[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:13

ik voer nu 2 weken magnesium, en heb het idee dat haar nek al iets minder hard is Go jij! Go jij! er is een graaskorf besteld, dus straks is het helemaal gebeurd met vreten Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:15

OohafoO schreef:
Mijn eerste zak magnesium is er bijna door heen. hij is al flink afgevallen. Wat zouden jullie doen nog even door gaan met magnesium voeren?

Wat leuk om te horen. Ja
Je zou natuurlijk af kunnen bouwen, bijv om de dag wat geven, dan om de 3 enz, kijken wat hij dan doet?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:08

of waar kan je het goedkoopste een goede graaskorf bestellen?
en hoe zit dat met maten? wat moet je voor een fjord die normaal maat full heeft en soms cob.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:47

Wie kan mij hier helpen. Ik moet een hoefsmid op korter termijn hebben.
Mijn hoefsmid is op vakantie en veel andere ook dei ik al heb gebeld. Paard staat vlakbij zoetermeer.
Wie kan mij helpen?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:48

Mijn eerste zak magnesium is er ook bijna doorheen. Hij doet het er super op en is zeker 100 kilo afgevallen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:03

Als het goed is komt mijn zakje vandaag binnen. De shetten zien er nu goed uit, geen dikke nek meer, maar nu heeft mijn welsh dus een harde nek en een klein gootje op haar rug. Wil met haar ook eens een magnesiumkuurtje uit proberen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:04

ik ga geen magnesium gebruiken. maar mijn fjord heeft een dikke onderhals. zou zometeen even foto plaatsen.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:35

Ik meld me ook in dit topic. Mijn merrie, 15 jaar, is ook erg dik. Ik heb ook echt het idee dat ze van lucht al dik wordt. Ik heb haar nu 7 jaar en moet zeggen dat ze in de winter iets minder dik is, maar nooit mooi slank. Nu in de zomer is ze echt heel vet. Hieronder ook 2 foto's van gisteren. Ze wilde onherkenbaar in beeld dus vandaar alleen haar buik Clown

Afbeelding

Afbeelding

Ik rijd haar gemiddeld 5x per week, 3 kwartier. Ook 1x per week flink longeren. Verder staat ze denk ik 5x per week in de molen of paddock. Ze krijgt 4x per dag nat hooi (normale hoeveelheid, heeft ze nodig omdat ze anders gaskoliek krijgt) en 3x per dag 1/4 recreatiebrok. Ze komt met mooi weer in de wei, ongeveer 5 uur per dag, maar soms ook weken niet omdat het nogal eens regent Vork

Ik lees hier vanalles over magnesium en dat er hierdoor paarden afvallen. Is magnesium van de Welkoop een beetje betrouwbaar? Geeft het een gewenst effect en zitten er geen bijwerkingen aan? Ik hoor het graag!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:46

Magnesium is geen middel tegen afvallen.
Het is een mineraal dat een paard nodig heeft voor zijn stofwisseling. Het kan dus wel zo zijn dat bij een tekort aan dit mineraal de stofwisseling niet goed werkt, en het paard te dik wordt.

Maar door DA's wordt magnesium vaak alleen voorgeschreven bij onrustige nerveuze paarden. Niet als afvalkuurtje.

Een teveel plast het paard uit. Maar als er wat mis is met zijn nieren, dan gebeurd dit niet en dat is niet goed. Dus je kunt alleen magnesium geven als je zeker weet dat je paard geen nierprobleem heeft.

Beter is toch naar de voeding te kijken. Als ze weidegang heeft, krijgt ze dan ook minder hooi? En wat voor hooi voer je (kuil, voordroog, rijk hooi, stengelig hooi?). Zitten er dikmakers (suikers en zetmeel) in je recreatiebrok? zo ja, overstappen op voer dat onder de 10% aan suiker en zetmeel zit.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:51

Hoe kom ik erachter of mijn paard geen nierproblemen heeft? Door bloedonderzoek?
Als ze weidegang krijgt is dit gemiddeld 5 uur, niet meer. De wei waarop ze staat is niet heel groot en er staat echt weinig op. Ik minder dus niet met hooi. Ze krijgt stengelig hooi, dat we laten weken in water omdat het nat moet zijn. Geen idee hoeveel ongeveer, maar volgens mij een kilo of 10 a 13 per dag? Zoiets staat me bij maar dat weet ik dus niet zeker, omdat stal voert. Verder krijgt ze ongeveer 3/4 kilo per dag dit voer:

http://www.pavo.nl/brokken/pavo-basic+.html

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:19

Omdat je eerder zei dat je paard "dik van niets" lijkt te worden, sta ik ervan te kijken dat hij 10 tot 13 kg hooi per dag krijgt, naast soms 5 uur weidegang en 3/4 kilo brok. Dat is toch niet niets? (tenzij het hier om een paard gaat van zo'n 800/900 kg).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:37

