[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:18

Ik ben bezig met een opleiding paardenvoeding en daar gaan ze uit van minimaal 1,5kg droge stof per 100kg lichaamsgewicht paard. Maar dat is dus echt het minimale, omdat je anders andere problemen krijgt. En is afhankelijk van de analyse en rijkheid. Gezien je droge stofgehalte en je haflinger, zit je daar dus met die 6,5 kg en stro in stal al goed, maar dan zonder weidegang. Gras telt ook mee in je ruwvoerhoeveelheid. Dus op gras zou ik minder hooi voeren (maar wel zorgen dat er altijd iets te knabbelen is), zonder gras is dit prima.

Je zou een deel van het hooi in de slowfeeders kunnen vervangen door stro. Dit mag tot een verhouding van 50/50 (advies van de dierenarts). Hiermee verhoog je wel de droge stof, maar verarm je de opname. Meer droge stof is alleen maar goed voor maag en darmen, zonder dat het aan gaat zetten. Gerstestro is dan wat smakelijker dan tarwestro.

Verder denk ik dat er weinig aan te passen is en dat je goed bezig bent. Kun je wel iets bewegen (wandelen, longeren aan haslter, enz. )? Dan zou ik dat wel doen. Elk beetje beweging helpt :j

Edit: dit moet 1,5kg DS zijn. Te snel getypt.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 22-04-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:24

Poekkie schreef:
6,5 kg ruwvoer + een volle dag gras is wat het KWPN sportpaard hier eet als die onbeperkt krijgt en die staat zelfs net ietsjes te dik. Die 6,5 kg hooi is aanbevolen maar dan als totaal en niet naast nog eens zo veel gras.

Dit is toch eerder een dieet om aan te komen dan om af te vallen? Ik zou die voerbeurt van 16u er al volledig tussenuit halen als hij dan net van het gras komt.
En wat is het nut om een half uurtje voor weidegang er 1,5 kg rijk voordroog doorheen te proppen?

Oh wow daar was ik me niet van bewust! Op de pensionstal is dit nu het management. Na weidegang wacht hooi. Maar inderdaad geen slecht idee om die van 16u te schrappen. Kom ik uit op 4-4,5 kilo per dag. Dat zou dan icm stro en het kleine beetje gras voldoende moeten zijn?
De voerbeurt in de ochtend vind ik zelf wel goed. Even wat vulling en minder gretig aan het gras. Ik las via paardenarts.nl dat het wel een goed idee is paarden niet geheel hongerig de wei op te zetten. Rijk voordroog is altijd nog minder erg dan kort gras.
Ik ben blij dat ik straks naar een plek ga waar ik ook optie tot paddock heb. Welke hoeveelheid is dan aan te bevelen?
Ook daar is voordroog de standaard (helaas in mijn omgeving niet veel keus qua stalling), maar wel al een stuk stekeliger. Ik wacht nog op de analyse...

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:27

Daihyo schreef:
Ik ben bezig met een opleiding paardenvoeding en daar gaan ze uit van minimaal 1kg droge stof per 100kg lichaamsgewicht paard. Maar dat is dus echt het minimale, omdat je anders andere problemen krijgt. En is afhankelijk van de analyse en rijkheid. Gezien je droge stofgehalte en je haflinger, zit je daar dus met die 6,5 kg en stro in stal al goed, maar dan zonder weidegang. Gras telt ook mee in je ruwvoerhoeveelheid. Dus op gras zou ik minder hooi voeren (maar wel zorgen dat er altijd iets te knabbelen is), zonder gras is dit prima.

Je zou een deel van het hooi in de slowfeeders kunnen vervangen door stro. Dit mag tot een verhouding van 50/50 (advies van de dierenarts). Hiermee verhoog je wel de droge stof, maar verarm je de opname. Meer droge stof is alleen maar goed voor maag en darmen, zonder dat het aan gaat zetten. Gerstestro is dan wat smakelijker dan tarwestro.

Verder denk ik dat er weinig aan te passen is en dat je goed bezig bent. Kun je wel iets bewegen (wandelen, longeren aan haslter, enz. )? Dan zou ik dat wel doen. Elk beetje beweging helpt :j

Duidelijke uitleg en toevoeging! Ja de gras tov hooi verhouding is best lastig te berekenen vind ik. Dit wordt ook niet echt goed aangegeven op de verschillende sites. Ik gaf helemaal aan het begin ook 4,5kg hooi maar kreeg de kritische vraag vanuit stal of ik niet te weinig gaf.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:28

Wat noem jij kort gras?
Want 4-5 cm ofzo zal je haf alleen maar dikker op worden met 8u per dag onbeperkt grazen.
En gemillimetreerd gras gaat je problemen opleveren met zand op termijn, ze trekken dan de wortels uit.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:33

Poekkie schreef:
Wat noem jij kort gras?
Want 4-5 cm ofzo zal je haf alleen maar dikker op worden met 8u per dag onbeperkt grazen.
En gemillimetreerd gras gaat je problemen opleveren met zand op termijn, ze trekken dan de wortels uit.

