[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:23

__Suzanne__ schreef:
Is een hooinet met hele kleine maasjes een idee?

Die hebben we al..

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:03

MarloesNatje schreef:
__Suzanne__ schreef:
Is een hooinet met hele kleine maasjes een idee?

Die hebben we al..

Hoe klein is klein bij jullie?
Die van mij is van het ej net (3x3) naar 2x2 gegaan en er gaat echt veel minder uit. Meer moeite doen.

Die van mij mag ook niet rijden/longeren (al vond ze vandaag dat ze wel even uit der plaat kon gaan), maar staat toch echt met graasmasker. Ik vind haar niet meer lopen dan zonder. Zou die (al dan niet de hele dag) om doen.

__Suzanne__

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:12

Ik bedoel ook 2x2 inderdaad ;)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:20

Ik heb inderdaad eentje van 2x2. Graasmasker is echt geen optie voor nu. Is dan veel onrustiger en het is überhaupt de vraag of de blessure goedkomt. Al die extra beweging is niet bevorderlijk op het moment. Ben bang dat ik inderdaad geen opties heb op dit moment..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:39

Hoeveel is een ton hooi? Ga het eens wegen. En kan je niet alles in een net aanbieden?

1.5 kg per 100 kg paard zou per dag ongeveer genoeg moeten zijn. Gras telt anders dan hooi natuurlijk.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:15

MarliesV schreef:
Hoeveel is een ton hooi? Ga het eens wegen. En kan je niet alles in een net aanbieden?

1.5 kg per 100 kg paard zou per dag ongeveer genoeg moeten zijn. Gras telt anders dan hooi natuurlijk.

Wegen is zeker een goed idee! Ga ik eens doen komende week. Alles in een net is geen optie helaas omdat die twee tonnen niet door mij gevoerd worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:25

En tijdelijk zelf ander, armer hooi aankopen kan ook niet?

Ik begrijp dat je schrik hebt voor onrust bij een graasmasker, meestal doen ze de eerste dag idd wat gefrustreerder. In mijn ervaring is het daarna gewoon ‘goed’ en zijn ze terug rustig.

Maar onderschat het effect van overgewicht op een blessure niet. Vergelijk het met mensen... bijna alle (veel) te dikke mensen hebben klachten aan knieëen, heupen en/of enkels. Puur door het extra gewicht dat ze moeten meesleuren. Bij paarden is dat niet anders. De mijne gewrichtsproblemen door overgewicht, nu als sneeuw voor de zon verdwenen. De merrie van mijn vriendin verzet onder het rijden en (meer) problemen sinds ze veel te veel is verdikt. Op advies van de dierenarts op dieet voor er verdere behandelingen gebeuren. En nu ook de merrie van een andere vriendin... bekend met een ongelukkige stand van de knie, maar nu helemaal in de problemen en artrosevorming. Ook moddervet. Al deze paarden zijn/waren op het moment van problemen in de leeftijdsklasse 12-15 jaar, dus echt geen oude dieren helaas.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:51

Ik woog eerst ook nooit af, gooide er een plak per dag in. Maar sinds 1,5 maand toch aan het afwegen. Deels in de 2x2 (die gaat nooit op, in 24 uur) en dan nog 2x3 kilo in haar 3x3 zodat ze ook makkelijker kan eten. Het werkt wel, want in 3 weken tijd zijn er al 20 kilo af. Dikke buik blijft helaas, maar dat gooien we nu maar op een grasbuik. Gelukkig kan je het goed zien op de fotos.
Laatst bijgewerkt door Samy op 16-05-21 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:52

Wow 20 kg in 3 weken is echt veel!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:55

Poekkie schreef:
Wow 20 kg in 3 weken is echt veel!

Als je geen snoep meer krijgt, geen fruit en wortels meer en gedoseerd hooi, graasmasker op het land, dan gaat het snel hoor. Ze was echt minimaal 60 kilo te dik, dus we hebben nog wel even te gaan.

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:14

Samy schreef:
Ik woog eerst ook nooit af, gooide er een plak per dag in. Maar sinds 1,5 maand toch aan het afwegen. Deels in de 2x2 (die gaat nooit op, in 24 uur) en dan nog 2x3 kilo in haar 3x3 zodat ze ook makkelijker kan eten. Het werkt wel, want in 3 weken tijd zijn er al 20 kilo af. Dikke buik blijft helaas, maar dat gooien we nu maar op een grasbuik. Gelukkig kan je het goed zien op de fotos.

En hoeveel hooi geef je dan over de hele 24 uur zegmaar? :)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:23

masyo schreef:
Samy schreef:

En hoeveel hooi geef je dan over de hele 24 uur zegmaar? :)

Ze heeft beschikking over 16 kilo, maar door de kleine mazen (10 kilo) eet ze daar moeilijker uit. De 6 kilo is verdeeld over ochtend en avond, dus ze heeft nooit tekort, want als ze honger heeft, heeft ze de 2x2 nog. En uit de 10 kilo op 24 uur gaat gemiddeld 4 kilo uit.
Vandaag heeft ze geen 3 kilo gehad in het 3x3 net dus moet ze het doen met der kleine mazen net. Vanmiddag maar weer eens wegen wat ze opgegeten heeft.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:40

Ik weeg mijn hooi ook. Ze krijgen nu met z'n 2en samen 15 kg. De dikste van de 2 heeft een grasmasker op, dus die kan wat langzamer eten dan moeders die al wat ouder is. Verder kunnen ze nu vast wat gras knabbelen. Als ze op stal staan krijgen ze elk dag een net van 6 kg plus elke dag 2 keer een emmer van 1 kg (incl emmer). Ze staan op vlas, dus voor de rest krijgen ze alleen wat takken.

