[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivivlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:57

er zitten volgens mij niet echt dikke paardjes tussen~!

SienenIvo

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:58

Ivivlover:Er zitten toch wel een paar te dikke tussen hoor!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:11

Had gezegt dat Tinky te dik was tegen mijn ouders.. Nou, die waren kwaad zeg! Zaten ze echt bezig; 'Wat voor een mensen zijn dat' etc.. Moeder ging ze nu wel s'ochtends niet meer voeren, maar of ik ze helemaal van het krachtvoer afkrijg? :=

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:20

Colway schreef:
@ Eliine, liever 2,5 dan 4 hoor! Aankomen is makkelijker dan afvallen

Nou dat is deels wel waar ja :j al heb ik beide met hem nu meegemaakt. Het heeft me ruim een jaar gekost om hem van een goeie 4 naar een mooie 3 te krijgen. Afgelopen zomer is hij geopereeerd geweest, en door alle nadingen eromheen flink afgevallen en eigenlijk tot nu niet meer op gewicht geweest. Nou dat is ook frustrerend kan ik je zeggen. Zeker wanneer je pony insulineresistent en hoefbevangengevoelig is, waardoor je niet klakkeloos bij kunt voeren, maar hij wel echt wat extra kilo's moet gebruiken.

Maargoed voor nu zal het bij hem inderdaad vooral een spierenkwestie worden. Ik wil m natuurlijk ook absoluut niet te vet weer hebben!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:08

Wat een handig topic :D
Ik denk dat mijn shetlander wel tegen de 4 aanzit, misschien toch wel 4.5.. ben aan het proberen om hem af te laten vallen :+ maar zo makkelijk is dat nog nietxD
Vandaag is mijn bruikleen paard ook aangekomen, ik denk dat zij een 2.5 heeft.
https://lh4.googleusercontent.com/-3d0VjMDg8Ms/T7fWwHzIiUI/AAAAAAAAEyY/aosXZt63AgE/s912/SAM_1392.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-iawOaRZtvlk/T7fWt16cYqI/AAAAAAAAEyQ/ZDR_8dwIdqU/s912/SAM_1391.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/--MocemEdyKQ/T7fXImT9g7I/AAAAAAAAEyg/QdvHIRdD6jA/s912/SAM_1393.JPG

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:56

Afbeelding

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:34

@ wammie even lezen, deze foto's zijn niet geschikt om van te beoordelen...

@ Robinrikkie, denk het ook, 2 á 2,5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:53

Hmmm, 2,5 zou betekenen "bijna een perfect gewicht". Met botten uit de schouder, een invallende bovenlijn van de hals en duidelijk zichtbare ipv voelbare ribben zou ik dit paard geen 2,5 willen geven. Ik denk een 2.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:45

op vetscore vind ik het erg meevallen met dat paard, het mist vooral bespiering, waardoor de achterhand en bovenlijn hol ogen en niet gevuld zijn. de verhoudingen van het paard (vet vs. spier) zijn een beetje zoek. ik zou hem alleen niet op basis van meer vet gevuld willen hebben.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:41

Ze mist idd nog veel spieren omdat ze volgens mij de hele winter niet bereden is en niks mee gedaan is. Ik ga er hard aan werken voor die spiertjes en dan ga ik nog een keer kijken :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:47

mooi, ben benieuwd!

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:57

Wat vinden jullie hiervan?
Heb helaas geen foto van de kont

Paard is net 3
Deze is van vorige maand, ze stond hier nog niet zo lang op de wei
Afbeelding

En deze is van vandaag
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:09

net 3 jaar? ik vind haar aardig fors! op de foto van vorige maand een goeie 3, netjes gevuld maar niet té, ik neem aan dat dit paard (nog) niet getraind is. op de foto van vandaag is ze naar mijn mening echt te dik, de schouder is vol en vlezig, voor de schouder is een rolletje te zien, achter de schouder een duidelijke pocket. hals is lastig te beoordelen in grazende houding, maar over de ribben zit zo te zien ook een méér dan noodzakelijk laagje vet.
ook de achterhand oogt rijk gevuld, maar een stuk minder vet dan de schouder.

ze krijgt van mij een 4 zeker, het is een ongetrainde (neem ik aan tenminste) driejarige, die een maand ervoor een héél stuk slanker was. m.n. de schouder en middenhand (buik telt overigens niet mee voor vetscore) zijn mijns inziens te goed voorzien. de achterhand lijkt mee te vallen, iig geen duidelijke kussentjes'bobbel' bij de staartaanzet.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:14

Begin april is ze 3 geworden.
En nog niet in training.

