[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLiez

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:23

Ik heb de mijne twee weken geleden laten wegen! Het viel me reuze mee qua kilo’s, voor het mooie zou er 20kg af moeten. Hij woog 448kg! Maar omdat hij al 19 is vind ik die 20kg nog wel meevallen. Maar we gaan ons best doen er iets af te trainen. We trainen nu iets intensiever met veel tempowisselingen. Buitenrit is hij helaas niet braaf genoeg voor en ik rij pas net weer na ziekte (overspannen) dus ga het niet riskeren met hem. Wat doen jullie nog meer voor oefeningen in de bak? Paar cavaletti oefeningen heb ik al opgezocht. Misschien is het leuk om met elkaar trainingsschema’s en leuke oefeningen te delen?

De mijne krijgt qua voer de cavalor silhouette en daar heeft hij meer dan genoeg energie op. De basis is de pavo vital. Ik zal deze week even een standfoto van hem maken! :D

Afbeelding

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 08:46

xLiez schreef:
Ik heb de mijne twee weken geleden laten wegen! Het viel me reuze mee qua kilo’s, voor het mooie zou er 20kg af moeten. Hij woog 448kg! Maar omdat hij al 19 is vind ik die 20kg nog wel meevallen. Maar we gaan ons best doen er iets af te trainen. We trainen nu iets intensiever met veel tempowisselingen. Buitenrit is hij helaas niet braaf genoeg voor en ik rij pas net weer na ziekte (overspannen) dus ga het niet riskeren met hem. Wat doen jullie nog meer voor oefeningen in de bak? Paar cavaletti oefeningen heb ik al opgezocht. Misschien is het leuk om met elkaar trainingsschema’s en leuke oefeningen te delen?

De mijne krijgt qua voer de cavalor silhouette en daar heeft hij meer dan genoeg energie op. De basis is de pavo vital. Ik zal deze week even een standfoto van hem maken! :D

[ [url=m/d3qv0G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk plan!
Ik heb zelf sinds afgelopen week cavaletti’s op stal en wil hier graag mee aan de slag wekelijks. Vorige week heb ik ze gewoon als balkjes gebruikt en ook gekanteld, maar verder nog geen andere oefeningen mee gedaan.
—————————

Hier trouwens geen update over t afvallen. Voor t oog blijft het wat hetzelfde in ieder geval.

Afbeelding

^ is zelfde foto als laatste update
School gaat op het moment even voor. Rijd momenteel 2 keer en longeer 2 keer in de week. Buitenritten komt er nog weinig van, wil ik zodra het wat warmer wordt en ook blijft wel fanatieker gaan oppakken. Dan is het ook voor iemand die op de fiets mee gaat wat aangenamer :')

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:25

De mijne staat sinds 2 weken met een graasmasker in de groep, zo kan ze minder hooi binnen werken.
De laatste paar dagen vind ik ook haar buik minder bol, dus nu het idee dat er toch minder hooi binnen komt. In combinatie met extra werken zou dat toch moeten gaan werken.

Ik hou gewoon mijn normale schema aan, ik rij nu 2 keer in de week ( tot ze iets is afgevallen, ik zit aan de zware kant voor haar gewicht. In combinatie met de extra kilo's die ze nu zelf meesleept zit het me niet zo lekker haar vaker te rijden. Zelf sta ik dus ook op dieet, kilo of 5 eraf is al lekker). 2 keer in de week longeer ik los. 1x keer in de week springen we los en 1x in de week wandelen we tussen de 1 en 2 uur. Wat ik extra ben gaan doen is naast de planning van de dag extra stappen. Ze gaat 1 of 2 keer in de week 30 minuten in de stapmolen als ik met andere dingen bezig ben. En de andere dagen wandelen we samen 30 minuten. En dat doe ik voor of na het werk.
Ik ben nu weer na het rijden buiten aan het uitstappen, ik denk dat we volgende week weer een buitenrit kunnen maken. Die komt er dan bij ipv 1x longeren. Ze is nu nog iets te fris in combinatie met een druk fietspad om al op buitenrit te gaan, maar ze is weer bijna zover om veilig op buitenrit te kunnen!

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:27

Haha fijn dat het topic weer in leven komt !

