Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:29

Ik denk sowieso dat we geneigd zijn uit bezorgdheid, liefde en het goed willen doen, onze paarden vaak eerder teveel geven dan te weinig ..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:21

LindyTH schreef:
Als je alleen de basic wil voeren en daarnaast nog een balancer, dan kun je toch net zo goed het basic+balancer pakket kopen van equilin? Dan heb je voor 18,- per maand de balancer erbij.

Ik voer inderdaad beide en heb door een maandabonnement ook nog wat korting.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:14

MarjanB schreef:
Voor mijn duidelijkheid :D

De groene vlakken zijn basis uit ruwvoer en gras, bij voldoende beschikking en gemiddeld over een jaar? De lijn is gemiddelde behoefte van een paard. Dus bij ijzer zit je er eigenlijk altijd boven en zou je dus het liefst iets voeren met geen ijzer. De rest voornamelijk aanvullen tot aan de lijn. (Uitgegaan van een standaard paard met gemiddelde uit ruwvoer)

Aanvulling: de daily compleet komt als enige bijvoorbeeld met natrium in de buurt van de optimale lijn. Maar met redelijk wat dingen er weer boven. Vit E, magnesium en nog een aantal. Dus eigenlijk moet je je dan ook weer gaan verdiepen in of die over dosering schadelijk kan zijn of niet.. best een gepuzzel..

Hi Marjan,

De grafieken zijn gebaseerd op 600kg paard, 30m matige arbeid per dag gemiddeld, en de meerjarige gemiddelden van grofstengelig voordroog, aangezien ik dat hier in de regio het meeste tegenkom op pensionstallen...

Wat betreft ijzer heb je gelijk. Nu bevatten veel grondstoffen van nature ook wel wat ijzer, omdat dat nu eenmaal in de bodems zit dus alles wat groeit bevat iets ijzer. Nu is het toxiciteitsniveau ook aardig hoog, maar er zijn nog steeds producten die toegevoegd ijzer bevatten. Het is dus goed om te kijken bij de toevoegingsmiddelen, organisch aanwezig kan je niet zoveel aan doen en is vaak ook zo weinig dat je dat kan negeren.

Natrium wordt vaak niet toegevoegd omdat die behoefte erg verschilt, bij heet weer is het al veel hoger. De meeste paarden hebben een zoutblok, dat is voldoende.

Toxiciteit kan lastig zijn ja, maar de meeste producten op de markt zijn heus veilig. Nu heb je wel een groter probleem als je paard ontsnapt en een zak balancer wegwerkt ipv krachtvoer, omdat dit veel geconcentreerder is, maar als je zelf normaal voert en je aan de adviesdoseringen houdt is er niks aan de hand. Bij twijfel kan je altijd je rantsoen nog eens laten bekijken en berekenen. Als je wilt weten waar elk nutriënt verantwoordelijk voor is en wat de risico's zijn, bij over- en onderdoseren, stuur gerust een PB, dan heb ik een linkje naar een hele lange lijst voor je.

Als voorbeeld noemde je ook vitamine E. Als we kijken naar de eerste grafiek, is de aanbeveling 750, rantsoen 1.336, toxiciteit 12.000. IJzer aanbeveling 486, rantsoen 2424, toxiciteit 6000.
Daarnaast is op de aanbeveling de standaard afwijking 10%, maar tot 30% tekort wordt door sommige paarden ook getolereerd. Hangt ook een beetje van het metabolisme van het individu af...

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:58

Heel interessant de info in dit topic en de individuele ervaringen! Die van mij heeft lange tijd Pavo Vital gekregen. Ze werd er erg stijf van, veel huidproblemen, vrij schrikkerig en slechte hoeven. Ik had lange tijd niet door dat het van de balancer kwam. Daarna nog Marstall Force gegeven, toen werd ze enorm schrikkerig en hoefkwaliteit ging verder achteruit. Nu geef ik al ruim een half jaar Subli Mineralen Bikkels en daar doet ze het heel goed op. Hoeven en huid zijn heel erg verbeterd en gedrag is ook veel fijner.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 17:56

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:09

Kent iemand toevallig dit? Het zou Marstall wiesen fasern moeten zijn, maar nadat ik zelf een zak heb gekocht is dit iets anders. Kan pas morgen vragen wat maar dacht ik vraag het wel. Mijn paard vindt het fantastisch. Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:17

Meusli van agrobs?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:51

@phonix: lijkt mij ook de alpengrun muesli van agrobs.

Iemand hier al de vita horse korrel van Horsefood/vangorp geprobeerd? Is ook een vitamine-en mineralen brokje en slechts 5-10g/100kg LG per dag...

