Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:26

Koper, kan je die binders ook gewoon extra bijgeven? Worden die gewoon afgevoerd door het lichaam als er een teveel aanwezig is? Of kan een teveel weer schadelijk zijn?
Wel heel interessant. Ik voer vitalbix niet, ik vind het in verhouding te duur voor wat ik nu voer met pavo. Al vind ik het wel heel interessant om alle ervaringen te lezen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:30

Weet ik niet. Kwaad kan het denk ik niet maar ik zie het nut er niet zo van in om meer te geven dan nodig. Ik ben nu met een kleine dosis (minder dan op de verpakking staat) begonnen en kijk even aan hoe ze het er op doen. De juiste dosering vinden is toch altijd maatwerk :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:49

Wat zegt Vitalbix/Feral Horse Care hier zelf over? Zij adviseren ongetwijfeld ook dat er naast Vitalbix voldoende ruwvoer gegeven moet worden dus zou je verwachten dat ze hier bekend mee moeten zijn.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:51

Ik heb ze maar een bericht gestuurd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:51

Toen ik met Feral contact opnam was het bericht dus dat ze grondstoffen gebruiken die (volgens hun zeggen, en waarom zou ik daar aan twijfelen) vrij zijn van mycotoxines en dat als die wel in mijn ruwvoer zitten ik zelf een binder moet toevoegen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:01

Hmmm, ben gelijk niet meer zo enthousiast over Vitalbix. Ze weten toch zelf ook wel dat iedereen hooi voert en er dus een risico voor het paard is. Als ik iets geef naast mijn ruwvoer verwacht ik dat dat compleet is. Niet dat ik daar weer iets bij moet voeren.
Toch maar weer terug naar Marstall?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:12

Als meelezer, en tevreden Vitalbix voerder, vraag ik me af of een stofje dat het paard in 1 of 2 voerbeurten van een paar honderd gram binnenkrijgt, stofjes kan binden en afvoeren die over de hele dag in 10-15 kilo ruwvoer binnen komen?
Het verhaal klinkt heel logisch, maar ergens ook weer niet...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:21

Ja ik vind het ook een beetje jammer dat zoiets niet in Vitalbix zit... Ik overweeg nu Equilin om bij te voeren of over te stappen, maar kan niet echt een hele goede vergelijking vinden om die keuze te kunnen maken. Moet ik zelf ff gaan rekenen waar ik niet zo goed in ben.

Andere optie is inderdaad wat erbij geven zoals Koper nu doet of die van Lexa... Maar blijft wel veel bijvoeren op deze manier. Wat een puzzel is het toch altijd! -O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:19

Koper, Ik heb geen Daily complete. Ze krijgen nu green power en of pre active. Heb nu nog pre alpin, maar heb de Sainfoin ook al klaarstaan om te proberen.

Hij had vieze billen toen ik hem kreeg en dat was daarna snel over. Nu sinds enkele weken weer vies, dus het moet te maken hebben met een verandering natuurlijk. Vitalbix is dan de eerste boosdoener en ben ik even mee gestopt om het te testen. We hebben op 4 paarden, nu 3 zakken geprobeerd.

Ik ga niet iets bij Vitalbix voeren om recht te trekken wat er ontbreekt. Als ik een volledige vitamine/mineralen brok koop, moet die ook volledig zijn.

Voorheen heb ik Equifyt verkocht. De green power, pre active, alfalfa blend en Sainfoin waren er nog niet toen, dus wilde die proberen. 2 anderen kregen medicijnen tegen hoest, dus moest ook een hapje hebben om het doorheen te doen. Die met vieze billen heeft geen medicijnen. Hij krijgt de pre active.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:49

Mara2000 schreef:
Hmmm, ben gelijk niet meer zo enthousiast over Vitalbix. Ze weten toch zelf ook wel dat iedereen hooi voert en er dus een risico voor het paard is. Als ik iets geef naast mijn ruwvoer verwacht ik dat dat compleet is. Niet dat ik daar weer iets bij moet voeren.
Toch maar weer terug naar Marstall?

Compleet is het sowieso alleen in het opzicht van vitamines/mineralen en sporenelementen. Maar ook ik heb een aantal fouten gemaakt (eigen schuld, had ik me maar beter in moeten lezen): ik heb toen ik 2 jaar geleden Vitalbix ging voeren niet gekeken naar eiwitten, vetten en dus ook niet naar de befaamde mycotoxinebinders.

