Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:04

tja elk merk wilt verkopen natuurlijk. Vitalstyle bijv vind ik erg commercieel geworden. Maar mijn hond doet het wel goed op de brokken. Mijn oudere haflinger doet het goed op de proactive en protein.

Toen ik nog oerbalans gaf aan mijn jonge haf en zo biotensor mevrouw had, ondanks dat ze eerst zei oerbalans is geen goede balancer, zei haar biotensor dat het voor mijn haf wel goed meet..

nu ben ik beetje terug gekomen op hollitisch want paar keer meer gemaatk dat ik dure hollistiche spul had en gewoon geen gewenst effect.

Soms wou ik dat net als vroeg gewoon niet nadacht over wat ik mijn paard gaf haha. Vroeger kreeg mijn haflinge die toen nog veel op stal stond 2-3x per dag halve schep biks van stal.. en als ik gereden had nog foutse slobber ook nog haha. Vond ik leuk, Hij is nu 25 en is nog steeds fit haha Oja en kreeg hij ook nog verpakt kuil en zomers 24/7 op volle weiland

en nu ben ik bang dat hij te kort of te veel suikers binnen krijgt hahah

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:10

MarjanB schreef:
Ik vind t een mooi verhaal, heb het boek ook.. maar goed als je zelf een beetje logisch nadenkt kan je veel goedkoper een vergelijkbaar iets voeren. Heb zelf altijd een beetje weerstand tegen dit soort clubs die zich boven alles verheffen en hun verhaal als enige echte goede verkondigen.

Precies dít..... ik heb ooit met haar gesproken op een event en heb gewoon gevraagd waarom ik over zou moeten stappen naar Equilin. Het antwoord "omdat wij beter zijn dan de rest". Veel meer kwam er niet uit. Vond dat echt een dikke afknapper.

Wil mijn nieuwe paard die gewoon "brokken" kreeg ook over zetten op balancer. Vind alleen lastig om te besluiten met welke ik ga beginnen om te proberen. De andere 2 krijgen Fibra anti itch, maar dat is stervens duur. Wil die ook omzetten naar wat anders, maar wat dan.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:34

MarjanB schreef:
Ik vind t een mooi verhaal, heb het boek ook.. maar goed als je zelf een beetje logisch nadenkt kan je veel goedkoper een vergelijkbaar iets voeren. Heb zelf altijd een beetje weerstand tegen dit soort clubs die zich boven alles verheffen en hun verhaal als enige echte goede verkondigen.

Gelukkig is er keus genoeg. Ik ben er heel tevreden over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:38

Wiwabalia schreef:
Met een zak Equillin doe je een maand/6 weken? En dan heb je zowel de balancer als de basic nodig?

Loop je daar niet op leeg qua prijs? :=
Zeker met 2 paarden…

Ja dat moet je zelf berekenen. Het heeft weinig zin om te vertellen wat ik kwijt ben voor mijn 4 paarden. Net als bij elke balancer (en voer) ligt het aan het paard hoeveel je er in moet stoppen.

Er staat een gemiddelde berekening per dag, meen ik. Maar ook dat kun je zelf terugvinden op de website. Of op de lijst die hier eerder gedeeld is door een bokker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:39

plutolover schreef:
tja elk merk wilt verkopen natuurlijk. Vitalstyle bijv vind ik erg commercieel geworden. Maar mijn hond doet het wel goed op de brokken. Mijn oudere haflinger doet het goed op de proactive en protein.

Toen ik nog oerbalans gaf aan mijn jonge haf en zo biotensor mevrouw had, ondanks dat ze eerst zei oerbalans is geen goede balancer, zei haar biotensor dat het voor mijn haf wel goed meet..

nu ben ik beetje terug gekomen op hollitisch want paar keer meer gemaatk dat ik dure hollistiche spul had en gewoon geen gewenst effect.

