[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:36

mariekie schreef:
Saaams schreef:
GlucoBalance?

Tip van mijn bekapper is kleefkruid.
Producten/kruiden die vochtafdrijven.

Glucobalance geef ik nu een week.
Kleefkruid ga ik even op googelen *D

Graasmasker.... en eigenlijk het liefst op de paddock totdat de groei een beetje uit het gras is.
Door het koude voorjaar loopt alles al snel een week of 4 tot 6 achter, het gras is gewoon veel te rijk nu.

Ik zou echt zorgen dat je die nek laat slinken, helaas ligt bevangenheid bij dikke nekken op de loer....

Jets

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:41

Ik zou inderdaad een graasmasker om doen op de wei en eventueel een dagdeel op de paddock als dat kan. Voor op stal hooi afwegen en uit een slowfeeder voeren eventueel gemengd met wat gerste stro. De FiberForce Gastro is ideaal voor paarden die snel te zwaar zijn en gevoelig zijn voor maagzweren.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:51

Jets schreef:
Ik zou inderdaad een graasmasker om doen op de wei en eventueel een dagdeel op de paddock als dat kan. Voor op stal hooi afwegen en uit een slowfeeder voeren eventueel gemengd met wat gerste stro. De FiberForce Gastro is ideaal voor paarden die snel te zwaar zijn en gevoelig zijn voor maagzweren.

Een dagdeel in de paddock zou kunnen maar dan blijft ze hinniken en druk doen naar de rest.
Alles staat verder op de wei.

FiberForce Gastro en Graasmasker ga ik naar kijken. Is de greenguard iets?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:53

Druk doen en hinniken is eigelijk toch niet zo’n probleem? Verbruiken ze nog wat extra calorieën tot ze er aan gewend zijn. Als ze bevangen staat moet ze ook apart en vergaat ze nog van de pijn ook...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:56

Mijn paard wordt ook onrustig als ze apart staat, dat doet ze al 20 jaar en die stopt niet met lopen. Als ze zo onrustig doet zou ik kijken of iemand een paard wil opofferen als maatje. Je wil ook geen blessures van het idioot doen. Voor die van mij is dat in ieder geval geen optie ivm ocd in de kogel. Met een graasmasker kun je wel tot 80% beperken dus ik denk dat je dan al een heel eind komt in combinatie met het ruwvoer op stal. En zelf veel beweging geven. Van de greenguard heb ik wel eens gehoord dat het slijtage geeft aan de tanden. Ik heb daarom zelf een ThinLine.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:59

En eventueel een hooinetje in de paddock voor wat bezigheidstherapie?

Gluco Balance is sowieso een aanrader, daar sleep ik de mijne echt mee de zomer door. En een graasmasker icm écht beperkte weidegang.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:59

Helaas is die van mij ook weer explosief gegroeid, ondanks graasmasker. Het ging zo goed,totdat de ostheopaat kwam. Geen kwaad woord over de ostheo hoor, maar daarna moest ik eerst een paar dagen aan de hand stappen en aan de hand werken. Toen is hij dus enorm gegroeid. Ik hoop dat ik het er straks weer af krijg als we weer wat fanatieker kunnen trainen. Maar baal er wel enorm van.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:05

Jets schreef:
Mijn paard wordt ook onrustig als ze apart staat, dat doet ze al 20 jaar en die stopt niet met lopen. Als ze zo onrustig doet zou ik kijken of iemand een paard wil opofferen als maatje. Je wil ook geen blessures van het idioot doen. Voor die van mij is dat in ieder geval geen optie ivm ocd in de kogel. Met een graasmasker kun je wel tot 80% beperken dus ik denk dat je dan al een heel eind komt in combinatie met het ruwvoer op stal. En zelf veel beweging geven. Van de greenguard heb ik wel eens gehoord dat het slijtage geeft aan de tanden. Ik heb daarom zelf een ThinLine.

Opofferen gaat sowieso niemand doen helaas -O-

Het is gewoon zo vervelend.
Beperkte weidegang gaat helaas ook niet ivm mijn werk. Je moet zelf op en afhalen.

Wanneer is de groei een beetje uit gras?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:15

Zelfs als de groei eruit is, is het niet opeens spectaculair dieetvoer hoor.
Hier 5 jaar geleden ze eens op een volle wei gezet in augustus. Was allemaal lang, uitgebloemd, geel, ‘hooi op een steeltje’ - gras. Wel ze zijn op 3 weken tijd compleet ontploft, denk aan 50+ kg bijgekomen. Werden niet gereden, stonden alleen maar te vreten. Dus ik zou zeggen dat je daar best niet zo op kunt hopen helaas.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:18

Om die reden is die van mij compleet van het gras af, je merkt als ze helemaal niet meer de weide op mag, dat ze dat beter accepteerd dan maar kort op de weide.

