In jouw geval zou ik serieus gaan denken aan 50/50 voordroog-stro. Zo kom je wel aan de droge stofbehoefte en verlaag je de opname.
Beter heel de dag door iets knabbelen dan 3x per dag een flinke portie in 1x wegkauwen. Ik hou altijd max 4 uur zonder ruwvoer aan, maar liever minder (max 2). Ze mogen maximaal 6 uur zonder ruwvoer staan, maar dat vind ik wel erg lang. En dat ruwvoer is dan voordroog, stro, gras, maar bijvoorbeeld ook wilgentakken.
Kijk of je altijd de droge stof kunt berekenen. Daar gaat het om. 800 voor voordroog is echt heel hoog, heel fijn. Droge stof voor gras is moeilijker te achterhalen. Eigenlijk bijna niet. Ik reken in de oefeningen met de opleiding met DS gehalte tussen 150 en 200 voor gras. Er zit veel meer vocht in gras.
Ik heb nog wel een mooi tabelletje voor grasopname dat ik toevallig pas gehad heb in een module, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Dat gaat uit van grasduur en grasopname omgerekend naar 600kg paard, zonder belemmeringen (zoals een graasmasker).
DS is droge stof
Graastijd: 3 uur - kg/DS gras: 3,5 - kg DS/uur: 1,17
Graastijd: 6 uur - kg DS gras: 5,5 - kg DS/uur: 0,91
Graastijd: 9 uur - kg DS gras: 6,3 - kg DS/uur: 0,7
Graastijd: 24 uur - kg DS gras: 8,2 - kg DS/uur: 0,34
Daar zie je dus ook dat paarden die korter op de wei staan, in verhouding meer droge stof per uur opnemen omdat ze als een razende gaan staan eten.

Nog een leuk onderzoek: de DS opname van een pony van 360 kg was bij 3 uur grazen 3,29 DS (= 1,10 kg DS/uur) zonder graasmasker en 0,53 DS (ongeveer 0,17 kg DS/uur) met graasmasker.
En dan nog een leuk weetje: de maximale opname DS van een paard per 24 uur is 2,5% van het lichaamsgewicht. Dus meer voeren heeft dus ook geen zin, want dat kan het paard niet opnemen. Dit gaat wel over het totaalrantsoen, bij alleen ruwvoer is dit 2%.
Dus in jouw geval, als je uitgaat van 500kg (vind ik overigens vrij veel voor een haflinger, de mijne weegt 430kg bij goed gewicht), dan is dat dus 7,5kg droge stof. Zou dus 9,3kg voordroog moeten zijn als je niets anders voert. Haal daar 3,5kg gras vanaf als ze 3 uur op de wei staat (zonder graasmasker) en je komt op nog 4kg droge stof. Dat is in jouw geval nog 5kg voordroog.
Maar met zo weinig gras, is 3,5kg wel veel, daar kom je niet aan. Ik denk dat je met die 6,5kg, naast gras, wel goed zit. Dus moet je het zoeken in de rijkheid van je ruwvoer.
Dus wél die 6,5kg ruwvoer voeren, maar niet alleen de voordroog die je nu voert.
Ga je naar volledig paddock, dan ga je uit van 1,5kg DS per 100kg lichaamsgewicht ruwvoer bijvoeren. Dat is dus die 7,5kg droge stof bij 500kg paard.
Gerstestro heeft een DS gehalte van 860 en tarwestro van 910 (gemiddeld).
Dus in berekening 50-50 voordroog stro wordt dat dan 4,7kg voordroog en 4,36kg gerstestro/4,1kg tarwestro.
Kanttekening: ik denk dat je eerder van 450kg uit kunt gaan en dan kom je op 6,75kg droge stof. Is dus 4,2kg voordroog en ongeveer 3,7kg stro.
En omdat je weinig krachtvoer geeft, heb ik dit niet meegerekend. Maar hier zit uiteraard ook nog droge stof in, wat er bij grotere hoeveelheden nog wel afgetrokken moet worden.
Edit: Vrep heb ik nog te weinig informatie over (komt in de volgende modules

). Wel dat het absoluut noodzakelijk is als bouwstof, waar koolhydraten en vezels energie geven. Dus ja, zeker nodig, alleen de verhoudingen tov koolhydraten en vezels moet goed zijn. Teveel van het een of ander geeft sowieso problemen.
Alleen qua hoeveelheden weet ik dus nog niet. Als je het leuk en interessant vind, dan wil ik dat tzt ook nog wel eens voor je berekenen. Maar bovenstaande gaat dus alleen over droge stof en nog niet over de waardes nav de analyse.