Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:06

petitparis schreef:
@Nouvel: heb je al laten checken op maagzweren? Mijn paard staat al langere tijd graanvrij omdat ze van een handvol sportmengeling met haver al knettergek wordt. En enkele weken terug begon ze erg kieskeurig op haar voer te zijn en zag ook overal spoken. Ze sprong weg van andere paarden en elk geluidje deed haar ontploffen. Als ik in de piste was, durfde niemand meer in de buurt komen omdat ze zo fel reageerde. Het is een wonder dat ze me er niet afgeknald heeft met haar idiote sprongen (alsof ze soliciteerde voor het cadre noire), wegzwenken en gaan lopen. Ik heb haar uit pure wanhoop behandeld voor maagzweren en ze eet terug goed en is nog wel wat schrikkerig, maar het is controleerbaar (opspannen, kont intrekken, halve sprong zijwaarts, wat versnellen) niet langer het ontploffen alsof ze geëlektrocuteerd wordt.

Verder geef ik altijd magnesium bij door de slobber, ook een tijdje in vloeibare vorm onder het mom, baat het niet dan schaadt het niet.

Niet gecontroleerd maar hij heeft hier de eerste maanden al preventief op de Mastic horse gestaan met psyllium, hij is bij vlagen nog wel licht gevoelig op zijn buik maar dat lijken meer zijn darmen te zijn, dus daar zijn we mee bezig.
Hij heeft sinds hij hier is, januari, nog geen voer gehad met granen erin, ik voer al jaren alleen een vitaminebrok met ruwvoermix.
Ik zal zijn maag ook in gedachten houden, scopie vind ik wel heftig, dan moet het wel echt uitwijzen naar maag.

elbony schreef:
Een lastige puzzel Nouvel.
Wat mijn laat gecastreerde ruin heeft geholpen om zijn schrikreactie terug te brengen naar normaal is een druppel biologische meidoornolie, van Physalis, op een stukje brood. Dat werkt o.a. op het kalmeren van het zenuwstelsel. Werkt niet à la minute, maar na een korte tijd zag ik in eens een vrolijker relaxter paard in de 24/7 buiten-kudde staan. Zelfs mijn spaanse gesteriliseerde siamees ex-straat-kitten is er een stukje relaxter mee geworden. En vergeet jezelf ook niet, je kunt het zelf ook nemen. Voor mijn gevoel werkt het beter dan Bach rescue druppels.
Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jouw paard de oplossing is.

Een ander ding wat mogelijk zou kunnen spelen is grass-sensitivity ook wel potassium overload genoemd. Voor de uitleg hiervan en welke reacties er allemaal kunnen spelen in geval van overgevoeligheid voor gras en aanverwant vers groen zoals b.v. lucerne verwijs ik je naar de website van Calm and healthy horses https://www.calmhealthyhorses.com/ .

Verder ga ik er even van uit dat het basis grondwerk in orde is, zo niet zou Warwick Schiller op you tube ook nog een aanrader kunnen zijn.

Oh dat ken ik niet, ik ga eens kijken, dank voor de tip!
En ik ga even naar je link kijken.
Hij staat maar een paar uurtjes per dag op de wei en krijgt glucobalance of suikerbalans.

elbony

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:11

Nouvel, heb mijn vorige bericht nog even iets aangevuld met glyfosaat als mogelijke trigger voor extreme schrikreactie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:20

elbony schreef:
Nouvel, heb mijn vorige bericht nog even iets aangevuld met glyfosaat als mogelijke trigger voor extreme schrikreactie.

Ah thanx!
Hoe zou hij dat binnen krijgen?
Er wordt bij ons op stal niks gespoten, niet de wei en niet het onkruid op het erf, dan zou het van omliggend land moeten komen?

Grondwerk is in orde inderdaad, vergat ik te reageren.
Hij is vanaf de grond top, je kunt de wereld met hem rond lopen, als hij maar kan volgen en niet voorop hoeft…
Hij kan soms wel verstarren even aan de hand en stoppen maar verder geen hele rare dingen.
Aan de hand en aan de longe ook prima, langeteugel gaat steeds beter maar daar ook weer die schrikreacties, omdat hij het dan zelf moet doen en niet kan volgen…

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:23

@Nouvel: ik heb ook geen scopie laten doen. Mijn DA raadde gewoon aan om gedurende een week een halve tube Gastrogard te proberen. Ze is geen voorstander van een scopie, tenzij behandeling niet aanslaat en het checken van accupunctuurpunten wel op maag wijst.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:57

Nouvel schreef:
elbony schreef:

Ah thanx!
Er wordt bij ons op stal niks gespoten, niet de wei en niet het onkruid op het erf, dan zou het van omliggend land moeten komen?

