petitparis schreef:@Nouvel: heb je al laten checken op maagzweren? Mijn paard staat al langere tijd graanvrij omdat ze van een handvol sportmengeling met haver al knettergek wordt. En enkele weken terug begon ze erg kieskeurig op haar voer te zijn en zag ook overal spoken. Ze sprong weg van andere paarden en elk geluidje deed haar ontploffen. Als ik in de piste was, durfde niemand meer in de buurt komen omdat ze zo fel reageerde. Het is een wonder dat ze me er niet afgeknald heeft met haar idiote sprongen (alsof ze soliciteerde voor het cadre noire), wegzwenken en gaan lopen. Ik heb haar uit pure wanhoop behandeld voor maagzweren en ze eet terug goed en is nog wel wat schrikkerig, maar het is controleerbaar (opspannen, kont intrekken, halve sprong zijwaarts, wat versnellen) niet langer het ontploffen alsof ze geëlektrocuteerd wordt.
Verder geef ik altijd magnesium bij door de slobber, ook een tijdje in vloeibare vorm onder het mom, baat het niet dan schaadt het niet.
Niet gecontroleerd maar hij heeft hier de eerste maanden al preventief op de Mastic horse gestaan met psyllium, hij is bij vlagen nog wel licht gevoelig op zijn buik maar dat lijken meer zijn darmen te zijn, dus daar zijn we mee bezig.
Hij heeft sinds hij hier is, januari, nog geen voer gehad met granen erin, ik voer al jaren alleen een vitaminebrok met ruwvoermix.
Ik zal zijn maag ook in gedachten houden, scopie vind ik wel heftig, dan moet het wel echt uitwijzen naar maag.
elbony schreef:Een lastige puzzel Nouvel.
Wat mijn laat gecastreerde ruin heeft geholpen om zijn schrikreactie terug te brengen naar normaal is een druppel biologische meidoornolie, van Physalis, op een stukje brood. Dat werkt o.a. op het kalmeren van het zenuwstelsel. Werkt niet à la minute, maar na een korte tijd zag ik in eens een vrolijker relaxter paard in de 24/7 buiten-kudde staan. Zelfs mijn spaanse gesteriliseerde siamees ex-straat-kitten is er een stukje relaxter mee geworden. En vergeet jezelf ook niet, je kunt het zelf ook nemen. Voor mijn gevoel werkt het beter dan Bach rescue druppels.
Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jouw paard de oplossing is.
Een ander ding wat mogelijk zou kunnen spelen is grass-sensitivity ook wel potassium overload genoemd. Voor de uitleg hiervan en welke reacties er allemaal kunnen spelen in geval van overgevoeligheid voor gras en aanverwant vers groen zoals b.v. lucerne verwijs ik je naar de website van Calm and healthy horses https://www.calmhealthyhorses.com/ .
Verder ga ik er even van uit dat het basis grondwerk in orde is, zo niet zou Warwick Schiller op you tube ook nog een aanrader kunnen zijn.
Oh dat ken ik niet, ik ga eens kijken, dank voor de tip!
En ik ga even naar je link kijken.
Hij staat maar een paar uurtjes per dag op de wei en krijgt glucobalance of suikerbalans.