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:07

Lijkt mij de gastro van marstall

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:40

Denk dat jullie het juist hebt met de Agrobs. Marstall is het niet.

Ik heb trouwens de neuiwe balancer van Agrobs besteld. Ik ben benieuwd hoe die is. Ik gaf de groene os multivitamin, maar mijn paard vindt het niet lekker.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:05

petitparis schreef:
Iemand hier al de vita horse korrel van Horsefood/vangorp geprobeerd? Is ook een vitamine-en mineralen brokje en slechts 5-10g/100kg LG per dag...

Ik voet deze aan mijn merrie, daarvoor kreeg ze de sunset balancer van hun, maar ivm dracht mag ze geen fenegriek meer dus ben ik op deze overgestapt. Inderdaad maar 20g/dag (pony van 400kg) voeren. Ze doet het er prima op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:47

Wordt het goed gegeten? Vitalbix, pavo vital en marstall force wordt hier maar met lange tanden gegeten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:49

Hier Marstall Force ook. Ik meng het met een ruwvoermix en wat Marstall Vito of slobber en dan gaat het prima naar binnen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:25

wie had hier nou ook al weer een abbo op equilin en kan via pb mij vertelllen hoeveel korting je krijg met en aboo. enige is dat ik altijd een andere dosering aan hou. Ik heb een hekel aan als bijv 1 zak sneller op is dan de ander. Ook heb ik 2 paarden en 1 paard heeft aan alleen de balancer echt wel genoeg. Dus bijv de starterpakket van 2 zakken basic en 1 zak balancer is wel goedkoper in verhouding. Maar ik moet dan altijd nog extra zak balancer kopen voor mijn ander paard.

Voordeel van basic is dat je rest niet los hoeft te kopen dus ik twijfel of ik miss toch oerbalans als balancer ga gebruiken dan basic ernaast.

Maar ergens zegt mijn hoofd van neem gewoon alles van zelfde merk haha

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:30

Waarom moet je van Equilin de balancer & basic voeren? Althans dat beweren ze?
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 14-08-23 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:35

Dan denk ik is de balancer niet volledig?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:39

Mooie marketing wel.. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:39

Ik heb dat. Korting kun je zien op de website. Is ook afhankelijk van je afname.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:41

Balancer alleen is inderdaad niet aanbevolen tenzij je nog iets anders van krachtvoer geeft. Geef je enkel hooi dan in combi met de basic. Ook dat staat op de website. :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:44

Ik wil graag basic bijvoeren omdat ik nu ook magenesium los bij voer, en in winter waarschijnlijk ook vitmanine E. In de basic zit dat allemaal er in en scheelt toch geld als ik zak basic neem ipv alles los koop. En brokjes zijn gewoon makkelijker.

ik kon niet zo snel de korting vinden maar ik ga eens kijken. Ja 10% korting als je meer dan x aantal zakken afneemt. Maar dacht dat het voor een Abbo andere korting is.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:48

petitparis schreef:
Wordt het goed gegeten? Vitalbix, pavo vital en marstall force wordt hier maar met lange tanden gegeten

Ik heb een vrij kieskeurige eter maar zij eet het goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:40

plutolover schreef:
Ik wil graag basic bijvoeren omdat ik nu ook magenesium los bij voer, en in winter waarschijnlijk ook vitmanine E. In de basic zit dat allemaal er in en scheelt toch geld als ik zak basic neem ipv alles los koop. En brokjes zijn gewoon makkelijker.

ik kon niet zo snel de korting vinden maar ik ga eens kijken. Ja 10% korting als je meer dan x aantal zakken afneemt. Maar dacht dat het voor een Abbo andere korting is.

In de shop op het product abonnement aanklikken. Eerst dus even berekenen hoeveel je nodig hebt zodat je weet wat je dan af kan nemen en hoe vaak. Je kan dan een plan kiezen.

Ik voer inderdaad niets anders meer bij aan supplementen. Daarbij wilde ik ook gewoon het advies opvolgen. Ook de opstart heb ik gedaan zoals hun aanbevelen. Dit om voor mezelf uit te kunnen maken of ik tevreden ben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:45

Ik vind t een mooi verhaal, heb het boek ook.. maar goed als je zelf een beetje logisch nadenkt kan je veel goedkoper een vergelijkbaar iets voeren. Heb zelf altijd een beetje weerstand tegen dit soort clubs die zich boven alles verheffen en hun verhaal als enige echte goede verkondigen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:57

Met een zak Equillin doe je een maand/6 weken? En dan heb je zowel de balancer als de basic nodig?

Loop je daar niet op leeg qua prijs? :=
Zeker met 2 paarden…

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:59

Ik voer weleens de Basic naast een andere balancer die ik op dat moment voer.