[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:19

Wat een uitgebreide uitleg weer Daiyho! _/-\o_

Ik heb nog een vraagje. In de link die ik hiervoor deelde staan kolomgrafieken (bar charts, hoe zeg je dat in het nederlands?) met 1%, 1,5%, 2% etc droge stof per type ruwvoer en gelinkt aan de totale energiewaarde.
Daar zie je dat zelfs met 1% voor sommige rijkere ruwvoeders het eigelijk al te veel is.

Als je op een pensionstal staat en je dus weinig over ruwvoer te zeggen hebt, hoe laat je zo’n paard dan afvallen als het rijk voordroog is? Kan je dan toch veilige een tijd minder geven dan die 1%? Of afwisselend een week 1%, een week 0,9%, .. met dan wat takken erbij voor de kauw? Veronderstellend dat meer beweging niet mogelijk is, bvb een geblesseerd paard dat de komende weken op boxrust niet mag ontploffen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:27

Van belang is ook hoe lang je paard zonder voer staat. Dat mag niet te lang zijn. Zonder buikvulling dus, want dan krijg je andere problemen. Daarom is het vooral van belang te kijken naar het type ruwvoer, ipv naar wat je minimaal kan geven... Dat kan soms in no time op zijn. M'n merrie doet hooguit 2 uurtjes met 4 kg voordroog. Reken maar uit de tijd dat ze dan zonder zou staan als ze de minimale hvh krijgt.

Mijn dames zijn enorm afgevallen door wisseling van ruwvoer, qua hoeveelheid ben ik niets gewijzigd. Ze krijgen altijd onbeperkt. En krijgen vitamine brokken bij. M'n grote gaat straks ook weer het land op 24/7

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:29

Poekkie schreef:

Ik heb nog een vraagje. In de link die ik hiervoor deelde staan kolomgrafieken (bar charts, hoe zeg je dat in het nederlands?) met 1%, 1,5%, 2% etc droge stof per type ruwvoer en gelinkt aan de totale energiewaarde.
Daar zie je dat zelfs met 1% voor sommige rijkere ruwvoeders het eigelijk al te veel is.

Als je op een pensionstal staat en je dus weinig over ruwvoer te zeggen hebt, hoe laat je zo’n paard dan afvallen als het rijk voordroog is? Kan je dan toch veilige een tijd minder geven dan die 1%? Of afwisselend een week 1%, een week 0,9%, .. met dan wat takken erbij voor de kauw? Veronderstellend dat meer beweging niet mogelijk is, bvb een geblesseerd paard dat de komende weken op boxrust niet mag ontploffen.

Ja dat kan inderdaad. En dat maakt het ook weer lastig.
Even los van het percentage wat je zou moeten voeren, heb je dus te maken met de droge stof, maar ook de energiewaarde (Ewpa) en alle andere bestanddelen (gehalte eiwit, vet, zetmeel, calcium, magnesium, enz).

Ik heb voor jullie een tabel gemaakt vanuit de tabellen waar ik in de opleiding mee werk.
Hiermee vergelijk je 1kg van het ruwvoer met elkaar. De eenheden maken niet zo heel veel uit, omdat je 1 op 1 vergelijkt. Dit zijn overigens gemiddelden, wil je het van jouw ruwvoer weten, dan moet je een analyse maken. Er kan behoorlijk wat verschil tussen zitten. Bijvoorbeeld voordroog grof varieert alleen al in droge stof tussen 484 minimum en 899 maximum. Dus meten is weten :D

Verder is het natuurlijk totaal paardafhankelijk hoeveel droge stof hij nodig heeft en hoeveel Ewpa hij nodig heeft. Deze tabel kun je dus niet 1 op 1 voor je paard gebruiken. Het vergelijkt puur de verschillende waardes in getallen in de verschillende ruwvoertypes.

Afbeelding

Dat gezegd hebbende :D
Wat jullie zeggen klopt dus helemaal. Je kunt niet zomaar kilo's voordroog geven, want dan geef je een veel te hoge Ewpa en zal hij moddervet worden als de totale Ewpa van het ruvoer hoger is dan de Ewpa behoefte van je paard. Ewpa staat voor Energiewaarde paard.

