Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:44

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:09

Slmt9 schreef:
De hartog grasbrok kan je gewoon droog voeren. Dat is ook de enige grasbrok die ik ken die droog kan. Nat zet het ook niet uit.

Inderdaad, dat is gewoon een 6mm biks korrel. Is je paard gevoelig voor slokdarm verstopping, dan week je het. Maar dat zou je dan ook met elk brokje moeten doen.
Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:54

Maddy_Paola schreef:
Dat dacht ik ook en dus bewust voor hartog gekozen, bleek helaas dus niet zo.

Maar doe met de waarschuwing wat je wilt :Y)

Ah ik wist niet dat je die van Hartog bedoelde. Dacht aan andere grasbrokken (die grote brokken), dat je die bedoelde.

Wat vervelend dat het bij jouw paard mis is gegaan. Mijn paard krijgt het al heel lang dagelijks nat met zn poeders en droog bij de clickertraining. Dat kon met de grote grasbrokken niet, dan had ik hetzelfde als jij.

plutolover

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:37

Ik voer deze
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... hde-wiesn/

ik doe er altijd wel beetje water bij ivm de supelementen. Maar dit valt ook uit elkaar en zwelt niet op. Droog kan je ze ook voeren ind. En in verhouding met andere grasbrokken vind ik deze nog goedkoop 25 kilo.

dacht dat die van hartog ind nog wat goedkoper is, maar ik vind die niet zo fijn ook al zijn het kleine brokjes.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:21

Misschien heb jullie tips. Mijn merrie staat op dit moment op een leuke cocktail met omeprazol, prednisolon en sucraalfat. Daardoor heb ze niet super veel honger en is het een nachtmerrie om haar medicijn, supplementen/vitaminen er in te krijgen. Vandaag heb ik wortels staan raspen, wat wel beter ging. Het probleem is dat ze haar octhendmaaltijd met de pillen niet wilt eten. Appelmoes kan helaas niet omdat het te zuur is en kokos lust ze niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:40

pillen fijnmalen tussen twee lepels of even met zo een pillenmaler
je wortels even fijn maken met een staafmixer en dan het sap plus medicatie in een plastic spuit en dan rechtstreeks de mond in?

mag je mengen met honing of stroop?
ik heb er vroeger een gehad die kreeg de medicatie gemengd met een beetje honing met warm water.
dat door een klein beetje kruidenmusli en dat ging prima.
oh dat was trouwens ook prednisolon, dat waren van die dikke capsules.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:47

Waar bestaat haar ochtend maaltijd uit?
Pony die ik ken eet nu alleen nog maar geweekt voer. Dus doen we dat maar.
Zij eet het anders ook niet meer. Voelt wat zachter denk ik.
Die staat nu ook op dezelfde cocktail.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:33

Ja, het probleem is dat stal het moet doen, omdat ik het niet red voordat werk begint.

Ze krijgt drie keer per dag Marstall wiesen faseren met een beetje Marstall Myocare. Maar morgen gaan we alleen wiesen geven in hoop dat ze het dan beter lust. Ze krijgt met de pillen een beetje Alpengrun maar weet niet of ik die te stengelig vindt om elke maaltijd met dat te doen. Die eet ze wel beter.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:58

Dat is wel mooi voer om te weken.
Ik zou ze alle 3 bij elkaar mengen. Die sprietjes woorden dan ook zacht. Misschien kun je het s avonds klaar zetten.
Ik zet de emmer ook de avond ervoor al klaar om het s' morgens te voeren.

Eventueel kun je ook voer en een fles afgemeten water klaar zetten voor de volgende voerbeurten als ze geweekt voer beter eet. Dan hoeven ze dat er alleen maar bij te doen.

Maar je bent wel een beetje afhankelijk van je stalhouder of die dat voor je wil doen.
Het is wel gedoe en je hebt kans dat ze alleen nog maar geweekt wil eten.
Dat is nu met die pony hier zo.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:43

Ja, het enige is dat ze nat eten vreselijk vindt. Het is een diva…. Dan moet het vol met suiker zitten, anders gaat het er niet in.

Maar zal het voor de zekerheid proberen vandaag. Wie weet is ze van mening veranderd.

Heb trouwens de Agrobs Gipfelsturmer binnen. Die ruikt best heftig, maar ziet er wel ok uit.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:32

Oh dat maakt het wel wat lastiger.
Niet te nat maken.
Alhoewel de pony met maagklachten het het liefst als soep wil.

Hopelijk is ze van gedachte veranderd :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:48

Phonix schreef:
Misschien heb jullie tips. Mijn merrie staat op dit moment op een leuke cocktail met omeprazol, prednisolon en sucraalfat. Daardoor heb ze niet super veel honger en is het een nachtmerrie om haar medicijn, supplementen/vitaminen er in te krijgen. Vandaag heb ik wortels staan raspen, wat wel beter ging. Het probleem is dat ze haar octhendmaaltijd met de pillen niet wilt eten. Appelmoes kan helaas niet omdat het te zuur is en kokos lust ze niet.

Te lang omeprazol kan ook juist maagklachten geven. Weet niet hoe lang ze al gebruikt.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:54

Pas 2 weken, hoop volgende week te kunnen beginnen met het afbouwen. De prednisolon is op dit moment belangrijker omdat ze een darmziekte hebt.

