Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:45

Ik voer nu 2 weken citraat. Na 1 week begon je verschil te merken. Paard schoot eerst om alles in de stress/stond hoog in spierspanning (afgelopen weken, voorheen veel minder) na 1 week werd hij weer kalmer en meer de oude.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:41

Ik wilde een topic aan maken ,maar zag dat er al 1 was over supplement voor stressgevoelige paarden.
Wij hebben een 5 jarige KWPN, merrie die eigenlijk altijd al "druk "was, van veulen af aan, eigen fokproduct dus.
Haar moeder was wat nerveus, maar niet gestrest...
In de opfok was ze een donderstraal, stond regelmatig op het erf ipv in het land, gewoon dwars door de schrikdraden gegaan.
Het inrijden ging super, de problemen begonnen daarna.
Ze is heet, driftig, wil wel graag voor je werken maar in haar tempo, en dat is hard gaan !
Ze moet ook onder het werk, alles zien wat er om haar heen gebeurd, en als dat niet gaat spant ze alle spieren aan.
De fysio is ook kind aan huis :+ en ze krijgt Hartog muesli met extra magnesium !
Vorige week had ze zelfs wat lichte koliek na de springles, van pure opgewondenheid !
Dus: alles na gespeurd en kwamen we op Pavo nerv-control.
Op zondagavond mee begonnen, en op dinsdag at ze niet meer !zelfs hooi,slobber of een appel wordt met grote argwaan bekeken, en het lijkt wel of ze niet meer weet hoe ze eten moet, lichtelijk dement !!
Ik heb gekeken naar bijwerkingen van de stoffen die erin zitten, maar kan dat nergens vinden.
Alleen dat het effect heeft op de hersenen dat ze stress beter af kunnen laten vloeien.

Lang verhaal, hebben meer mensen deze bijwerking gehad ? Ze at hele kleine beetjes kuil, en na het stoppen van de pavo. Nerv- control begint ze heel langzaam weer op gang te komen met eten.
Wat muesli, de appel, en een paardensnoepje die ook eerst gewoon weer uitgespuugd werd . Hooi gaat steeds beter.

Vinden jullie het ook niet vreemd dat er nergens beschreven staat wat er mogelijk zou kunnen gebeuren, met een paard zodat je niet zo schrikt en op het punt staat een DA te waarschuwen?
Was zeker gebeurd als ze temp had gehad, geen gewone mest had gehad etc.
Wel heb ik Pavo een mail gestuurd ( telefonisch contact lukte niet ??) maar geen antwoord op gehad.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:40

Denk zelf dat je paard het gewoon niet te vreten vond met het supplement in haar voer ik gooi altijd nog wat olie erbij zodat het goed vermengt en de smaak eventueel verminderd. Sommige paarden vertrouwen hun voer nu eenmaal niet als je er een keer wat vies doorheen hebt gedaan en zijn dan wat voorzichtiger, moet zeggen dat ikzelf de magnesium van de welkoop gebruik en gemengd met olie, worden de brokken smakelijk opgegeten.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:08

We hadden al de lekkerste hapjes gemaakt met muesli, slobber ,vanille, maar ze trapte nergens in.
Blijft alleen vreemd dat ze de appel niet wilde en hooi mondjesmaat met lange tanden stond te eten :o

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:21

Mijn paard krijgt ook PNC.
Nooit wat gemerkt met eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:49

Iedereen voert weer andere samenstelling magnesium, hoe weten jullie hoeveel er wordt opgenomen in het lichaam om werking te krijgen? En elke dag dezelfde hoeveelheid werkt ook niet.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:01

russel schreef:
Iedereen voert weer andere samenstelling magnesium, hoe weten jullie hoeveel er wordt opgenomen in het lichaam om werking te krijgen? En elke dag dezelfde hoeveelheid werkt ook niet.

Wat bedoel je met "elke dag dezelfe hoeveelheid werkt ook niet"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:33

russel schreef:

Ik denk dat je dit uiteindelijk nooit te weten komt; als je zelf een vitaminepil neemt, weet je toch ook nooit wat en hoeveel precies het lichaam opneemt?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:10

Mijn merrie blijft na een 'stresssituatie' daar erg lang in hangen.
In de winter is dat overigens erger dan in de zomer.
Zou magnesium voor haar kunnen helpen?
En is het dan verstandig om eerst een bloedonderzoek te doen? Zo ja, wat kost dat ongeveer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:51

Maris schreef:
Assiepassie weet jij iets over het magnesium gries van de welkoop ? Ergens op Bokt werd beweerd dat daar erg veel ijzer in zit ......