Ik doe nu ’s ochtend om 07.00 uur 15 minuten stappen en voordat ze naar stal gaat ook weer 15 minuten, dit is om 18.00 uur. Ik zal het toch moeten proberen op te bouwen, anders wordt haar andere been dikker..
Ze krijgt hooi, dit levert mijn familie. Buiten krijgt ze het dus inderdaad in een slowfeeder, daarnaast om 18.00 uur een hoopje en om 22.00 uur hooi in een slowfeedernet voor de nacht. Ze heeft altijd wel wat te knabbelen, maar hoop dat ze op deze manier minder eet.

Het is een paard met een stevige bouw, maar omdat ze niet veel beweegt (last van pees enzo) heeft ze nul bespiering meer in bijv. dr kont. Daardoor lijkt het ook al snel dat ze een dikke buik heeft. Dat maakt het lastig, vind ik. Om op zicht te kijken.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:00

masyo schreef:
Haha fijn dat het topic weer in leven komt !

Ik doe nu ’s ochtend om 07.00 uur 15 minuten stappen en voordat ze naar stal gaat ook weer 15 minuten, dit is om 18.00 uur. Ik zal het toch moeten proberen op te bouwen, anders wordt haar andere been dikker..
Ze krijgt hooi, dit levert mijn familie. Buiten krijgt ze het dus inderdaad in een slowfeeder, daarnaast om 18.00 uur een hoopje en om 22.00 uur hooi in een slowfeedernet voor de nacht. Ze heeft altijd wel wat te knabbelen, maar hoop dat ze op deze manier minder eet.

Het is een paard met een stevige bouw, maar omdat ze niet veel beweegt (last van pees enzo) heeft ze nul bespiering meer in bijv. dr kont. Daardoor lijkt het ook al snel dat ze een dikke buik heeft. Dat maakt het lastig, vind ik. Om op zicht te kijken.

Dat vind ik met die van mij ook. Ik kan zijn ribben gewoon voelen, maar toch heeft hij een beetje een hangbuik, waardoor hij juist heel dik lijkt :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:46

Je hebt zo'n bodyscore toch? Die kan ook helpen met het bepalen of ze te dik of niet zijn. Ik vind een dikke buik niet perse een te dik paard. Dat kan ook andere oorzaken hebben. Als je de ribben voelt en het enkel de dikke opgezette buik is, is dat naar mijn idee meer hooibuik/vulling/gas wellicht. Het vertekent natuurlijk wel direct zo'n bolle volle buik erbij.

Wel leuk om mijn oude berichten terug te kijken. Toen stond ik nog een op een andere stal, is echt al heel lang terug, en was ik nog best zoekende. Inmiddels zijn we wel wat fluctuaties verder. Periodes van te vet en periodes van oké. Sinds 2016 waren ze echt aan het dichtgroeien geslagen, mede omdat ik alleen nog maar voordroog voerde (onbeperkt) vanwege luchtwegproblemen. Toen mijn shet eind 2018 bevangen werd is dat weer omgeslagen. Ik riep altijd 'liever te dik in de kist...' omdat de longproblemen echt wel problematisch waren, maar zag toen wel in dat dit niet langer kon. Kiezen tussen twee kwaden eigenlijk... Ik heb ze toen eerst even apart van elkaar gehad en de voeding van mn shet gewijzigd. Maar daarna ook mijn grote (met de lucntwegproblemen) erop gezet. Want ik had ook wel door dat te dik ook niet helpt bij luchtwegproblemen.

Ze zijn beiden erg afgevallen maar hebben nooit zonder voer hoeven staan. Van onbeperkt voordroog naar onbeperkt graszaadhooi. Halverwege 2019 heb ik ze laten wegen en toen waren ze al best wat kwijt: de grote woog toen 680 en was nog te vet. De shet woog toen 172 en mocht ook nog wel wat kwijt. Tussendoor nog een keer laten wegen, en het laatste weegmoment was afgelopen januari: 617 kilo en 160, dus prima afgevallen.

De grote hoeft niet perse verder af te vallen, omdat ze dan nu juist kaler gaat worden op rug en hals en daar hoeft het niet weg, dan gaat het juist ten kosten van haar spieren. De shet voel je de ribben, heeft een beste hooibuik momenteel. Maar die mag nog wel wat vet op slag plekjes kwijt op schouders en billen. Ga dat maar eens goed regelen :=

Ze staan nog altijd op onbeperkt graszaadhooi (en de grote nog 4 kilo weidehooi of voordroog), en krijgen vitamine korrels erbij. Voor mijn grote merrie betekend dat nog best een hoop voor mijn doen. Waar ze vroeger 2 handjes voor de lekker kreeg, krijgt ze nu minstens een halve kilo per dag om te zorgen dat ze geen tekorten krijgt en dr weerstand zo goed mogelijk blijft.