Maar wil dit topic niet overnemen :) Dus back on track naar vitamintjes

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:42

Ik heb sinds de JPGeF een stuiterende shet……..

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:20

Belker schreef:
Ik heb sinds de JPGeF een stuiterende shet……..

Hmm klein beetje van elkaar ruilen dan. :')
Sinds ik de Force voer, 2 weken nu ongeveer, zijn die van mij juist aan de slome kant...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 23:11

Nou na lang dubben heb ik besloten om de paarden over te zetten naar vitalbix balance+ muesli. Hoop heel erg dat ze het er alle drie goed op doen en dat ik af kan van allemaal verschillend voer. Maar dat is uiteraard altijd maar afwachten. Fingers crossed!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:26

Hi! Zouden mensen die hier meer verstand van hebben dan ik eens mee kunnen denken? Ik gaf mijn paardje een halve kilo havens draversbrok omdat ze op alleen vitamine korrel echt te weinig energie had, maar omdat ik dan natuurlijk veel te weinig vitamine gaf kreeg ze er pavo vital bij. Nu is ze nog steeds traag, en moet opnieuw opbouwen na blessure dus kan wel wat extra gebruiken, dus nu de draversBrok opgehoogd naar de minimale aanbevolen hoeveelheid van 1,5 kg, maar vind dat het dan nog wel erg laag in vitaminen zit. Maar om de volledige doses Vital erbij te geven, dan wordt het misschien te veel en gaat het stapelen. Vind vooral de vitamine E en selenium bij havens laag, dus zou dat los bij kunnen gaan geven, maar valt me op dat een vitamine e en selenium supplement zowat even duur of duurder is dan een volledig vitamine supplement. Iemand ideeën? Denk dat ik als de havens brok op is overstap op puure haver als energiebron, Dan kan daar weer een volledig vitamine supplement naast. Ze krijgt ook sojaschroot en lijnzaad

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:12

Ik geef normaal altijd de oerbelans brokken maar hebben nu de poeder binnen gekregen door een verkeerde bestelling. Iemand ervaring met de poeder of is dat gewoon hetzelfde als de brokken?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:41

xxxmh schreef:
Ik geef normaal altijd de oerbelans brokken maar hebben nu de poeder binnen gekregen door een verkeerde bestelling. Iemand ervaring met de poeder of is dat gewoon hetzelfde als de brokken?

Ik heb per ongeluk zelf de poeder besteld, heb normaal ook de brokken. Baalde wel even maar gezien het hier door Fiber beet heen gaat en ik het toch week, maak ik deze zak maar gewoon op.

Volgende keer moet ik zelf beter opletten met bestellen. :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:59

Ja ik meng het met fibermix dus hopelijk eet ze het haha.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:24

Ik kom hier even binnen vallen…
Misschien dat ik hier nog tips weg kan halen waar ik mee verder kan…

Ik heb een enorm onzekere, kijkerige en schrikkerige Lipizzaner.
Ik heb al allerlei supplementen geprobeerd maar ik merk steeds weinig verschil.
Ik kreeg nu van iemand de tip om de relax van Liquihorse te proberen, die is vloeibaar en zou door een halve emmer lucerne gemengd moeten/kunnen worden. Omdat het een totaal supplement is hoef je geen andere vitaminebrokjes e.d meer te voeren.

Ik geef al jaren zonder problemen Pure feed maar omdat ik nu toch zo aan het zoeken ben begon ik ineens te twijfelen of hij daar soms op zou reageren…
Ik ben dus gestopt met de Pure feed en het beetje Hartog comfort dat hij kreeg (waarvan ik 2 zakken had gewonnen een tijdje terug) gaan mengen met lucerne. Na 2 dagen had hij ogen op steeltjes en durfde ik de lucerne niet meer te voeren, dus weer mee gestopt.
Het supplement kwam daarna binnen maar blijkt hij heel erg vies te vinden…
Ik meng het nu door wat Hartog comfort met bietenpulp en dat gaat er moeizaam in.
Ik ben dus ook bang dat dit het niet gaat worden…
Na een week, nog steeds moeizaam eten en nog geen duidelijk resultaat op een minder schrikkerig paard helaas.

Dus mijn vraag is hier eigenlijk…
Zijn er ruwvoermixen en vitaminebrokjes bekend waar paarden echt niet schrikkerig, kijkerig etc op worden?
Of verschilt dat gewoon echt heel erg per paard en blijft het een kwestie van proberen…
Ik ga het liefst weer terug naar de Pure feed, maar ik durf dus nog niet te zeggen of hij daar nu heftiger van wordt of niet.
Het is echt een ingewikkelde puzzel.
Mocht iemand tips qua voer hebben hoor ik het graag, als ik door de Liquihorse heen ben wil ik even de balans opmaken hoe ik verder ga.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:47

Mijne reageert beter als hij minder krijgt. Ook een ontzettend sober ras.
Geef hem nu geen balancer, maar wel wisselend aanbod aan voeding. En wat veendrenk.
Denk er wel over om hem af en toe misschien wel weer een soort “kuurtje” balancer te geven maar dan kortstondig.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:50

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:08

De liquihorse hier ook drama! Ik heb het opgegeven en ben ermee gestopt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:11

Van de fibermix van Vitalbix worden ze niet kijkerig in mijn ervaring.