Haf is toen destijds aan de magnesium gedaan omdat hij waarschijnlijk volgens de veearts te weinig had.
Merk dat het nu veel beter gaat. Qua afvallen, zomerexceem en ook zijn hoefbevangenheid.
Heb alleen nu twee weken niks met hem kunnen doen omdat hij te kort bekapt was.
Hoefsmid komt maandag eindelijk voor ijzers (speciale)
Toen de veearts er was zei hij dat er nog 75 kilo afmoet ::O
IK en de meeste bokkers vonden hem nu op goede lijn. Maarja

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:42

ik vind hem ook op goede lijn maarja. mijn pony is nog dikker dan jou haf, dus die moet ook veel afvallen alleen schiet niet op. maar over die graaskorf daardoor krijgt de pony toch allemaal wondjes op zijn hoofd?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:49

Mijne heeft hem zo'n 12 uur per dag om en heeft geen wondjes.
Haf is nu iets dunner dan mij foto's in mijn profiel.
Over het masker als je de maat goed stelt en de goede maat van omtrek van de neus neemt. Heb je denk ik geen wondjes. Tenminste bij mij niet

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:40

Dan is het in jouw geval oohafoo waarschijnlijk toch iets met de stofwisseling geweest.

*Edit:*
Hier nog wat meer info (op mensen gericht) over magnesium tekort wat ik onlangs op internet vond:
http://www.fonteine.com/magnesium_tekort.html

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:55

Citaat:
Omdat je eerder zei dat je paard "dik van niets" lijkt te worden, sta ik ervan te kijken dat hij 10 tot 13 kg hooi per dag krijgt, naast soms 5 uur weidegang en 3/4 kilo brok. Dat is toch niet niets? (tenzij het hier om een paard gaat van zo'n 800/900 kg).

Mijn paard is gelukkig geen 800 kilo nee Clown Maar naar mijn idee krijgt ze ook echt niet veel. Mijn andere paard krijgt veel meer hooi (kuilgras) en nog eens 3 kilo sportbrok per dag en die krijgt dezelfde weidegang. Ook staat hij op stro en daar eet hij ook van. Beestje is prachtig slank.
Lotus krijgt nog geen kílo basisbrok per dag, maar is veel te dik. En dat hooi valt echt wel mee hoor, ik zei al dat ik niet precies wist hoeveel hooi ze krijgt omdat ik het zelf niet voer, maar laat ik dan zeggen dat ze 3x hooi krijgt dat ze per portie in een uurtje op heeft. Een paard heeft toch voldoende ruwvoer nodig? Volgens mijn DA kan ze daar niet dik van worden, ook omdat ze op vlas staat en dus geen stro eet.
Ik weet dus nogmaals niet precies of ze echt zoveel hooi krijgt, zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik dat kan wegen. Ik ben bang dat het niet goed is voor mijn paard om zo dik te zijn, vooral nu ze wat ouder en stijver wordt. Ik zou graag een manier vinden om haar te laten afvallen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:12

Isapaardje: een tijdje geleden heb ik geschreven dat ik zelf aan de magnesium van Bloem ben begonnen. Dat was naar aanleiding van het artikel dat je hierboven laat zien.
Als je dat leest, wil je er direct aan beginnen en heb je het idee dat je in no time huppelend door het leven gaat. Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:48

romeorowan schreef:
Als je dat leest, wil je er direct aan beginnen en heb je het idee dat je in no time huppelend door het leven gaat. Knipoog

Bloos En ga je nu huppelend door het leven ....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:03

Nee dat helaas niet, maar ik had wel bepaalde klachten die vrijwil direct overwaren nadat ik met de magnesium ben begonnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:22

Helemaal niemand hier die al eens appelazijn heeft geprobeerd bij zijn paard, om af te vallen ?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:32

Degenen met een graaskorf,
Hebben jullie m 24/7 om (behalve met rijden en poetsen enzo) of laten jullie ze ook elke dag een tijd (paar uur?) zonder graaskorf grazen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:00

Ik heb hem normaal gesproken de hele dag om, omdat ze er ook gewoon mee kan eten.
Nu heeft ze hem alleen even af, omdat hij is doorgesleten en dus erg dun is. Omdat ik bang ben dat ze anders rubber eet, heeft ze hem nu een nachtje niet om (morgen snel een nieuwe halen).

Als je paard ermee kan eten, kan hij wel de hele dag omblijven, maar zorg dus wel dat je zeker weet dat je paard ermee kan eten.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:21

Wie heeft er ervaring met zo'n soort graaskorf of kan me een andere aanraden?

Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:24

Die heb ik, wel een goeie, maar het nadeel is dat mijn paard kale plekken op haar wangen krijgt, dus dat ik hem moet ombouwen met zachtere stof.
Ook vind ik dat de korf zelf erg snel slijt, ik zit al aan nummer 2 in 1 seizoen. De korf is gewoon doorgesleten, en ze staat op een volle wei, dus van schuren over het zand kan het niet komen.

Ook vond ik dat het klitteband niet makkelijk genoeg openging als ze vast komt te zitten, dus ook daar heb ik zelf een oplossing voor bedacht.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:52

Hmm die van mij is ook erg gevoelig voor schuurplekken..

Weideseizoen is al over de helft dus neem aan dat ik het met 1 korf nog wel zou redden dit jaar?