[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:36

xGaab schreef:
Wil mijn paardje ook graag wat laten aan komen maar wat werkt er volgens jullie dan het allerbest? Ik heb al bietenpul gebruikt en ze staat elke dag op het land.

Er is niet een beste oplossing om je paard dikker te krijgen. Dit werkt voor elk paard anders. In ieder geval heel veel ruwvoer, bij voorkeur onbeperkt. Daarnaast op zoek naar het juiste basisvoer (muesli of brok) voor je paard eventueel aangevuld met bijv bietenpulp, mais, slobber of lucerne. Olie is een goede energiebron dus je zou ook zonnebloemolie kunnen gaan geven, voorzichtig opvoeren.

Maar tis dus vooral een kwestie van proberen. Succes! ;)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:48

Nathalie84 schreef:
Niisj schreef:

Mn warmbloed merrie krijgt er in de winter een hele emmer per dag van. Een normale voeremmer volledig gevuld met luzerne is in totaal 1,5kg. Hierbij moest ik nog niet naar de calcium/fosfor verhouding kijken zei de veearts. Je moet de verhouding pas gaan rechttrekken wanneer je erg grote hoeveelheden ervan voert. Maar vanaf welke hoeveelheden exact weet ik niet.

Citaat:
ik begreep van mij VA dat als je nog gewoon muesli/brok geeft deze verhouding heel lang in evenwicht blijven.

idd ;)

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:48

Ik heb even een vraagje, veel mensen geven hun paard naast de gewone brok muesli. Waarom doen veel mensen dit, wat is het "nut" van muesli zeg maar? :o Wordt je paard er ook wat dikker van zonder dat hij ook drukker wordt?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:43

Ik geef idd ook perfomix erbij, en in ergere gevallen bietenpulp,

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:41

Ik blijf ook even volgen, mijn merrie is ook lastig goed op gewicht te houden, ze valt vooral snel in in de bovenlijn en daarnaast is ze ook nog eens erg gesnel gespannen, waardoor ik niet te veel krachtvoer wil geven, maar ze wel veel energie verbruikt.

Ik geef nu 2x per dag 3/4 schep Hartog balance, beide keren met een maatschepje Equilin er doorheen.
's Morgens krijgt ze er ook een handje lucerne doorheen, 's avonds krijgt ze er 3 voerscheppen lucerne bij.
Verder krijgt ze 's morgens 2 plakken hooi, 's middags een plastic krat met kuil (denk vergelijkbaar met een goeie plak hooi) en 's avonds krijgt ze 2 tot 3 plakken hooi.
(Ze staat niet in het land)

na het rijden krijgt ze slobber van 1/4 schep muesli en 1/4 schep zemelen.
Mais heb ik geprobeerd, maar deed ze het niet fijn op...
Als ik het red probeer ik haar elke dag een half uur aan de hand te laten grazen...

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:12

Ik zag dit topic en dacht dit heb ik nodig! Mijn oude pony van 41 staat nu 24/7 op het land maar eet niet full time. Ze word daarom ook niet dik, eigenlijk is ze gewoon dun. Ik voer haar elke dag bij. Ze krijgt 3/4pavo slobber met 1/2 maismeel en daardoor krijgt ze ook altijd lijnzaad en een beetje honing voor haar luchtwegen. Is er misschien beter voer waardoor ze ook dikker word? Het ging altijd goed met haar maar na vorig jaar landperiode is ze erg gaan inkakken en zag je ook dat ze oud werd. Eerst had je haar nooit zo oud geschat, nu kan je bij sommige ademhalingen haar ribben tellen..

sjorsie

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:22

Hoeveel biks vinden jullie een goede hoeveelheid voor een paard v 1.85 die 5 a 6 dagen in de week bereden word? Hij krijgt nu 3 X 1 kg sportbrok en smorgens een berg hooi waar hij dan de hele dag mee doet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:52

sjorsie schreef:
Hoeveel biks vinden jullie een goede hoeveelheid voor een paard v 1.85 die 5 a 6 dagen in de week bereden word? Hij krijgt nu 3 X 1 kg sportbrok en smorgens een berg hooi waar hij dan de hele dag mee doet.

Ik weet niet of hij ook in de wei komt, maar anders zou ik 's avonds ook nog flink hooi of anders lucerne ofzo geven.
3 kg sportbrok is op zich niet te weinig, als 'ie maar voldoende ruwvoer krijgt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:55

nee in de wei is helaas geen optie, maar lucerne is misschien wel een idee, hoeveel kan je daarvan geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:19

Die van mij kan helaas ook niet in de wei.
Ik geef nu 's avonds bij de muesli die ze krijgt 3 voerscheppen lucerne.