Soms wou ik dat net als vroeg gewoon niet nadacht over wat ik mijn paard gaf haha. Vroeger kreeg mijn haflinge die toen nog veel op stal stond 2-3x per dag halve schep biks van stal.. en als ik gereden had nog foutse slobber ook nog haha. Vond ik leuk, Hij is nu 25 en is nog steeds fit haha Oja en kreeg hij ook nog verpakt kuil en zomers 24/7 op volle weiland

en nu ben ik bang dat hij te kort of te veel suikers binnen krijgt hahah

Haha! Dat denk ik ook wel eens! Mijn eerste paard is 30 jaar geworden op de sportbrokken van Pavo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:40

manzano schreef:
MarjanB schreef:

Precies dít..... ik heb ooit met haar gesproken op een event en heb gewoon gevraagd waarom ik over zou moeten stappen naar Equilin. Het antwoord "omdat wij beter zijn dan de rest". Veel meer kwam er niet uit. Vond dat echt een dikke afknapper.

Wil mijn nieuwe paard die gewoon "brokken" kreeg ook over zetten op balancer. Vind alleen lastig om te besluiten met welke ik ga beginnen om te proberen. De andere 2 krijgen Fibra anti itch, maar dat is stervens duur. Wil die ook omzetten naar wat anders, maar wat dan.....

Er zijn genoeg voedingsadviseurs die onafhankelijk zijn en dus niet gebonden zijn aan een merk. Als je er echt niet uit komt, is dat misschien nog een optie.
En dan kijken wat bij je past. Er zijn er die een en ander uitmeten, zelf werk ik het liefst met analyses en berekeningen. Wat vooral belangrijk is, is dat er naar het totaalplaatje gekeken wordt en dus ook zaken als huisvesting, medisch heden en verleden, training, ras/type, enz. wordt meegenomen in het advies. En dan nog is het geen exacte wetenschap, want je paard is degene die uiteindelijk bepaalt. Oftewel: het klinisch beeld dat je als eigenaar zelf ziet.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 14-08-23 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:41

Balancer alleen 88 cent bij 600 kilo maar dan ben je er dus nog niet. Dat vind ik dan gek. Maar goed, als mensen en paarden tevreden zijn is het mooi toch!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:47

MarjanB schreef:
Balancer alleen 88 cent bij 600 kilo maar dan ben je er dus nog niet. Dat vind ik dan gek. Maar goed, als mensen en paarden tevreden zijn is het mooi toch!

Ik ben er heel tevreden mee! En dat is inderdaad, voor mij, het belangrijkste.

Ik zou eens uit kunnen rekenen of ik nu zoveel meer kwijt ben als voorheen. Toen voerde ik Victorious secret, aangevuld met allerlei losse supplementen. Waarschijnlijk was dat niet eens goedkoper. Maar uiteindelijk is het niet de prijs die voor mij belangrijk is. Ik had met andere balancers niet dezelfde resultaten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:59

Daihyo schreef:
Er zijn genoeg voedingsadviseurs die onafhankelijk zijn en dus niet gebonden zijn aan een merk. Als je er echt niet uit komt, is dat misschien nog een optie.
En dan kijken wat bij je past. Er zijn er die een en ander uitmeten, zelf werk ik het liefst met analyses en berekeningen. Wat vooral belangrijk is, is dat er naar het totaalplaatje gekeken wordt en dus ook zaken als huisvesting, medisch heden en verleden, training, ras/type, enz. wordt meegenomen in het advies. En dan nog is het geen exacte wetenschap, want je paard is degene die uiteindelijk bepaalt. Oftewel: het klinisch beeld dat je als eigenaar zelf ziet.

Dat snap ik, want zo doe ik het al jaren ;) Alleen jaren geleden was er nog niet zo veel keuze....
Meer geval "keuzestress" dus ;)

Daihyo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:06

Haha ja dat zeker. Er is zo enorm veel op de markt. Ik gebruik de berekeningen voor mezelf ook als indicatie, maar dat is geen garantie. Meer een richtlijn. Zo kwam er bij die van mij Vitalbix DC Timothy als beste uit. Marstall Force en Agrobs als 2 en 3, op basis van een uitgebreide analyse van mijn hooi. Maar op de Vitalbix gingen ze zand likken. Dus nu wissel ik af met optie 2 en 3. Doen ze het veel beter op.
De berekening kan je alleen net wat handvatten en minder, maar beter passende keuze opties geven als je door de bomen het bos niet meer ziet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:07

Ja en dan kan het kwa berekening kloppen, maar kom je er na een tijdje toch achter dat het niet helemaal klopt voor je individuele paard.
Zoals dat die van mijn de Marstall Force echt niet meer wilde eten.
En toen die het nog wel at, deed hij het er toch niet zo goed op.