Jij bent toch degene die ook wel eens op ECIR meeleest?
Hier is een rekensommetje voor het ijzer in de magnesiumgries:

1,5% = 1,5g per 100g = 1500mg per 100g = 150mg per 10g.
NRC Richtlijn voor paarden is 40ppm = 400mg voor paard van 500kg = 480mg voor paard van 600kg.
Met gemiddeld hooi in NL krijgt een paard gemiddeld al 244mg per kg hooi binnen (=244ppm)........ Met 2kg hooi dus al voldoende.

Dit is de standaard voor gezonde paarden die een ijzeroverschot nog wel kunnen handelen. Waar het onderwerp eerder ter sprake kwam was in het Cushingtopic - voor paarden die al niet goed meer functioneren door Cushing, is ijzer in die hoeveelheid dus een dikke afrader. Bedenk daarbij dat ijzer niet door het lichaam afgevoerd wordt - het stapelt zich op in o.a. de lever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:56

ohjajoh6 schreef:
russel schreef:

Ik denk dat je dit uiteindelijk nooit te weten komt; als je zelf een vitaminepil neemt, weet je toch ook nooit wat en hoeveel precies het lichaam opneemt?

Nee klopt, maar elke verbinding van magnesium heeft een ander opname vermogen, dus als je maar wat geeft en en je weet niet hoeveel % ervan opgenomen wordt door het lichaam weet je ook niet hoeveel je Kan geven.

Bij de pillen is dat al bekend, staat op het potje.

Maar een grote zak magneaium bij de wellkoop dat eigenlijk voor bemesting van de grond geschikt is geven, war geeft je dan feitelijk?

Ik heb het overigens geproefd, magnesium chelaat, moest 50 gr per keer geven, is best veel om dat weg te werken in het voer en smaakt goor bitter....

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:08

De zak die ik heb van de Welkoop is niet voor bemesting van grond, maar geschikt voor koeien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:40

komone schreef:
De zak die ik heb van de Welkoop is niet voor bemesting van grond, maar geschikt voor koeien.

dit klopt, boeren gooien het over de kuil heen voor de koeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:13

Koeien hebben een andere vertering dan paarden, maar ik vraag mij af of het niet een goedkope manier van voeren is, baat het niet dan schaadt het niet en door die zunigheid eigenlijk voeren zonder resultaat?

Die koeien worden niet gereden neem ik aan? :+ dus de soepelheid in de gewrichten zal niet zo een rol spelen? Misschien om het zure op te heffen in de maag van al dat zure kuil wat ze krijgen...koeien zijn niet voor niets aan de vlaai, zouden ze gevoerd worden als paarden, hebben ze vast mest, maar om veel melk te geven hebben ze daar op aangepast voer.

Ik heb op een stal gestaan van een koeienboer, paarden en koeien waar hetzelfde volgens hem en eten hetzelfde, maar dat is niet zo...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:30

russel schreef:
Koeien hebben een andere vertering dan paarden, maar ik vraag mij af of het niet een goedkope manier van voeren is, baat het niet dan schaadt het niet en door die zunigheid eigenlijk voeren zonder resultaat?

Die koeien worden niet gereden neem ik aan? :+ dus de soepelheid in de gewrichten zal niet zo een rol spelen? Misschien om het zure op te heffen in de maag van al dat zure kuil wat ze krijgen...koeien zijn niet voor niets aan de vlaai, zouden ze gevoerd worden als paarden, hebben ze vast mest, maar om veel melk te geven hebben ze daar op aangepast voer.

Ik heb op een stal gestaan van een koeienboer, paarden en koeien waar hetzelfde volgens hem en eten hetzelfde, maar dat is niet zo...

ik denk het niet.... mijn paard had een tekort en nu krijgt hij al ruim 2 jr magnesium gries bij elke dag en hij heeft geen tekort meer
tijdens een 3 mnd stop had hij weer tekort
dus voor mijn paard werkt het.
en ik heb het via mijn DA

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:46

Ik zou inderdaad koeien niet met paarden willen vergelijken. En ze zeker niet hetzelfde te eten geven.
Ik heb begrepen dat magnesium vaak aan koeien wordt gegeven die droogstaan. Dan daalt de PH waarde van de urine en wordt de uitscheiding van magnesium vergroot. En dan heeft de koe extra magnesium nodig.
Koeien kunnen geen reservevoorraad magnesium aanleggen, dus hebben ze al snel een tekort.

De magnesium van de Welkoop is geschikt voor koeien, dus goedgekeurd als diervoeding. En de melkveeboeren staan onder strenge controle qua toegevoegde voedingstoffen, dus daarom durf ik het wel aan om het ook aan mijn paard te geven.

Verder heb ik veel positieve verhalen hier op Bokt gelezen. En ben ik zelf ook positief over het resultaat bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:55

Wow komone, die is heel scherp van jou; zo had ik nog niet eens over nagedacht eigenlijk, maar het is wel waar; geen strengere controle dan op onze melk voorzieners...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:02

Wat heb je er aan als ze het nauwelijks via hun darmen opnemen en uitplassen? Ga je dan een grote hoeveelheid geven? Er zal altijd een andere reaktie met andere mineralen ook komen.

