Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:01

Daihyo schreef:
Voor eiwitten kun je ook kijken naar Coolstance Copra. Moet je ook wel weken.
En de grasbrok en luzernebrok van Hartog zitten hoger in eiwit dan de Fibrebeet van Pavo. Kun je droog en nat voeren.

Ik ben inderdaad fan van de grasbrok. Makkelijk ook droog te voeren en mooi eiwit gehalte. En ook niet zo duur.

Slmt9

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:31

Ik ben voor eiwitten ook fan van sojaschroot. Ook vanwege de extra aminozuren die erin zit.
Ik heb eigenlijk nog weinig gehoord dat het niet verdragen werd, dus ik kan me niet vinden in de waarschuwing. Ook omdat sojaschroot in het gros van de diervoeding al zit.

Bij 123voer.nl koop je het ook gmo-vrij (site info klopt niet).

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:44

Slmt9 schreef:
Wellicht overheen gelezen of de samenstelling is aangepast. Maar voor een paard van 500kg geef je met 200gr VS 15.000ie aan vitamine A. Dat is de basisbehoefte (30iu per kg), dus vind ik niet laag. Waarom wil jij nog meer vitamine a geven?

Ik voer 210gr VS op 700kg paard (advies 140 - 280gr). Dat is 15.750IE vitA en basisbehoefte excl. arbeid is 21.000IE.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:49

Maddy_Paola schreef:
Kan ook nog naar de balancer van horseadds kijken, maar het blijft een doolhof als iets nieuws zoekt

Heb reactie op m'n mailtje, het aandeel luzerne is 20% dus dat valt me mee. Ga eens kijken hoe m'n paarden het op die balancer gaan doen. Bedankt voor de tip :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:52

Slmt9 schreef:
Ik ben voor eiwitten ook fan van sojaschroot. Ook vanwege de extra aminozuren die erin zit.
Ik heb eigenlijk nog weinig gehoord dat het niet verdragen werd, dus ik kan me niet vinden in de waarschuwing. Ook omdat sojaschroot in het gros van de diervoeding al zit.

Ik ken meerdere paarden waarbij de mest slap werd. Inclusief die 1 van mijzelf. Dat was een onderliggend probleem overigens, maar daardoor kon ze sojaschroot slecht verwerken.
En die van mij is niet de enige.
Ik zeg ook niet dat je het niet moet voeren, maar dat niet ieder paard het verdraagt. Voor veel paarden kan het wel een uitkomst zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:57

Floortje_NL schreef:
Slmt9 schreef:
Wellicht overheen gelezen of de samenstelling is aangepast. Maar voor een paard van 500kg geef je met 200gr VS 15.000ie aan vitamine A. Dat is de basisbehoefte (30iu per kg), dus vind ik niet laag. Waarom wil jij nog meer vitamine a geven?

Ik voer 210gr VS op 700kg paard (advies 140 - 280gr). Dat is 15.750IE vitA en basisbehoefte excl. arbeid is 21.000IE.

Ahhh op die manier! Jij hebt 150-200kg meer paard dan waar ik mee reken :+
Ik kijk eigenlijk nooit naar wat wordt aanbevolen. Ik gooi hem door mn analyse tabel en kijk dan wanneer ik tevreden op papier en dan hoe het paard erop doet. Ik vind in dit geval 200gr dan idd weinig, want dat krijgt mijn paard ook.

Daihyo schreef:
Slmt9 schreef:

Ik ken meerdere paarden waarbij de mest slap werd. Inclusief die 1 van mijzelf. Dat was een onderliggend probleem overigens, maar daardoor kon ze sojaschroot slecht verwerken.
En die van mij is niet de enige.
Ik zeg ook niet dat je het niet moet voeren, maar dat niet ieder paard het verdraagt. Voor veel paarden kan het wel een uitkomst zijn.

Ah, ik snap wel wat je bedoelt. Ik had de aanname gedaan dat je bedoelde dat het grootschalig voorkomt, dus pas op. Zoals veel paarden kunnen reageren op luzerne of voordroog en daar was ik het niet mee eens :o

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:04

Jessix schreef:
Ik ga een tijdje Equifyt proberen. Ben tevreden over Equilin en het Agrobs assortiment maar ik wil echt goedkoper gaan voeren. Kijken of Equifyt compleet genoeg is voor mijn paarden.

Zo niet dan denk ik Equilin met Grasmix van Hartog.

Hier wordt Equifyt goed gegeten! Ik ben nog in de opbouwfase dus kan ober lange termijn niks zeggen. Mijn oudere merrie die op vitalbix heet werd, is nu wel een stuk rustiger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:08

ApplePapple schreef:
Jessix schreef:
Ik ga een tijdje Equifyt proberen. Ben tevreden over Equilin en het Agrobs assortiment maar ik wil echt goedkoper gaan voeren. Kijken of Equifyt compleet genoeg is voor mijn paarden.

Zo niet dan denk ik Equilin met Grasmix van Hartog.

Hier wordt Equifyt goed gegeten! Ik ben nog in de opbouwfase dus kan ober lange termijn niks zeggen. Mijn oudere merrie die op vitalbix heet werd, is nu wel een stuk rustiger.

Ik hoop ook dat het succes wordt. Dan heb ik een mooie combinatie van ruwvoermix en balancer in een.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:16

Hier nog iemand ervaring met zandlikken?
Ik heb nu een week lang de equi total balance (veendrenk) gegeven. Zijn stalbenen niet meer gezien, mok trekt ook goed weg na het gebruik hiervan. Maar het zand likken is er nog wel zag ik vandaag. Iemand bekend met moeder-aarde?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:06

Pavo heeft nieuw voer.
De Gutsecure en GastricEase
33 euro voor een 15 kg zak :')
Je moet minimaal voor een paard van 600 kilo 1.5 kg voeren. Dan doe je dus 10 dagen met 1 zak. In een maand tijd dus ongeveer 3 zakken is 99€.

