[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:40

Die van mij is ook extreem aangekomen doordat we niet meer meerdere keren per week 20+ km kunnen maken en bijna alleen maar kunnen stappen met een beetje draf aan de hand en voor de wagen.

Als ik iets voer dan merk ik toch wel graag verschil en dat had ik helaas niet. Nu ik gestopt ben wordt ze er niet anders van. Ik heb het ook vooral geprobeerd ivm de zomereczeem hoor, las daar veel positieve verhalen over. Fijn dat jullie positieve ervaringen ermee hebben :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:45

Glucobalance bestaat uit soepgroenten met een vleugje tuinkruiden. Het werd eerst op de markt gebracht als een middel tegen zomereczeem. Toen dat niet aansloeg ging de knop om, en werd het gepromoot als een middel tegen insulineresistentie. Precies dezelfde samenstelling. Het heeft geen enkele bewezen werking.

Als je dan toch een supplement wil gebruiken kun je beter aan psyllium (vlozaad) denken. Bij voorkeur de zaadvliesjes, niet de zaden. Psyllium verlaagt de suikerspiegel bij paarden vanaf 90 gram/dag. Het zou ook de insulinespiegel kunnen verlagen, maar dat is veel minder zeker. Bij mensen met diabetes type2 verlaagt psyllium het bmi.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:54

Het ruikt ook naar groente soep :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:42

Dat is zeker zo :))

Ach als mn paard zienderogen opknapt van groentesoep vind ik het allang prima :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:48

En als ik moet kiezen tussen groentesoep dat hij wel eet en wat blijkbaar doet wat het moet doen en psyllium dat hij niet eet, dan vind ik het ook allang prima.

Ik ben even gaan googlen en kijk wat ik over de werking van psylliumvezels vind:
Citaat:
Psylliumvezel zou ook de groei van darmvriendelijke darmbacteriën bevorderen. Door de bacteriën in de dikke darm worden de oplosbare voedingsvezels omgezet in vetzuren met korte ketens. Deze vetzuren zouden de cholesterol-synthese in de lever remmen en zo de cholesterolspiegel in het bloed verlagen. Daarnaast zouden de oplosbare voedingsvezels het fecale galzuur binden, waardoor het tot een verhoogde uitscheiding van cholesterol komt. Psylliumvezel zou mogelijk ontstekingen in het maag-darmkanaal tegengaan. Psylliumvezels worden ook in diëten gebruikt voor het op gewicht blijven en de behandeling van obesitas. Bovenstaande beweringen zijn nog onvoldoende bewezen en daarom wordt psylliumvezel hier alleen in de alternatieve geneeswijze voorgeschreven.

Net zo plausibel en alternatief als Glucosamine dus ;)
Maar fijn dat je je speciaal daarvoor even kwam melden BigBen!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:15

Daarbij zijn kruiden niet altijd ‘maar onschuldige tuinkruiden’ en hebben velen een effectieve werking op imuunsysteem, vochtafdrijving, ... bvb brandnetels, rozenbottels, camille, passiebloem en kleefkruid zijn bekend voor hun werking bij mens en dier.
Ik geloof dus zeker dat een mengsel van kruiden kan helpen voor dit soort problemen. Maar eveneens is het niet per se meer of minder onschuldig dan reguliere medicatie, alhoewel we er zelf een positievere connotatie aan vast hangen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:48

Ik denk dat het product zich al bij meerdere paarden bewezen heeft. Dan stop ik er graag tuinkruiden a la groentesoep in.
Zolang ik resultaat zie :+

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:44

Hier vorig jaar glucobalance gegeven omdat paardlief 5uur op de weide stond.
Nu staat paard 1.5 uur op de weide en de rest op de PP. Het hooi is getest en arm voor suikers en dus goed voor dikke paarden.

Nu is paardlief al flink afgevallen ondanks dat ze met pensioen is. En wegens blessure kan ze niet meer werken. Maar de PP doet al wonderen.
We wandelen lekker en zelf wandelt ze nu dus ook.

Daarnaast krijgt ze 1x per dag:
- handje pavo care4life (en ik heb kleine handen dus dat scheelt)
- schepje pure msm (pees)
- kruiden peesmix (speciaal voor de pees)
- 20ml lijnzaad (wegens anders wegblazen poeders)
En als ik wat gedaan heb krijgt ze een witlofje

Na de peesmix gaat ze over op de lymfe kruidenmix voor gezonde afvoer van de afvalstoffen. Wel op de manier zoals kruiden gegeven worden dus met de stopweek.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:55

Ymediem schreef:
Nu staat paard 1.5 uur op de weide en de rest op de PP. Het hooi is getest en arm voor suikers en dus goed voor dikke paarden.

