[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:15

Ik meet altijd vanaf de schoft waar het eerste plukje haar begint en dan langs de singelplek. Dan heb ik altijd dezelfde punten waar ik het lint langs leg. De mijne heeft voor het rijden ook altijd een bollere buik, na een buitenrit ( en 4 keer poepen ) lijkt het allemaal alweer een heel stuk netter. Dat telt dus niet.
Gister was ze bijna 2,5 cm smaller dan 4 weken geleden. Daar ben ik heel blij mee.
Ze staat nu weer volop in het werk en begint dus weer wat kwijt te raken. We zijn er nog lang niet en ze gaat zo weer het land op. Alleen overdag, niet zo'n groot stukje en met masker. Ik hoop dat we de eerste weken goed doorkomen zonder weer dik te worden dan loopt het daarna eigenlijk altijd wel weer los.
Afbeelding

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:20

Poekkie schreef:
Puur uit interesse, meet de schoft meer of minder? :)

Minder!
Vandaag gemeten op de plek waar ik vorige week uitkwam op het gewicht van de weegschaal en het dikste punt van der buik gepakt. Kwam op beide plekken op 5 kilo minder uit. Dat vind ik niet heel slecht in 1-1,5 week.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 23:34

Samy schreef:
Poekkie schreef:
Puur uit interesse, meet de schoft meer of minder? :)

Minder!
Vandaag gemeten op de plek waar ik vorige week uitkwam op het gewicht van de weegschaal en het dikste punt van der buik gepakt. Kwam op beide plekken op 5 kilo minder uit. Dat vind ik niet heel slecht in 1-1,5 week.

Oei dan is de mijne zwaarder dan ik dacht :') 5 kilo is een goed begin! top! Met welke veranderingen?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:45

Poekkie schreef:
Oei dan is de mijne zwaarder dan ik dacht :') 5 kilo is een goed begin! top! Met welke veranderingen?

Graasmasker op het land en iets minder onbeperkt hooi. Nu gooide ik er elke dag een plak in (welke gerust 14 kilo weegt). Ene net zit vol (10 kilo) daar heeft ze 3 dagen (dubbel net) over gedaan om die tot 4 te krijgen. Het andere net ging haar 7-10 kilo in met stro en 2/3x per dag gevuld. Op 1 of andere manier krijgt ze die van de muur af en kan ze aan de achterzijde het hooi eruit pulken. Dus heb die er nu afgehaald, wat ze daarin zou krijgen op de grond gegooid en dan het andere net gevuld tot 10 kilo. Op stal heeft ze geen graasmasker en qua brok niks veranderd. 2/3 handjes per voerbeurt van Vitbalbix Fiber-mix en een 100 gram metazoa. Nu dan wel weer met glucobalance begonnen sinds 1,5 week.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:27

Goed bezig!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:51

Ik meet een hand breedte achter de schoft, zo doen ze het op de kliniek ook.

Meet ongeveer elke 3 weken en eventueel extra als ik aan twijfel of het goed gaat.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 23:36

MarliesV schreef:
Ik meet een hand breedte achter de schoft, zo doen ze het op de kliniek ook.

Meet ongeveer elke 3 weken en eventueel extra als ik aan twijfel of het goed gaat.

Daar kwam ik nu ook ongeveer uit. Schoft meten bleef ze netjes op gewicht maar der buik bleef groeien.
Ik wil nu elk weekend even meten in de hoop dat deze lijn goed doorzet. Dan kan ze hopelijk straks met het warme weer zonder masker buiten.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:40

Ik meet ook altijd 2 plekken. De singel plek en het dikste punt van de buik. Gister weer gekeken en van beide is zo’n 6 cm af :)

In haar graasmasker is een klein scheur plekje ontstaan. Dit is super netjes opgelost en kreeg direct een nieuwe. Deze heeft weer een wat kleinere opening (de andere had ik wat groter geknipt) dus ik verwacht dat ze dan nog wat meer zal afvallen :)!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:56

Doen jullie je paard ook een graasmasker om als het gras heel erg kort is? Moet je dan hooi bijvoeren om m niet langer dan 4-6 uur zonder ruwvoer te laten staan?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 13:24

Hey
Ik heb even een vraagje.
Hoe doen jullie het als je pony/paard te weinig energie haalt uit alleen hooi?
Hij krijgt nu ongeveer 2kg arm hooi verdeeld over de dag in een slowfeeder.
Daarnaast krijgt hij 60gram oerbalans en na een intensieve training een bodem speedibeet.
Nu ben ik het arme hooi al aan het mengen met rijker hooi.
Maar toch merk ik weinig verschil.
Hij is nu in mijn ogen netjes op gewicht.
Ben een beetje bang als ik veel meer bij ga geven dat hij juist weer de verkeerde kant op gaat.