Paarden lopen hele jaar op dit weiland. Dus is behoorlijk kort, idd 1-2cm. Ik analyseer z’n mest op zand. 2 weken terug was dit 1-2mm en heb ik op advies van DA zandwegkuur gegeven. En met physillium houd ik het 1x per maand een kuur van 1 week bij.
Maar deze situatie is dus nog 3 dagen van toepassing. Dan verhuizen we naar plek met paddock.

En wie kan me uitleggen waarom het tegenwoordig dan trend/standaard is om paarden op onbeperkt ruwvoer te zetten? Met deze kennis zou je denken dat ze dan allemaal veel en veel te dik worden? En het voor koudbloeden al helemaal niet geschikt is?

Daihyo

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:43

Argh. Ik had een hele post getypt, slaat mijn pc vast. Ik probeer het nog terug te halen.
Ik heb een typfout gemaakt (te snel), maar we gaan uit van minimaal 1,5kg DS met 100kg lichaamsgewicht, niet 1.

Als jouw haflinger dus werkelijk 500kg weegt, wat ik overigens vrij veel vind voor een haf, dan moet je dus uitgaan van 7,5kg DS en bij een waarde van 800, dus 9,375kg voordroog als je alleen voordroog voert. Zeker als het rijk voordroog is, is dat dus echt wel teveel (want te rijk) en zul je aan een alternatief moeten denken.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:47

Daihyo schreef:
Argh. Ik had een hele post getypt, slaat mijn pc vast. Ik probeer het nog terug te halen.
Ik heb een typfout gemaakt (te snel), maar we gaan uit van minimaal 1,5kg DS met 100kg lichaamsgewicht, niet 1.

Als jouw haflinger dus werkelijk 500kg weegt, wat ik overigens vrij veel vind voor een haf, dan moet je dus uitgaan van 7,5kg DS en bij een waarde van 800, dus 9,375kg voordroog als je alleen voordroog voert. Zeker als het rijk voordroog is, is dat dus echt wel teveel (want te rijk) en zul je aan een alternatief moeten denken.

Dat wordt nog een hele uitdaging...Ik wacht nog op de ruwvoer analyse van de nieuwe stal. Ben benieuwd en hoop dat het een stuk lager ligt wat betreft suikers en eiwitten en energie. In welke mate speelt Vrep hier nog een rol? Is het net, zoals bij mensen, zo dat als Vrep lager ligt dat je er dan meer van mag eten? Dus lager hooi in Vrep (en suikers en eiwit) betekent dat je eerder aan de aanbevolen hoeveelheid droge stof komt?

Gewicht is helaas nu nog een ruwe schattig gedaan door de DA. Medicatie en ontworming krijgt ie op basis van 500kg. Er komt binnenkort een meting. Hij is wel fors in bouw en bespiering en is 1.53cm
Laatst bijgewerkt door Marigo op 22-04-21 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:48

Marigo schreef:
Poekkie schreef:
Wat noem jij kort gras?

Paarden lopen hele jaar op dit weiland. Dus is behoorlijk kort, idd 1-2cm. Ik analyseer z’n mest op zand. 2 weken terug was dit 1-2mm en heb ik op advies van DA zandwegkuur gegeven. En met physillium houd ik het 1x per maand een kuur van 1 week bij.
Maar deze situatie is dus nog 3 dagen van toepassing. Dan verhuizen we naar plek met paddock.

En wie kan me uitleggen waarom het tegenwoordig dan trend/standaard is om paarden op onbeperkt ruwvoer te zetten? Met deze kennis zou je denken dat ze dan allemaal veel en veel te dik worden? En het voor koudbloeden al helemaal niet geschikt is?

