[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:29

Ik had bij die van mij, voor de nacht, de helft van het voordroog/hooi vervangen voor stro. Kom ik net bij stal, zie ik dat hij niks van het stro heeft gegeten. Maar dan ben ik weer bang dat hij te lang zonder ruwvoer staat. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:34

Hoeveel hooi geef je dan ongeveer?
Want artrose etc is ook geen pretje natuurlijk, liever voorkomen dan mee moeten dealen.

Ik vind het moeilijk wat te zeggen over die commentaren. Want een paard bewust te dik laten staat is even erg as een paard bewust te mager laten, beiden zijn imo wel een vorm van dierenmishandeling. Maargoed, dan heb ik het over echt obees, niet over 15 kg te zwaar natuurlijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:37

Pally schreef:
Ik had bij die van mij, voor de nacht, de helft van het voordroog/hooi vervangen voor stro. Kom ik net bij stal, zie ik dat hij niks van het stro heeft gegeten. Maar dan ben ik weer bang dat hij te lang zonder ruwvoer staat. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.....

Misschien denk ik te simpel, maar als hij er niet van eet zal hij er gewoon geen behoefte aan hebben toch? Als hij nog honger zal gehad hebben eet die wel denk ik.
Anders het stro eens los leggen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:39

Stro wordt bij ons ook niet altijd gegeten en een andere keer zijn de netten leeg. Blijkbaar hebben ze er niet altijd behoefte aan en dat is prima :j
Als ze het nodig hebben, dan eten ze het echt wel :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:45

Bij mij werkt het stro of 'vies' hooi geven niet. Ik had baaltjes veldbeemd waar ik het mee aanvukde. Maar dat was smerig. Ze stonden dan toch lang zonder ruwvoer, boos en shaggo te wachten op het echte hooi.... Dat werktw dus niet bij die van mij. Die stoppen gewoon met eten als het vies genoeg is. Ook met stro zo. Dat maakt het wel lastig.

Ze eten Engels raai gedorsen hooi wel goed, zit ook niet super veel in....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:36

Wat voor stro geef je dan bij?
Want ik merk hier zeker wel verschil tussen het soort stro. Gerstestro wordt beter gegeten dan tarwestro. En naast de eetbaarheid is tarwestro ook lastig uit slowfeeders te trekken omdat het veel grover is.
Wij hebben nu met gerstestro een mooie balans gevonden :j

Wat betreft mijn opleiding heb ik net de module energie en eiwitbehoefte uitrekenen gehad op basis van type paard, arbeid, enz. Poekkie vroeg dat geloof ik. Die is er dus :D
Volgende module is aanvullend ook de mineralen, sporenelementen en vitaminen.
En daarna volgt dan de complete rantsoenberekening.
Ik heb nu meivakantie en wil deze vakantie de basisopleiding afronden. Voor wie het leuk vindt, wil ik daarna best wat berekeningen maken als praktijkoefening. Kunnen geen rechten aan worden ontleend en het is voor mij echt een oefening :))
Maar misschien zijn er mensen die het interessant vinden om te weten wat een richtlijn kan zijn voor hun paard en dan kun je zelf zien wat je er mee wilt/kan/gaat doen.
Uiteraard laat ik het eerst ook op mijn eigen paarden los 8-)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:39

Ooh dat zou ik zeer zeker interessant vinden! Ik heb al een paar apps geprobeerd die zulke berekeningen zouden kunnen maken, maar die zeggen allemaal iets anders eigelijk :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:46

Leuk :j
Ik heb behoorlijk wat gegevens nodig. Daar ga ik nog een excellijst voor mezelf voor maken met wat er allemaal nodig is en als ik dat compleet heb, dan weet ik je te vinden om 'm in te vullen zodat ik weer kan gaan rekenen :D

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:48

O nou op mijn shet mag je ook wel oefenen hoor Amanda, ze heeft wel.ppid ik weet niet of dat nog uitmaakt?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:21

Dat opgeblazen merk ik inderdaad ook enorm. Ik heb een shet en een welsh cob die beide te dik zijn.

Echter staat de welsh cob met een wond op zijn lip/kin door het graasmasker. Dus echt aan de onderkant. Iemand die dat herkent? Zoja wat kun je daar tegen doen?

Zo ziet mijn shet er momenteel uit:

Afbeelding

Wat vinden jullie van haar gewicht?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:49

Ik vind dat die heel raar staat. Loopt ze goed op het harde? Geen warme hoeven? Kan ook een ietwat slechte foto zijn hoor.

Gewicht is moeilijk te zien zo. Ik denk dat haar schouder niet meer mooi afgelijnd is en de billen wat appelvormig zijn? Achter haar elleboog (zeg je dat zo bij een paard?) lijk ik niet direct vet te zien. Dikke buik wel en vet op de billen lijkt me.
Ik zou dus zeggen dat daar nog wel wat vanaf mag, zeker als ik vergelijk met mijn shets.

Komt dat wat overeen met wat je voelt?soms vertekent het ook heel erg hard hoor. Heb hier zelf een oud shetje staan waarbij de buik altijd erg bol is en die ook een dikke vacht heeft. Iedereen vindt ze te dik. Maar als ik dan zelf voel, dan voel ik nog heel mooi de ribben en geen vet in de nek of rond de schouders. Ook dierenarts en hoefsmid bevestigden mij dat het gewicht prima is, maar door gebrek aan buikspieren lijkt ze toch altijd te vet. Dus best is echt zelf te voelen en desnoods je DA / tandarts / hoefsmid om advies te vragen.

