Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:40

Phonix schreef:
Ik voer zelf st Hippolyt gemuse kreuter sensi Nordic. Die is zonder graan, te veel suiker en luzerne. Die hebben ze hier alleen niet maar wel de Microvital.

Misschien Agrobs naturmineral? Zelf niet probeert. Misschien de multivitamin van horseflex?

Voor meer dan 2,- per dag verwacht ik wat meer dan 280mg vitE per dag -O-

De agrobs staat ook op mn lijstje maar dan de senior want die heeft hogere gehaltes. De natuurmineral vind ik te laag voor een paard die niet op het gras komt.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:51

chery schreef:
Equilin? In begin wat duurder, daarna prima te doen.

Ik weet dat heel veel mensen met PSSMers deze voeren maar zelf vind ik hem voor dat geld echt heel laag in de vitA en E zitten. VitE is 1/3 van de behoefte (extra voor pssm niet meegeteld), vitA zit er maar 1/4 van de behoefte in en het selenium is bijna verwaarloosbaar :n

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:08

Floortje_NL schreef:
puppy1128 schreef:
Je paard gezond en fit heeft meerdere balancers. Kan je ook nog naar kijken. Vitalbix heeft er ook een paar.

jpgef vind ik voor die prijs laag in de vitA zitten. Vitalbix is een goede qua gehaltes maar omdat je er zoveel van moet geven vind ik hem wel behoorlijk aan de prijs := . Maar ik zet hem erbij in m'n excel bestandje.

De jpgef is als het goed is hoger in de A als de VS die je voert.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:45

Ik voer de gastro+ ongeveer 3/4 schep (500 gram) per voerbeurt. Dat is 2 keer per dag.

Nu is het echt hap slik weg. Dus wil voor een ruwvoeder gaan kijken zodat hij er wat langer over doet. Luzerne zit al in de brok verwerkt dus dat gelieve niet.

Ik twijfel tussen de
Mijten Hippalgo Optiform
Vitalbix fibermix
Omdat de gastro+ alle vitamines en mineralen dekt hoeft er geen vitaminebrok/balancer in te zitten.

Hij kan wat kieskeurig zijn dus weet niet hoe deze ruwvoeders worden gegeten?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:24

puppy1128 schreef:

Klopt de vs is ook aan de lage kant en geef ik suplement voor. Nu ik over stap zoek ik iets wat completer is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:04

Hieperdi schreef:
Ik voer de gastro+ ongeveer 3/4 schep (500 gram) per voerbeurt. Dat is 2 keer per dag.

Nu is het echt hap slik weg. Dus wil voor een ruwvoeder gaan kijken zodat hij er wat langer over doet. Luzerne zit al in de brok verwerkt dus dat gelieve niet.

Ik twijfel tussen de
Mijten Hippalgo Optiform
Vitalbix fibermix
Omdat de gastro+ alle vitamines en mineralen dekt hoeft er geen vitaminebrok/balancer in te zitten.

Hij kan wat kieskeurig zijn dus weet niet hoe deze ruwvoeders worden gegeten?

Zit in de fibermix van vitalbix niet ook Luzerne?
Ik geef naar alle tevredenheid de grasmix van Hartog. Wordt met smaak gegeten, mooi geprijsd en goed verkrijgbaar.

Floortje_NL schreef:
puppy1128 schreef:

Klopt de vs is ook aan de lage kant en geef ik suplement voor. Nu ik over stap zoek ik iets wat completer is.

Wellicht overheen gelezen of de samenstelling is aangepast. Maar voor een paard van 500kg geef je met 200gr VS 15.000ie aan vitamine A. Dat is de basisbehoefte (30iu per kg), dus vind ik niet laag. Waarom wil jij nog meer vitamine a geven?

manzano

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:06

Nee in fibermix zit geen luzerne. Die van mij vinden het heel lekker en ik vind het ideaal als aanvulling op kleine porties eten.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 07:39

Hier wordt de fibremix niet gegeten. Ik heb nu vaak de pavo senior ruwvoermix, die is iets hoger in eiwitten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 07:41

Ik meng met de grasmix van Hartog. Hier zit wel iets melasse in.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:47

chery schreef:
Hier wordt de fibremix niet gegeten. Ik heb nu vaak de pavo senior ruwvoermix, die is iets hoger in eiwitten

Daar ben ik ook bang voor met de mijne. Kan soms wel eens wat kieskeurig zijn ..

ApplePappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:49

De fibremix van vitalbix wordt hier door de 2 van mij goed gegeten!
Vooral bij mijn 2,5 jarige gooi ik best wel wat door het voer heen zodat ze beter moet kauwen. Bak is altijd helemaal leeg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:51

Je zou ook nog Agrobs Grünhafer of Leichtgenuss kunnen proberen. Iets duurder, maar wordt hier heel graag gegeten.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:23

Daihyo schreef:
Je zou ook nog Agrobs Grünhafer of Leichtgenuss kunnen proberen. Iets duurder, maar wordt hier heel graag gegeten.