Ja dat is idd een trend die voor de meeste paarden niet geschikt is en al helemaal niet voor koudbloeden zonder veel beweging. 80% van paarden op de pp’s in mijn omgeving zijn dan ook veel te dik.
Ik heb het zelf ook geprobeerd hoor, maar van terug gekomen. ‘t is met mijn haf niet mogelijk tenzij ik daar allemaal trucs zou moeten uithalen met stro en graszaadhooi etc te mengen en dat zie ik niet zitten. Idem voor de andere paarden in de groep, 2 uitgezonderd.
Hier dus ook gerantsoeneerd netje ‘s nachts voor iedereen op stal en overdag buiten in slowfeeders in de winter (behalve 2 die wel onbeperkt krijgen) of via strookbegrazing + heel arm hooi in de zomer. En dan nog moet ik mijn haf ‘s nachts apart zetten met heel beperkt hooi in de zomer en alleen de half afgeknabbelde strook geven.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:58

Ja dat is idd een trend die voor de meeste paarden niet geschikt is en al helemaal niet voor koudbloeden zonder veel beweging. 80% van paarden op de pp’s in mijn omgeving zijn dan ook veel te dik.
Ik heb het zelf ook geprobeerd hoor, maar van terug gekomen. ‘t is met mijn haf niet mogelijk tenzij ik daar allemaal trucs zou moeten uithalen met stro en graszaadhooi etc te mengen en dat zie ik niet zitten. Idem voor de andere paarden in de groep, 2 uitgezonderd.
Hier dus ook gerantsoeneerd netje ‘s nachts voor iedereen op stal en overdag buiten in slowfeeders in de winter (behalve 2 die wel onbeperkt krijgen) of via strookbegrazing + heel arm hooi in de zomer. En dan nog moet ik mijn haf ‘s nachts apart zetten met heel beperkt hooi in de zomer en alleen de half afgeknabbelde strook geven.[/quote]

Ja precies, dat zou ik dan ook denken. Idealiter zet ik mijn haf snachts niet op stal. Maar helaas alle opties in de buurt die 24/7 aanbieden zijn met onbeperkt ruwvoer + ook nog eens onbeperkt gras. Dus die van mij eet zich binnen een paar weken/maanden helemaal dood als ik daarvoor zou gaan.
Ik ga in ieder geval met jullie tips aan de slag. Ga straks naar de nieuwe stal en met stalbaas overleggen hoe we het management kunnen inrichten. Voor vanavond even de 16.00 ronde beperkt aanbieden, klein handje/plukje voor de vorm omdat ie het gewend is. Maar zeker niet de volle 2 kilo. Dan liever om 22uur halve kilo meer voor de nacht. Eens kijken of we in ieder geval komende dagen naar Max 4,5 kilo voordroog kunnen en dan aangevuld/gemengd met stro. Zal morgen even langs een fourage in de buurt kijken wat ze allemaal nog hebben aan andere armere soorten ruwvoer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:00

De mijne heeft op zo iets gestaan met onbeperkt hoor. Op 13 jaar aan de artrose medicatie en dagelijks bloedsuikerverlagende medicijnen tegen hb.

Verhuisd, vermagerd en op 17 jaar loopt die nu als een zonnetje zonder medicatie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:02

In jouw geval zou ik serieus gaan denken aan 50/50 voordroog-stro. Zo kom je wel aan de droge stofbehoefte en verlaag je de opname.
Beter heel de dag door iets knabbelen dan 3x per dag een flinke portie in 1x wegkauwen. Ik hou altijd max 4 uur zonder ruwvoer aan, maar liever minder (max 2). Ze mogen maximaal 6 uur zonder ruwvoer staan, maar dat vind ik wel erg lang. En dat ruwvoer is dan voordroog, stro, gras, maar bijvoorbeeld ook wilgentakken.

Kijk of je altijd de droge stof kunt berekenen. Daar gaat het om. 800 voor voordroog is echt heel hoog, heel fijn. Droge stof voor gras is moeilijker te achterhalen. Eigenlijk bijna niet. Ik reken in de oefeningen met de opleiding met DS gehalte tussen 150 en 200 voor gras. Er zit veel meer vocht in gras.

Ik heb nog wel een mooi tabelletje voor grasopname dat ik toevallig pas gehad heb in een module, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Dat gaat uit van grasduur en grasopname omgerekend naar 600kg paard, zonder belemmeringen (zoals een graasmasker).
DS is droge stof

Graastijd: 3 uur - kg/DS gras: 3,5 - kg DS/uur: 1,17
Graastijd: 6 uur - kg DS gras: 5,5 - kg DS/uur: 0,91
Graastijd: 9 uur - kg DS gras: 6,3 - kg DS/uur: 0,7
Graastijd: 24 uur - kg DS gras: 8,2 - kg DS/uur: 0,34

Daar zie je dus ook dat paarden die korter op de wei staan, in verhouding meer droge stof per uur opnemen omdat ze als een razende gaan staan eten. :))

Nog een leuk onderzoek: de DS opname van een pony van 360 kg was bij 3 uur grazen 3,29 DS (= 1,10 kg DS/uur) zonder graasmasker en 0,53 DS (ongeveer 0,17 kg DS/uur) met graasmasker.

