Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

touchofpink

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 09:43

@Vera en Mac: Heb het jolige nog bij Marstall nagevraagd en daar geven ze aan dat ze waarschijnlijk beter in haar vel zit inderdaad. Volgens hun kon het niet aan het energie in het voer liggen. Denk ook dat het dat is paard is gewoon heel vrolijk :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:14

Nou, dan is al die joligheid gewoon erg goed nieuws *\o/* :D .

Ik vind die van mij ook gewoon heel "helder" zeg maar en ik ben ook heel benieuwd wat er dit jaar onder de wintervacht vandaan komt!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:38

touchofpink schreef:
@Vera en Mac: Heb het jolige nog bij Marstall nagevraagd en daar geven ze aan dat ze waarschijnlijk beter in haar vel zit inderdaad. Volgens hun kon het niet aan het energie in het voer liggen. Denk ook dat het dat is paard is gewoon heel vrolijk :)

ah geen wonder dat die kriebel van mij niet zichtbaar veranderd is, die wás al kriebelig en zat blijkbaar al gewono goed in haar vel :D hahaha

Over de schepjes, hmmz dan moet ik dat eens gaan kijken, misschien geef ik dan wel te veel! Ik heb idd dus zo'n grote blauwe schep.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:25

Nou ik ben extra benieuwd geworden na al die frisse verhalen! :)
Mijn bestelling Wiesencobs en Force is gedaan, nu afwachten tot het binnen is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:12

SuperSmurf, ik heb van de PD ook zo'n blauwe schep hoor. Ik heb even gekeken maar er staat op de emmer ook dat 1 schep 30 gram is en dan dus doseren van 1 tot 3 schepjes.

Ik heb ook even op de Force gekeken maar dat was te veel verschillende grammen om zo te onthouden. Daar staat in ieder geval ook een goede verdeling op dus ook daar een kwestie van de hoeveelheid pakken die 't best bij jouw paard past en eventueel wat aan de 'onderkant' gaan zitten afhankelijk van wat 't paard verder nog krijgt.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:55

Op de website van Marstall staat van elk soort voer een uitgebreid informatie bald.
Hier die van de Force: http://www.marstall.nl/pdf/force7.pdf
Daar staan ook per paard de hoeveelheden bij.

Ik heb mijn tinkers ook aan de Wiesencobs en Isi Robust muesli.
Een kijken of ze zo van de jeuk staart/sokken afkomen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:12

Alleen jammer dat ze de hoeveelheid suiker en zetmeel niet aangeven bij Marstall. En bij de Force staat niet of er melasse in zit. Dat vind ik altijd jammer dat bij veel merken deze info niet beschikbaar is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:20

Ik dacht dat het bij de muesli die mijn paard nu nog krijgt (Quattro van Mijten) ook niet bekend was. Maar ik bekeek op stal de verpakking nog eens goed en er staat een (denk ik) vrij gedetailleerde ingrediëntenlijst op. Wat betreft de melasse: 2,50%...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:57

Flosje, ik de Force zit een minimale hoeveelheid melasse, staat wel op de emmer.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:16

In de force zit uit mijn hoofd 2% melasse, staat op de emmer.

Groetjes!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:43

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:17

Flosje, ik ben ook op zoek geweest naar een betaalbaar melassevrij supplement maar heb 't nog niet gevonden. Degenen die echt melasse vrij zijn (Groene Os bijv.) zijn gelijk weer zo duur.

Dat Microvital even opgezocht maar dat hoef je dan niet te gaan voeren als je geen/zo min mogelijk suikers wilt! Allemachtig.. dan kun je beter gewoon NAF geven, daar zit dan misschien melasse in maar ik denk dat je dan qua suikergehalte nog altijd lager uit komt.
Het lijkt me overigens ook geen compleet supplement.

Citaat:
Wortelen, Biergist, Maïskiemen, Lijnzaad fi jn gemalen, Erwteneiwit, Zeealgenmeel, Lijn- zonnebloemolie koud geperst, Appelsiroop, Zeezout, Magnesiumfumaraat, Knofl ook, Kruiden (Anijs, Venkel), Druivenpitextract

En houd dan even in gedachten dat bij een ingredienten lijst de ingredienten op volgorde van hoeveelheid staan. Je kunt er van uit gaan dat de eerste drie ingredienten de belangrijkste in een product zijn en dan dus in aflopende volgorde.
Je betaalt bij dit product dus vooral voor wortelen en biergist en maiskiemen... Drie producten die je VEEL goedkoper los van elkaar kunt kopen ;) waarbij maiskiemolie dan zelfs beter is dan pure maiskiemen, want de laatste bevatten suikers en de olie niet.