Ik voer hooi naar wat ik wil dat ze gaan wegen. Dat is rond de 500-525kg (pony's van 1.54 en 1.55).

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:39

Goedemiddag,

Tot voorheen kreeg mijn paard nog krachtvoer, maar ik ben nu toch echt op zoek naar een vervanger gezien haar overgewicht... mag ik vragen wat jullie je paarden qua krachtvoer geven en welke supplementen verder en met welke reden?

Ik heb zojuist naar pavo vital gekeken, maar wil graag even meerdere mogelijkheden horen.
Ze krijgt nu 1/4 brok (hartog concept kruidenbrok), magnesium en luzerne.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:42

Er is ook dieet krachtvoer, speciaal in combi met afvalprogramma’s: pavo inshape en cavalor silhouette.
Bij veel training zou ik dat toch overwegen voor de eiwitten.
De cavalor nutri support vind ik trouwens fijner dan de vital ivm de extra magnesium, maar smaakt wel minder lekker voor hun. Ik maak er steeds een papje van.

De mijne krijgt 500 g pavo inshape, aangevuld met een beetje cavalor nutri support (balancer) en biotine voor de hoeven. Werkt minimaal 4x intensief (uur bakwerk, min. 40 min draf+galop) en 1-2x lichter werk.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:45

Ik voer Vitalbix Daily Complete, ik ben er tevreden over. Hiervoor kreeg ze Pavo Vital, was ik ook tevreden over. Maar daar krijgen ze zo weinig van dat toen ze op stal stond de vitalbix kreeg zodat ze beide voerbeurten ook wel iets te eten had. Nu staat ze in een groep en voer ik zelf maar geef ik deze nog steeds. Ze vind hem lekker en ik kan het goed verkrijgen. De mijne heeft genoeg energie dus daar hoef ik niet iets anders voor te voeren.
Ze krijgt magnesium als supplement.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:48

Poekkie schreef:
Er is ook dieet krachtvoer, speciaal in combi met afvalprogramma’s: pavo inshape en cavalor silhouette.
Bij veel training zou ik dat toch overwegen voor de eiwitten.
De cavalor nutri support vind ik trouwens fijner dan de vital ivm de extra magnesium, maar smaakt wel minder lekker voor hun. Ik maak er steeds een papje van.

De mijne krijgt 500 g pavo inshape, aangevuld met een beetje cavalor nutri support (balancer) en biotine voor de hoeven. Werkt minimaal 4x intensief (uur bakwerk, min. 40 min draf+galop) en 1-2x lichter werk.

Ga me er eens in verdiepen!
En wat betreft de brokken nu, afbouwen? Eerst combineren? Wat is wijsheid?
Ik ga even sowieso andere reacties afwachten en er morgen even rustig de tijd voor nemen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:52

Ze krijgt nu 250 g brok per dag als ik het goed begrijp? Dan is daar niet veel aan af te bouwen he :) 250 g verandering op een heel dieet gaat geen effect geven tenzij je een extreem extreem gevoelig paard hebt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:59

Die van mij krijgt een aardige waslijst:
2x daags 30 gram Marstall Force voor de vitamines/mineralen
1x per dag:
Mariadistelzaad (leverondersteuning)
Eiwitpoeder (omdat ze te weinig eiwitten in haar hooi heeft)
Probiotica (op voorschrift dierenarts voor haar darmen)
Brandnetel gedroogd (anders eet ze de rest niet)
Optiform (voor haar darmflora en mestsamenstelling)

Daarnaast krijgt ze 2 kg graszaadhooi en 5 kg (geanalyseerd) gewoon hooi

That's it en ze doet het er super op.
Tijdje kurkuma en gember geprobeerd in poeder vorm maar dat eet ze niet.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:01

Poekkie schreef:
Ze krijgt nu 250 g brok per dag als ik het goed begrijp? Dan is daar niet veel aan af te bouwen he :) 250 g verandering op een heel dieet gaat geen effect geven tenzij je een extreem extreem gevoelig paard hebt.

Nee denk zelf ook dat t weinig zal uitmaken hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit heb aangehouden omdat ze t op deze hoeveelheid goed doet en ik bang was dat meer ook niet hielp voor haar overgewicht... is niet ergens op gebaseerd.

@lenexa en @marliesv, dank jullie wel! Ga hier ook even rustig naar kijken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:55

Ik voer 2 manieren. Maar wel beide graanvrij.
Als ze in de zomer op het gras staat krijgt ze alleen 1 scheutje vitamine olie + elektrolieten op een handje equifyt gold.
Buiten het weide seizoen krijgt ze 0.5 kg equifyt gold plus 100 gram eiwitpoeder en een scheutje lijnzaadolie.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:05

Ik meld me hier ook.
Vorige week belde mijn hoefsmid mij op dat hij erg schrok van mijn merrie.
Dierenarts laten kijken en ze heeft echt een mega dikke kap van opslag van suikers.

Helaas is ze rond geript en snel last van maagzweren en hoge spierspanning.

Heb ze per direct van de brok afgehaald maar als er gevoerd word gaat ze meppen waardoor ik haar een handje muesli geef.
Verder op hooi gezet i.p.v. kuil.
Ze staat afhankelijk wie ze erop kan zetten van 09.00 tot 19.00 op de wei.
Ik probeer het te verkorten maar soms met werk onmogelijk en alleen op stal vind ze niet heel grappig.

Iemand tips wat ik nog meer zou kunnen doen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:07

GlucoBalance?

Tip van mijn bekapper is kleefkruid.
Producten/kruiden die vochtafdrijven.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:27

Graasmasker? Meters maken op de weide is natuurlijk ook weer goed

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:34