Hij is vanaf de grond top, je kunt de wereld met hem rond lopen, als hij maar kan volgen en niet voorop hoeft…
Hij kan soms wel verstarren even aan de hand en stoppen maar verder geen hele rare dingen.
Aan de hand en aan de longe ook prima, langeteugel gaat steeds beter maar daar ook weer die schrikreacties, omdat hij het dan zelf moet doen en niet kan volgen…

Als ik dit zo hoor zit het hem niet in het voer, maar meer in z'n koppie. Zou eens kijken of je wellicht iets kan met Tristan Tucker oid of in ieder geval iemand die het grondwerk kan omzetten naar begeleiding als je er op zit. Denk echt dat je daar heel veel winst kan halen. Het zal wellicht nooit een held worden, maar denk dat de scherpe kantjes er wel af zouden kunnen gaan dan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:59

Nouvel, heb je al eens van Sensipharm de feeling control pillen geprobeerd? Die gebruikte ik vroeger bij het beleren van de jonkies, die zorgen dat ze meer gaan nadenken ipv als een idioot te reageren. Is fijn spul om eens te kijken hoe of wat. Begint na 3 dagen te werken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:21

Spenk schreef:
Die cavalor bevat meer dan 30% suiker en zetmeel.....

Daar werd mijn paard wel extra erg op en dan hoor je veel meer. Typ het hier maar eens in op bokt. Vind je best wat verhalen. En niet gek ook is een suikerbom.

ja ach ja klopt,is best wel veel zetmeel wat er in zit ja :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:27

Belker schreef:
Nouvel, heb je al eens van Sensipharm de feeling control pillen geprobeerd? Die gebruikte ik vroeger bij het beleren van de jonkies, die zorgen dat ze meer gaan nadenken ipv als een idioot te reageren. Is fijn spul om eens te kijken hoe of wat. Begint na 3 dagen te werken.

Dat heb ik ooit wel eens aan mijn nerveuze merrie gegeven jaren geleden, dank voor de tip, dat is wel een goeie als de liquihorse relax niks gaat doen.

Manzano, klopt, er zal vooral veel van dit gedrag in hemzelf zitten en we zijn ook constant bezig om hem in kleine stapjes vanaf de grond dapperder te maken, vooral aan de lange teugel werkt daarbij goed want dan zit ik er niet op, dus minder risico maar hij moet het wel zelf doen.
En dat vindt hij dus ook nog reuze spannend…

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:38

Is het niet lichamelijk..
Pssm, iets in de wervelkolom, atlas….

En eens terug naar alleen ruwvoer met niks erbij, ook geen supplementen..?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:45

Nouvel schreef:
Ik kom hier even binnen vallen…
Misschien dat ik hier nog tips weg kan halen waar ik mee verder kan…

Ik heb een enorm onzekere, kijkerige en schrikkerige Lipizzaner.
Ik heb al allerlei supplementen geprobeerd maar ik merk steeds weinig verschil.
Ik kreeg nu van iemand de tip om de relax van Liquihorse te proberen, die is vloeibaar en zou door een halve emmer lucerne gemengd moeten/kunnen worden. Omdat het een totaal supplement is hoef je geen andere vitaminebrokjes e.d meer te voeren.

Ik geef al jaren zonder problemen Pure feed maar omdat ik nu toch zo aan het zoeken ben begon ik ineens te twijfelen of hij daar soms op zou reageren…
Ik ben dus gestopt met de Pure feed en het beetje Hartog comfort dat hij kreeg (waarvan ik 2 zakken had gewonnen een tijdje terug) gaan mengen met lucerne. Na 2 dagen had hij ogen op steeltjes en durfde ik de lucerne niet meer te voeren, dus weer mee gestopt.
Het supplement kwam daarna binnen maar blijkt hij heel erg vies te vinden…
Ik meng het nu door wat Hartog comfort met bietenpulp en dat gaat er moeizaam in.
Ik ben dus ook bang dat dit het niet gaat worden…
Na een week, nog steeds moeizaam eten en nog geen duidelijk resultaat op een minder schrikkerig paard helaas.