Wel een mooi verzorgd beestje met heel chique hoefjes :D

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 00:49

Hebben jullie misschien ervaring met het geven van regumate en het ontstaan van overgewicht? Ik ben al een tijd veel strikter met het voerrantsoen maar ze lijkt eigenlijk alleen maar dikker te worden.. nu staat ze ruim een half jaar op regumate en dacht misschien speelt dat ook mee?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:27

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik vind inderdaad dat er echt nog wel een kilo of 10/20 af kan voor het mooie. Ze heeft geen warme hoeven, en loopt prima maar al haar hele leven licht gevoelig op het harde, ik rij dan ook altijd met hoefschoenen en dan loopt ze helemaal prima.

Ik houd het allemaal strak in de gaten, ze krijgt altijd een graasmasker om, voer haar iedere dag een vitaminebrokje en ook glucobalance en magnesium bij. En ze loopt 5 dagen per week echt minimaal 1 uur soms wel 2/3 uur voor de wagen, naast de fiets, aan de longeerlijn of aan de hand.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:38

MissyNr1 schreef:
Hebben jullie misschien ervaring met het geven van regumate en het ontstaan van overgewicht? Ik ben al een tijd veel strikter met het voerrantsoen maar ze lijkt eigenlijk alleen maar dikker te worden.. nu staat ze ruim een half jaar op regumate en dacht misschien speelt dat ook mee?

Ik heb mijn vorige paard heel lang op de regumate gehad, en die is in die tijd inderdaad wel veel dikker geworden, maar met haar was ik er blij om want zij was door stress en spanning bijna niet dikker te krijgen.
Ik weet het toen eigenlijk aan het feit dat ze met de regumate minder spanning had en daardoor eindelijk dikker werd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:39

Linsey, Met die rassen die standaard op ‘energy-saving’ modus staan is het moeilijk he...
met die mate van beweging zou je denken dat je zelfs moet bijvoeren, maar ik herken de strijd met mijn haf. Frustrerend als anderen met hun warmbloedje een weekend weggaan en terugkomen met een paard van 15 kg lichter :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:41

Mijn lusitano valt op vakantie ook niet af, die eet gewoon door...
En onze arabo fries heeft ergens anders net even meer spanning, eet iets minder en valt flink af als we niet oppassen, terwijl we daarmee juist blij zijn dat hij eindelijk voldoende aangekomen is...
Zo hebben ze allemaal wat... :D

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:54

Poekkie schreef:
Linsey, Met die rassen die standaard op ‘energy-saving’ modus staan is het moeilijk he...
met die mate van beweging zou je denken dat je zelfs moet bijvoeren, maar ik herken de strijd met mijn haf. Frustrerend als anderen met hun warmbloedje een weekend weggaan en terugkomen met een paard van 15 kg lichter :+

Ja klopt het is vreselijk en echt niet tegenop te werken. Wat ik ook doe die pony blijft vet :') door het werken blijft ze enigszins goed op gewicht als ze een week stilstaat lijkt ze wel 15 kilo zwaarder :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:56

Wanneer meten/wegen jullie altijd?

Ik vaak na het rijden omdat ik het er voor vergat.
Nu heb ik van de week zowel voor als na het rijden gemeten en dat scheelt gewoon 5cm=35kg op het meetlint, daar schrok ik van.
Want zo is een waarde bijna niet zuiver te meten, nu dus altijd maar voor het rijden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:01

Bij mij scheelt het ook een cm of 3-4. Ik geloof nooit dat paardje 30 kg kwijt is met een uur rijden, al zou het wel handig zijn he :') Mijn gokje is dat het komt doordat hij de buikspieren misschien nog wat meer aanspant ofzo, in combinatie met darmen die leger zijn door het verteringsproces? Ik meet ook altijd voor het rijden.

Hoofd omhoog/omlaag maakt trouwens ook heel wat verschil.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:06

MarliesV schreef:
Wanneer meten/wegen jullie altijd?

Ik ben benieuwd hoe vaak je weegt/meet en welk stuk je dan pakt. Hier is ze vorige week o pde weegschaal geweest en daarna het meetlint gepakt zodat ik weet waar ik moet meten. Ook pak ik de buik mee, omdat daar echt het grootste verschil te zien is qua meten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:11

Ik meet zo’n 3x per week en aan de schoft. Is een beetje een gewoonte geworden voor het rijden.

Schommelt het bij de buik niet heel veel? Ik dacht altijd dat de buik niet mocht meegenomen worden omdat dat heel hard afhangt van de darmvulling op dat moment?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:56

Poekkie schreef:
Ik meet zo’n 3x per week en aan de schoft. Is een beetje een gewoonte geworden voor het rijden.

Schommelt het bij de buik niet heel veel? Ik dacht altijd dat de buik niet mocht meegenomen worden omdat dat heel hard afhangt van de darmvulling op dat moment?

Als ik bij de schoft meet klopt het niet met wat ik op de weegschaal zag. Buik is ook niet goed te meten, maar ze is echt dik dik en voornamelijk daar, dat ik het 1x in de week wil monitoren hoeveel cm er af is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:57

Puur uit interesse, meet de schoft meer of minder? :)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:37

Het verschilt ook per meetlint
Mijn meetlint gaf iets anders aan dan bij het lint wat de voedingsdeskundige mee had. Die van haar was veel correcter

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:41

Ik heb 1 van shires, 8 euro bij agradi?