Dus als jij inderdaad die buikvulling in veel eettijd moet bereiken, dan moet je dus goed kijken wat je kunt voeren. Dus hoeveel droge stof je paard nodig heeft, hoeveel tijd hij ruwvoer tot zijn beschikking moet hebben (ik hou dus zoveel mogelijk die max 4 uur zonder aan) en hoeveel Ewpa hij nodig heeft. En dan kun je nog verder gaan rekenen in eiwitten, suikers, vitamines en mineralen. Maar dat gaat echt heel ver en heb je dus een bloedonderzoek en uitgebreide hooianalyse nodig. Met gezond boerenverstand kom je ook al een heel eind.

Over het algemeen geldt: des te grover, des te meer kauwbewegingen, dus des te langer je eettijd. Daarom doen ze over stro veel langer dan over fijn hooi of voordroog. Klinkt logisch :D

Maar als je in de tabel kijkt is hooi dus ook niet altijd zaligmakend. Fijn hooi zit hoger in de waardes dan grof voordroog, behalve de droge stof waarde. Luzerne zit hoog in de droge stof, maar ook heel hoog in het eiwit. Fijn als je paard aan moet komen of ondersteuning nodig heeft voor de spieren bijvoorbeeld, want eiwit is een bouwstof. Maar niet als je paard af moet vallen, want dat zet veel teveel aan.

Heb je te maken met een pensionstal en rijk voordroog, dan is dat dus heel lastig. Ik zou dan zeker kiezen voor minder voordroog met de voerbeurten mee en daarnaast bijvoorbeeld stro in slowfeeders in stal in dezelfde verhouding. Of inderdaad takken, zoals wilgentakken. Zo beperk je de Ewpa, maar heb je wel je hoeveelheid droge stof én eettijd die je paard nodig heeft.
Je kunt veel met stro oplossen zonder dat het schadelijk is. Zolang je maar in die 50-50 verhouding blijft.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:17

Ik zie mooie afgevallen pony’s voorbij komen.

Ik heb een 3 jarige welsh cob, te vet, dus mag sowieso afvallen. Ik heb haar nu 3 dagen in de week onder het zadel, en 1 dag per week wandelen of longeren. De rest is ze vrij. Ze wordt pas 4 in september en wil haar ook nog niet overbelasten.

Ze staat nu 24/7 op het land. Beperken daarin, in de zin van dagdelen kan niet bij ons op stal helaas. Heb haar sinds vandaag een graasmasker omgedaan hopelijk helpt dat al iets.

Verder krijgt ze, alleen als ze heeft gewerkt:
75 gram pavo vital
Handje pavo care4life
1 schepje magnesium
Half schepje gluco balance
20 ML lijnzaadolie

Zo is ze nu:

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie nog tips...?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:28

Die is idd veel te vet, hopelijk houdt ze haar graasmasker goed aan. Dat zal al veel helpen. Verder zou ik de pavo vital elke dag geven als dat kan, of eventueel de andere dagen een halve pavo koek als dat makkelijker te geven is. Dan heeft ze toch alle vitamines binnen.

Olie en care for life begrijp ik het doel niet zo van, maar dat is misschien om de supplementen door te kunnen mengen?

Misschien mag ze enkele dagen meer werken? Niet per se onder het zadel, maar lange wandelingen aan de hand, mee gaan hardlopen of mee als handpaard?

De mijne is nu gelukkig terug die kilo’s van het weidegang opbouwen al wat beter kwijt aan het geraken. Elke dag een uur gewerkt behalve dinsdag, alleen droog hooi ‘s nachts en gaat vanavond met mij aan de hand 10 km wandelen en morgen springen. Blinkt nog altijd super :)

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:46

Poekkie schreef:
Die is idd veel te vet, hopelijk houdt ze haar graasmasker goed aan. Dat zal al veel helpen. Verder zou ik de pavo vital elke dag geven als dat kan, of eventueel de andere dagen een halve pavo koek als dat makkelijker te geven is. Dan heeft ze toch alle vitamines binnen.

Olie en care for life begrijp ik het doel niet zo van, maar dat is misschien om de supplementen door te kunnen mengen?