Dus mijn vraag is hier eigenlijk…
Zijn er ruwvoermixen en vitaminebrokjes bekend waar paarden echt niet schrikkerig, kijkerig etc op worden?
Of verschilt dat gewoon echt heel erg per paard en blijft het een kwestie van proberen…
Ik ga het liefst weer terug naar de Pure feed, maar ik durf dus nog niet te zeggen of hij daar nu heftiger van wordt of niet.
Het is echt een ingewikkelde puzzel.
Mocht iemand tips qua voer hebben hoor ik het graag, als ik door de Liquihorse heen ben wil ik even de balans opmaken hoe ik verder ga.

Liquihorse relax hier ook gehad maar kreeg het er zelfs met een extra smaakversterker vanuit hen niet in. Schijnt metaalsmaak te hebben. Hier worden ze op agrobs naturmineral, victorious secret en Pavo vital niet heet. Op metazoa en vitalbix wel.

Verder denk ik wel dat het ook een stuk training en gebrek aan zelfvertrouwen is als ik het zo lees.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:52

Muze schreef:
Is het niet lichamelijk..
Pssm, iets in de wervelkolom, atlas….

En eens terug naar alleen ruwvoer met niks erbij, ook geen supplementen..?

Nee zover we weten niet en verder zie berichten hiervoor.

Darkadia, hmm dat ligt dus niet alleen aan die van mij … hij is ook echt geen lastige eter normaal gesproken …
Dat hij onzeker is is een feit inderdaad, hij bleek helaas iets anders in elkaar te zitten dan wij dachten dat hij zou zijn bij aankoop ruim een half jaar geleden …

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:15

Nouvel, wat jij beschrijft over jouw paard, lijkt heel erg op die van mij.

Op de grond het allerliefste paard, als ik op zijn rug zat behoorlijk onzeker en dat ging dus wel eens mis.

Bij hem heeft Feelings Control heel veel goeds gedaan.
Dat was heel ander gedrag dan toen hij voedingsgerelateerd licht explosief was. Toen was hij heel gek in zijn koppie en echt niet tot rede te brengen.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:39

Nouvel schreef:
elbony schreef:

Ah thanx!

Glyfosaat zit helaas in veel te veel paardenvoer-zakgoed en andere zaken als onderdeel van de bewerking b.v. bij een methode van oogsten bij stro is pre-maturing met behulp van glyfosaat. Soja indien niet non-gmo, is ook zo'n product wat wordt blootgesteld aan glyfosaat. Tarwe, haver en lucerne indien niet biologisch, ook besmet met glyfosaat. Je moet al specifiek biologisch non-gmo paardenvoer kopen wil je er zeker van zijn dat er geen round up ready spul in zit.

Maar ik heb nog even verder gelezen in de reacties en je antwoorden erop; zo te lezen lijkt hij toch wel een goede kandidaat voor meidoornolie. En dat voor 12 Euro per flesje, waar je een in ieder geval een paar maanden mee vooruit kunt. Duur hoeft het niet zijn.

Nog een ander ding wat ik bedacht; hoe zit het met zijn ogen. Als zijn zicht niet optimaal is, kan hij daar ook onzeker van worden. En zitten zijn ogen wel op 1 lijn in zijn hoofd, zo niet heeft dat een behoorlijke impact op zijn beleving van de wereld. Een paard leeft bij de gratie van goed functionerende proprioceptie, de ingang ervan start bij de ogen heb ik begrepen van Tami Elkayam die o.a. daarover als ook over zeer veel andere boeiende paard gezondheidszaken schrijft op fb. Als de ogen wonky dus niet level zijn dan is de start horizon dat ook niet. Hij zal dan uit alle macht proberen dat te compenseren in zijn lijf.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:13

Het is net of overal voor elke teelt glyfosfaat wordt gebruikt, dat is absoluut niet zo…

Alleen bij enorme onkruiddruk of doodspuiten gras voor de teelt. Het is bewezen flest het gif al lang afgebroken is voordat de volgende teelt klaar is. Daarbij tijdens de teelt wordt het niet gespoten want dan gaat alles dood. Dit is echt een geval ergens wat gelezen maar niet verder doorgevraagd. Vind dat erg jammer want op deze manier krijgt iedereen desinformatie en staat de landbouw in een onnodig slecht daglicht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:17

Dank voor jullie reacties weer!

Waar koop ik die meidoornolie?
De feelings control klinkt ook wel echt als een goeie om te proberen.

Ogen zijn recent nagekeken door de dierenarts en niks raars aan gevonden.