En dan nog een leuk weetje: de maximale opname DS van een paard per 24 uur is 2,5% van het lichaamsgewicht. Dus meer voeren heeft dus ook geen zin, want dat kan het paard niet opnemen. Dit gaat wel over het totaalrantsoen, bij alleen ruwvoer is dit 2%.

Dus in jouw geval, als je uitgaat van 500kg (vind ik overigens vrij veel voor een haflinger, de mijne weegt 430kg bij goed gewicht), dan is dat dus 7,5kg droge stof. Zou dus 9,3kg voordroog moeten zijn als je niets anders voert. Haal daar 3,5kg gras vanaf als ze 3 uur op de wei staat (zonder graasmasker) en je komt op nog 4kg droge stof. Dat is in jouw geval nog 5kg voordroog.
Maar met zo weinig gras, is 3,5kg wel veel, daar kom je niet aan. Ik denk dat je met die 6,5kg, naast gras, wel goed zit. Dus moet je het zoeken in de rijkheid van je ruwvoer.
Dus wél die 6,5kg ruwvoer voeren, maar niet alleen de voordroog die je nu voert.
Ga je naar volledig paddock, dan ga je uit van 1,5kg DS per 100kg lichaamsgewicht ruwvoer bijvoeren. Dat is dus die 7,5kg droge stof bij 500kg paard.
Gerstestro heeft een DS gehalte van 860 en tarwestro van 910 (gemiddeld).

Dus in berekening 50-50 voordroog stro wordt dat dan 4,7kg voordroog en 4,36kg gerstestro/4,1kg tarwestro.

Kanttekening: ik denk dat je eerder van 450kg uit kunt gaan en dan kom je op 6,75kg droge stof. Is dus 4,2kg voordroog en ongeveer 3,7kg stro.
En omdat je weinig krachtvoer geeft, heb ik dit niet meegerekend. Maar hier zit uiteraard ook nog droge stof in, wat er bij grotere hoeveelheden nog wel afgetrokken moet worden.

Edit: Vrep heb ik nog te weinig informatie over (komt in de volgende modules :D). Wel dat het absoluut noodzakelijk is als bouwstof, waar koolhydraten en vezels energie geven. Dus ja, zeker nodig, alleen de verhoudingen tov koolhydraten en vezels moet goed zijn. Teveel van het een of ander geeft sowieso problemen.
Alleen qua hoeveelheden weet ik dus nog niet. Als je het leuk en interessant vind, dan wil ik dat tzt ook nog wel eens voor je berekenen. Maar bovenstaande gaat dus alleen over droge stof en nog niet over de waardes nav de analyse.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:07

Wat interessant Amanda! Super leerzaam zo.
Wij geven graszaadhooi bij, en dan krijgen ze 4 maal.per dag geanalyseerd voordroog met een laag suikergehalte.
Ook gaat mijn shet dit jaar niet de wei op (2 maal bevangen geweest, heeft ook.ppid).
Ze is momenteel best prima qua lijn, alleen een hooibuik, naar ribben zijn heel goed te voelen.
Afbeelding

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:08

Poekkie schreef:
De mijne heeft op zo iets gestaan met onbeperkt hoor. Op 13 jaar aan de artrose medicatie en dagelijks bloedsuikerverlagende medicijnen tegen hb.

Verhuisd, vermagerd en op 17 jaar loopt die nu als een zonnetje zonder medicatie.

Ja wauw mooi resultaat! Hoeveel zoiets dan kan doen. Die van mij is nu ook 13 en wil hem nog jaaaaren gezond houden. Dus even zoeken naar een goed voerbeleid nu. Straks mag de beweging ook weer omhoog gelukkig. Eerst goed herstellen, verhuizen en dan weer oppakken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:13

Ja ik vind het ook super interessant allemaal! Zeker omdat ik er zelf ook 1 met aanleg tot dik worden heb die nu geblesseerd staat en een jaarling in de groei. 2 totaal verschillende behoeftes dus :D
We staan met 5 paarden in een kudde. We voeren schraal (strookbegrazing op een snackweitje en voordroog gemengd met stro in slowfeeders). Ik voer mijn jaarling als ik er ben apart bij. De ene keer is dat een halve kruiwagen voordroog, de andere keer grazen aan de hand, dan weer bietenpulp met wat slobber. Naast de breed & grow muesli van Vitalbix. Zo komt zij ook aan haar behoeften om te groeien en geen tekorten, zonder dat de rest dicht groeit. Dat lijkt nu goed te gaan.
Mocht de rest meer nodig hebben, dan krijgt mijn haflinger een graasmasker op, maar voor nu lijkt dat nog niet nodig.

