[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:49

Ja helaas,dan valt dat voorlopig toch af. Hoe meer je gaat zoeken hoe lastiger het wordt.
Aanvullend muesli of ruwvoer,om op gewicht te houden, niet weken en betaalbaar

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:35

De hartog grasbrok mocht altijd ongeweekt, tegenwoordig staat er op de zak dat weken wel wordt geadviseerd. Ook nat zie ik het niet uitzetten. Dus wij blijven het droog geven en dat gaat al jaren goed bij meerdere paarden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:27

Slmt9 schreef:
De hartog grasbrok mocht altijd ongeweekt, tegenwoordig staat er op de zak dat weken wel wordt geadviseerd. Ook nat zie ik het niet uitzetten. Dus wij blijven het droog geven en dat gaat al jaren goed bij meerdere paarden.

Tja en mijn paard heeft er meerdere keren wel een verstopping van gehad, en daar restschade aan overgehouden dat ze nu al dr krchtvoer geweekt krijgt. Ik zou het niet meer aandurven.

Ik doe over het voer koud water en met 5 of 10 minuten is het volledig geweekt, dus dat is de moeite ook niet gelukkig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:14

Ah ja, uitzonderingen kunnen ze er zijn. Vervelend voor je paard zeg, snap dat je het niet aandurft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:36

lletam schreef:
Als opvolger van de weightlift, dus om paard nu op gewicht te houden. Grasbrok een idee, bijv Pavo fibre nuggets? Die kan je ook ongeweekt geven lees ik

Ik zou dan overstappen op luzernebrok, en die hoef je niet te weken.
De fibernuggets zit niet veel in kwa eiwit en calorieën,dus die zou ik zelf niet als eerste kiezen voor aankomen.
Luzerne Is ook het eerste ingrediënt in de weightlift.
Ik heb zelf wel de luzernebrok van Hartog gegeven,die is heel goed betaalbaar.
Lees de pagina even goed door.

https://www.hartog.eu/product/lucerne-p ... seEALw_wcB

Zit mooi eiwit in ook.
Denk wel dat er een balancer naast moet,maar die heeft Hartog ook
En je kunt hen mailen voor voer advies

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:23

Maddy_Paola schreef:
Slmt9 schreef:

Tja en mijn paard heeft er meerdere keren wel een verstopping van gehad, en daar restschade aan overgehouden dat ze nu al dr krchtvoer geweekt krijgt. Ik zou het niet meer aandurven.

Ik doe over het voer koud water en met 5 of 10 minuten is het volledig geweekt, dus dat is de moeite ook niet gelukkig.

Mijne ook.. gelukkig geen restschade. Is een hele rustige eter dus lag echt aan de grasbrok.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:21

Slmt9 schreef:

Ze zullen geen risico willen lopen en het daarom op de zak zetten. Maar zet het niet uit met natmaken dan? Zodra het smurrie wordt kun je het geven toch? Op de zak staat 30-60 min

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:23

Maddy_Paola schreef:
Slmt9 schreef:

Wat naar van de verstopping en gevolgen zeg... Maar met 5-10 min weken is voldoende? Omdat op de zak 30-60 min staat

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:29

ellepel schreef:
lletam schreef:
Als opvolger van de weightlift, dus om paard nu op gewicht te houden. Grasbrok een idee, bijv Pavo fibre nuggets? Die kan je ook ongeweekt geven lees ik

Ik zou dan overstappen op luzernebrok, en die hoef je niet te weken.
De fibernuggets zit niet veel in kwa eiwit en calorieën,dus die zou ik zelf niet als eerste kiezen voor aankomen.
Luzerne Is ook het eerste ingrediënt in de weightlift.
Ik heb zelf wel de luzernebrok van Hartog gegeven,die is heel goed betaalbaar.
Lees de pagina even goed door.

https://www.hartog.eu/product/lucerne-p ... seEALw_wcB

Zit mooi eiwit in ook.
Denk wel dat er een balancer naast moet,maar die heeft Hartog ook
En je kunt hen mailen voor voer advies

Ik heb al contact opgenomen. Ik wilde eerst inderdaad over op luzernebrok maar wil toch eerst uitsluiten of mijn paard daar niet te scherp van wordt. In theorie geloof ik daar niet in maar enige manier om dat uit te sluiten, is het een paar weken niet voeren.
Daarom nu grasbrok proberen. Ja minder eiwitten maar wel een mooi product om extra ruwvoer te kunnen verstrekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:05

Wat bedoel je met scherp worden?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:10

lletam schreef:
Wat naar van de verstopping en gevolgen zeg... Maar met 5-10 min weken is voldoende? Omdat op de zak 30-60 min staat

Ik voer de grasbrok nu niet meer, ik doelde op ander krachtvoer.
Is gewoon even kijken, water erbij doen, zijn de brokken uit elkaar gevallen dan kan je het voeren

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:50

Slmt9 schreef:

Ik heb het vandaag gegeven, na een uur geweekt te hebben en dan heb je van een halve schep toch een hele bak smurrie
Hij is nog niet heel enthousiast helaas :')

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:52

ellepel schreef:
Wat bedoel je met scherp worden?