Nu ze helemaal apart staat heeft ze zich er wel bij neergelegd dat de rest de weide op gaat en zij niet. Hooinet met afgewogen hooi er in en dan heeft ze mooi wat te knabbelen.
De rest komt regelmatig even buurten bij haar over het hek en als er 1 gereden is dan wordt die eerst even bij die van mij gezet om te kroelen, voordat ze de weide weer op gaan.

Brok er af is prima, vervang de muesli voor een vitamine korrel. Hierboven is er al 1 genoemd, ik voer Marstall Force 2x30 gram per dag (pony van 430 kg).

Ga wegen of meten hoeveel je paard nu is qua omvang en hou dit bij, bijvoorbeeld door elke twee weken dit te doen. Zo zie je wat er gebeurd qua resultaat en niet alleen op het oog.

Die van mij is vorig jaar bevangen geweest, en geloof me, dat wil je niet meemaken.
Hier is ze er goed onderweg gekomen maar niet elk bevangen paard komt er door helaas.

Lees anders eens goed het hoefbevangen topic door. Die van jou is nog niet bevangen maar zo te lezen wel kandidaat.

Simpele stappen zijn:
Gras inname beperken of geheel stop zetten
Hooi gaan afwegen (bij voorkeur geanalyseerd hooi zodat je weet wat je geeft), eventueel deels vervangen aanvullen door graszaadhooi.
Geen brok/muesli/extra's, alleen vitamine/mineralenbrokje
Ondersteunende supplementen kunnen helpen.
Meer beweging

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:57

Je zegt dat je ook een handje muesli geeft, ondanks dat het een handje is kan daar ook veel suikers inzitten.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 06:50

https://www.dochorse.nl/gluco-balance-p ... gKC5_D_BwE

Iedereen die mij heeft voorzien v advies, ga bovenstaande gluco balance bestellen. Dit is de goede toch? Zag hem ook op andere websites namelijk, maar iets duurder €5/€10

En ik ga vitalbix daily complete bestellen. Heb ook vis de website v vitalbix advies gevraagd en die raadde dit aan en daarnaast ook de gluco balance. Voeren jullie dit het gehele jaar door of zouden jullie dit in mijn geval doen? (Die van mij staat jaarrond op gras, nu zomerweide en straks weer naar de winterweide)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 06:56

Dat is de goede :j ik koop het steeds ergens anders, en als ik ergens een knappe aanbieding zie koop ik een pot. :)

Ik gaf het vorig jaar gedurende de weidemaanden. Steeds een weekje niet tussen 2 potten in.
Dit jaar ben ik eerder begonnen, ik vond hem erg opgeblazen tonen op een gegeven moment. Ik ben nu net een week met mijn tweede pot bezig (ik doe ongeveer 2 maanden met een pot).

In de eerste wintermaanden had hij het niet nodig. Toen viel hij netjes gestaag af.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:11

Felien_Kyra schreef:
https://www.dochorse.nl/gluco-balance-p ... gKC5_D_BwE

Iedereen die mij heeft voorzien v advies, ga bovenstaande gluco balance bestellen. Dit is de goede toch? Zag hem ook op andere websites namelijk, maar iets duurder €5/€10

En ik ga vitalbix daily complete bestellen. Heb ook vis de website v vitalbix advies gevraagd en die raadde dit aan en daarnaast ook de gluco balance. Voeren jullie dit het gehele jaar door of zouden jullie dit in mijn geval doen? (Die van mij staat jaarrond op gras, nu zomerweide en straks weer naar de winterweide)

Deze heeft mijn paard vroeger ook dagelijks gekregen en lijkt wel te werken.

Al is vermageren tot een gezond gewicht een betere optie. Ik vind dit middel goed om tijdelijk redding te bieden, maar kan het voor mezelf niet goedpraten om permanent lapmiddelen te blijven geven als de basis van het management niet past bij het paard.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:19

Samy schreef:
Je zegt dat je ook een handje muesli geeft, ondanks dat het een handje is kan daar ook veel suikers inzitten.

Het is de musli van Pavo de care for life.
Heb je een beter alternatief wellicht?