Wat ik vooral interessant vind aan de opleiding is dat ze ten eerste uitgaan van ruwvoer (jeej!), ook voor sportpaarden. En ten tweede de berekeningen, tabellen en informatie uit wetenschappelijk onderzoek komen. Ik moet nog wel wat modules, maar die eerste ruwvoerberekeningen zijn al zo interessant om te maken!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:20

Daihyo schreef:
In jouw geval zou ik serieus gaan denken aan 50/50 voordroog-stro. Zo kom je wel aan de droge stofbehoefte en verlaag je de opname.
Beter heel de dag door iets knabbelen dan 3x per dag een flinke portie in 1x wegkauwen. Ik hou altijd max 4 uur zonder ruwvoer aan, maar liever minder (max 2). Ze mogen maximaal 6 uur zonder ruwvoer staan, maar dat vind ik wel erg lang. En dat ruwvoer is dan voordroog, stro, gras, maar bijvoorbeeld ook wilgentakken.

Kijk of je altijd de droge stof kunt berekenen. Daar gaat het om. 800 voor voordroog is echt heel hoog, heel fijn. Droge stof voor gras is moeilijker te achterhalen. Eigenlijk bijna niet. Ik reken in de oefeningen met de opleiding met DS gehalte tussen 150 en 200 voor gras. Er zit veel meer vocht in gras.

Ik heb nog wel een mooi tabelletje voor grasopname dat ik toevallig pas gehad heb in een module, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Dat gaat uit van grasduur en grasopname omgerekend naar 600kg paard, zonder belemmeringen (zoals een graasmasker).
DS is droge stof

Graastijd: 3 uur - kg/DS gras: 3,5 - kg DS/uur: 1,17
Graastijd: 6 uur - kg DS gras: 5,5 - kg DS/uur: 0,91
Graastijd: 9 uur - kg DS gras: 6,3 - kg DS/uur: 0,7
Graastijd: 24 uur - kg DS gras: 8,2 - kg DS/uur: 0,34

Daar zie je dus ook dat paarden die korter op de wei staan, in verhouding meer droge stof per uur opnemen omdat ze als een razende gaan staan eten. :))

Nog een leuk onderzoek: de DS opname van een pony van 360 kg was bij 3 uur grazen 3,29 DS (= 1,10 kg DS/uur) zonder graasmasker en 0,53 DS (ongeveer 0,17 kg DS/uur) met graasmasker.

En dan nog een leuk weetje: de maximale opname DS van een paard per 24 uur is 2,5% van het lichaamsgewicht. Dus meer voeren heeft dus ook geen zin, want dat kan het paard niet opnemen. Dit gaat wel over het totaalrantsoen, bij alleen ruwvoer is dit 2%.

Dus in jouw geval, als je uitgaat van 500kg (vind ik overigens vrij veel voor een haflinger, de mijne weegt 430kg bij goed gewicht), dan is dat dus 7,5kg droge stof. Zou dus 9,3kg voordroog moeten zijn als je niets anders voert. Haal daar 3,5kg gras vanaf als ze 3 uur op de wei staat (zonder graasmasker) en je komt op nog 4kg droge stof. Dat is in jouw geval nog 5kg voordroog.
Maar met zo weinig gras, is 3,5kg wel veel, daar kom je niet aan. Ik denk dat je met die 6,5kg, naast gras, wel goed zit. Dus moet je het zoeken in de rijkheid van je ruwvoer.
Dus wél die 6,5kg ruwvoer voeren, maar niet alleen de voordroog die je nu voert.
Ga je naar volledig paddock, dan ga je uit van 1,5kg DS per 100kg lichaamsgewicht ruwvoer bijvoeren. Dat is dus die 7,5kg droge stof bij 500kg paard.
Gerstestro heeft een DS gehalte van 860 en tarwestro van 910 (gemiddeld).

Dus in berekening 50-50 voordroog stro wordt dat dan 4,7kg voordroog en 4,36kg gerstestro/4,1kg tarwestro.

Kanttekening: ik denk dat je eerder van 450kg uit kunt gaan en dan kom je op 6,75kg droge stof. Is dus 4,2kg voordroog en ongeveer 3,7kg stro.
En omdat je weinig krachtvoer geeft, heb ik dit niet meegerekend. Maar hier zit uiteraard ook nog droge stof in, wat er bij grotere hoeveelheden nog wel afgetrokken moet worden.

Edit: Vrep heb ik nog te weinig informatie over (komt in de volgende modules :D). Wel dat het absoluut noodzakelijk is als bouwstof, waar koolhydraten en vezels energie geven. Dus ja, zeker nodig, alleen de verhoudingen tov koolhydraten en vezels moet goed zijn. Teveel van het een of ander geeft sowieso problemen.
Alleen qua hoeveelheden weet ik dus nog niet. Als je het leuk en interessant vind, dan wil ik dat tzt ook nog wel eens voor je berekenen. Maar bovenstaande gaat dus alleen over droge stof en nog niet over de waardes nav de analyse.