Nu is paardlief al flink afgevallen ondanks dat ze met pensioen is. En wegens blessure kan ze niet meer werken. Maar de PP doet al wonderen.

Na de peesmix gaat ze over op de lymfe kruidenmix voor gezonde afvoer van de afvalstoffen. Wel op de manier zoals kruiden gegeven worden dus met de stopweek.

Even offtopic: merk jij verschil met ondersteunende kruiden voor pezen? Is je dierenarts hier positief over? En zou dit ook preventief ter ondersteuning helpen?

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 17:28

Poekkie schreef:
Ymediem schreef:

Even offtopic: merk jij verschil met ondersteunende kruiden voor pezen? Is je dierenarts hier positief over? En zou dit ook preventief ter ondersteuning helpen?

Ik merk dat haar been dunner is geworden. Of het verder werkt durf ik nog niet te zeggen.

Ik geef dit nu puur ter ondersteuning en baat het niet dan schaadt het niet. Mijn dierenarts is sowieso niet van de kruiden en supplementen.

Wel is bij ons de diagnose dat de pees dusdanig beschadigd is dat het niet meer goed komt. Dus dacht dan probeer ik het gewoon. Ga haar nog wel rond november scannen en dan zien we wel weer.

Ik heb contact en informatie gevraagd daar waar ik de kruiden gekocht heb.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:49

@Daihyo Een quote zonder bron ? Geen probleem hoor. Hier heb je er eentje mét een bron.

Citaat:
In experiment 1, horses fed with psyllium for 60 days had lower (P < .01) mean postprandial blood glucose concentrations and there was a treatment × time effect for glucose (P < .001) and insulin (P = .03). Plasma glucose was lower at 90 minutes (P = .05) and 120 minutes (P < .001) after a meal in horses fed with psyllium as compared with an isocaloric control. Postprandial serum insulin concentrations were lower at 90 minutes (P = .002) and 300 minutes (P < .001) after a meal in horses fed with psyllium as compared with an isocaloric control.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0737080611000748

Kort samengevat, psyllium verlaagt de glucose- en insulinespiegel bij paarden.

Kijk, als jij 55 euro wil betalen voor een supplement waarvan geen bal bewezen is, is dat absoluut je volste recht. Persoonlijk probeer ik liever uit te vissen of er een supplement bestaat waarvan de werking wél bewezen is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 21:08

BigBen schreef:
Glucobalance bestaat uit soepgroenten met een vleugje tuinkruiden. Het werd eerst op de markt gebracht als een middel tegen zomereczeem. Toen dat niet aansloeg ging de knop om, en werd het gepromoot als een middel tegen insulineresistentie. Precies dezelfde samenstelling. Het heeft geen enkele bewezen werking.

Als je dan toch een supplement wil gebruiken kun je beter aan psyllium (vlozaad) denken. Bij voorkeur de zaadvliesjes, niet de zaden. Psyllium verlaagt de suikerspiegel bij paarden vanaf 90 gram/dag. Het zou ook de insulinespiegel kunnen verlagen, maar dat is veel minder zeker. Bij mensen met diabetes type2 verlaagt psyllium het bmi.

Deel 1 van je epos is prietpraat (en napraterij.... dus ik ga er maar niet op in).

Deel 2 is wel correct.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:44

Okee. Vertel eens waarom het prietpraat is. Dat gb eerst werd aangeprezen als een middel tegen zomereczeem kan ik bewijzen. Dat vervolgens werd geswitched naar IR kan ik ook bewijzen. En dat het geen enkele bewezen werking heeft net zo goed. Dus. Laat maar horen.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 23:06

Wel interessant over de physilliumvezels. Is ook bekend waarom zaden minder effectief zijn? Bijkomend voordeel van de physillium is dat het ook zand afvoert. Hier vanwege een kale weide wel gewenst. Nog tips welke vezels voldoen? Die van Pharmahorse bijvoorbeeld? Al noemen ze dat husk. Of is husk dan weer wat anders? Qua prijs maakt het denk ik niet zo veel uit tov de glucobalance. Maar dat zou ik moeten doorberekenen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 23:15

Ik haal altijd psyllium bij pit en pit. Dat is goedkoper omdat er geen paard op staat :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 23:32

Ik wilde ook maar eens 1 jaar foto's doen.

De eerste is van vorig jaar begin juni. De tweede is van vandaag.
Afbeelding
Afbeelding

Het is super lastig te zien vormen op zo'n witte. Maar ik ben bijzonder blij met het feit dat ik echt heel veel hals en bilvet kwijt ben. Alleen die buik blijft nog erg achter. Ze is gelukkig niet zo buikbol meer als van de winter.

