Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:24

Ik ben bang dat je ook moet gaan accepteren dat dit bij sommige paarden nou eenmaal het karakter is.

Je kunt een luzerne vrije ruwvoermix geven eventueel. Maar dat is de hartog comfort ook al. Op marstall force hoor je ook nooit gekke dingen. Zou je kunnen proberen.

Maar kijkerig zijn los je niet op met supplementen.

Ik heb ook zo'n kijkerig paard heb hem al 10 jaar vanalles geprobeerd maar het zit vooral in de aard van dit paard. Accepteren en er rijtechnisch zo handig mogelijk mee omgaan is het beste.

En uitsluiten of het paard wel goed ziet. Daar kan het ook vandaan komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:33

Dank voor jullie reacties!
Ja het gaat dan of om iets om de liquihorse in te doen of een ander totaal brokje ofzo als de liquihorse echt niet gaat lukken.
Ik houd het dan nu nog maar even bij de hartog comfort met de liquihorse zolang ik dat er een beetje in krijg .

Het kijkerige op zich is geen ramp maar hij is zo vlug met springen en draaien dat ik er al 2x flink af ben gegaan en een paar keer bijna, dat maakt je vertrouwen helaas niet groter …
Dus alles wat een beetje kan helpen is welkom . Vandaar nu toch ook maar het checken of de het niet meer geven van de pure feed soms iets doet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:38

Dat snap ik en het is heel herkenbaar. Hier is het in elk geval nooit opgelost met voer of supplementen. Als het bij 1x vliegensvlug draaien per training blijft ben ik al blij :D je leert het ook vanzelf uitzitten. Eerst vloog ik er elke keer af of bijna af. Nu niet meer.

Maar het vertouwen onder het zadel kan je een heel eind goed krijgen met de juiste trainer.

In elk geval van marstall force wordt het hier niet erger :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:47

heb je ook al gekeken om geen ruwvoermix en balancer maar bijvoorbeeld iets als cavalor pianissimo te geven?
hoor daar wel vaak goede berichten over.heb het zelf ook wel gegeven,stond elke dag te kijken of ik wat meer rust zag maar viel mij niet bijzonder op terwijl een kennis van me er bij zweert dat haar paard er rustig van word.

of je supplement mengen met iets wat geweekt moet, bijvoorbeeld equifyt gold?
die is wel heel snel klaar en word erg goed gegeten
https://paardvoeding.nl/product/gezondh ... gold-20kg/

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:51

Die cavalor bevat meer dan 30% suiker en zetmeel.....

Daar werd mijn paard wel extra erg op en dan hoor je veel meer. Typ het hier maar eens in op bokt. Vind je best wat verhalen. En niet gek ook is een suikerbom.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:51

Spenk schreef:
Dat snap ik en het is heel herkenbaar. Hier is het in elk geval nooit opgelost met voer of supplementen. Als het bij 1x vliegensvlug draaien per training blijft ben ik al blij :D je leert het ook vanzelf uitzitten. Eerst vloog ik er elke keer af of bijna af. Nu niet meer.

Maar het vertouwen onder het zadel kan je een heel eind goed krijgen met de juiste trainer.

In elk geval van marstall force wordt het hier niet erger :)

Ik heb bij de eerste val een wervel in mijn rug gebroken, dus zekerder word je er niet van en je zit constant op te letten…
Ik heb absoluut goede begeleiding maar ik hoopte nog iets in het voer te kunnen regelen misschien wat nog een heel kleine beetje bij zou kunnen dragen.

ellepel schreef:
heb je ook al gekeken om geen ruwvoermix en balancer maar bijvoorbeeld iets als cavalor pianissimo te geven?
hoor daar wel vaak goede berichten over.heb het zelf ook wel gegeven,stond elke dag te kijken of ik wat meer rust zag maar viel mij niet bijzonder op terwijl een kennis van me er bij zweert dat haar paard er rustig van word.

of je supplement mengen met iets wat geweekt moet, bijvoorbeeld equifyt gold?
die is wel heel snel klaar en word erg goed gegeten
https://paardvoeding.nl/product/gezondh ... gold-20kg/

Dank je, ik ga er even naar kijken, pianissimo moet je best heel veel van voeren volgens mij en ik heb al een dikkie dus ik beperk het voer echt tot het uiterst nodige… ook gezien suikers die hij dan teveel binnen krijgt. Equifit zal ik even naar kijken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:52

Spenk schreef:
Die cavalor bevat meer dan 30% suiker en zetmeel.....

Daar werd mijn paard wel extra erg op en dan hoor je veel meer. Typ het hier maar eens in op bokt. Vind je best wat verhalen. En niet gek ook is een suikerbom.