Het is altijd interessant om even goed naar de samenstelling van een product te kijken. Laatst kreeg ik van iemand bij een ruitersportzaak een pot in handen, dát was hét product als het ging om spijsverteringsbevorderende middelen. Kijk ik op de ingredienten lijst... 87% biergist, een percentage zeewier en dan bleef er nog minder dan 1% over voor iets anders.
Pot kostte een vermogen, ik ben maar even naar de Kruidvat gegaan voor een pot biergisttabletten van een paar euro, zeewier kreeg hij al ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:49

Citaat:
En houd dan even in gedachten dat bij een ingredienten lijst de ingredienten op volgorde van hoeveelheid staan. Je kunt er van uit gaan dat de eerste drie ingredienten de belangrijkste in een product zijn en dan dus in aflopende volgorde.

Dat wist ik dus niet. Weer wat geleerd. Dan valt de Microvital ook meteen weer af.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:40

Hoi,

Ik voerde mijn twee arabieren Marstall Naturell, maar drie handjes per dag want ze doen nu niks. Ze hebben onbeperkt goed hooi. Marstall Force krijgen ze ook alleen wat minder als aangegeven. Ongeveer 40 gram per dag. Ik vind ze allebei redelijk druk dus wil eigenlijk geen krachtvoer meer. Wel weer een beetje als ze weer aan het werk zijn maar nu even niks. Dus ik ben sinds gisteren ook overgestapt op de wiesencobs. Ze krijgen dit rond 5 uur als ik ze uit de wei haal. En 's avonds voor het slapen nog een keer. Ze staan in de tussentijd op een verhard stukje voor de stal. Ik wil ze nl. wel wat kunnen voeren want anders krijg ik ze niet binnen. Die cobs is echt heeeel veel als je ze weekt dus daar doen ze even mee. Ik geeft ze maar een bodempje cobs maar het is toch al best veel. Vandaag met binnen doen waren ze extreem fris en konden eigenlijk ook niet rustig even eten. Dat was niet erg want ik had de wei al dicht maar dat drukke :( :( :( Ik gaf de kou de schuld ..... Ik ben dus ook benieuwd hoe ze zijn met normale temperaturen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:09

Jee dat is toch wel heel opvallend, dat veel paarden zo druk/fris worden van de wiesencobs.
Dan ben ik heel benieuwd hoe Bonanza het daarop gaat doen. Want als zelfs hij stuiterig wordt, dan is er toch echt iets vreemds met die cobs hoor. := :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:17

Dan wordt Bonnie onze 'test-case' :D
't Lijkt me overigens wel heel sterk dat het effect al na 1 dag Cobs voeren merkbaar zou zijn, ik vermoed dat 't dus toch 't weer of iets anders is. Misschien waren ze net in een dolle speelbui of net geschrokken van iets ofzo. Of gewoon wild omdat ze zo gek op de cobs zijn :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:08

haha Francis dat wilde ik net zeggen: ze zijn misschien wel zo dol op de cobs dat ze er wild van worden

Maar inderdaad Toekie ik ben ook beneuwd naar jouw paardje. Mijn bomproof schaap is echt wel wat energieker geworden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:25

Ik wacht met spanning het telefoontje van de leverancier af. :D

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:23

Hier waren de paarden ook extreem fris vanochtend maar dat komt toch echt van de koude harde wind.
Wat apart dat zoveel paarden frisser lijken te worden door de Wiesencobs, ik zal mijn vertegenwoordiger eens vragen als ik hem weer zie.
Ook hier staan ze echt te trappelen van ongeduld als ik met de bakken wiesencobs/Isi Robust aan kom, vinden ze heeeeeeel lekker, ha ha.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:51

Francis schreef:
SuperSmurf, ik heb van de PD ook zo'n blauwe schep hoor. Ik heb even gekeken maar er staat op de emmer ook dat 1 schep 30 gram is en dan dus doseren van 1 tot 3 schepjes.

Ik heb ook even op de Force gekeken maar dat was te veel verschillende grammen om zo te onthouden. Daar staat in ieder geval ook een goede verdeling op dus ook daar een kwestie van de hoeveelheid pakken die 't best bij jouw paard past en eventueel wat aan de 'onderkant' gaan zitten afhankelijk van wat 't paard verder nog krijgt.

jeetje heb ik dan nou echt zo vekeerd gekeken? Ga vanavodn nog eens kijken! :+

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:04

Ik ben ook heeeel benieuwd naar jullie ervaringen. Vanochtend waren de paarden helemaal niet druk maar nu wel weer loperig. Maar het waait behoorlijk en vriest ook nog dus het is heeel koud. Ik denk dat het daar mee te maken heeft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:52

Is 1 tot 3 schepjes a 30 gram, dus 30 tot 90 gram niet veel?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:24

heb t nog even nagekeken, op de emmer staat 2 schepjes voor een paard in rust. Dus dan ga ik er vanuit dat ik dus toch gewoon 2 schepjes per dag moet voeren :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:44

Ik voer al een tijdje de wiesencobs (light) maar merk niets.....
Ze is gewoon gezellig, maar niet anders geworden, geen springend hert in ieder geval?

En inderdaad ik heb een emmertje waar ik een bodem cobs in doe en dan water erbij en het wordt 8x zoveel, doet ze dan ook lang mee!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:45

heeft iemand hier ervaring met de supplementen van eppeljeck? De glucosamine is daar best een stuk goedkoper nl :)