Afbeelding

(Denken aan werk is net zo vermoeiend als werken :) )

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 23:48

Marigo schreef:
Wel interessant over de physilliumvezels. Is ook bekend waarom zaden minder effectief zijn? Bijkomend voordeel van de physillium is dat het ook zand afvoert. Hier vanwege een kale weide wel gewenst. Nog tips welke vezels voldoen? Die van Pharmahorse bijvoorbeeld? Al noemen ze dat husk. Of is husk dan weer wat anders? Qua prijs maakt het denk ik niet zo veel uit tov de glucobalance. Maar dat zou ik moeten doorberekenen.

Ik voer altijd de psyllium husk van pharmahorse als zandkuur, 2x per jaar. Mij hadden ze ooit verteld dat dit de meest effectieve zou zijn. Tot nu toe nog nooit zandkoliek gehad, maar inclusief de paarden die geen psyllium krijgen dus wat het waard is :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:05

Maar aan de andere kant heb ik weer geleerd dat je psyllium niet langer dan 1 week aaneengesloten moet voeren met oog op effectiviteit van het afvoeren van het zand door de darmen. Psyllium voer ik al jaren trouw iedere maand of twee maanden een week preventief, 100gr/dag.
Dat Psyllium bijdraagt aan een lagere bloedsuikerspiegel had ik inderdaad ook eens gelezen vorig jaar. Dat is mooi meegenomen, maar ik voer het dus niet langdurig dus had het niet als vast supplement meegeteld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:26

Ik geef lijnzaad als zandkuur, psyllium krijg ik er niet in :n
Zelfs slobber wordt dan met lange tanden voor de helft opgegeten.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:16

Psyllium husk = zaadvliesjes. Waarom de vliezen sterker inwerken dan hele of vermalen zaadjes weet ik eerlijk gezegd niet. Als ik gok, omdat de vliesjes pure vezels zijn, terwijl in de zaadjes altijd nog wat eiwit en zetmeel zit.

Er werd vroeger inderdaad geadviseerd om psyllium niet langer dan een week te voeren. Waar dat advies vandaan kwam wist eigenlijk niemand. In de studie hierboven werd psyllium zonder problemen 60 dagen aan een stuk gebruikt.

De glucosespiegel was na afloop duidelijk verlaagd. Ook de insulinespiegel was lager, maar dat was minder duidelijk. Mirakels mag je dus niet verwachten, maar voor een paard met overgewicht toch een gunstig effect.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:57

Hey!

Dinsdag krijg ik de vitalbix daily complete binnen en vandaag de gluco balance. Wilde geen discussie opstarten hier :') en ga gewoon kijken of het voor ons werkt. Zouden degene die gluco balance ook gebruiken met mij mee kunnen denken? Paard heeft al een wat harde manenkam en toont erg opgeblazen. Staat jaarrond op gras en nu sinds een maand of 1,5 a 2 in de zomerweide. Aangezien mensen hier normaal gesproken mee beginnen zodra het weideseizoen begint even de vraag of ik gewoon kan beginnen met wat voorgeschreven staat: eerste week 2 x daags 1 maatschep, daarna 1x daags 1 maatschep?

En aangezien ze niet mega veel krijgt aan brokken + ook nog haar magnesium + een hand luzerne (werd ook door voerdadvies van vitalbix aangeraden. Hoe zouden jullie dit geven? Eerst kijken of ze het zo opeet zonder nat maken of iets? Wil ook niet dat ze maar de helft binnen krijgt omdat het half naast de brokjes ligt (gezien de weinige hoeveelheid brokken op t moment). Ik wil t overigens wel nat maken maar hoe kan je dit handig doen? Zie bij mezelf voor me dat het een natte pap wordt en dat ze de brokken dan helemaal niet opeet :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:25

De mijne kreeg dat vroeger gewoon droog over wortelen en een handje muesli.

Brokken weken en het eronder mengen gaat ook prima, dat doe ik nu voor het biotinepoeder. Maar best niet te nat maken dat het soep wordt, gewoon genoeg om te laten kruimelen. Eten ze graag :)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:26

Ik meng het met een klein scheutje lijnzaadolie, dat mengt ook lekker.
Kijk wel even naar de verhouding in combi met magnesium, volgens mij zit er in de glucobalance nl. ook magnesium.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:47

Doe vlak voor het voeren een beetje water bij het voer zodat het plakt. Dat werkt prima zonder dat het groentesoep :)) wordt.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:16

denise04 schreef:
Ik meng het met een klein scheutje lijnzaadolie, dat mengt ook lekker.
Kijk wel even naar de verhouding in combi met magnesium, volgens mij zit er in de glucobalance nl. ook magnesium.

Dank je wel. Ze krijgt nu 2 keer daags een schepje magnesium en wilde dat al terugbrengen naar 1 keer daags aangezien in de vitalbix brokken ook al magnesium zit. Even kijken inderdaad of t dan misschien helemaal niet meer nodig is.