Ja dat inderdaad, ik heb er voor een vorig paard ooit eens naar gekeken en toen zat er inderdaad veel suiker en zetmeel in

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:58

Nouvel is het een idee om eerst even vanaf nul te beginnen? Dus even enkel hooi en als je wat wil geven in de voerbak gewoon een grasmix. Kijken hoe hij dan is en vanaf daar kijken hoe hij ergens op reageert? Hij ziet er goed, gezond uit, dus kan best een week of 2 zonder balancers en extra’s.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:08

Eapy schreef:
Van de fibermix van Vitalbix worden ze niet kijkerig in mijn ervaring.

Die van mij ging compleet van het padje van de Vitalbix, ontzettend spooky, er zijn er meer die dit daarvan krijgen.

@Nouvel, het is helaas gewoon een beetje testen waar ze wel of niet op reageren.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:08

Is je hooi getest Nouvel? Wie weet heb je een partij bomvol suikers en energie
Mijn tuigers staan op Marstall Force en doen het daar goed op, hoor daar ook nooit gekke dingen over.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:09

Van de balancers dan neem ik aan? In de fibermix zit zo goed als alleen grassoorten, mijne ging ook niet lekker op de brokjes. De fibermix doet ze het nu al jaren goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:11

IwanLuver schreef:
Eapy schreef:
Van de fibermix van Vitalbix worden ze niet kijkerig in mijn ervaring.

Die van mij ging compleet van het padje van de Vitalbix, ontzettend spooky, er zijn er meer die dit daarvan krijgen.

@Nouvel, het is helaas gewoon een beetje testen waar ze wel of niet op reageren.

Op de fibermix ja? Dat zijn alleen grassen...

Van de balancers hoor je dit wel vaak. Maar de fibermix nog nooit van gehoord.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:12

Jessix schreef:
Nouvel is het een idee om eerst even vanaf nul te beginnen? Dus even enkel hooi en als je wat wil geven in de voerbak gewoon een grasmix. Kijken hoe hij dan is en vanaf daar kijken hoe hij ergens op reageert? Hij ziet er goed, gezond uit, dus kan best een week of 2 zonder balancers en extra’s.

Dit zou ik ook doen inderdaad. Je kan wel 20 verschillende balancers ed proberen, maar kans is natuurlijk best aanwezig dat het probleem daar helemaal niet ligt. Lijkt me de makkelijkste en snelste manier om daar achter te komen.

Zo heb ik het met de mijne ook gedaan. Die is altijd na 3 dagen weer zichzelf. Doet het overigens erg goed op JPGEF.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:16

Ik week het hooi om de suikers uit te spoelen en hij heeft een week alleen ruwvoermix gehad voor ik de liquihorse ben gaan opbouwen .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:17

Nouvel hoe wordt hij verder gehouden? Ken paarden die van s nachts op stal al zo worden en die bij 24/7 buiten wel chill zijn

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:20

Nouvel schreef:
Ik week het hooi om de suikers uit te spoelen en hij heeft een week alleen ruwvoermix gehad voor ik de liquihorse ben gaan opbouwen .

Dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er op het gebied van voer nog veel winst te behalen valt...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:23

MarjanB schreef:
Nouvel hoe wordt hij verder gehouden? Ken paarden die van s nachts op stal al zo worden en die bij 24/7 buiten wel chill zijn

Hij staat de nacht op stal en van ong 7.30 tot 21.00 buiten.
Hij heeft het snel koud , dan staan zijn haren omhoog en wordt hij onrustig , dus ik doe bij minder weer bij hem al vrij snel een dekentje op.
Hij staat binnen rustig en vindt het ook prima om ‘s avonds naar binnen te gaan.
Hij is ook niet druk of heet met rijden maar alleen heel kijkerig en schrikkerig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:28

Rainer schreef:
Nouvel schreef:

Dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er op het gebied van voer nog veel winst te behalen valt...

Ik ook niet.

En natuurlijk snap ik het vertrouwen laag is na een flinke val. Maar helaas heb ik ervaring met een paard die ook zo is. Ook niet heet, eigenlijk zelfs lui onder het zadel.. Maar wel kijkerig en schrikken en omdraaien.

Dat voer je er gewoon niet uit :n dat is op den duur toch een kwestie van accepteren dat het paard gewoon zo is en er zo goed mogelijk mee omgaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-23 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:28

Nouvel schreef:

En merkte je toen wat aan hem?
Ik zou dat echt even de kans geven. Mixen met luzerne ook even vermijden, liefst gewoon hooi en gras. (grasmix van Hartog zou dan ook nog wel kunnen als je iets in de voerbak wil) Dan weer heel rustig opbouwen met een aanvullende balancer.