Misschien mag ze enkele dagen meer werken? Niet per se onder het zadel, maar lange wandelingen aan de hand, mee gaan hardlopen of mee als handpaard?

De mijne is nu gelukkig terug die kilo’s van het weidegang opbouwen al wat beter kwijt aan het geraken. Elke dag een uur gewerkt behalve dinsdag, alleen droog hooi ‘s nachts en gaat vanavond met mij aan de hand 10 km wandelen en morgen springen. Blinkt nog altijd super :)

Wat fijn! Wellicht inderdaad de pavo vital iedere dag proberen te geven. De care4life lag er nog vanwege de winterperiode, en met de kleine hoeveelheid vital kan ik de supplementen niet mixen. De lijnzaadolie heb ik vanwege het wegblazen van de supplementen.

Zijn die Pavo koeken wel zo gezond eigenlijk? Heb altijd het idee dat het ook niet al te best is.

Meer werken zou voor t mooie wel beter zijn, maar ben ook huiverig vanwege de groei... beetje kiezen tussen 2 kwaden.

Poekkie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:54

van gewoon lange afstanden rechtuit aan de hand of met andere paarden mee zal die sowieso geen last ondervinden voor de groei, integendeel zelfs. Meer rijden zou ik ook niet doen met zo’n jonkie, maar als het mogelijk is, is extra wandelen wel een goed alternatief.

De supplementen hier blazen ze ook weg, maar ik los de vitaminebrok dan op in wat water en dan kan ik het er wel door mengen zonder olie te moeten gebruiken. Niet dat 20 ml zo heel veel zal uitmaken, maar ‘t is toch weer 140 g onnodig vet per week.

De vital vind ik persoonlijk iets beter als de pavo koeken, maar sommige paarden hier krijgen de koek en doen het daar goed op. Is vooral in de weide handiger te geven door de staleigenaar als je er niet bent. De suiker en zetmeel die in zo’n koekje van 140 g (en dan eigelijk nog maar de helft daarvan) zit zijn echt volledig verwaarloosbaar tov wat ze binnen krijgen via hooi of gras.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:22

Die vernieuwde koek schijnt wel beter te zijn dan de oude. Maar ik heb ze verder nog niet gezien en er zijn nog weinig ervaringen mee. Er loopt een topic op VS over geloof ik.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:48

Even ingelezen en ga toch maar zo’n doos aanschaffen, wel makkelijk voor de dagen dat ze vrij zijn en niets doen, en ik alleen snel langs het land ga.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 00:28

Daihyo schreef:
Poekkie schreef:

Ja dat kan inderdaad. En dat maakt het ook weer lastig.
Even los van het percentage wat je zou moeten voeren, heb je dus te maken met de droge stof, maar ook de energiewaarde (Ewpa) en alle andere bestanddelen (gehalte eiwit, vet, zetmeel, calcium, magnesium, enz).

Ik heb voor jullie een tabel gemaakt vanuit de tabellen waar ik in de opleiding mee werk.
Hiermee vergelijk je 1kg van het ruwvoer met elkaar. De eenheden maken niet zo heel veel uit, omdat je 1 op 1 vergelijkt. Dit zijn overigens gemiddelden, wil je het van jouw ruwvoer weten, dan moet je een analyse maken. Er kan behoorlijk wat verschil tussen zitten. Bijvoorbeeld voordroog grof varieert alleen al in droge stof tussen 484 minimum en 899 maximum. Dus meten is weten :D

Verder is het natuurlijk totaal paardafhankelijk hoeveel droge stof hij nodig heeft en hoeveel Ewpa hij nodig heeft. Deze tabel kun je dus niet 1 op 1 voor je paard gebruiken. Het vergelijkt puur de verschillende waardes in getallen in de verschillende ruwvoertypes.

[ [url=m/0gnIbw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat gezegd hebbende :D
Wat jullie zeggen klopt dus helemaal. Je kunt niet zomaar kilo's voordroog geven, want dan geef je een veel te hoge Ewpa en zal hij moddervet worden als de totale Ewpa van het ruvoer hoger is dan de Ewpa behoefte van je paard. Ewpa staat voor Energiewaarde paard.

Dus als jij inderdaad die buikvulling in veel eettijd moet bereiken, dan moet je dus goed kijken wat je kunt voeren. Dus hoeveel droge stof je paard nodig heeft, hoeveel tijd hij ruwvoer tot zijn beschikking moet hebben (ik hou dus zoveel mogelijk die max 4 uur zonder aan) en hoeveel Ewpa hij nodig heeft. En dan kun je nog verder gaan rekenen in eiwitten, suikers, vitamines en mineralen. Maar dat gaat echt heel ver en heb je dus een bloedonderzoek en uitgebreide hooianalyse nodig. Met gezond boerenverstand kom je ook al een heel eind.

Over het algemeen geldt: des te grover, des te meer kauwbewegingen, dus des te langer je eettijd. Daarom doen ze over stro veel langer dan over fijn hooi of voordroog. Klinkt logisch :D

Maar als je in de tabel kijkt is hooi dus ook niet altijd zaligmakend. Fijn hooi zit hoger in de waardes dan grof voordroog, behalve de droge stof waarde. Luzerne zit hoog in de droge stof, maar ook heel hoog in het eiwit. Fijn als je paard aan moet komen of ondersteuning nodig heeft voor de spieren bijvoorbeeld, want eiwit is een bouwstof. Maar niet als je paard af moet vallen, want dat zet veel teveel aan.

Heb je te maken met een pensionstal en rijk voordroog, dan is dat dus heel lastig. Ik zou dan zeker kiezen voor minder voordroog met de voerbeurten mee en daarnaast bijvoorbeeld stro in slowfeeders in stal in dezelfde verhouding. Of inderdaad takken, zoals wilgentakken. Zo beperk je de Ewpa, maar heb je wel je hoeveelheid droge stof én eettijd die je paard nodig heeft.
Je kunt veel met stro oplossen zonder dat het schadelijk is. Zolang je maar in die 50-50 verhouding blijft.

Duidelijk!
Interessante tabel ook, ik ben een beetje verbaasd dat het voordroog lager in suiker, energie en eiwit is dan het fijne hooi. Dat komt niet heel erg overeen met mijn ervaring, maar misschien komt dat omdat het lagere DS gehalte vertekent? Dit is per kg product?
Voordroog van mijn instructrice is natter dan het mijne en had deze winter een DS van 80% en het hooi 89,6% (is fijner, mijne is groffer maar ik gok dus dezelfde DS). Lijkt me dat voordroog met een DS van 50-70% al niet meer geschikt is voor paarden dan?

Heeft jou cursus ook een tabel met hoeveel energie een paard verbruikt met een bepaalde arbeid? Zoiets als MJ of EWPA per uur licht dressuur / zwaar dressuur / springen tot 1m / staprit / intensieve rit / uur longeren met balken / ... Ik kan het tot nu toe nergens vinden maar lijkt me wel handig om te kunnen rekenen wat mijn training nu precies bijdraagt. Zelf had ik min of meer het idee 1 kg hooi verbruikt met 1 uur werk.
Op voervergelijk is er wel een tabelletje met wat er extra bij komt als je dagelijks een uur recreatief rijdt, maar dat is maar ergens een schatting en komt niet overeen met mijn training. De app equilab zet ik wel altijd op en geeft een schatting, maar die komt meestal niet echt overeen met mijn idee qua zwaarte training. Ben benieuwd of hier meer over te vinden is :)

Mijn goal trouwens gehouden, 9,5 km gewandeld met de mijne vanavond *\o/* ben er zelf moe van :')

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:39

Vorig jaar kwam ik mij melden en mee lezen, maar toen we eindelijk op konden bouwen was ik hier weg.
Helaas heeft paardlief een terugval gehad, waardoor we nu weer minimaal 4 maanden stil staan.
Ze was natuurlijk al wat aan de dikke kant, maar ze is nu echt bijna ontploft :+

Hooi heb ik teruggeschroefd van onbeperkt naar beperkt, al liet ze altijd een 4 kilo liggen per 24 uur.
Hooi is ook gemengd met stro en zit in een net met maaswijde van 3x3. Maakt de 2x2 echt zoveel verschil? Merk namelijk dat ze de nacht meer eet en zonder komt te staan, ondanks dat ze op stro staat vind ik dat niet fijn.
Zal eens aan mijn stro leverancier vragen als ze ook graszaadhooi hebben, dan kan dat naar de avond erbij.

Vorig weekend is het land hier ook weer open gegaan, door de blessure langzaam aan het opbouwen en na 3 dagen zonder masker (uurtje op het land), is deze inmiddels ook om. Welke ik heb, geen idee. Heb hem van een stalgenootje gekregen die er niks meer mee deed.

Doel is om er 60 kilo af te krijgen, voor het mooie hopelijk 80, maar paardlief is aan de brede kant, dus het moet er wel staan.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:17

Ik ben soms wel eens bang met het graasmasker dat ze te kort binnen krijgen. Zeker als er al wat minder gras staat. Ik merk ook dat ze met masker weinig rust nemen, en zonder zie ik ze regelmatig lekker liggen. Meerdere die dit merken wellicht?

Samy: Balen zeg, hopelijk kun je stapgewijs het er een beetje afkrijgen. Ik vind het afvallen maar moeilijk. Had er eerst eentje die altijd moest aankomen, stuk makkelijk, maar kost wel wat meer in je portomonnee :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:22

Mijn ervaring met graasmaskers is dat het juist veel beter gaat met korter gras, want dat plooit niet terug om :)

Ik denk dat al dan niet rust nemen meer van het paard afhangt dan van het masker. Zelfs zonder masker en zonder apart te zetten (dus continu op gras) zag ik de mijne ook nooit rust nemen vroeger, dat was maandenlang heel de tijd door zoveel mogelijk binnen proppen, al was het in de blakke zon terwijl de rest in de schuilstal stond. De anderen sliepen wel vaker, maar de mijne dus niet :p

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:40

Poekkie schreef:
Duidelijk!
Interessante tabel ook, ik ben een beetje verbaasd dat het voordroog lager in suiker, energie en eiwit is dan het fijne hooi. Dat komt niet heel erg overeen met mijn ervaring, maar misschien komt dat omdat het lagere DS gehalte vertekent? Dit is per kg product?
Voordroog van mijn instructrice is natter dan het mijne en had deze winter een DS van 80% en het hooi 89,6% (is fijner, mijne is groffer maar ik gok dus dezelfde DS). Lijkt me dat voordroog met een DS van 50-70% al niet meer geschikt is voor paarden dan?

Heeft jou cursus ook een tabel met hoeveel energie een paard verbruikt met een bepaalde arbeid? Zoiets als MJ of EWPA per uur licht dressuur / zwaar dressuur / springen tot 1m / staprit / intensieve rit / uur longeren met balken / ... Ik kan het tot nu toe nergens vinden maar lijkt me wel handig om te kunnen rekenen wat mijn training nu precies bijdraagt. Zelf had ik min of meer het idee 1 kg hooi verbruikt met 1 uur werk.
Op voervergelijk is er wel een tabelletje met wat er extra bij komt als je dagelijks een uur recreatief rijdt, maar dat is maar ergens een schatting en komt niet overeen met mijn training. De app equilab zet ik wel altijd op en geeft een schatting, maar die komt meestal niet echt overeen met mijn idee qua zwaarte training. Ben benieuwd of hier meer over te vinden is :)

Mijn goal trouwens gehouden, 9,5 km gewandeld met de mijne vanavond *\o/* ben er zelf moe van :')

De tabel is op basis van gemiddelden.
Zo heeft grof voordroog een range van suiker tussen 17 en 144. En fijn hooi van 57 tot 197. Dus ja, het kan ook dat fijn hooi lager zit dan een pak voordroog.
Maar dan zou je het dus moeten laten analyseren. Anders blijf je met de gemiddelden rekenen. De waardes in de tabel zijn overigens inderdaad per kg product.