Vond haar idd ook aan de forse kant, zeker omdat ze binnen een maand tijd zo is gegroeid.
Ben wel erg blij dat die achterhand iets erbij krijgt, want vond die steeds schriel vergeleken bij de rest

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:22

Hoezo zijn mensen toch altijd blij als ze minder iel worden van vet? Dan beter iel dan een laag vet. Als je meer body wilt zul je moeten gaan trainen, dan worden ze mooi fors met spieren. Niet fors met kwabben vet :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:26

ben ik met je eens, maar die achterhand moet rond worden van spier, niet van vet. dat ie iel is is hoort gewoon bij de leeftijd.

persoonlijk zou ik met dit paardje gewoon lekker kilometers gaan maken, bijv. als handpaard, aan de lange teugel of gewoon wandelend. en dan lekker oefeningen doen, heuveltjes op en af, verschillende ondergronden, ook achterwaarts en evt. wat zijgangen aan de hand.

gewoon lekker spelen en dat lijf lekker voorbereiden op het werk. dan kan ze mooi vast in conditie komen en wat spiertjes kweken voor er gereden gaat worden. bovendien zal ze dan ook vast de nodige vetjes verbranden en dus in zijn totaliteit mooier worden.

edit: zie dat focussed al hetzelfde heeft gezegd...

jammere is dat juist het rond maken met vet vaak gestimuleerd wordt op keuringen. ik doe met mijn Welsh mee op shows, maar altijd alleen in de gebruikspony rubriek. voor de showpony rubriek moet hij veel te vet zijn naar mijn mening...

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:32

Laat ik het dan zo zeggen:
Ik ben blij te zien dat de achterhand in ieder geval groter kan worden, was zelf bang dat haar achterhand zo zou blijven en je een paard krijgt wat heel zwaar op de voorhand is gebouwd.

Ben bezig met grondwerk met haar, helaas staat ze niet om de hoek en ben ik er dus niet vaak genoeg om haar goed an het "werk" te zetten.
Maar ga denk ik maar even een greenguard bestellen, zodat ze niet meer zo hard groeit :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:20

ik denk wel dat dat verstandig is inderdaad. zeker omdat ze nog zo jong is, het zou zonde zijn als haar botjes nu al zwaar te lijden krijgen door overgewicht.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:24

oei die is inderdaad flink gegroeid in een maand tijd! Het kan ook erg hard gaan met dat voorjaarsgras. Zeer verstandig dat je een graasmasker gaat bestellen, vrees dat ie anders echt volledig dichtgroeit in een zomer tijd.

Praat me er niet van met keuringen, bij de Shetlanders precies zo. In 2008 waren we op de internationale show in Duitsland en bij de keuringen wist ik echt niet wat ik zag :n in Nederland lijkt het dan nog mee te vallen, ik heb op die show toen echt zwaar obesitas Shetlanders gezien, en dan overdrijf ik niet. Denk niet dat ik foto's ervan kan vinden, maar het erge was, dat ze vaak nog hoog eindigden ook :n Begreep niet hoe die beestjes überhaupt nog netjes konden bewegen met al dat vet. Een keuringsconditie wijkt meestal ernstig af met een gewone gezonde (sport)conditie.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:34

Bedankt Voor het meekijken :)

Greenguard is besteld

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:40

@ eliine, precies ja... en ik snap ook niet waarom dat is, het is gewoon ongezond, punt. en dan staat in het boekje van de Welsh show dat er gelet wordt op overgewicht. nouuu... wat er loopt aan massa is grotendeels écht niet van de bodybuilding hoor...
mijn pony deed voor het eerst mee op driejarige leeftijd, nou was hij wel garnalig maar niet mager, gewoon jeugdig en ongetraind, logisch. hij was smaller dan de tweejarigen en sommige jaarlingen. we eindigden dan ook laatste, haha!

sinds hij vier is mag hij meelopen bij de gebruikspony rubrieken, dus dat doen we dan maar. daar is hij al een paar keer eerste en tweede geweest dus blijkbaar zitten we daar mooi op ons plekje!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:57

Ja ook wij hebben vroeger wel aan keuringen meegedaan, maar kregen toen standaard te horen dat Pippi (daar liepen we toen keuringen mee) te luxe was. Tja dat is deels bouw, maar als je dan inderdaad zag wat er naast liep dan begreep ik wel waarom die van ons te luxe was :\ Maargoed, keuringen laten gaan en bij de gebruiksrubrieken inderdaad zo ongeveer alles al gewonnen wat er te winnen viel. Want bewegen kan ze wel, en dan het liefst zonder kilo's en kilo's overgewicht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:00

haha ja logisch toch ook... die vetklonten komen de sportiviteit iig niet ten goede!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:40

Goed, ik doe mee met mini! Mini wordt een tikkie zwaar heb ik het idee...
Maar de score, daar kom ik nog niet helemaal uit... Hij is overal strak/ schraal... en heeft alleen wat buikvet. Daar duwt hij de score omhoog.
Ik hoop dat de foto's geschikt zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:47