Hoe is eht….

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:26

Ik heb toen der tijd de GastricEase mogen testen van Pavo.
Met een paard met maagzweren, die is er echt enorm goed van bijgetrokken op alle vlakken!

Dus duur, wellicht. Maar als je een probleempaard hebt. Zeker de moeite.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:28

Saaams schreef:
Met een paard met maagzweren, die is er echt enorm goed van bijgetrokken op alle vlakken!

Aha oke intressant! Ik voer na alle tevredenheid de gastro+ dus heb ook geen reden om over te stappen

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:33

Ik heb ook een stalgenootje die zo 70 a 90 euro per maand aan alleen brok kwijt is...moet er zelf alleen niet aan denken.

Denk dat ik die van mij niet eens 1.5kg per dag naar binnen krijg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:34

Hieperdi schreef:
Saaams schreef:

Aha oke intressant! Ik voer na alle tevredenheid de gastro+ dus heb ook geen reden om over te stappen

Nou is als je naar aanbevolgen hoeveelheden gaat kijken wel meer voer duur he...
De Gastro + die jij noemt is het minimale ook 0,5kg per 100 gram. Dus een paard van 600kg voer je 3 kilo. Zak is 20kg dus je doet amper een week dan met een zak. Ben je ook 4 zakken in de maand nodig wat €80 ruim is.

Vermoedelijk voer jij geen 3 kilo en vul je aan met vitaminebrok. Dat kan bij de pavo natuurlijk net zo.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:52

Ik voer 1 kilo tot 1200 gram per dag. Dat je 3 kilo moet voeren is onzin. Volgens havens is 1/1200 per dag genoeg om aan de vitamine en mineralen te voorzien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:59

Dat is helemaal geen onzin dat is hun eigen advies die ze ook adviseren als je het paard inzet in de sport.

Dat je met 1/1,2 kilo de mineralen dekt is waar maar wel maar héél minimaal. Dat heb ik eens laten doorrekenen.

Waar het om gaat is dat jij valt over de aanbevolen hoeveelheid terwijl ik ook wel iemand ken die dit gebruikt en getest heeft en die overgegaan is op een halve kg per dag en aanvullen met pavo vital :)

Dus wat ik probeer te zeggen :D , is het duur ja! Maar veel voer is duur als je je gaat houden aan de aanbevolen hoeveelheid.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:03

Spenk schreef:
Dat is helemaal geen onzin dat is hun eigen advies die ze ook adviseren als je het paard inzet in de sport.

Dat je met 1/1,2 kilo de mineralen dekt is waar maar wel maar héél minimaal. Dat heb ik eens laten doorrekenen.

Waar het om gaat is dat jij valt over de aanbevolen hoeveelheid terwijl ik ook wel iemand ken die dit gebruikt en getest heeft en die overgegaan is op een halve kg per dag en aanvullen met pavo vital :)

Dus wat ik probeer te zeggen :D , is het duur ja! Maar veel voer is duur als je je gaat houden aan de aanbevolen hoeveelheid.

Ik geef mijn paard af en toe aanvullend een balancer erbij meestal in najaar en voorjaar. Verder doet hij het super op 1 kilo per dag. 3 kilo lijkt mij meer goed voor de zware maagpatienten of paarden die op hoog niveau lopen/zwaar worden getraind maar dan zou ik eerder voor een krachtvoer gaan.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:15

Vraagje, hoe reken je de gehaltes om als het bij de ene balancer in % staat en de andere in mg?

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:33

Kabouterdans schreef:
Vraagje, hoe reken je de gehaltes om als het bij de ene balancer in % staat en de andere in mg?

Mg is meestal mg per kg product
100% van een kg = 1 kg = 1000 gram = 1.000.000mg
5% is dan dus 0,05*1000 = 50 gram of 50.000 mg per kg product

Hopelijk kan je hier wat mee.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:52

Floortje_NL schreef:
Nibbit schreef:
Horseadds balancer heeft een hoog gehalte vit E
Rond de 1000 per de onderhoudsdosering (voor 700 kg even snel gerekend)

Bij arbeid geef je iets meer dat staat er bij vermeld

(en een redelijke prijs vind ik)

Ja die staat hoog op mijn lijstje. Wacht alleen even hun reactie af wat het aandeel luzerne is, omdat ik er ruim 200gram van moet gaan geven.

Heb jij inmiddels antwoord van hen?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:05

Stal_Fiore schreef:
Heb jij inmiddels antwoord van hen?

Ja aandeel luzerne is 20%

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 07:33

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of meer mensen ervaringen hebben met Horseadds?

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:29

Ik heb het een tijdje gevoerd, was er wel tevreden over. Zit voor mij alleen te weinig magnesium in.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:06

ApplePapple schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of meer mensen ervaringen hebben met Horseadds?

Het bevalt hier erg goed!

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:49

LindyTH schreef:
Ik heb het een tijdje gevoerd, was er wel tevreden over. Zit voor mij alleen te weinig magnesium in.

Persoonlijk zou dat voor mij geen bottleneck zijn. Magnesium is relatief gemakkelijk en goedkoop bij te geven. Verder vind ik het een heel erg goed en compleet brokje. Zeker voor paarden die vooral hooi krijgen en geen tot weinig gras.

Voor die paarden vind ik veel balancers erg karig op vitE, vitA en biotine. Als je dat bij moet gaan voeren met aparte suplementen wordt het duurder dan wat magnesium.