Een tabel/berekening Ewpa is er zeker. Maar dat heb ik nog niet gehad. Dus tegen de tijd dat ik daar ben, maak ik graag een berekening voor je om te oefenen :D
Want dat hangt ook weer af van het type paard, gewicht van het paard, conditie van het paard (dik/dun/goed), type training, omgeving buitenrit (heuvels verbranden meer dan platte polder), enz. Dus dan ga je al aardig richting maatwerk.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:19

Die van mij leek echt goed te gaan, dacht echt dat ik het gewicht nu wat onder controle had. Maar zo opeens, boem tonnetje rond. Snap er niks van, want heb niks in het rantsoen veranderd. Hij heeft alleen 3 dagen stil gestaan, maar kan me niet voorstellen dat hij daardoor opeens weer tonnetje rond is. Zucht.....

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:03

Morgen wordt bij mijn paard bloed getrokken omdat zijn jeuk maar niet overgaat en we aan de buitenkant echt niks kunnen vinden, zijn er ook nog waardes die handig zijn om te bekijken ivm overgewicht, weten jullie dat?
Hij is niet met een rare reden te dik, maar zijn er dingen die kunnen afwijken door het overgewicht die ik dus in de gaten moet houden?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:12

Ik gok alles wat met insulineresistentie te maken heeft?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:15

Pally schreef:
Die van mij leek echt goed te gaan, dacht echt dat ik het gewicht nu wat onder controle had. Maar zo opeens, boem tonnetje rond. Snap er niks van, want heb niks in het rantsoen veranderd. Hij heeft alleen 3 dagen stil gestaan, maar kan me niet voorstellen dat hij daardoor opeens weer tonnetje rond is. Zucht.....

Is hij niet gewoon opgeblazen?
In 3 dagen zal hij niet ineens giga vet opgebouwd hebben?

Ik merk erg verschil bij rust dat ze dan wat meer opgeblazen kan staan maar na paar dagen training trekt dat weer weg

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:36

Duplo schreef:
Pally schreef:

Is hij niet gewoon opgeblazen?
In 3 dagen zal hij niet ineens giga vet opgebouwd hebben?

Ik merk erg verschil bij rust dat ze dan wat meer opgeblazen kan staan maar na paar dagen training trekt dat weer weg

Mijn idee. In 3 dagen enorm aankomen lijkt mij niet, meer buikig wel. Maar dat is niet perse dik. Buikiger kan door ander (of meer) voer zijn, minder beweging, hormonaal....

Hier is m'n merrie met dr hengstigheid al meer opgeblazen. En nu met grasopbouw erbij helemaal. Maar is echt alleen dr buik, omzet nar vet niet.

Vocht door minder beweging zou ook nog kunnen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:00

Nee dat dacht ik idd ook al. Maar hij heeft wel een behoorlijke buik dan, formaatje fokruin zeg maar. Ik zal iig proberen om de training weer wat intensiever op te pakken, kijken of dat helpt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:16

Hier zie ik dat schommelen ook enorm, vooral na een dag minder beweging. Hij lijkt dan vooral opgeblazen, niet vetter. Een dag later kan het weer een compleet ander beeld zijn. Om moedeloos van te worden soms.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:14

Hier ook inderdaad Leo. De ene dag valt het wel mee en als ik dan een dag later kom dan denk ik: jeetje wat een buik zit erop... Staan sinds een week weer 2 en inmiddels 2,5 uur op de zomerweide.... (staan jaarrond op gras). Ik vind eerlijk gezegd dat het vet rondom de schouders dit jaar heel veel minder is dan vorig jaar, maar die buik laat het zo erg lijken en dan ook nog met mij (1.63, tenger figuur) en een klein springzadel :') .... Een groter iemand en een dressuurzadel doen al heel anders ogen.

Probeer inmiddels wel elke dag met haar te trainen. De dag dat ik haar normaal vrij zou geven wil ik nu een uurtje grondwerk doen. Verder 5/6 keer in de week longeren of rijden. Twijfel zelfs om op de dagen dat ik tijd heb naast rijden/longeren sowieso een uurtje grondwerk te doen en toch ook maar echt het wandelen gaan oppakken. Is nog best een hoge drempel omdat ze zo onrustig is met wandelen. Vind ze heel spannend.