Vetten (2 verschillende soorten) geef ik er apart bij. En dus nu ook een binder. Nu nog voor extra aminozuren zorgen maar dat is iets voor over een paar weken. Eerst maar de lichamen de kans geven om zich aan te passen aan de nieuwste voerverandering en dat gaat goed, mijn merrie heeft nu aan nog maar 3 benen mok :+ . Eerlijk gezegd vind ik het ook een voordeel om de aanvullingen te kiezen die IK het beste vind passen. Vroeger was het zo makkelijk: paard kreeg hooi, paard kreeg onderhoudsbrok en als hij dan bezweek aan de suikers kreeg hij daarna alleen nog hooi. Tegenwoordig moet je eerst paardenvoedingsdeskundige zijn en het is ook wel leuk om het allemaal uit te pluizen alleen heb ik wel nu een paar jaar een kapot paard gehad. Da's dan wel weer jammer.

Overigens ben ik nog steeds erg tevreden over zowel Daily Complete als Active +. De verhoudingen van vitamines en mineralen in de brokjes zijn naar mijn mening de beste en de muesli vind ik ook goed. Enige puntje van kritiek is dat er zonnebloemolie in zit maar goed. Als dat het ergste is :) Aangezien één van de door mij toegevoegde vetten kokosvet is zal dat heel kleine beetje teveel aan omega 6 wat ze via de muesli binnenkrijgen niet heel veel kwaad kunnen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:00

Weet iemand hier toevallig ook hoe je aan je voer kunt zien of het micotoxinenbinders bevat? En hoe weet je welke hoeveelheid je hiervan moet voeren per bv 100kg lichaamsgewicht?
Ik vind het wel heel interessant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:04

Nee, weet ik niet. Ik heb het gewoon aan Feral gevraagd.

Hoe veel je moet voeren hangt af van het product wat je gebruikt. En een richtlijn is natuurlijk hartstikke mooi maar ik kijk in de eerste plaats naar hoe ze reageren ;) Vandaag wou bij voorbeeld mijn ruin de voerbak van mijn merrie nog hebben nadat ze klaar was. Is niks voor hem dus volgende week ga ik de binder opschroeven voor mijn ruin (op dinsdagavond zet ik het voer voor de hele week klaar).

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:05

Koper schreef:
Wat is dat, een Raindrop behandeling?

Het is een behandeling met etherische oliën die het paard zelf aangeeft nodig te hebben. Dit word gemeten met een apparaatje onder de staart, deze meet frequenties.
Aan de hand van deze meting worden dan de oliën gekozen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:38

Ik begrijp het even niet, sorry daarvoor.
Maar, maak ik er nu op uit dat er iets gemist wordt in het voer?

Mijn paard krijgt al 2 jaar Vitalbix Daily Complete, en sindsdat de Nutrimash er is krijgt ze die ook wel eens erbij.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:50

Ik begrijp dat de equillin wel een micotoxinenbinder bevat?

Welke producten kan je als micotixenbinder gebruiken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:46

Zou het wat zijn om de Equilin Basic naast Vitalbix te voeren? Of wordt dat te veel en krijg je verstoorde verhoudingen?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:13

Heb bij Marstall ook nagevraagd en het lijkt toch wel wat op een storm in een glas water. Zij voegen ook geen binder toe aan het voer, grote kans dat je bij bijv. Subli of Cavalor eenzelfde antwoord krijgt. Produkten zijn myc...toxine-vrij dus niet nodig om een binder toe te voegen.
Denk dat je het moet zien als een supplement wat je toe kunt voegen, net zoals Vit. E, magnesium etc. Er is denk ik altijd wel iets wat aan een voer ontbreekt. Goed voor de fabrikanten van supplementen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:16

Jessix schreef:
Zou het wat zijn om de Equilin Basic naast Vitalbix te voeren? Of wordt dat te veel en krijg je verstoorde verhoudingen?

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Plus dat 't natuurlijk niet gratis is.

Ik overweeg zelfs om een bak van die koolstofklei neer te zetten. Kunnen ze zelf bepalen hoe veel ze pakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:38

Nee, het is behoorlijk aan de prijs...
Maar ik voer sowieso nog vit. E bij nu en Lijnzaadolie.