Het is echt een lastig traject dat afvallen en luistert zo nauw. Omdat ik niet wil dat ze zonder voer staan (ze worden daar enorm vervelend van) ben ik blij dat het op onbeperkt graszaadhooi goed gaat. De shet komt niet meer op het gras, de grote loopt wel 24/7 straks weer in de zomer.

Het wegen heeft veel inzicht gegeven. Zij konden ook een bodyscore doen wat ook wat meer inzicht heeft gegeven. Interessant te horen hoe een ander er tegenaan kijkt.

Dit is een oude foto van vorig jaar. Zit ongeveer een jaar tussen de foto's.
Afbeelding

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:13

Ziet er goed uit Tranceda.
Een gedeelte voordroog vervangen voor graszaadhooi is dus ook nog een optie voor die van mij. Iig voor de nacht misschien

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:21

Wij geven nu ook zo goed als onbeperkt graszaadhooi en wat getest voordroog bij 4x per dag.
Hier had ik ook vrij vlot foto's laten maken en dan naderhand nog een keer.

Beorganic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 03:19

Daihyo schreef:
Ja maar alleen voeding aanpassen en niet bewegen gaat ook minimaal resultaat opleveren.
Bij die van mij moet het echt een combi zijn.

Lenexa: toen Jim moest afvallen (en nog mocht lopen) wandelde ik 1/2x per week minimaal 1,5 uur. Stappen verbrand ook goed, maar dan inderdaad wel langer dan een uur. Tip van de dierenarts.
Ik deed dat ook nog 2x per week er op. En dan nog 1 of 2x in de bak rijden voor de spieren. Daar heb ik een paar jaar terug goede resultaten mee behaald :j

Hier een foto van vandaag. Qua vet gaat het eigenlijk nog wel. Maar hij wel spierloos. Rugspieren kwijt, daardoor een hangbuik, blubberbillen :
Ik heb zeker een masker voor de zomer. Wil eerst wel even kijken hoe het gaat en anders gaat het masker op.
Hij staat hier achter overigens iets hoger dan voor, dus dat benadrukt het ook nog even lekker _O-
[ [url=m/cQOrQH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie paard wel :)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:31

Vorige update:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Ben in ieder geval blij dat ze niet lijkt aan te komen.. als ik zo vergelijk vind ik t juist de goede kant op gaan. Mee eens? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:50

Ik heb echt enorm jullie hulp nodig, zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik gaf al eerder aan dat mijn haf geblesseerd is en dikker wordt. Hij wordt over zijn hele lijf wat voller. Niet enorm vet nog, maar je ziet het wel. Zijn hals wordt zwaarder en van de week was de manenkam wat hard. Niet wat ik wil. :n
We hebben van de week ons laatste pak voordroog van de oude leverancier gevoerd. Dat was erg rijk. Het huidige is gelukkig een stuk droger en stengeliger. Hooi is geen optie, vanwege opslag en hoesten. Hij hoest voor het eerst niet, met hooi altijd ondanks weken of stomen wat we geprobeerd hebben. Het is dus kiezen tussen kwaden.

We mengen al met stro 50/50 en voeren uit slowfeeder netten. De rest van de paarden die ook niks doen, doen het er prima op. Zijn goed op gewicht. Ook koudbloedtypes (mijn jaarling paint krijgt extra). Qua kilo’s weet ik het niet, maar het is echt niet veel. 2x per dag 3/4 plak van een grote baal en dan dus gemengd met stro, zodat ze altijd wat te knabbelen hebben. En dat dan met 4 paarden.
Hij staat op een paddock paradise, loopt af en toe wat, maar beweegt naar mijn zin te weinig. Ik wil daar nog wat meer voerplekken aan toevoegen om dat te stimuleren, maar het is nu zo dat hij eet tot het leeg is, dan naar de volgende gaat en daar hetzelfde doet. Hij beweegt tussendoor niet zeg maar. Hij is niet de leider in de groep, een ander bepaalt. Maar er zijn zoveel voerplekken dat er altijd wel plek is.

