Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:20

ik zelf vind breed en grow van vitalbix een fijner product dan pavo podo grow. Maar verder geen verstand van voer voor jonge paarden. Weet dat eiwitten wel belangrijk zijn.

ik zelf ga de balancer van pure feed proberen bij mijn paarden. Ook niet goedkoop maar je geeft wel meer van dan een balancer zoals pavo vital of oerbalans. Zo hoef ik er ook geen meusli voor te kopen. Hooguit een ruwvoer mix waar ik handje door kan geven voor meer kauwen, en kruiden mee te mengen

Dus ben benieuwd

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:21

plutolover schreef:
ik zelf vind breed en grow van vitalbix een fijner product dan pavo podo grow. Maar verder geen verstand van voer voor jonge paarden. Weet dat eiwitten wel belangrijk zijn.

ik zelf ga de balancer van pure feed proberen bij mijn paarden. Ook niet goedkoop maar je geeft wel meer van dan een balancer zoals pavo vital of oerbalans. Zo hoef ik er ook geen meusli voor te kopen. Hooguit een ruwvoer mix waar ik handje door kan geven voor meer kauwen, en kruiden mee te mengen

Dus ben benieuwd

Pure feed heeft ook een balancer en ruwvoer in een eventueel. Ik vond het een mooi product om te zien,rook lekker en paarden vonden het lekker, alleen werd een van mijn paarden enorm ziek van de soja schroot en olie die er in zit. Erg jammer, want was er verder echt blj mee. Nu dus toch weer terug naar hartog comfort.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:22

Ow dat is vervelend. Ik heb 1x een zak genomen voor m’n oudere haf die deed toen goed op. Ga nu beide paarden geven. 1 is wel beetje gevoelig op darmen dus ga ik rustig opbouwen

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:40

Ik heb twee van mijn paarden op de pavo podo grow gehad en zijn eigenlijk erg goed en mooi uitgegroeid. En ja pavo is vast van de duivel en niet de gezondste optie maar werd toen aangeraden en het beviel. Zeker de merrie die een beetje een achterstand had trok bijzonder mooi bij. Wel gaf ik ook de vital erbij want ze kregen geen kilo’s.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:46

Moossie90 schreef:
Ik heb twee van mijn paarden op de pavo podo grow gehad en zijn eigenlijk erg goed en mooi uitgegroeid. En ja pavo is vast van de duivel en niet de gezondste optie maar werd toen aangeraden en het beviel. Zeker de merrie die een beetje een achterstand had trok bijzonder mooi bij. Wel gaf ik ook de vital erbij want ze kregen geen kilo’s.

Mijn jongste heeft het ook gekregen. Er was toen ook nog niet veel alternatief en ik vond het toen wel heel belangrijk dat hij de juiste stoffen binnen kreeg. Ik heb toen de minimale portie gegeven om en hij heeft het er goed op gedaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 23:50

Mijn 3-jarigen hebben toen ze jong waren breed&grow gehad. Maar sinds 2022 ben ik over op voermeesters rust&herstel. Doen zowel die twee als mijn (inmiddels) jaarling het erg goed op.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:17

Hoe bevallen hier de brokjes of granulaat van okapi?
Puur P of de Puur G?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:02

Ik gaf aan mijn oudje eerst agrobs senior mineral, en eigenlijk altijd tevreden van geweest. Maar omdat het maar niet binnen kwam in de winkel, had ik even een zak pavo vital meegenomen. Nu kreeg ik de opmerking van een buitenstaander dat ze vonden dat mijn bompa er minder goed uitzag. Minder blinken en wat doffer in zijn uitstraling. Kan het zijn dat Pavo voor hem niet werkt? Of moet ik misschien iets meer geven in verhouding?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:19

Was Pavo vital initieel niet bedoelt om naast granen te geven en daarom een scheve Ca/P verhouding? Misschien is dat de reden waarom het niet werkt voor jouw bompa.
Mijn ervaring is dat oudere paarden toch minder goed zelf compenseren dan jongere paarden. Mijn oudere merrie (18j) en de 2-jarige van mijn vriendin stonden vorige winter op exact hetzelfde rantsoen (onbeperkt hooi en dezelfde hoeveelheid muesli/gerst mix )en haar 2-jaar is de hele winter mooi op gewicht gebleven en mijn merrie is best veel gewicht verloren ondanks dat ik zelf nog geregeld extra bijgevoerd heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:41

ik zou zeker kijken naar wat je paard naast de pavo vital krijgt?
ik geef het ook aan mijn oude paard ( niet elke dag hoor,,3x per week) en die doet het er prima op
maar die loopt ook in het gras en krijgt ook nog elke dag een emmer geweekte slobber er bij.
en er staat onbeperkt hooi,al zal dat voor haar weinig meerwaarde hebben want dat kan ze niet meer goed eten.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:49

Ik voer nu 2 weken agrobs naturmineral en ben tot nu toe erg tevreden. Vacht is beter, minder interesse in hout eten en geen spoken ziend paard.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:58

petitparis schreef:
Was Pavo vital initieel niet bedoelt om naast granen te geven en daarom een scheve Ca/P verhouding? Misschien is dat de reden waarom het niet werkt voor jouw bompa.
Mijn ervaring is dat oudere paarden toch minder goed zelf compenseren dan jongere paarden. Mijn oudere merrie (18j) en de 2-jarige van mijn vriendin stonden vorige winter op exact hetzelfde rantsoen (onbeperkt hooi en dezelfde hoeveelheid muesli/gerst mix )en haar 2-jaar is de hele winter mooi op gewicht gebleven en mijn merrie is best veel gewicht verloren ondanks dat ik zelf nog geregeld extra bijgevoerd heb.