Wauw! Ontzettend bedankt voor deze hele leerzame en uitgebreide analyse!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:23

Graag gedaan! Leuk om het geleerde zo eens in de praktijk te brengen. Voor mij ook een goede oefening :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:26

Oh en nog een aanvulling: ga altijd uit van het gewicht dat je paard in ideale conditie zou moeten hebben. Bereken dat met die 1,5kg DS per 100kg lichaamsgewicht en ga dat voeren voor een paard met overgewicht.
Heb je een paard met ondergewicht? Ga dan ook uit van het gewicht in ideale conditie en reken dan met 2,5kg DS per 100kg lichaamsgewicht tot het juiste gewicht is bereikt.
En neem je krachtvoer mee in de berekening. DS gehalte staat vaak op de zak.

Ik ga hierbij wel uit van gezonde paarden (los van het gewicht). Voor zieke paarden en dragende of lacterende paarden gelden andere zaken, maar dat heb ik dus ook nog niet gehad. Dat komt in een vervolgdag.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:09

Daihyo schreef:
Oh en nog een aanvulling: ga altijd uit van het gewicht dat je paard in ideale conditie zou moeten hebben. Bereken dat met die 1,5kg DS per 100kg lichaamsgewicht en ga dat voeren voor een paard met overgewicht.
Heb je een paard met ondergewicht? Ga dan ook uit van het gewicht in ideale conditie en reken dan met 2,5kg DS per 100kg lichaamsgewicht tot het juiste gewicht is bereikt.
En neem je krachtvoer mee in de berekening. DS gehalte staat vaak op de zak.

Ik ga hierbij wel uit van gezonde paarden (los van het gewicht). Voor zieke paarden en dragende of lacterende paarden gelden andere zaken, maar dat heb ik dus ook nog niet gehad. Dat komt in een vervolgdag.

Moest je voor dieet niet 30-35% aftrekken van het rantsoen dat je uit kwam?

Ik vind je uitgebreide voerberekening zeker interessant hoor, bedankt voor het delen :). Al vraag ik me wel af of er tegenwoordig niet te veel in wordt doorgeslagen. Begrijp me niet verkeerd, maar ‘t wordt bijna rocket science om je paard hooi te geven tegenwoordig. Voor mensen die geen droge opslag hebben of op een pensionstal staan is dat toch bijna niet te doen?

Als ik bvb mijzelf als voorbeeld neem in de wintersituatie (geen gras)... ik heb een opslag voor 300 baaltjes hooi en de rest voordroog. Hooi is droog en grof. Voordroog is ook altijd zo droog mogelijk, soms niet te onderscheiden van het hooi, soms iets zoeter/plakkeriger maar voelt nooit nat/vochtig.
Mijn shets krijgen droog hooi. De paarden krijgen overdag in de winter in moeilijke slowfeeders een kruiwagen voordroog, rest aangevuld met droog, grof hooi. Ik schat zo’n 30-35 kg voor 5 d/e ponies. In de nacht krijgt mijn paard een kleine afgewogen portie droog hooi, idem voor 2 anderen en twee op onbeperkt voordroog. (En nog eentje alleen slobbers maar die laat ik even erbuiten). Staan op vlas want mijn paard vreet heel zijn stal leeg, heeft ooit eens ruim 20 kg op een nacht geflikt op een vakantie en daarna nooit meer geprobeerd. Maar dus hier ben ik al vrij gepersonaliseerd bezig, meer dan gemiddeld mogelijk op een pensionstal. En dan nog is het heel moeilijk om die paarden op gewicht te houden en staat de mijne best wel meer dan 6 uur zonder hooi zonder problemen.
Ik vraag me af of mensen echt de mogelijkheid hebben om stro, graszaadhooi, etc. Telkens apart bij te gaan halen. Als je al die regeltjes moet volgen, is het toch gewoon niet meer leefbaar. Los van het feit dat de aanbevolen 1,5x5 = 7,5 kg echt al te veel is bij de mijne, zelfs met het droge hooi. Werd terug te dik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:31

Het is zeker geen rocketscience :D
Ik ken het probleem hoor. Wij kunnen maar 8 verpakte balen voordroog opslaan en een stuk of 10 baaltjes stro. Die voordroog wisselt van kwaliteit. Dat steeds analyseren is geen optie.
We staan met 5 paarden, uit slowfeeders. De ene eet meer en sneller dan de ander. Dus je doet veel meer op het oog. En ga je dus echt uit van gemiddelden. Dat kan niet anders.
En hoeveelheid zegt ook niets over de voedingswaarde. Heel veel ruwvoer met weinig voedingswaarde kan minder aanzetten dan weinig ruwvoer met veel voedingswaarde. Maar dan moet je dus overal analyses van laten maken. Dat is leuk als je een grote partij van hetzelfde land en dezelfde snede hebt.