Hij krijgt geen krachtvoer. Alleen Marstall Force, gemengd met 1/4 schep Agrobs Alpengrün muesli omdat hij het anders niet eet en een schepje magnesium. 2x per week krijgt hij hier nog een beetje speedibeet doorheen, maar dat is droog net een handje.

Ik heb een telefonische afspraak met de dierenarts om dit ook te bespreken en te kijken of er een vorm van beweging mag. We wandelen nu 2x in de week 15 min. Dat is wat er in december mocht omdat ik daar zelf op aandrong.
Dus ik hoop dat er nu iets meer kan. Al is het maar 5x per week aan de hand wandelen.

Nu heb ik voor zijn blessure vrij fanatiek gereden. Veel kilometers in het bos. Zeker een paar ritten van meer dan 3 uur per week en nog wat kleine ritjes of training in de bak. Hij liep vaak 5 dagen in de week en was echt in topconditie. Geen grammetje teveel zeg maar. En hij is van het ene op het andere moment op rust gezet. Wel in kudde op een pp met track dus.
Zou zijn systeem er nog op ingesteld zijn dat hij veel energie op moet nemen omdat hij ook veel verbrandde? En nu dus niet, dus het opslaat? Dat hij zeg maar alles uit het voer haalt dat er in zit? Want aan de hoeveelheid kan het bijna niet liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:22

Ik heb hetzelfde, ook een haflinger met ongeveer hetzelfde postuur die gewoon van hooibak tot hooibak wandelt en niet mee beweegt met de rest van de groep.
Alle arm hooi ten spijt is veel bewegen en toch ‘s nachts apart zetten met maar 2 kg hooi voor de nacht (arm, grof en een haychunk in een kleine slowfeeder) het enige wat werkt om hem op gewicht te houden helaas.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:00

We mogen gelukkig gaan wandelen. Elke dag, onbeperkt. Het zal geen zoden aan de dijk zetten, maar in ieder geval problemen voorkomen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:06

Hier hetzelfde met mijn fjorden merrie. Altijd super fanatiek gereden en km gemaakt. Helaas een aantal maanden stil gestaan door ocd/artrose en nu weer aan het opbouwen. Ze is echt modder vet geworden en het lijkt niet tot haar door te dringen dat het hooi niet wegloopt, dus ze eet echt te veel. Wij doen nu overdag hooi mengen met stro en voor de nacht (19.00 tot 7.00 uur) krijgt ze een graasmasker om. Dan kan ze wel eten en in de kudde blijven, maar is de opname een stuk lager. Het nieuwe Thinline masker is echt super, de vorige vond de verschrikkelijk dus er zit veel verschil in. Misschien kun je zoiets proberen?
Afbeelding

Als je flink door wandelt dan doet het iets zegt men, maar ik heb me een ongeluk gewandeld. Tegen zo veel eten kun je niet op wandelen :')

Boven vorig jaar winter en onder dit jaar winter. Wij zijn net gestart met het graasmasker dus ben benieuwd of ik haar weer in shape krijg. Inmiddels mag ze 1,5 uur voor de wagen waarvan 10 x 100 meter draf en 5 x 200 meter draf. Als we op 15x200 meter draf zitten gaan we weer checken op de kliniek. Gaat me echt te sloom dus hoop dat ze goed is op de buigproeven want wil haar echt niet stil zetten.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:20

Stappen deed hier wel iets. Maar dan meer dan 2 uur onder het zadel. Ik hou zelf 2 uur wandelen niet vol :o
Zo erg is het met de mijne nog niet. Maar goed, dat wil ik ook voorkomen.

Een graasmasker met 3x3cm slowfeeders vind ik echt niks :o
Ik heb er 1 hangen hoor. Maar dat gaat zoveel frustratie opleveren, dat gaat ‘m mentaal geen goed doen. Ik denk wel dat ik dat op de wei kan/ga gebruiken. Al gaan we aan strookbegrazing doen, dat scheelt ook al.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:36

Dat laatste dacht ik ook maar ging uiteindelijk echt heel goed. Rock stond tot november ongeveer met graasmasker (grazemore) in de groep met slowfeeders van 3x3 mazen. Hij kon er prima mee eten, maar langzamer. Het ging als spaghetti door het gat naar binnen. :') geen frustratie gezien.
Ondertussen kon hij ook moeiteloos zn groepsgenootje op zijn plek zetten indien nodig met graasmasker en al.