Paarden hebben geen 4 magen, zijn geen herkauwers....hun veetering in de darmen is via een ingenieus darmbacterienproces. De zuurgraad drastisch verlagen is niet goed voor het maagzuur wat zijn werking dan niet meer optimaal kan doen omdat het wordt geneutraliseerd, de zuurgraad in de darmen daalt en dat zal weer bacteriestammen doen doden die een bep. zuurgraad nodig heeft en een bacteriestam die graag basisch milieu nodig heeft groeien.

Een onbalans in de darmen krijg je niet makkelijk weer in balans, zeker als er stammen dood gaan.

Ik zou dit dus niet zomaar doen...op den lange duur denk ik zelfs dar het heel schadelijk is....

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:10

Ik voer het sinds augustus en ik merk echt verschil. Minder spierpijn, braaf en het lijkt ook dat zijn vacht er mooi door glanst. Dat heeft ie in de winter normaal niet zo.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:19

Met wat voor olie mengen jullie de magnesium? Ik geef namelijk ook selenium+vitamine e maar het eten wordt wel erg poederig zo..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:33

Ik meng het met een beetje water zodat het aan het voer blijft plakken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:37

bij mij gaat het door de meusli met dailyplus en beetje water
hij krijgt ook msm erbij
en likt heel de bak schoon :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:35

Nou, hier gaat de magnesium weer moeilijk op. Ik geef handje compact gras, handje vito, force, magnesium en meng het met lijnzaadolie. Ik zet 's avonds klaar voor volgende ochtend en middag.

Ze laten behoorlijk wat in de bak liggen. Veel magnesium en de kleine korrel van force, die krijgen ze er vast niet tussenuit.

Ik was de vito wat gaan minderen en gaf iets meer compact gras, om eigenlijk daarna alleen nog maar een handje compact gras te gaan geven met magnesium, vit e en olie. Maar blijkbaar is het zonder vito of met weinig vito echt niet lekker.

Ik heb er wel over gedacht om alleen maar compact gras klaar te zetten en als we er zijn een mengeling te maken met de force, vit e en magnesium, maar we zijn er om wisselende tijden en dan krijgen ze dus soms 2x dicht op elkaar.
En ik twijfel wat ik dan zal nemen. Alles leuk en aardig, maar ik bewaar voer graag in een ton en je moet ze wel kwijt kunnen.

Vind het wel knap dat ze om de magnesium die ik gemengd heb door alles met lijnzaadolie, heen kunnen eten. Ze kiezen hun hooi boven hun eten. Is geen ramp en ze eten later wel wat op, maar de magnesium met lijnzaadolie weggooien is ook zonde. Gooi nu de resten over het hooi, komt er ook nog wel wat binnen denk ik.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:49

Merken jullie ook verschil in soepelheid van je paard?

Ik heb een pot besteld omdat mijn paard flink aan de bak moet qua oefeningen en ik hem daarin wil ondersteunen zodat hij minder spierpijn krijgt. Als ik zelf spierpijn heb en ik neem magnesium, dan wordt het snel minder.

Daarnaast is hij wat hierperdepieper dan in de zomer, hopelijk werkt het daar ook tegen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:05

superpony schreef:
Nou, hier gaat de magnesium weer moeilijk op. Ik geef handje compact gras, handje vito, force, magnesium en meng het met lijnzaadolie. Ik zet 's avonds klaar voor volgende ochtend en middag.

Ze laten behoorlijk wat in de bak liggen. Veel magnesium en de kleine korrel van force, die krijgen ze er vast niet tussenuit.

Ik was de vito wat gaan minderen en gaf iets meer compact gras, om eigenlijk daarna alleen nog maar een handje compact gras te gaan geven met magnesium, vit e en olie. Maar blijkbaar is het zonder vito of met weinig vito echt niet lekker.

Ik heb er wel over gedacht om alleen maar compact gras klaar te zetten en als we er zijn een mengeling te maken met de force, vit e en magnesium, maar we zijn er om wisselende tijden en dan krijgen ze dus soms 2x dicht op elkaar.
En ik twijfel wat ik dan zal nemen. Alles leuk en aardig, maar ik bewaar voer graag in een ton en je moet ze wel kwijt kunnen.

Vind het wel knap dat ze om de magnesium die ik gemengd heb door alles met lijnzaadolie, heen kunnen eten. Ze kiezen hun hooi boven hun eten. Is geen ramp en ze eten later wel wat op, maar de magnesium met lijnzaadolie weggooien is ook zonde. Gooi nu de resten over het hooi, komt er ook nog wel wat binnen denk ik.

mijn paard krijgt het alleen in de ochtend met de voerbeurt
2x, dus verdelen is beter, maar mijn paard doet het er goed op met 1x