Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:32

Hoe weten jullie of het voer van je paard in balans is en of je paard voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:34

Phonix schreef:
Psvanlot, is dit niet misschien iets voor je? https://www.horseflex.nl/product/amino- ... r-paarden/

Ik geef de merrieversie wat een beetje meer eiwit bevat. Werkt voor mijn darmprobleem paard :)

Ik ga inderdaad een middel bijvoeren met dezelfde bestanddelen zoals jij aangeeft! Thanks voor de tip.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:44

Kyno_Anouk schreef:
Hoe weten jullie of het voer van je paard in balans is en of je paard voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt?

Het eerste waar ik aan zag dat er iets niet goed ging was de vacht. Deze werd dof en ging overeind staan. Toen ben ik overgestapt op ander merk en de vacht was het eerste weer waaraan ik zag dat het beter ging.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:11

Kyno_Anouk schreef:

nou die van mij is nog helemaal happy met haar 30 jaar dus zal het wel goed zijn :D
ik merk eigenlijk nooit zo heel veel verschil als ik eerlijk ben.

heb op pavo vital het idee dat ze ( ik geef het aan nog twee pony’s) wat vrolijker en drukker zijn.
heb met andere balancers wel eens gedacht dat ze er wat jeuk van kregen..
maar ja dan stonden ze ook in een nieuw blok gras dus kan dat ook nog.
heb nog nooit echt een heel duidelijk verschil gemerkt of gezien op een bepaalde balancer.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:42

Kyno_Anouk schreef:

Kijk vooral naar het paard: vacht en hoeven, maar ook bijv dingen als zand likken of mest eten zijn voor mij triggers dat het niet lekker gaat. Ik wissel dan meestal ook van balancer.

Hieperdi

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:56

Iemand ervaring met modder/nat zand likken?.. tijdje geleden ook al gezien. Paard stond op hoveler purgastro, daar ben ik nu de laatste restjes van aan het opvoeren. Toen ik dat zag ben ik pavo vital erbij gaan voeren. Nu ongeveer een maand. Maar helaas vandaag zag ik hem weer aan de modder grond likken. Purgastro wordt straks vervangen voor de gastro+

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:14

Allereerst excuses als deze vraag al 1000x voorbij is gekomen :+ Ik heb de afgelopen dagen veel lopen spitten en de zoekfunctie gebruikt maar kom er niet uit.

Zijn er balancers voor paarden die uitsluitend hooi krijgen en nooit op het gras komen? Ik ben me helemaal suf aan het rekenen in een excel bestand maar bij allemaal scheelt er wel iets aan |o

Ja je moet de waarde van je hooi meetellen maar die is A niet getest en B zijn de zaken waar ik belang aan hecht zoals vitA en E niet te meten en vergaat dit met de tijd in je hooi.

Mijn paarden krijgen hooi van onbemest land (wordt wel jong/vleesvee ingeschaard) en we zitten hier op kleigrond.

Ze krijgen nu victorius secret maar dat wordt niet door allen goed gegeten.

Tot nu toe heb ik in de vergelijking staan:
- victorius secret
- metazoa
- oerbalans
- agrobs senior
- lexa senior
- lexa amino
- florian vimi-plus

De grootste vreter is een PSSMer van 700kg en ik wil qua dagprijs onder de €0,90 blijven.

Belangrijke punten: selenium, biotine, vitA, vitE, zink en koper. Suiker, graanvrij, luzerne, soja vind ik niet zo spannend als er minder dan 200gr per dag van wordt gevoerd.

Wie heeft er nog goede tips :list: _/-\o_

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:18

Floortje_NL schreef:
Allereerst excuses als deze vraag al 1000x voorbij is gekomen :+ Ik heb de afgelopen dagen veel lopen spitten en de zoekfunctie gebruikt maar kom er niet uit.

Zijn er balancers voor paarden die uitsluitend hooi krijgen en nooit op het gras komen? Ik ben me helemaal suf aan het rekenen in een excel bestand maar bij allemaal scheelt er wel iets aan |o

Ja je moet de waarde van je hooi meetellen maar die is A niet getest en B zijn de zaken waar ik belang aan hecht zoals vitA en E niet te meten en vergaat dit met de tijd in je hooi.

Mijn paarden krijgen hooi van onbemest land (wordt wel jong/vleesvee ingeschaard) en we zitten hier op kleigrond.

- victorius secret
- metazoa
- oerbalans
- agrobs senior
- lexa senior
- lexa amino
- florian vimi-plus

De grootste vreter is een PSSMer van 700kg en ik wil qua dagprijs onder de €0,90 blijven.

Belangrijke punten: selenium, biotine, vitA, vitE, zink en koper. Suiker, graanvrij, luzerne, soja vind ik niet zo spannend als er minder dan 200gr per dag van wordt gevoerd.

Volgen mij zit er in pavo vital een redelijk hoge dosering van vitamine E?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:25

Floortje_NL schreef:

- victorius secret
- metazoa
- oerbalans
- agrobs senior
- lexa senior
- lexa amino
- florian vimi-plus

Kan ook nog naar de balancer van horseadds kijken, maar het blijft een doolhof als iets nieuws zoekt

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:40

Hieperdi schreef:
Volgen mij zit er in pavo vital een redelijk hoge dosering van vitamine E?