Zo is hij op dit moment
Afbeelding

Afbeelding

Dit is een foto's van vorig jaar juli

Afbeelding

Afbeelding

Hij is dus flink afgevallen alleen dat stukje energie mist hij op het moment.
Wellicht hebben jullie nog tips voor mij?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:13

Twee kg klinkt weinig, helemaal aan arm hooi.
Weet je wat we in je hooi zit qua suikers en eiwitten? Geen tekorten door het schrale voeren?

Hoeveel weegt de pony?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:39

Ik denk inderdaad dat je zeker naar de 3 kg hooi mag gaan, als ik dat zo inschat. Maar inderdaad hoeveel weegt de pony?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:37

Hij weegt rond de 130kg volgens meetlint

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:47

Dan zou 2 kg toch genoeg moeten zijn lijkt me. Als hij veel arbeid doet, misschien eerder een kwart schepje sportbrok bijgeven? Hooi met meer eiwitten kan ook, maar dan zal die mss opnieuw terug te veel verdikken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:54

Een pony van 130kg mag 1.60 Ewpa en 123,5 VREp hebben, alleen al aan onderhoud.
Ik ga uit van 2kg grof hooi en 250gr speedibeet (droog). Dan kom je aan 1,32 Ewpa en 109 VREp.
Dat is voor zowel energie als voor ruwe eiwitten (= spieropbouw) voor alleen onderhoud dus al te laag. Als je dan ook nog traint, dan zit je zeker te laag.
Voer je 3kg van hetzelfde hooi kom je wat Ewpa betreft op 1,65 en 150 VREp. Dan zit je dus boven onderhoudsbehoefte en dan is het afhankelijk van je activiteit of je goed zit.

Qua mineralen en vitamines heb ik nu niet berekend. Maar dan heb ik eigenlijk ook wel een analyse nodig. Pas dan kun je tekorten uitrekenen. Maar alleen al op basis van energiewaarde heb je dus al te kort en mist hij dus letterlijk dat stukje energie.

Ik zou dus ook je hooi ophogen naar 3kg en eens kijken wat dat doet.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:08

Bedankt voor de uitleg Daihyo!
Ik heb nu een pak hooi eronder aangebroken die kwa structuur ook anders is.
Nu geef ik het half om half.
Ik zal nog even nawegen hoeveel gewicht dit in totaal is.

Heb keuze uit verschillende soorten hooi en ook de mogelijkheid om voordroog te geven.
Kan wat betreft ruwvoer alle kanten wel op.

Op het moment is kwa arbeid nog redelijk rustig.
Men vaak 1x in de week in de bak, 1x in de week een buiten rit en longeren.
Het moet nog weer even opgebouwd worden en dan gaan we ook weer lange ritten maken.

Ik ga sws bloedprikken als hij zo sloom blijft.
Zal eens kijken of ik keertje zo ruwvoer analyse kan doen, is misschien wel goed dan weet ik het precies.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:13

Als je de keuze hebt zou ik voordroog zeker eens overwegen om bijvoorbeeld te mengen. Weet je de structuur van het voordroog? Dan kan ik wel herbereken voor je in verhouding 50/50 bijvoorbeeld.
Analyse kan heel interessant zijn, maar is alleen rendabel als je een constante partij hebt. Als je pakken hooi of voordroog wisselen dan heeft het niet zoveel zin, want dan blijf je analyseren :D

Als je voor mij nog de structuur van het voordroog heb, dan zal ik het herbereken voor je met je arbeid erbij zoals het nu is :j
Weet je of de Oerbalans volledig is in aanvulling als balancer op je ruwvoer?
Is dat deze? https://www.agradi.nl/ecostyle-brok-oer ... 7cQAvD_BwE