Maar even serieus, die 2/3 uurtjes zomerweide doen nu zoveel. Gaat ineens weer heel hard. Heb na vorig jaar wonden van graasmasker daar ook wat minder zin in, al heb je natuurlijk heel veel verschillende soorten.. Dus misschien toch maar weer daar naar gaan kijken. Ook krijgt ze nav een natuurgeneeskundige nu druppels (had een hele opgezette buik rondom de flanken en bleken haar nieren te zijn), dus wellicht dat als dit allemaal minder bol wordt het ook al weer anders oogt.

Ik word trouwens af en toe helemaal niet goed van mensen die haar lange tijd niet hebben gezien en er opmerkingen over maken. Ze heeft nou eenmaal twee jaar op en af heel veel stilgestaan door de blessure. Is makkelijker om er bij haar wat bij op te krijgen dan om haar af te laten vallen. Voor die twee jaar reed ik echt heel intensief maar dat kan nu gewoon nog niet... Durf ik nog niet aan.
Herkennen jullie dit ook? Dat mensen er continue wat van zeggen dat je paard echt te dik is. Ik vind dat heel vervelend want probeer er wel alles aan te doen met de mogelijkheden die ik op de stal heb.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:19

Onrustig zijn met wandelen is juist goed, verbruiken ze wat extra van de spanning :D
Maar minder fijn voor jou natuurlijk O:)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:59

Felien_Kyra,

Bij mij was het ook een hele poos dat er bepaalde stalgenoten waren die het allemaal wel beter wisten.
Was er zelfs 1 die zei dat ze der geen eten meer zou geven. Blij dat ik mijn eigen hooi regel en dus zelf kon bepalen dat ze wel kreeg, want als ze via de voerdienst van stal zou moeten dan had ze een paar x overgeslagen geweest.

Tja als ze al 3kwart jaar stil staat,dan gaat het snel. Dat ze te dik is, dat weet ik ook. Gelukkig hoor ik deze mensen niet veel meer, kom ze ook niet veel meer tegen :+.

En in de tijd dat ze echt niks kon vorig jaar, is haar hooi echt afgemeten geweest en zelfs nat gemaakt. Nu is het ook afgemeten, maar niet meer nat. Ze heeft 2 hooinetten, waarvan 1 dubbel net heeft, daar is ze boos om want ze eet stuk minder, de ander is met stro gemengd en daar gaat echt maar 3-4 kilo overdag in en de rest mee voor de nacht.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:07

Samy schreef:
Felien_Kyra,

Bij mij was het ook een hele poos dat er bepaalde stalgenoten waren die het allemaal wel beter wisten.
Was er zelfs 1 die zei dat ze der geen eten meer zou geven. Blij dat ik mijn eigen hooi regel en dus zelf kon bepalen dat ze wel kreeg, want als ze via de voerdienst van stal zou moeten dan had ze een paar x overgeslagen geweest.

Tja als ze al 3kwart jaar stil staat,dan gaat het snel. Dat ze te dik is, dat weet ik ook. Gelukkig hoor ik deze mensen niet veel meer, kom ze ook niet veel meer tegen :+.

En in de tijd dat ze echt niks kon vorig jaar, is haar hooi echt afgemeten geweest en zelfs nat gemaakt. Nu is het ook afgemeten, maar niet meer nat. Ze heeft 2 hooinetten, waarvan 1 dubbel net heeft, daar is ze boos om want ze eet stuk minder, de ander is met stro gemengd en daar gaat echt maar 3-4 kilo overdag in en de rest mee voor de nacht.

Ja nou precies en mijn stalgenoten weten gelukkig hoe het zit en zeggen er dan niks van maar de mensen daarbuiten...

Ja hier krijgt ze gewoon in overleg wel minder dan de rest maar wel zoveel als ik heb aangegeven dus dat is wel fijn. Door het extra gras vd zomerweide kan ze ook de nacht doorkomen met minder hooi. Ze zit echt wel sneller vol. Dus dat kan gelukkig wel, maar nog minder wil ik inderdaad niet. Wil niet straks last hebben van hele andere problemen met haar door hooi te minderen. Hooi is dus eigenlijk onbeperkt maar wel beperkt :') Geef haar minder hooi dan normaal, maar nog heeft ze het niet vaak op.

@Poekkie Is ook zo, alleen uit dit zich soms in helemaal niet willen lopen :') :') Dat helpt denk ik niet heel erg haha