Net weer heftig in de bak met heel veel kijk en schrikreacties en net aan blijven zitten…
Dus we zoeken nog even door…

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:29

Zijn iemand bekend met de balancers van ST Hippolyt? Die hebben eentje zonder Lucerne, gist, lijnzaad en graan. Maar lijkt er op dat die versie alleen in Scandinavië wordt verkocht.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:21

Nouvel schreef:

Net weer heftig in de bak met heel veel kijk en schrikreacties en net aan blijven zitten…

O.a Holland en Barrett heeft de meidoornolie van Physalis

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 01:09

Phonix schreef:
Zijn iemand bekend met de balancers van ST Hippolyt? Die hebben eentje zonder Lucerne, gist, lijnzaad en graan. Maar lijkt er op dat die versie alleen in Scandinavië wordt verkocht.

Wie weet kunnen ze die bestellen bij een leverancier die ook ander voer heeft van ze?

En zie dat ze bij equiva ook st hippolyt hebben. Weet niet of je 1 van die balancers bedoelt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 06:58

elbony schreef:
Nouvel schreef:

O.a Holland en Barrett heeft de meidoornolie van Physalis

Bedankt!
Hoeveel druppels geef je daarvan en bouw je dat op?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:02

MarjanB schreef:
Phonix schreef:

Wie weet kunnen ze die bestellen bij een leverancier die ook ander voer heeft van ze?

En zie dat ze bij equiva ook st hippolyt hebben. Weet niet of je 1 van die balancers bedoelt?

Heb nu een Zweeds pagina gevonden die hem blijkbaar ook naar andere Europese landen stuurt.

Het gaat om deze :

https://www.hogstaridsport.com/en/feed- ... ralen-10kg

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 08:07

Ik zou even voervoorpaarden bellen/mailen. Die hebben groot assortiment van St.Hypolyt. Zij kunnen hem vast voor je bestellen.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:39

at Nouvel.
Hoeveel druppels geef je daarvan en bouw je dat op?[/quote]

Klein beginnen. Ik doe maar 1 druppel op een stukje brood voor mijn paard. Was een keer te enthousiast met hem, gaf hem toen iets meer druppels --- had hij dunne mest. Dat heeft hij anders nooit, dus meteen weer terug naar 1 druppel gegaan.
Een paar stalgenoten geven wel meer druppels aan hun paarden zonder problemen. Paarden zijn individuen en ze reageren niet allemaal hetzelfde ergens op.
En meer hoeft niet altijd beter te zijn.
Maar kijk eerst maar eens hoe het gaat met 1 of 2 druppels hooguit, zodat zijn systeem er bekend mee raakt. Naast dat het kalmerend werkt op het zenuwstelsel doet het o.a. ook wat positiefs voor de stofwisseling.
Mijn paard liet me laatst zien dat hij een van meidoornstruiken die bij ons op de weide staan, had gevonden en daar wat jonge blaadjes zonder doornen van at. Dus bij hem hoef ik in het groeiseizoen niet bang te zijn voor te weinig, hij kan het waar nodig zelf aanvullen nu. In de winter is dat natuurlijk niet mogelijk. Daarom hou ik de druppels wel op voorraad.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:20

Zou ook het brood kunnen zijn. Weet niet of je normaal brood geeft?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:45

Graag wil ik mijn ervaring met equilin geven.
Ik heb verschillende vitamine/mineralen gevoerd, maar eigenlijk nooit 100% tevreden.
De laatste was agrobs naturmineral en daarvoor pavo vital.
Op de pavo vital kreeg mijn paard ineens heel raar opstaand haar en ik had gelezen dat er meer waren die dat hadden.
Toen terug op de agrobs naturmineral, het werd iets beter, maar nog lang niet goed.
Ook kreeg mijn paard een soort rare vettige plekken aan beide kanten van de schoft, alleen daar en nergens anders.
Eerst dacht ik ze heeft ergens in gerold, maar dan had het op meerdere plekken moeten zitten.
En rare wartels in de vacht zoals op de 1e foto te zien.
Ik heb foto bijgesloten met datum erop.

Ik heb equilin gemaild en heb advies gekregen om de immuno te geven in combi met de balancer en ik ben echt mega tevreden!

Zijn nu ruim 14 dagen verder.
Ze glanst weer en die vette plekken zijn weg!
En ze is weer glad in het haar.
Foto bijgevoegd

Ook mijn jaarling op de grow gezet en die doet het er ook heel goed op!

Afbeelding

Afbeelding

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:33

Ik heb vandaag mijn emmer binnen van de neuiwe St Hippolyt - Gemuse Krauter Nordic balancer. Ben heel beniuwd.

Een van de weinige dat ik kon vinden zonder Lucerne, soy, gist en zo voort.

Afbeelding