Die worden hier ook heel goed gegeten. Ik wissel weleens af.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:46

Daihyo schreef:

Deze geef ik nu ook! Dat scheelt echt een bak met geld haha. Ik gaf voorheen Agrobs of Futter Natur. Ze krijgt 2 a 3 handjes per dag dus een beeetje melasse is niet erg.
Natuurlijk is de samenstelling anders maar het gaat mij puur om bakvulling en wat extra ruwvoer. Ze krijgt hooi en kruidenrijk gras en tussendoor nog extra rozenbottels, rozenblaadjes, andere kruiden of takken. Genoeg variatie dus.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:03

Hieperdi schreef:
chery schreef:

Daar ben ik ook bang voor met de mijne. Kan soms wel eens wat kieskeurig zijn ..

Kieskeurig betekent niet perse dat ze dan iets niet lekker vinden je weet alleen niet meteen óf ze het lekker vinden. Maar dat geldt voor elk voer in feite dan. Ik heb er ook een die super kieskeurig is dus ik bestel altijd gewoon een proefzakje. Vitalbix heeft die gelukkig ook en zie het bij steeds meer merken.
Maar hier dus 3 paarden, waaronder een kieskeurige die de fibermix goed eten.

Havens Mix (ruwvoer) beviel ook goed, maar daar zit luzerne in. Omdat 1 van mijn paarden dat niet mag heb ik ze nu alledrie maar op de Fibermix gezet, want het aantal voertonnen liep een beetje uit de hand ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:04

Macs schreef:
Daihyo schreef:

Deze geef ik nu ook! Dat scheelt echt een bak met geld haha. Ik gaf voorheen Agrobs of Futter Natur. Ze krijgt 2 a 3 handjes per dag dus een beeetje melasse is niet erg.
Natuurlijk is de samenstelling anders maar het gaat mij puur om bakvulling en wat extra ruwvoer. Ze krijgt hooi en kruidenrijk gras en tussendoor nog extra rozenbottels, rozenblaadjes, andere kruiden of takken. Genoeg variatie dus.

Ja precies, daarom geef ik het ook inderdaad :D
Een grote hand om wat meer volume te hebben en wat meer te kauwen. Als ik een emmer per dag zou moeten geven, was het niet de beste keuze. Maar in die kleine hoeveelheid maak ik me minder druk om de melasse.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:08

Ik ga een tijdje Equifyt proberen. Ben tevreden over Equilin en het Agrobs assortiment maar ik wil echt goedkoper gaan voeren. Kijken of Equifyt compleet genoeg is voor mijn paarden.

Zo niet dan denk ik Equilin met Grasmix van Hartog.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:12

Wat denken jullie van de fibrenuggets van pavo. Moet wel geweekt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:22

chery schreef:

Maar ik prima, alleen voer ik best wel wat bij om aan voldoende eiwitten te komen. Ik heb weinig gras. Weken wil ik ook niet dagelijks doen.

Maar de nuggets zijn verder wel een prima voer.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:31

Jessix schreef:
chery schreef:

Maar ik prima, alleen voer ik best wel wat bij om aan voldoende eiwitten te komen. Ik heb weinig gras. Weken wil ik ook niet dagelijks doen.

Maar de nuggets zijn verder wel een prima voer.

Ok. Ik wil ook iets meer eiwit geven voor schrale zeer grote merrie voor spieropbouw. Ze krijgt al veel! hooi en fibrebeet. Gaat best goed, maar kan beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:53

Voor eiwitten kun je ook kijken naar Coolstance Copra. Moet je ook wel weken.
En de grasbrok en luzernebrok van Hartog zitten hoger in eiwit dan de Fibrebeet van Pavo. Kun je droog en nat voeren.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:01

Daihyo schreef:
Voor eiwitten kun je ook kijken naar Coolstance Copra. Moet je ook wel weken.
En de grasbrok en luzernebrok van Hartog zitten hoger in eiwit dan de Fibrebeet van Pavo. Kun je droog en nat voeren.

Top bedankt!!!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:14

Meh. Mijn merrie haalt haar neus op voor de agrobs naturmineral. Ik baal want ik heb een emmer van 10 kg gekocht en met 60 gram per dag is die voorlopig nog niet leeg. De ruinen eten het gelukkig wel goed.

Ik ga de merrie weer terugzetten op vitalbix zonder luzerne. Gelukkig staan ze nu op een hele diverse weide, met rozenbottels, frambozen, hazelaar, bramen, meidoorn en nog veel meer dus ze komt voorlopig nog wel aan haar voedingsstoffen.

Ik heb hier in Frankrijk helaas hele beperkte keuze in balancers.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:17

Eiwitten kan je ook maar sojaschroot kijken. Is mijne echt beter van geworden en ze vind het prima te eten! Hoef nu veel minder speedi/fiberbeet te geven dus scheelt enorm in kosten.
Geef die mix alleen gewoon voor de lekker nog, vnl na hard werk of in de winter met warm water voor warme hap..
Gaat zoveel beter nu. En de mijne is ook echt wel beter geworden op de equilin. Niet heel goedkoop, maar ook niet heel duur en geef wel iets minder vitamine e zelf nu. Voor ons lijkt dit nu te werken iig weer!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:20

Let wel op met sojaschroot. Niet ieder paard verdraagt dit.
Dan zou luzerne, coolstance copra, lijnzaad, esparcette of grasbrok een beter alternatief zijn. Maar dat is proberen.