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:40

Ik heb nog nooit mijn paard gemeten.
Wel gewogen en wil dat binnenkort weer is doen.
Nu vraag ik me af ( misschien overheen gelezen)
Waarom meten?
En welke plek en wat mag da zijn voor bijvoorbeeld een fjord?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 23:12

line18 schreef:
Ik heb nog nooit mijn paard gemeten.
Wel gewogen en wil dat binnenkort weer is doen.
Nu vraag ik me af ( misschien overheen gelezen)
Waarom meten?
En welke plek en wat mag da zijn voor bijvoorbeeld een fjord?

Met meten kan je proberen het gewicht te berekenen, niet iedereen heeft een weegschaal. Maar vooral: als je gewicht in vet verliest dan verlies je ook centimeters/omvang. Zo kan je dus kijken of je op de goede weg bent met afvallen. Ik meet mijn fjord altijd de omvang van de singelplek en het dikste punt van de buik, dat hou ik dan bij en vergelijk ik met elkaar.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:40

Evelienn: Wow die is veel afgevallen!

Ik ga ook eens proberen mijn paard te meten/wegen. Maar hoeveel mag ze eigenlijk wegen?

Als ik google dan zegt de ene website 750 kg (wat ik vrij veel vind) en een ander weer tussen de 550 en 600 kg.. best een groot verschil :+

Het gaat om een Friese vierjarige merrie met een stokmaat van 161 cm. Volgens de keuring vorig jaar.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:14

750 vind ik veel!
Je moet ook wel kijken naar de bouw van je paard. Die van mij is toen met de weegschaal gemeten op 1.54, maar is groter. Andere paarden welke officieel waren gemeten waren ineens kleiner.
Als ik de berekening van 1.54 aan hou, moet ze tussen de 400-500 wegen. Dan heb ik een paard wat graatmager is. Als ik de 1.60 aan hou dan kom ik op 500-550. Dat is iets beter qua bouw van mijn merrie. Ik wil kijken wat ze doet op 500, maar denk dat 520 een beter beeld voor haar is.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:58

Daihyo schreef:
Als je de keuze hebt zou ik voordroog zeker eens overwegen om bijvoorbeeld te mengen. Weet je de structuur van het voordroog? Dan kan ik wel herbereken voor je in verhouding 50/50 bijvoorbeeld.
Analyse kan heel interessant zijn, maar is alleen rendabel als je een constante partij hebt. Als je pakken hooi of voordroog wisselen dan heeft het niet zoveel zin, want dan blijf je analyseren :D

Als je voor mij nog de structuur van het voordroog heb, dan zal ik het herbereken voor je met je arbeid erbij zoals het nu is :j
Weet je of de Oerbalans volledig is in aanvulling als balancer op je ruwvoer?
Is dat deze? https://www.agradi.nl/ecostyle-brok-oer ... 7cQAvD_BwE

Heb je pb gestuurd

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:04

Hallo! Ik las in dit topic al wat ervaringen met het best friend deluxe graasmasker. Ik overweeg om dit aan te schaffen voor mijn pony met overwicht die ik heel graag 24/7 wil laten buitenstaan, maar ik ben echt aan het twijfelen over de maat die ik zou moeten nemen. Haar hoofdstelmaat is cob, ze is ongeveer 1,44 m en is wel echt stevig gebouwd voor haar lengte. Heeft iemand ervaring met de pasvorm van dit graasmasker?

https://www.paardeerlijk.nl/a-52582511/ ... escription

https://www.atorka.nl/winkel/best-frien ... rf-deluxe/

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:10

Mijn shet heeft enorm veel wondjes van het graasmasker, voornamelijk aan de zijkant en achterkant. Ik zit wel aan een bontje te deken maar is weer lastig vast te maken, iemand tips?

Afbeelding

Wellicht aan die zijkanten gewoon zo’n neusbontje met klittenband, maar dan is mijn probleem aan de achterkant nog niet opgelost. Zonder graasmasker kan ze helaas echt niet....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:18

Is dat bontje dan niet vervelend als het nat wordt?

Ik zou een stukje fleece van een oude vest of deken nemen, dat er rond wikkelen en dichtnaaien denk ik.