Helaas moeten ze met de voerronde iets geven.... (Voernijd)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:20

Je kan hem bij Paard Eerlijk nu nog voordeliger halen. Ik snap zelf de gluco balance hype niet echt. Omdat iedereen er helemaal fan van is heb ik dat eens geprobeerd, maar ik merkte echt helemaal niks qua verschil :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:22

mariekie schreef:
Samy schreef:

Het is de musli van Pavo de care for life.
Heb je een beter alternatief wellicht?

Helaas moeten ze met de voerronde iets geven.... (Voernijd)

Dat valt wel mee. Ik geef zelf wat FiberForce met een vitamine korrel Nutri Support. Dan hebben ze wel alle vitaminen en mineralen, maar niet te veel extra’s.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:22

Hier blijft het nu goed gaan, pony gaat niet meer de wei op, krijgt glucobalance bij, aangepast voer.
Zoveel mogelijk beweging maar dat is nu iets minder fanatiek ivm mijn zwangerschap.
2 jaar terug:
Afbeelding
Vorig jaar:

Afbeelding
En gisteren
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:33

Jets schreef:
Je kan hem bij Paard Eerlijk nu nog voordeliger halen. Ik snap zelf de gluco balance hype niet echt. Omdat iedereen er helemaal fan van is heb ik dat eens geprobeerd, maar ik merkte echt helemaal niks qua verschil :')

Ja dat is het hem juist. Dit is geen vermageringssupplement, maar om te voorkomen dat je paard hb zou worden. Dus als je geen verschil merkt, staat hij niet hb toch? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:05

Dat is niet per se waar. Ook zat paarden die er wel hoefbevangen mee worden. Ik heb diverse artikelen gezien waar dan weer gezegd wordt dat het helemaal niks doet dus tja zeg het maar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:06

@Mariekie, zolang je hem gewoon hele dagen in het gras hebt staan zal een handje muesli niet het verschil maken.
Nu streng is straks misschien weer wat soepeler, dus vitamine korrel ipv muesli is een goed idee, maar kijk vooral goed naar de rest qua ruwvoer, anders is het dweilen met de kraan open.

Eliana, wat een verschil! Super goed!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:07

Hier helpt glucobalance denk ik wel. De mijne staat op rust en op dieet. Maar kreeg toch vrij snel een wat hardere manenkam, terwijl hij nooit hoefbevangen is geweest. Maar het ineens stil zetten en naar voordroog ipv hooi (wel gemengd met stro) en gras (wel met strookbegrazing) zorgen voor die harde manenkam. In beweging kan ik het niet zoeken, in minder voeren ook niet, want hij zit al op zijn minimum.
En het gekke is, hij is wel wat aangekomen, maar (gelukkig!) niet moddervet. Maar dus wel die harde manenkam. Sinds ik glucobalance geef is dat weg. Ik had er geen ervaring mee. En geen idee of dat is wat helpt. Maar voorlopig krijgt hij dit tot hij weer mag bewegen of zijn stofwisseling ook tot rust is gekomen. Van 5 dagen in de week redelijk intensief lopen naar in 1x niks heeft tijd nodig om aan te passen in zijn systeem.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:22

Hier werkt de gluco ook. Ze plast sowieso stuk meer dan anders en dat schijnt positief te zijn voor de afvalstoffen.

Die van mij was giga ontploft van het gras, nu 3 weken verder is ze al stuk beter en minder opgeblazen/gassig/bol. Nog wel het te dikke dier :+

Gluco Balance is nu €46,46 bij horsefitshop.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:25

Ik bedacht me dat ik wel een foto kon plaatsen.
Er zit geen spier meer op. Maar na bijna 7 maanden rust valt de schade wel mee toch? Ik was in ieder geval bang voor veel erger.
Afbeelding

Afbeelding

De linkse blonde
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:32

Hier merk ik duidelijk verschil met GB voor de suikerstofwisseling. In de zomer van 2019 gaf ik het niet en was het af en aan dikke, harde manenkam. Het overgewicht viel toen mee. Hij is volledig van het gras gegaan toen.
Vorige zomer ben ik het gaan geven en zijn hals blijft onder de GB mooi zacht en soepel. Hij valt er niet mee af maar het helpt wel. Vroeg dit voorjaar was hij heel opgeblazen (geen gras, wel voordroog) en hielp de GB om dat onder controle te krijgen.

Hij is overigens nog nooit hoefbevangen geweest en ook niet moddervet. Wel te zwaar.