Nu met de Equilin doet hij het voorlopig echt veel beter dan met de Force toen die dat nog at.

En geen losse supplementen meer, is me ook wat waard, want los poeder bij zulke kleine hoeveelheden voer vind ik ook altijd een uitdaging om er goed in te krijgen, zeker als ik eens niet zelf voer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:18

Ja daarom: klinisch beeld is altijd leidend.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:50

Ik voer nu agrobs musli naast de marstall force. Ik wissel de agrobs soms af met pferdgerecht. Maar is er ook iets wat ik kan geven en slobber van kan maken?
Dus een ruwvoer/kruidenmix die je zowel droog als nat kan voeren.
Iets met veel luzernestengels valt af, dat eet ze niet. Het is puur als bakvulling, en wat extra kruiden voor de variatie.

Kom ik dan echt uit op sluesli? Ik geef liever iets met meer structuur. Dat als ik aan het bekappen ben ik gerust een emmer vol kan geven :=

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:18

Ind je moet ook per paard kijken maar ook wat wilt de mens.

Ik heb bij max ivm verleden maagzweer liever geen harde lucerne stengels. Zelf de grasmix van hartog vind ik vrij hard. De Pavo senior fiber is wel heel zacht. Maar dat heeft mijn jonge haf van 5 niet nodig. Ja miss handje voor aanvullen op de balancer.

Equilin basic vind ik ind vooral intressant zodat ik niet meerdere poeders hoeft te geven.

En dan heb ik zelf soms moeite in mijn hoofd dat ik liefst alles 1 merk wil.. Slaat ook nergens op.. Voor welk probleem is er wel een suplement.

Wat ik ook knap vind is dat bijv vitalstyle heeft vele producten en dat zou allemaal samen kunnen.. Maar stel je paard krijgt oerbalans, met beetje krachtvoer en nog 3 suplementen waar ook magnesium in zit, dan zou je toch zeggen paard krijgt te veel van binnen..

bloedtesten zeggen ook niet alles is ook maar een inidcatie. Ik heb zelf een 5 jarige haflinger die wat mag afvallen maar bovenlijn nog meer mag ontwikkelen, uiteraard heeft dat ook tijd nodig. is dus meer eiwitten. Maar wil ik zoals ik net zei geen harde ruwvoermixen ivm verleden maagweer.. Al zou hij in theorie wel weer mogen.

Nu staat hij op een balancer, grasbrokje wat ik kan weken, magnesium, wat kruiden, equin74 voor zn maag, en sicilium, zout. omdat hij op grote paddock paradise staat.

Ik loop nu tegen aan dat hij niet echt concentratie heb en ik hem niet fijn vind ontspannen tijdens training.. Hier loop ik al aantal weken tegen aan. Dus zat te denken miss nerv control van pavo. Maar daar zit ook weer magnesium is, en dat krijgt hij er al bij (kan ik dan natuurlijk eruit halen) maar geeft dat spul dan wel gewenst effect?

mijn ouder haflinger van 25 moet ik voor eerst in zn leven oppassen dat hij niet bespiering en gewicht kwijt raakt. Hij is nu mooi op gewicht wat hij eigenlijk zn hele leven had moeten zijn ipv te dik.. Die krijgt nu balancer met vitalstyl protein en active ongv 1 kilo, kruiden, magnesium, in winter vitamine e, collageen voor zn atrose, zout, sicilium,

De vitalstyle meuslie zijn ook niet goedkoop 15 kilo voor 30.- Soms denk ik ik zet hem terug op pavo18+ deed hij ook prima op. Maar geen idee hoe hij dat nu zal doen. En scheelt niet veel met vitalstyle

en zo kan je natuurlijk uren over nadenken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:22

Maar welke poeders worden vervangen dan bij Equilin Basic? Ik heb me er niet in verdiept, maar lees het nu paar keer hier.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:29

Dit zit er in.

magnesium, vitamine E zonder selenium, MSM, plantaardige omega 3 vetzuren (DHA en EPA), essentiële aminozuren, pre- en probiotica en een mycotoxinenbinder voor het paard.

