga ik dus ook glucobalance voeren en over op vitalbix daily complete.
https://www.paardendrogist.nl/phytonics ... 500-g.html
https://www.paardendrogist.nl/vitalbix- ... 14-kg.html
Nu zie ik dat in vitalbix daily complete magnesiumoxide zit? en in de gluco balance 21,24 mg Magnesium (als -citraat). Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat nou verstandig is wat betreft het voeren v magnesium. Sinds ik dit geef en mogelijk in combinatie met andere factoren gaat het eigenlijk heel erg goed met haar, maar zal hier wel rekening mee moeten houden. Iemand die me kan helpen?
Veulen84 schreef:Felien_Kyra schreef:@noukie12, ik moet zeggen dat ik je haf helemaal niet dik vind lijken. Eigenlijk vind ik haar juist heel erg mooi zoals ze is. Welk graasmasker heb je als ik vragen mag?
Zouden jullie eens met mij mee willen kijken?
Mijn paard krijgt op aanraden v de osteopaat 's ochtends en 's avonds een schepje magnesium (citraat) over haar voer. Deze om precies te zijn:
https://www.agradi.nl/phytonics-magnesi ... -500gr.htm
Nu ga ik dus ook glucobalance voeren en over op vitalbix daily complete.
https://www.paardendrogist.nl/phytonics ... 500-g.html
https://www.paardendrogist.nl/vitalbix- ... 14-kg.html
Nu zie ik dat in vitalbix daily complete magnesiumoxide zit? en in de gluco balance 21,24 mg Magnesium (als -citraat). Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat nou verstandig is wat betreft het voeren v magnesium. Sinds ik dit geef en mogelijk in combinatie met andere factoren gaat het eigenlijk heel erg goed met haar, maar zal hier wel rekening mee moeten houden. Iemand die me kan helpen?
Je voert niet zo heel snel te veel magnesium. Te veel wordt afgevoerd. Het werkt laxerend dus je ziet het ook als je echt te veel voert. Magnesiumcitraat wordt veel beter opgenomen in het lichaam dan oxide.
Ik weet niet precies hoeveel vitalbix je je paard voert. Maar als ik even uitga van een paard van 500 gram in matige arbeid is dat 350 gram vitalbix. Dat is 7 gram magnesiumoxide. Daarvan is ongeveer 60% verteerbare magnesium. Dat is 4,2 gram magnesium.
In gluco balans voer je 0,02124 gram magnesium.
De losse magnesiumcitraat is 5 gram.
Je voert dus per dag ongeveer 9,22 magnesium.
Als basis behoefte kan een paard zonder problemen 2 gram magnesium per 100 kg lichaamsgewicht er bij krijgen. Bij je paard van 500gram zou je dan op 10 gram zitten. De 9,22 gram valt ruim binnen de marge.
Ik voer trouwens zelf al een paar maanden op advies van de dierenarts 3 gram per 100kg lichaamsgewicht. Dat is de marge die ze aanhouden voor sportpaarden. Ik voer 15 gram bovenop wat er in mijn voer zit. Mijn paard is een giga zweter en naast zout verliest ze daardoor ook meer magnesium.
Felien_Kyra schreef:Thanks! zo ver was ik zelf dus niet gekomen. Kreeg vanuit vitalbix aangeraden te stoppen met de magnesiumcitraat maar die blijf ik er dan maar gewoon bijvoeren
BigBen schreef:Ninx schreef:Ik heb destijds meegewerkt aan een 'onderzoek' (deugdelijk wetenschappelijk onderzoek is immers onbetaalbaar) waarbij we een aantal groepen hebben gevolgd over een langere looptijd.
Ik ken het 'onderzoek' naar GB.
Ik zal één van de weinige mensen zijn hier op Bokt die de volledige tekst gelezen heeft. Ik heb die tekst trouwens hier nog altijd ergens op mijn computer staan.
Dat 'onderzoek' was een compleet lachertje. De deelnemende paarden waren op voorhand niet getest op IR. De paarden werden niet gewogen. Conditie werd alleen op zicht ingeschat. De eigenaars wisten perfect of ze GB dan wel placebo kregen. De eindbeoordeling werd uitgevoerd door mensen die rechtstreeks verbonden waren aan de producent. Het was gewoon crimineel.Ninx schreef:Double blind peer reviewed onderzoek is nu eenmaal onbetaalbaar. Daar heb je een grote financier voor nodig. Meestal is dat recht dus slechts voorbehouden aan farmaceuten welke synthetische drugs produceren. Je moet het immers binnen 10 jaar terugverdienen.
Eén pot GB wordt verkocht aan 55 euro. De reële productieprijs zal ergen tussen 2 en 3 euro liggen. Dat er winst gemaakt wordt, niets op tegen. Maar dan niet komen mekkeren dat er geen geld is voor een behoorlijk wetenschappelijk onderzoek. Dat geld is er wél. Alleen is het veel interessanter om geen onderzoek te doen. GB wordt sowieso goed verkocht, en de resultaten zouden wel eens kunnen tegenvallen.
Lenexa schreef:Mijn dikkerd loopt helaas al een paar dagen niet lekker, na geklooi met afgetrapte ijzers heeft ze nu een paar hele slechte hoeven. De smid gaat deze week kijken wat hij er van kan maken en dan hoop ik dat ze weer wat beter kan lopen. Op het zachte loopt ze goed, maar advies van de dierenarts was wel een paar dagen rustig aan doen. Dat wil je natuurlijk precies niet met een dik paard..
Ik overweeg nu een stapmolen abonnement erbij te namen zodat ze 5 dagen in de week 30 minuten extra in de stapmolen gaat. Ze vind het absoluut afschuwelijk, maar ik denk 30 minuten per dag doorstappen wel goed gaat zijn. Wat zouden jullie doen? Dat zal dus extra zijn bovenop wat ik met haar doe. Dan hoef ik alleen nog maar te hopen dat ze zich laat vangenAls ze 2 dagen door iemand gepakt wordt die haar in de molen zet denkt ze op dag 3 toedeloe. Maar dat is dan een probleem voor later haha.
MarliesV schreef:Als het advies van de dierenarts is om rustig aan te doen, dan zou ik haar niet in een stapmolen zetten, dat is het tegenover gestelde, of hebben jullie een zachte bodem in de molen?
Ben sowieso tegen een stapmolen, maar goed, ieder zijn meug.
Kan je niet wat met het eten aanpassen? Want het alleen zoeken in meer bewegen, tegen advies van de da in, lijkt mij niet de handige weg.