Hij stond ongeveer van 9 tot 17 met het masker, verder zonder.
Ineens viel het kwartje dat het hooi niet wegliep en heb ik het masker afgebouwd. Straks met weidegang krijgt hij een masker met kleiner gat op de wei en zo nodig de grazemore weer op de groep.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:39

Nee precies, ik denk dat weinig mensen dagelijks tijd en puf hebben om 2 uur te wandelen naast al het andere haha.

Ik heb te lang gewacht want ik hoopte dat het kwartje zou vallen. Wij hebben ook 3x3 netten en dat gaat prima. Anders eventueel ook grotere maas toevoegen voor de momenten dat ie hem om heeft ? Winnie was met het andere masker wel wat gefrustreerd en rende er voor weg. Deze gaat top, ze kan er ook andere paarden mee kriebelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:41

Ja zoiets als Leo heb ik nog liggen alleen van een ander merk. Ik weet het nog niet. Vind het lastig. En sneu. Maar misschien moet ik me daar maar overheen zetten. Krijgen ze het stro er ook mee naar binnen? Want wij mengen wel met stro en dat is natuurlijk grover.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:48

Ik vind het ook lastig, maar vind een paard met overgewicht sneuer. Dus heb me er overheen gezet in haar belang.

Dit is met stro, hier had ze hem voor het eerst om. Je kunt het gat zo groot bestellen/groter maken als je zelf wil.

https://youtube.com/shorts/bh5gc3seUAM

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:57

Ik vond het ook vreselijk en heel erg sneu, maar het is me 100% meegevallen. Kriebelen deed hij ook gewoon met masker inderdaad.
Iedereen kon het omdoen, terwijl hij niet door iedereen te pakken is. De link met gras was groter denk ik, haha. Tegen de tijd dat het land dicht was, was het al zo normaal dat nog steeds iedereen het om kon doen.
S middags kwam hij vragen bij mensen of het af mocht, door zn hoofd op de rand bij de groep te leggen. :(:) Dat had hij ook snel in de gaten.

Met stro geen ervaring.

Qua gewicht durf ik hier nu niet te juichen nog. Half april komt de weegschaal dus gaan we weer eens voor het echie kijken. Dan kan ik mooi vergelijken of het overeenkomt met het meetlint.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:18

Werkt die thinline bij jullie zo goed? De mijne had die na nog geen kwartier al kapot gescheurd |( Neus tegen de grond en dan er zo lang op kappen tot je er toch ergens op kon gaan staan. Dus nu maar een groot deel van de nacht helemaal zonder eten voor hem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:26

Ik heb ‘m een heel seizoen gebruikt, met halster gewassen in de wasmachine en hij hangt nu weer schoon klaar voor gebruik

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:46

Wij hebben hem hier nog niet zo lang, maar ze is sowieso geen sloper. Ik wil mijn paarden echt niet zo lang zonder ruwvoer hebben ivm maagzweren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:30

Ja ik zou ook liever onbeperkt willen geven, maar dit is helaas het enige dat werkt. Stro vreet hij als muesli, aan graasmaskers is er al dik 100 euro doorheen en de absolute topper ging tot nu toe 1 namiddag mee. Hooi is oud en grof, met speciaal de allergrofste balen voor hem voor de nacht. Slowfeeders zijn al 3x3. En meer beweging gaat niet (nu al 4-6x per week waaronder 2 x echt een uur intensief rijden en 1 keer 30 min draf en galop aan de longe).
Met een haychunck hou ik hem nog wat langer bezig, maar zal toch wel altijd minstens 6u zonder eten staan schat ik.

Tot nu gaat het zo wel goed. En liever zo dan te dik, dan schuurt hij zich kapot. Nu is hij gezond en actief tijdens het rijden.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:39

Heb je het hooi laten analyseren? Hier eten ze gerstestro beter dan tarwe stro, maar stro eten is prima zolang het niet meer dan de helft is van het ruwvoer. Wij geven ook takken en bladeren etc, dan hebben ze ook wat te knabbelen. Ze kreeg eerst hooi uit een net met 2 cm maas en gerstestro met 3 cm maas. Toen was ze prima op gewicht, maar stond ze alleen en dat wilde ik niet. Inderdaad lastig. Mijn merrie is een eczemer daarom wil ik haar ook niet te dik hebben.