Het zijn ook zeker geen regels, maar richtlijnen. Het kan helpen om een rantsoen samen te stellen. Niemand die zegt dat je dat moet volgen hè ;)
Het belangrijkste is nog steeds je paard kennen en goed kijken. :j
Maar het kan zeker wel helpen. Al is het alleen maar het inzicht geven in hoeveelheden en voedingswaardes.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:45

Kun je aangeven hoe je aan die 9,3 in je voorbeeld komt: Dus in jouw geval, als je uitgaat van 500kg (vind ik overigens vrij veel voor een haflinger, de mijne weegt 430kg bij goed gewicht), dan is dat dus 7,5kg droge stof. Zou dus 9,3kg voordroog moeten zijn als je niets anders voert.
Ik kan dat met die 800 DS vh voordroog niet volgen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:03

Dit vind ik wel een interessant artikel:

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... or-paarden

Hier spreken ze van 1 kg DS per 100 kg lichaamsgewicht als minimum ipv 1,5% en rekenen ze het ook uit met ewpa energiewaardes.
Een gewicht van ruim 9 kg voordroog op een dag voor een gemiddelde koudbloed lijkt me echt geen basisrantsoen, dat kan ik moeilijk geloven aangezien je de mijne dan echt zou kunnen rollen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:41

Mij is gezegd door de DA die in voer gespecialiseerd zou zijn: 1.5 kg ruwvoer per 100 kg paard. Die van mij krijgt dus 7 kg per dag en valt daarmee rustig af van 470 naar 435 en nu naar 420 kg. Haflinger van 1.43 met een ouderwetse bouw.

Ik weeg dus het hooi exact af elke dag en voer in netten.

Mijn hooi heeft een gewogen ds gehalte van 905 dus dan zou ik volgens bovenstaande berichten zo'n 10 procent meer mogen voeren.
Ik houdt dus geen rekening met het ds gehalte en die van mij krijgt geen gras!

Als je ze op gras hebt dan moet je wel flink terug in hooi hoor. Anders vreten ze zich tonnetje rond.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:59

Mmm dus we hebben 1% DS, 1,5% DS en 1,5 % hooi en al dan niet 30-35% aftrekken voor dieet. Maakt best wat verschil.
Hoe zijn die grenzen eigelijk bepaald?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:17

Het is niet zo zwart wit als jullie stellen. Moet nu even paarden gaan voeren en dan zal ik later nog 1 en ander toelichten op de berekening en op het totaalplaatje (dat hier niet bekend was). :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:55

Toch maar nu even, want het zit in mijn hoofd :+
De berekening is gemaakt op basis van de gegevens die ik hier kreeg:
Voordroog, gehalte DS is 800 (wat betekent dat 80% van je ruwvoer droge stof is), een klein deel krachtvoer. Verder is er een tijdelijke blessure waardoor beweging niet mogelijk is. Geschatte (!) gewicht is 500kg. En er is weidegang (kort gras).
Het enige echte getal dat dus bekend is, is dat droge stof gehalte. Dat betekent dat je moet gaan rekenen met gemiddelden.

Dan ga je dus gemiddeld uit van 1,5kg DS per 100 kg lichaamsgewicht (want dat is het gehalte bij basisbeweging = beweging zonder arbeid, dus wat je paard zelf loopt). Dit heeft niets te maken met het gewicht van je paard, maar met de werking van het maagdarmstelsel. Dat heeft dat nodig om normaal te kunnen functioneren (volgens mijn opleiding, dat uitgaat van wetenschappelijk onderzoek). Het gaat om een haflinger met overgewicht, dus je moet het ideale lichaamsgewicht pakken. Dat zou 450kg kunnen zijn, maar ook dat is een schatting op basis van vergelijk met vergelijkbare dieren. Maar je moet dus ergens van uit gaan en Marigo gaf die 500kg door de dierenarts geschat aan.
Dat betekent bij 450kg dat hij een droge stof gehalte mag hebben van 6,75kg. Maar het droge stof gehalte in het voordroog is 80%. Dat moet je dus nog naar 100% gaan berekenen, want dan heb je je kilo's product (voordroog). Dan kom je uit op 8,4kg voordroog.
Ga je uit van 500kg, zoals Marigo van de dierenarts heeft gehoord, dan zit je dus op een droge stofgewicht van 7,5kg. En als je dat dan omrekent naar productgewicht, dan zit je op 9,375kg voordroog.