In de Equilin Basic zit ook nog probiotica, omega 3 en essentiele aminozuren die ik voor mijn jonge paard wel kan gebruiken. Daarbij zit er nu iets niet helemaal lekker in zijn dieet omdat hij toch lichte vorm van jeuk blijft houden ondanks alles wat ik er bij geef of juist elimineer.

Het blijft een zoekplaatje.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:21

Volgens mij wordt mycotoxinebinder aan voer toegevoegd om tijdens de opslag van het voer de ontwikkeling van al in het voer aanwezige schimmels tegen te houden.
Eerder dus als (onderdeel van) conserveringsmiddel, dan dat het als supplement voor het dier bedoeld is.
Dan hoeft het inderdaad niet toegevoegd te worden als het voer mycotoxinevrij is.
Als die mycotoxines dan ook nog in granen voorkomen, is het logisch dat Vitalbix, dat volgens mij graanvrij is, geen binder toevoegt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:29

MarChak schreef:
Volgens mij wordt mycotoxinebinder aan voer toegevoegd om tijdens de opslag van het voer de ontwikkeling van al in het voer aanwezige schimmels tegen te houden.
Eerder dus als (onderdeel van) conserveringsmiddel, dan dat het als supplement voor het dier bedoeld is.
Dan hoeft het inderdaad niet toegevoegd te worden als het voer mycotoxinevrij is.
Als die mycotoxines dan ook nog in granen voorkomen, is het logisch dat Vitalbix, dat volgens mij graanvrij is, geen binder toevoegt.

Dat zegt ook niemand. Het is ook logisch, daar zijn we het allemaal over eens. :j
Alleen voer je meer dan enkel Vitalbix. Iedereen voert hooi of voordroog en dan kan dit een waardevolle aanvulling zijn. Je kijkt tenslotte naar het totaal dieet en hoe je dat het beste in balans kan brengen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:55

Ik denk alleen dat de mycotoxinebinder toegevoegd in het voer enkel voor de micotoxines in dat voer zijn toegevoegd. Dus te weinig om ook voor de toxines in het hooi te zorgen. Heb daar namelijk nog nooit van gehoord.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:35

Equilin doet mycotoxinenbinders in haar voer om de gifstoffen van schimmels uit het gehele rantsoen te neutraliseren. (Dus niet als conserveringsmiddel)

Zowel in ruwvoer als in granen zitten schimmels die schadelijke stoffen produceren. Fabrikanten die claimen dat deze niet in hun voer voorkomen zijn dubieus of ze zijn onvoldoende bekend met de materie.

Meer achtergond informatie is te vinden op de volgende link:

https://static.webshopapp.com/shops/062 ... 1468993559

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:43

ossie76 schreef:
Equilin doet mycotoxinenbinders in haar voer om de gifstoffen van schimmels uit het gehele rantsoen te neutraliseren. (Dus niet als conserveringsmiddel)

Zowel in ruwvoer als in granen zitten schimmels die schadelijke stoffen produceren. Fabrikanten die claimen dat deze niet in hun voer voorkomen zijn dubieus of ze zijn onvoldoende bekend met de materie.

Meer achtergond informatie is te vinden op de volgende link:

https://static.webshopapp.com/shops/062 ... 1468993559

Klinkt super maar is wel duurder dan de vitalbix zo te zien?
Je zal van Equilin minder nodig hebben maar als ik goed reken kom ik op 7 euro per kilo uit terwijl vitalbix ongeveer 2 euro per kilo kost.

Ze doen het goed op Vitalbix hier overigens, dus overstappen is niet zo super aantrekkelijk zo :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:50

en van wat ik begrijp moet je van equilin weer iets anders kopen als je je paard aan het werk zet.
Dan moet je de balancer + basic + immuno geven.
= 100 gram + 200 gram + 200 gram

= 0,71 + 1,50 + 1,65 = €3,86 per dag

Dus 117 euro per maand...

Mijn moeilijke eter eet vitalbix goed. Ik ga niet overstappen.
Zou niet weten naar wat. Ze eet het niet. Equilin niet geprobeerd, maar die trekt mij niet aan.
Nu heeft ze goede ontlasting. Als ze de paddock weer opgaan en ze krijgt toch dunne ontlasting, zal ik toch die carbonclay eens proberen