Ik heb het wel opgebouwd, ben met een paar handjes begonnen.

Als je paard het goed eet zou je zoveel zelfs 2x per dag kunnen geven, het weegt bijna niks, een volle emmer is gelijk aan ong. 1,5 kg.
En ik vind ze dat er best wel lekker iets extra van aanzetten.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:51

oke en dat is de bedoeling, ik ga eens een zak halen kijken wat ie ervan vind hopelijk lust ie het, hij is nl ook nog eens kieskeurig

wennny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:53

Oke, hierbij vraag ik ook even jullie mening..

Ik heb sinds december een nieuw paard ( kwpn ruin 4 jaar ) Gekocht op de paardenmarkt, & zeèr mager. Uiteraard gecheckt op wormen & dergelijke, paard was gezond volgens de DA. Had geen vertrouwen in de mensen, en het heeft 4 weken geduurt voordat hij voor de eerste keer z`n stal uit kwam sinds hij was aangekomen. Maar oke langsaam ook in de loop van de winter dus enkele kilo`tjes aangekomen. Wij ervan uit gegaan dat komt wel, hij is immers nog in de groei. Maar momenteel komt hij niets meer bij, terwijl die `t goed kan gebruiken!

de afgelopen maanden kreeg die: 2 kilo Gerstmix + halve Emmer pulp S`ochtends en S`avonds daarbij 3x per dag hooi en/of kuil
& Geplette maiskorrels + zemelen met appels/Wortels waneer die ''gewerkt'' (niet bereden) had. ( ongeveer 4 dagen per week )

Nù: wordt hij sinds 2 maanden bereden, en krijgt ruim 2.5 kilo Gerstmix + halve Emmer pulp S`ochtends en S`avonds.
Avond/nacht Onbeperkt hooi, En daarbij staat hij overdag van S`morgens 8 tot S`avonds 6 op 'n volle wei
En nog altijd na het rijden iets van geplette maiskorrels en/of zemelen met worteltjes en appels. Verder eet hij eigenlijk prima! En z`n Tanden zijn goed, maar hij is niet voller te krijgen.

Wie heeft mijn wondermiddeltje ?
Groetjes Wendy

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:57

Interessant topic, ga ik eens even helemaal doorlezen. Mijn paard is nu gelukkig redelijk op gewicht, maar beslist nog niet dik. Misschien kan ik hier nog wat tips uit halen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:09

Ja ik heb dat probleem ook mijn paard loopt op een wei met flink wat gras en ze krijgt 3kg brok en 1 schep musli en flink wat hooi maar is ook niet dik te krijgen. Nu wordt ze ook wel 5 dagen in de week gereden maar niet dik te krijgen.In de winter voer in mais -lijzaad brok bij maar in de zomer durf ik dat niet omdat er veel eiwitten in zitten en met al dat gras lijkt me dat niet zo verstandig.

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:22

Mijn paard valt ook snel af. Zeker als hij zijn vacht moet wisselen. Hij was dus weer behoorlijk ingevallen, maar ben hem NAF opkikker gaan bijvoeren. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik heb het idee dat dat goed heeft geholpen. Hij staat elke dag in de wei, 's nachts binnen, krijgt 2 keer per dag kilo biks en halve kilo muesli (Pavo Natures Best). In de wei nog hooi en in de avond op stal ook. Het is een kwpn-er van 1.80 die ca. 5 keer per week wordt bereden.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:32

GVR_Obelix schreef:
Mijn paard valt ook snel af. Zeker als hij zijn vacht moet wisselen. Hij was dus weer behoorlijk ingevallen, maar ben hem NAF opkikker gaan bijvoeren. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik heb het idee dat dat goed heeft geholpen. Hij staat elke dag in de wei, 's nachts binnen, krijgt 2 keer per dag kilo biks en halve kilo muesli (Pavo Natures Best). In de wei nog hooi en in de avond op stal ook. Het is een kwpn-er van 1.80 die ca. 5 keer per week wordt bereden.