720 IE bij 120gram per dag. Dat is net dekkend voor de basisbehoefte, arbeid niet meegeteld. Daarnaast zit er nog geen 1/10 in van de vitA behoefte in 8)7

Sorry de pavo scoort heel erg slecht vergeleken met wat ik al had vergeleken :=

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:59

Floortje_NL schreef:

- victorius secret
- metazoa
- oerbalans
- agrobs senior
- lexa senior
- lexa amino
- florian vimi-plus

Vitamine E zou ik sowieso los voeren voor de houdbaarheid en opneembaarheid. Ik voer olie, wordt hier vele malen door mn pssm’er opgenomen.
Ik geef victorious bij, het hoogste in selenium, zink en koper. Ik zit op 25,- euro per maand bij 200gr meen kk.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:01

Maddy_Paola schreef:
Kan ook nog naar de balancer van horseadds kijken, maar het blijft een doolhof als iets nieuws zoekt

Bedankt ik heb hem erbij gezet +:)+

Qua gehaltes heel erg goed. Prijs is ook erg netjes. Enige waar ik tegenaan loop is dat ik er meer dan 200gram van moet voeren per dag en niet kan vinden welk aandeel daarvan luzerne is. Ik ga ze daar even een mailtje over sturen.
Laatst bijgewerkt door Floortje_NL op 27-10-23 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:02

Slmt9 schreef:
Floortje_NL schreef:

- victorius secret
- metazoa
- oerbalans
- agrobs senior
- lexa senior
- lexa amino
- florian vimi-plus

Vitamine E zou ik sowieso los voeren voor de houdbaarheid en opneembaarheid. Ik voer olie, wordt hier vele malen door mn pssm’er opgenomen.
Ik geef victorious bij, het hoogste in selenium, zink en koper. Ik zit op 25,- euro per maand bij 200gr meen kk.

Ja mee eens beter los voeren vooral met pssm type.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:06

Slmt9 schreef:

Hieperdi schreef:
Ja mee eens beter los voeren vooral met pssm type.

VitE voer ik sowieso bij maar het zou fijn zijn als mijn mini's gewoon op een complete korrel kunnen zonder dat ik daar nog aan hoef te sleutelen :')

Victorius voer ik nu, hele goede balancer maar wordt niet gegeten door de mini's waardoor ik nu 2 balancers heb staan. En aangezien ik voor de PSSMer al zoveel potjes heb staan ben ik daar wat minder blij mee.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:09

Je paard gezond en fit heeft meerdere balancers. Kan je ook nog naar kijken. Vitalbix heeft er ook een paar.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:10

Equilin? In begin wat duurder, daarna prima te doen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:07

Ik voer zelf st Hippolyt gemuse kreuter sensi Nordic. Die is zonder graan, te veel suiker en luzerne. Die hebben ze hier alleen niet maar wel de Microvital.

Misschien Agrobs naturmineral? Zelf niet probeert. Misschien de multivitamin van horseflex?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:55

Horseadds balancer heeft een hoog gehalte vit E
Rond de 1000 per de onderhoudsdosering (voor 700 kg even snel gerekend)

Bij arbeid geef je iets meer dat staat er bij vermeld

(en een redelijke prijs vind ik)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 23:24

Van horseadds kunnen ze overigens volledig aangepaste balancers, afgestemd op je hooi maken. Minimale productie is er wel, maar met meerdere grote paarden en constante hoogkwalitateit wel interessant natuurlijk. Volgens mij id 800 kg de minimale hoeveelheid.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:45

Mijn paard staat sinds gisteravond weer op stal. Staat overdag wel van 9 tot 5 lekker op de wei.

Mijn paard heeft van mei tm vrijdag 24/7 op de wei gestaan. Nu zag ik vandaag dat hij helaas wat mestwater heeft. Mijn vermoeden is dat de overgang hem toch wat prikkeld. Ik heb de afgelopen weken hem al wat porties hooi gegeven tijdens t poetsen zodat zijn darmen daar weer aan kunnen wennen. En gisteravond heeft hij volle hooinet gehad. Iemand hier ervaring mee en wat zou ik daar aan kunnen doen ook betreft hooi/voeding?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:49

ik zou het even afwachten,vaak stabiliseert het uit zichzelf ook wel weer.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:21

ellepel schreef:
ik zou het even afwachten,vaak stabiliseert het uit zichzelf ook wel weer.

Ja ik denk dat het toch een beetje de overgang is van snachts op gras naar snachts op stro en hooi. Gevoelige darmpjes. Hooi heeft denk toch weer een hele andere vertering dan gras

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:34

puppy1128 schreef:
Je paard gezond en fit heeft meerdere balancers. Kan je ook nog naar kijken. Vitalbix heeft er ook een paar.

jpgef vind ik voor die prijs laag in de vitA zitten. Vitalbix is een goede qua gehaltes maar omdat je er zoveel van moet geven vind ik hem wel behoorlijk aan de prijs := . Maar ik zet hem erbij in m'n excel bestandje.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:35

Maddy_Paola schreef:
Van horseadds kunnen ze overigens volledig aangepaste balancers, afgestemd op je hooi maken. Minimale productie is er wel, maar met meerdere grote paarden en constante hoogkwalitateit wel interessant natuurlijk. Volgens mij id 800 kg de minimale hoeveelheid.

haha met 800kg komt denk ik de houdbaarheid in gevaar :+ . Heb er 3 staan, 1 maxi en 2 mini dus voer voor 2 normale paarden onderaan de streep.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:36

Nibbit schreef:
Horseadds balancer heeft een hoog gehalte vit E
Rond de 1000 per de onderhoudsdosering (voor 700 kg even snel gerekend)

Bij arbeid geef je iets meer dat staat er bij vermeld

(en een redelijke prijs vind ik)

Ja die staat hoog op mijn lijstje. Wacht alleen even hun reactie af wat het aandeel luzerne is, omdat ik er ruim 200gram van moet gaan geven.