De vital van een jaar of 11 geleden ja..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:58

ellepel schreef:
ik zou zeker kijken naar wat je paard naast de pavo vital krijgt?
ik geef het ook aan mijn oude paard ( niet elke dag hoor,,3x per week) en die doet het er prima op
maar die loopt ook in het gras en krijgt ook nog elke dag een emmer geweekte slobber er bij.
en er staat onbeperkt hooi,al zal dat voor haar weinig meerwaarde hebben want dat kan ze niet meer goed eten.

Hetgeen hij naast de vital krijgt is momenteel ongewijzigd.
Hij krijgt subli priores 2x volle schep
Hartog Gras geweekt met bietenpulp 2x ook volle emmer
Hij loopt inderdaad ook lustig 24/7 op de weide. Hooi heeft hij maar is momenteel niet de interesse :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:18

Hier deed mijn merrie van 21/22 (toen) het ook niet goed op pavo vital. Vond haar erg dof ook en weinig energie uitstralen (doet ze nu ook niet, maar toen nog minder, minder helder uit d'r ogen etc.)

Vital zit soms ook erg laaf qua bepaalde mineralen etc

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:51

Muze schreef:
Hoe bevallen hier de brokjes of granulaat van okapi?
Puur P of de Puur G?

Ik heb het een tijdje gevoerd samen met de kruidenmix van purehorse.( De puur P) Paarden vonden de brokjes niet echt lekker aten het met lange tanden. De kruiden zorgde er nog een beetje voor dat ze het aten. Alleen was de uitwerking van de kruidenmix niet best voor Fimke. Nadeel vond ik ook dat er geen volledige analyse hun side staat en ik dus ook niet weet wat de suikers en zetmeel is bijv. Heb 2 keer een mail daar over gestuurd, maar geen antwoord gehad. Dus dat vond ik raar. Dus ook meteen afgehaakt met die balancer. En ook de kruidenmix trouwens. Maar die voer jij toch al niet.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:42

Ik altijd naar tevredenheid de brokjes van Okapi puur P gevoerd. Nu even Pavo Vital omdat ik wissel tussen balancers. Maar straks weer zeker een ronde Okapi puur P.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:42

Hier 1 emmer puur P gevoerd nadat een vriendin haar pony het niet af. Mijne aten het wel maar waren er niet dol op. Ze deden het er ook niet top op. Daarna weer Victorious Secret. Die en de Agrobs naturmineral zijn hier nog steeds de 2 waar ze het beste op doen. Had nu even gewisseld naar de Pavo vital, maar met name de schimmel lijkt daar wat meer jeuk op te krijgen. Verharen natuurlijk ook begonnen dus wat lastig inschatten en hij is ook nog ppid patient. Maar als deze op is wel weer switchen.

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:11

Ik heb enkele maanden geleden voor het eerst de puur P gevoerd (deze verkozen boven de puur G omdat brokjes toch vaak wat makkelijker gegeten worden dan korrelig poeder). Zeer tevreden van en de paarden aten het goed.

Ik geef vaak een week of 6 een balancer, dan een week of 2-3 niet en dan eentje van een ander merk om eventuele overschotten/tekorten op te vangen. Ik heb er nu 3-4 waar ik tevreden van ben en wissel deze met elkaar af.

In de nieuwe ronde koos ik voor de puur G ipv de puur P, eigenlijk gewoon omdat die er toen was in de verpakkingsgrootte die ik wilde en de puur P tijdelijk niet (ze zijn eigenlijk net hetzelfde, enkel is de ene brokjesvorm en de andere een soort poeder). Maar ook daar zeer tevreden van. Ondanks de zanderige structuur eten ze hem goed, ik doe hem wel onder een ruwvoer- en kruidenmix.

Nu zag ik enkele dagen geleden dat één van de paarden de puur G liet liggen. Ik ging even rekenen en hij zat aan een kleine 5 weken. Voor mij een teken dat hij hem nu niet meer nodig heeft en zijn stopweek dus net wat vroeger begint dan bij de rest van de paarden. Heb ik nog al voorgehad en als ik het in de nieuwe ronde weer onder het eten doe, eten ze gewoon weer alles op.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:47

De G bevat geen vitaminen en de P wel, als ik het goed begrijp tenminste..

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:07

Aah ik dacht van niet. Op de website van PureHorse staat bij P en G dezelfde samenstelling en onder "toevoegingen" dezelfde vitaminen en mineralen. Het enige verschil dat ik kan vinden is dat de P een klein beetje tarwegriesmeel bevat om er brokjes van te kunnen maken. De G heeft deze niet en is dus nog net wat puurder maar wel korrelig.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:10

Zo gaf pure horse het mij zelf aan, dat die twee daarin verschillen..

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:20

Weet iemand hier of je monnikspeper met zwarte komijn kan geven? Ik had begrepen dat sommige kruiden elkaar tegenwerken

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:07

Ik moet weer shoppen. Weet iemand nog een leuke aanbieding voor mineraal brok of koeken? Metazoa, pavo, marstall of iets vergelijkbaars.
Zag bij divoza dat de 25% korting code niet werkt voor Metazoa en pavo uitverkocht is.

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:18

Muze schreef:
Zo gaf pure horse het mij zelf aan, dat die twee daarin verschillen..

Ow, zou kunnen. Dan heb ik de omschrijving verkeerd begrepen denk ik

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:55

Voor de liefhebber heb ik ter overname 3,4kg pure trace uit een zak van 4 kg(ten minste houdbaar tot februari 2024). Mijn paarden vinden het niet zo smakelijk nl.