Heb even gekeken maar denk dat ik ook es die naf opkikker ga proberen ik denk dat dat voor mijn paard ook nog niet zo stom is die gaat nu voor het eerst mee naar de wedstrijden en pakt ook veel energie .Ik doe wel es ooit een vitaminestoot en da werkt ook goed

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:10

Mijn pony (28) is ook te dun , wat kan ik daar aan doen, ze loopt dag en nacht op de wei. En wordt niet meer bereden.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:28

mijn pony is een a welsh (niet raszuiver) pony en sinds 2 maanden ong. is hij opeens een stuk magerder (ong. 6 ribben kan je tellen en zijn achterhand is een beetje ingevallen). maar verder is glanst hij mooi ziet er niet ziek uit enzo.
hij heeft nog niet veel spieren omdat hij ook nog maar 3 jaar is en er ook niet op gereden ivm de grote.
ik ga hem wel longeren voor wat spieropbouw en verder wordt er af en toe (gemiddeld 1 à 2 keer in de maand) een buitenrit mee gemaakt voor de kar.
hij staat samen met een andere pony in het weiland en ze hebben de hele dag dat ze in de wei staan zoveel hooi te beschikking dat ze het 's avonds nog niet echt op hebben.
's nachts op stal hebben ze een hele ruif met hooi en de medepony krijgt een blikje (zo'n klein blikje waar ook wel eens doperwten enzo in zitten) Havens Cool-mix omdat die nogal heet kan zijn enzo.
maar de pony waar het om gaat krijgt 1/4 van een soepblik waar biks in zit. in het weekend krijgen ze allebei een soort slobber van lijnzaad enzo.
regelmatig krijgen ze kapjes brood en nu er appels aan de bomen bij ons hangen krijgen ook 2x per dag een appel. in de winter krijgen ze ook nog wel eens per week een aantal wortels.

toen de pony bij ons kwam (begin nov. 2008) was hij mooi dik niet te dun en niet te dik. nu is het dus anders.
we dachten misschien aan wormen maar ze worden ook altijd netjes ontwordt dus..

ik maak me wel een beetje zorgen om hem omdat ik niet weet wat hij heeft. begin dit jaar heeft hij ook zandkoliek gehad maar daar is hij goed boven op gekomen =)

weten jullie hier misschien nog raad mee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:37

extra vitamines geven misschien even?
tanden al na gekeken?
goed ontwormd?

evt bloed laten prikken kun je nog doen, om te kijken of en wat 'ie te kort komt...

mijn merrie ziet er op dit moment zowaar super uit!
ze staat elke middag een aantal uur bij een vriendin van mij op de wei, verder krijgt ze 's morgens een halve schep muesli en compact gras, en 's avonds een halve schep muesli, 3 scheppen lucerne en flink hooi.
na het rijden krijgt ze een halve schep zemelen met 1/4 schep muesli.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:17

mijn paard is ook altijd te dun, maar ze lijkt nu wel zwanger :=
Helaas is het alleen een grasbuik, en ze gaat volgende week mee op kamp met mijn zusje, ben benieuwd hoe ze terugkomt.....(ze wordt daar wel bijgevoerd met mais en muesli :) )

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:38

zijn tanden zien er gewoon goed uit, niet slecht ofzo.
volgende week wordt hij ontwormt dus.
we zullen zien.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:08

marianneeeh schreef:
zijn tanden zien er gewoon goed uit, niet slecht ofzo.
volgende week wordt hij ontwormt dus.
we zullen zien.

Tanden kunnen voor ons leken er goed uitzien maar een paardentandarts kan pas echt zeggen/zien of er iets mis is of niet.
Hier komt de tandarts 1x per jaar op controle. En iedere keer worden de tanden wat bijgevijld, laatste keer had ze zelfs haken, ookal at ze nog steeds goed.
Idd ontwormen kan eens goed doen.
En even een vitaminekuurtje geven doet soms wonderen !
Anders een scheutje olie over het voer doen. ;)

melig_mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:11

te dunne paarden moeten een voorbeeld nemen aan binky mijn lievelingspony...
want hij is zoo enorm verliefd op zijn eten dat hij het 5x zo snel opheeft dan andere paarden en pony's :D
zeker weten dat hij nooit te dun word! :P

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:19

ik voer mijn paard vortaan electrolyte bij het voer als ze veel zweet en sinds die tijd is ze aan gekomen en kan ik haar makkelijk op gewicht houden

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:32

@ Niisj ;;
eerst maar de wormenkuur proberen en dan kijken of het helpt dan zie ik wel weer verder ;)
hij krijgt sinds 2 weken ongeveer een soort van slobber en hij krijgt al heeeel wat hooi (ong. onbeperkt) hij is nu wel ietsje aangekomen weer dus we zijn op de goede weg :D