Ik vind dat ook teveel en zou zelf van de 450kg uitgaan en dus 8,4kg voordroog. Maar: dat is dus het gewicht als je alléén voordroog voert, puur het DS gehalte wat hij nodig heeft voor een goed functionerend maagdarmstelsel en zijn eigen beweging.
Van dit voordroog weten we niets. Geen eiwitgehalte, geen koolhydraten of andere waardes. Dus je gaat opnieuw uit van gemiddelden. Daarom is de analyse heel belangrijk, dan kun je echt maatwerk leveren. Maar een uitgebreide analyse kost volgens mij 60 euro bij Pavo (de beperkte analyse 30 dacht ik), dat ga je alleen doen als je een constante partij ruwvoer hebt. Anders is het geen doen.

Terug naar die 8,4kg voordroog. Dat is dus als Marigo alleen voordroog zou voeren. Maar er is ook weidegang en stro in de stal. Dat zijn ook componenten die droge stof bevatten. En nog veel belangrijker: energiewaarden (de Ewpa). Maar ook hier is geen analyse, dus ga je weer uit van de tabellen waar de gemiddelden in staan.

In geval van Marigo is er zo weinig gras, dat je gemiddeld (!) uitgaat van 2kg droge stof. Die haal je dus af van de behoefte: 7,5-2 is 5,5kg. Dan is er nog de component stro in de stal, waarvan je niet weet wat hij opneemt, want hij knabbelt alleen maar. Maar zeg 1,5kg DS gedurende de nacht. Dan blijft er nog 4kg DS over wat je bij moet voeren. Dat is in geval van Marigo 5kg voordroog op basis van een haflinger van 450kg. Ga je uit van een haflinger van 500kg, dan ligt dat dus wat hoger. Dat betekent dat de 6,5kg voordroog die ze voert voor het mooie iets teveel is. Maar ga je mengen met stro (meer DS, maar minder energie waarde/Ewpa), kun je iets meer voeren, zonder dat de energie schrikbarend toeneemt. Als je 50-50 zou mengen, dan zou je prima 3,5 om 3,5kg kunnen voeren bijvoorbeeld. Of zelfs wel 4 om 4kg. Maar blijf altijd naar je paard kijken! Valt hij af, hoog het iets op wanneer hij weer op gewicht is om dat stabiel te houden. Komt hij aan of blijft hij gelijk, verminder dan tot de minimale grens.
Maar om dit exact te kunnen berekenen heb je veel meer gegevens nodig: Ewpa, ruw eiwit, koolhydraten, etc. Die heb je hier niet, dus moet je je gezond boerenverstand gebruiken en er van uit gaan dat 8kg voordroog veel teveel is voor een paard als dit en dat je dus de opname zult moeten gaan beperken. Door mengen met stro, graasmasker, slowfeeders, we kennen het allemaal wel.

Je weet hier verder geen waardes van het ruwvoer, je weet niet wat het aan energie geeft. Dus het is een berekening, alleen gebaseerd op de hoeveelheid droge stof. Meer kun je niet berekenen omdat er 1. niet meer bekend is en 2. ik nog niet zover ben in de opleiding, zoals ik ook al eerder aangaf :D

Kijken naar je paard is net zo belangrijk, omdat je met dit soort berekeningen vaak uit gaat van gemiddelden en het gemiddelde paard bestaat niet :)
De gemiddelden zijn gevormd door onderzoek, dat is een richtlijn en geen regel. Paarden zijn individuen. Dus je gaat uit van dat gemiddelde en past het aan naar maatwerk.

In de ideale situatie weet je wat je paard nodig heeft door een algemeen bloedonderzoek, dan doe je een uitgebreide analyse van je hooi en als het kan gras. Dan weet je wat er in zit aan droge stof, Ewpa, ruw eiwit, koolhydraten en verdere bestanddelen (mineralen, vitamines, enz.). Je weet wat er aan krachtvoer gegeven wordt (hoeveelheid, maar ook weer de waardes), je berekent aan de hand van de uren weidegang de droge stofopname (maar ook hier weet je geen exacte waarde, want het eettempo van je paard kun je niet meten, dus zou je mest moeten onderzoeken).

Kortom: wil je de exacte cijfers, dan moet je veel onderzoeken doen, wat behoorlijk in de cijfers loopt. Er is niemand die dat allemaal doet. Als je geluk hebt, is er een bloedonderzoek en uitgebreide ruwvoeranalyse en kun je al veel exacter berekenen als wat ik heb gedaan.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is. En nogmaals: ik ben nog niet klaar met de opleiding, dan moet ik nog veel meer praktijkervaring met verschillende berekeningen en paarden gaan maken en dan nog komt er geen exact verhaal uit, tenzij je alle exacte gegevens hebt.