Was vergeten te melden, mijn oudere haf krijgt ook MSM nog extra bij
Dus voor hem heb ik dan magnesium,vitamine e, msm al dat ik niet los hoef te kopen.

Voor mijn jonge haf zou het dan gaan om magnesium, en aangezien hij gevoelig maag/darmen heeft zou de pre-pro biotica en de mytotoxinebinder ook goed zijn.

even los van het feit dat ik geen idee heb hoe hij erop reageert

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:18

Iemand dan ook ervaring met hoe lang verzenden duurt vanuit equilin? Woensdag besteld, hoor na de bevestiging mail niets meer.. en t is nu toch bijna op wat ik nog had...
Op insta reageren ze ook nog niet hard

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:22

meestal heb ik het wel snel binnen.. En op insta zijn ze nooit echt actief.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:25

Ik heb begin vorige week een voedings advies aangevraagd bij Equilin, heb ik ook nog geen reactie op. Met 3 paarden uitgaande van de 100 gram per paard vind ik de prijs dan wel meevallen als k daadwerkelijk geen vitamine E meer bij hoef te voeren, paarden staan hier praktisch niet op t gras.

Nu begonnen met de marstall force, die had ik al besteld. Eerst maar eens zien hoe ze t op deze doen…

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:42

Macs schreef:
Ik voer nu agrobs musli naast de marstall force. Ik wissel de agrobs soms af met pferdgerecht. Maar is er ook iets wat ik kan geven en slobber van kan maken?
Dus een ruwvoer/kruidenmix die je zowel droog als nat kan voeren.
Iets met veel luzernestengels valt af, dat eet ze niet. Het is puur als bakvulling, en wat extra kruiden voor de variatie.

Kom ik dan echt uit op sluesli? Ik geef liever iets met meer structuur. Dat als ik aan het bekappen ben ik gerust een emmer vol kan geven :=

Marstall Faser Light of Vito al geprobeerd? Is eigenlijk muesli, maar beiden kun je ook prima slobber van maken met warm water.
Een emmer vol zou ik dan weer niet doen. Dan zou ik of een grasbrok weken, of een ruwvoermix droog geven denk ik. Maar dat zou ik ban de slueslimix ook niet doen. Een emmer is echt wel veel, zeker droog.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:20

Hmm. Ik hoop wel echt dat t morgen binnenkomt, ga ze gewoon nog een keer mailen.. heb alleen de balancer, daarmee geloof ik t wel weer voor de mijne. Ga niet nog meer doen hahaha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:21

Toen ik nog los bestelde kreeg ik het binnen 2 werkdagen. Nu heb ik dus een maandabonnement en komt het steeds op dezelfde dag.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:24

Toen equilin op de markt kwam kwamen ze met de basic. Het brokje dat magnesium tekort, vitamine E tekort en selenium rechttrok. Paarden werden daar idd mooier in de bespiering en losser van. Daar is goen de balancer bijgekomen.
Ik heb Annette gevraagd waarom ze Basic en balancer niet in 1 deed, maar met de basic kun je wat spelen. Meer als ze meer werken, minder als ze minder doen, dat vLt weg als je er 1 brokje van maakt.

Ik voer nu de JPGeF, aangevuld met de basic omdat die nog op moet.
Dan moet ik maar eens uitzoeken welke voor mij qua waardes en financieel het best gaat passen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:25

Ik krijg nu een mail dat ze voorraad op was en het uiterlijk maandag de 21e uitgeleverd wordt... had ik dat geweten had ik nu nog niet besteld, nu heb dus niets wrs voor een week.. zucht.
Ga nog even kijken naar de basic ook in de tussentijd

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 10:20

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik zoek een 'musli' of andere mix om de Marstall Force mee te mengen voor wat extra kauwbeweging. Alleen zachte vezels of stengels ivm maagzweer gevoelligheid. Ik hoor graag jullie suggesties!