Of merk je positief resultaat van liquihorse?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:45

Nouvel schreef:
MarjanB schreef:

Hij staat de nacht op stal en van ong 7.30 tot 21.00 buiten.
Hij heeft het snel koud , dan staan zijn haren omhoog en wordt hij onrustig , dus ik doe bij minder weer bij hem al vrij snel een dekentje op.
Hij staat binnen rustig en vindt het ook prima om ‘s avonds naar binnen te gaan.
Hij is ook niet druk of heet met rijden maar alleen heel kijkerig en schrikkerig .

Hele andere boeg, maar is hij getest op pssm?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:46

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal, ik puzzel nog even verder…

Merk ik verschil ergens mee… lastig te zeggen, soms denk ik dagen ja dit is de oplossing, en dan is het ineens weer mis.
Ik heb zijn ogen al na laten kijken omdat hij bij fel zonlicht vaak nog heftiger reageert dan bij bewolkt weer, maar die waren ook oke.
Ik denk dat het gewoon zijn enorme onzekerheid is en wat jullie ook zeggen, zijn karakter…

PSSM denk ik niet. Het komt heel weinig voor bij Lipizzaners en hij heeft eigenlijk helemaal geen kenmerken, hij beweegt sterk, is nooit stijf of slap, heeft geen ingevallen spieren.
En ik ben daar heel alert op want ik heb vorig jaar mijn PSSM paard in laten slapen… (die overigens helemaal niet kijkerig of schrikkerig was)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:52

Het is een beetje offtopic, maar heb je wel eens een oornetje met dempende (dikke dus) oortjes geprobeerd. Ik geloofde er niet zo in, maar had bij mijn merrie echt opeens een ander paard in positieve zin.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:54

manzano schreef:
Het is een beetje offtopic, maar heb je wel eens een oornetje met dempende (dikke dus) oortjes geprobeerd. Ik geloofde er niet zo in, maar had bij mijn merrie echt opeens een ander paard in positieve zin.

Ja het is bij hem hoofdzakelijk wat hij ziet waarvan hij in paniek schiet, als hij ergens recht op af gaat wat hij eng vindt gaat hij uit het niets vanuit volle galop in de stop, komt omhoog en draait op zijn achterbenen om…
Geluid kan zijn gedrag wel versterken maar de grootste paniek zit in wat hij ziet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:00

@Nouvel: heb je al laten checken op maagzweren? Mijn paard staat al langere tijd graanvrij omdat ze van een handvol sportmengeling met haver al knettergek wordt. En enkele weken terug begon ze erg kieskeurig op haar voer te zijn en zag ook overal spoken. Ze sprong weg van andere paarden en elk geluidje deed haar ontploffen. Als ik in de piste was, durfde niemand meer in de buurt komen omdat ze zo fel reageerde. Het is een wonder dat ze me er niet afgeknald heeft met haar idiote sprongen (alsof ze soliciteerde voor het cadre noire), wegzwenken en gaan lopen. Ik heb haar uit pure wanhoop behandeld voor maagzweren en ze eet terug goed en is nog wel wat schrikkerig, maar het is controleerbaar (opspannen, kont intrekken, halve sprong zijwaarts, wat versnellen) niet langer het ontploffen alsof ze geëlektrocuteerd wordt.

Verder geef ik altijd magnesium bij door de slobber, ook een tijdje in vloeibare vorm onder het mom, baat het niet dan schaadt het niet.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:03

Een lastige puzzel Nouvel.
Wat mijn laat gecastreerde ruin heeft geholpen om zijn schrikreactie terug te brengen naar normaal is een druppel biologische meidoornolie, van Physalis, op een stukje brood. Dat werkt o.a. op het kalmeren van het zenuwstelsel. Werkt niet à la minute, maar na een korte tijd zag ik in eens een vrolijker relaxter paard in de 24/7 buiten-kudde staan. Zelfs mijn spaanse gesteriliseerde siamees ex-straat-kitten is er een stukje relaxter mee geworden. En vergeet jezelf ook niet, je kunt het zelf ook nemen. Voor mijn gevoel werkt het beter dan Bach rescue druppels.
Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jouw paard de oplossing is.

Een ander ding wat mogelijk zou kunnen spelen is grass-sensitivity ook wel potassium overload genoemd. Voor de uitleg hiervan en welke reacties er allemaal kunnen spelen in geval van overgevoeligheid voor gras en aanverwant vers groen zoals b.v. lucerne verwijs ik je naar de website van Calm and healthy horses https://www.calmhealthyhorses.com/ .

Verder ga ik er even van uit dat het basis grondwerk in orde is, zo niet zou Warwick Schiller op you tube
ook nog een aanrader kunnen zijn.

ow ja nog wat vergeten; wat mogelijk van invloed is, round up/glyfosaat werkt o.a. op het zenuwstelsel in negatieve zin. Naast dat het onkruid en het bodemleven verdelgt, doet het ook wat in de darmen waar je niet blij van wordt /mijn eigen ervaring/.
Laatst bijgewerkt door elbony op 28-08-23 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt