Poekkie schreef:Wat een uitgebreide uitleg weer Daiyho!
Ik heb nog een vraagje. In de link die ik hiervoor deelde staan kolomgrafieken (bar charts, hoe zeg je dat in het nederlands?) met 1%, 1,5%, 2% etc droge stof per type ruwvoer en gelinkt aan de totale energiewaarde.
Daar zie je dat zelfs met 1% voor sommige rijkere ruwvoeders het eigelijk al te veel is.
Als je op een pensionstal staat en je dus weinig over ruwvoer te zeggen hebt, hoe laat je zo’n paard dan afvallen als het rijk voordroog is? Kan je dan toch veilige een tijd minder geven dan die 1%? Of afwisselend een week 1%, een week 0,9%, .. met dan wat takken erbij voor de kauw? Veronderstellend dat meer beweging niet mogelijk is, bvb een geblesseerd paard dat de komende weken op boxrust niet mag ontploffen.
Ja dat kan inderdaad. En dat maakt het ook weer lastig.
Even los van het percentage wat je zou moeten voeren, heb je dus te maken met de droge stof, maar ook de energiewaarde (Ewpa) en alle andere bestanddelen (gehalte eiwit, vet, zetmeel, calcium, magnesium, enz).
Ik heb voor jullie een tabel gemaakt vanuit de tabellen waar ik in de opleiding mee werk.
Hiermee vergelijk je 1kg van het ruwvoer met elkaar. De eenheden maken niet zo heel veel uit, omdat je 1 op 1 vergelijkt. Dit zijn overigens gemiddelden, wil je het van jouw ruwvoer weten, dan moet je een analyse maken. Er kan behoorlijk wat verschil tussen zitten. Bijvoorbeeld voordroog grof varieert alleen al in droge stof tussen 484 minimum en 899 maximum. Dus meten is weten

Verder is het natuurlijk totaal paardafhankelijk hoeveel droge stof hij nodig heeft en hoeveel Ewpa hij nodig heeft. Deze tabel kun je dus niet 1 op 1 voor je paard gebruiken. Het vergelijkt puur de verschillende waardes in getallen in de verschillende ruwvoertypes.
[ [url=m/0gnIbw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dat gezegd hebbende

Wat jullie zeggen klopt dus helemaal. Je kunt niet zomaar kilo's voordroog geven, want dan geef je een veel te hoge Ewpa en zal hij moddervet worden als de totale Ewpa van het ruvoer hoger is dan de Ewpa behoefte van je paard. Ewpa staat voor Energiewaarde paard.
Dus als jij inderdaad die buikvulling in veel eettijd moet bereiken, dan moet je dus goed kijken wat je kunt voeren. Dus hoeveel droge stof je paard nodig heeft, hoeveel tijd hij ruwvoer tot zijn beschikking moet hebben (ik hou dus zoveel mogelijk die max 4 uur zonder aan) en hoeveel Ewpa hij nodig heeft. En dan kun je nog verder gaan rekenen in eiwitten, suikers, vitamines en mineralen. Maar dat gaat echt heel ver en heb je dus een bloedonderzoek en uitgebreide hooianalyse nodig. Met gezond boerenverstand kom je ook al een heel eind.
Over het algemeen geldt: des te grover, des te meer kauwbewegingen, dus des te langer je eettijd. Daarom doen ze over stro veel langer dan over fijn hooi of voordroog. Klinkt logisch

Maar als je in de tabel kijkt is hooi dus ook niet altijd zaligmakend. Fijn hooi zit hoger in de waardes dan grof voordroog, behalve de droge stof waarde. Luzerne zit hoog in de droge stof, maar ook heel hoog in het eiwit. Fijn als je paard aan moet komen of ondersteuning nodig heeft voor de spieren bijvoorbeeld, want eiwit is een bouwstof. Maar niet als je paard af moet vallen, want dat zet veel teveel aan.
Heb je te maken met een pensionstal en rijk voordroog, dan is dat dus heel lastig. Ik zou dan zeker kiezen voor minder voordroog met de voerbeurten mee en daarnaast bijvoorbeeld stro in slowfeeders in stal in dezelfde verhouding. Of inderdaad takken, zoals wilgentakken. Zo beperk je de Ewpa, maar heb je wel je hoeveelheid droge stof én eettijd die je paard nodig heeft.
Je kunt veel met stro oplossen zonder dat het schadelijk is. Zolang je maar in die 50-50 verhouding blijft.