Wegschieten en 's een bok geven. Kan natuurlijk door vanalles komen, enerzijds geloof ik niet dat het door luzerne kan komen maar ik wil het gewoon uitsluiten. Anders was het luzerne brok geworden

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:05

Misschien kun je dan indien het paard wel tekort begint te krijgen in eiwitten eiwitpoeder kopen? Ik heb de erwtenpoeder van bulk voor mijn oudste. Hij heeft nu eindelijk eens niet zijn ruggengraat erbovenop liggen qua bespiering. Echt al heel lang zo geweest. Maar hij is verbetert sinds ik Masters seniorenslobber geef in combi met erwteneiwit. Ook is hij nu niet meer te dun(was hij in september wel toen het verharen begon). Mijn verhouding is nu 4 handjes slobberbrok en 1 handje grasbrok en nog zijn muesli een handje voor vitamines enzo. Pony weegt nog geen 100kg op goed gewicht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:39

Nou ja lietam als je paard op de weightlift niet reageert dan denk ik op de luzernebrok vast ook niet?
Want luzerne is het hoofdbestanddeel in de weightlift.
Dus zou er niet veel veranderen denk ik.

Maar wat jorex zegt kan ook.
Zelf geef ik sojaschroot, iets goedkoper en dat gaat hier ook goed.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:04

ellepel schreef:
Nou ja lietam als je paard op de weightlift niet reageert dan denk ik op de luzernebrok vast ook niet?
Want luzerne is het hoofdbestanddeel in de weightlift.
Dus zou er niet veel veranderen denk ik.

Maar wat jorex zegt kan ook.
Zelf geef ik sojaschroot, iets goedkoper en dat gaat hier ook goed.

Dat weet ik. Punt is juist dat hij van de weightlift mooi is aangekomen én een stuk frisser. Ja dat kan natuurlijk komen omdat hij dus niet alleen fysiek maar ook mentaal is opgeknapt maar evengoed wil ik het uitsluiten.

Waar halen jullie erwten eiwit en sojaschroot?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:49

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:44

ellepel schreef:
Sojaschroot bestel ik bij Mijten.
https://www.mijten.be/nl-be/sojaschroot ... 7nrPBUNSwe

Is er meestal binnen een paar dagen.
En ik geef niet heel veel omdat er via de andere voeding ook nog eiwit binnen komt.momenteel krijgt die van mij ongeveer 100 gram.

Dat zou een mooie aanvulling kunnen zijn op de grasbrok! ik heb een proefverpakkingen besteld

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:44

Wat doet sojaschroot? Is dat een beter alternatief voor Weightlift? Ik zat zelf namelijk te denken aan bodybuilder van mijten die is op basis van rijstzemelen
Laatst bijgewerkt door Doef op 20-11-24 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 11:46

Jorex schreef:
Misschien kun je dan indien het paard wel tekort begint te krijgen in eiwitten eiwitpoeder kopen? Ik heb de erwtenpoeder van bulk voor mijn oudste. Hij heeft nu eindelijk eens niet zijn ruggengraat erbovenop liggen qua bespiering. Echt al heel lang zo geweest. Maar hij is verbetert sinds ik Masters seniorenslobber geef in combi met erwteneiwit. Ook is hij nu niet meer te dun(was hij in september wel toen het verharen begon). Mijn verhouding is nu 4 handjes slobberbrok en 1 handje grasbrok en nog zijn muesli een handje voor vitamines enzo. Pony weegt nog geen 100kg op goed gewicht.

Ik heb net een proef zakje sojaschroot besteld maar ben ook wel benieuwd naar erwten eiwit. Waar haal jij dat?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:35

ik geef ook sojaschroot, ook zo'n 100 gram. daardoor is de bovenlijn veel meer gevuld. ook die van mijten.
Gaf eerst bodybuilder, dat werkte ook prima, maar dit is voordeliger vele malen en geen andere dingen erin, waardoor mijn rantsoen beter uit te splitsen is voor de mijne.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:14

Mijten bodybuilder is ook een optie, lijkt een beetje op weightlift maar dan zonder lucernebrok.

Of sojaschroot toevoegen dat is zeker het proberen waard.

Helaas is mijn paard niet heel enthousiast over de grasbrok 8)7
Weer een zak voer die de schuur in kan. Balen!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:27

Kan je het niet mengen? Die van mij krijgt het samen met oa subli veulenbrok.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:06

Doef schreef:
Wat doet sojaschroot? Is dat een beter alternatief voor Weightlift? Ik zat zelf namelijk te denken aan bodybuilder van mijten die is op basis van rijstzemelen

Sojaschroot bevat heel veel eiwitten. De weightlift haalt de eiwitten uit luzerne. Rijst zemelen zijn langzame suikers (zetmeel).

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:10

Slmt9 schreef:
Kan je het niet mengen? Die van mij krijgt het samen met oa subli veulenbrok.

Ja tuurlijk kan dat. Maar die pino zoekt de lekkere brokjes er gewoon tussenuit. En inmiddels weet ik wel dat als hij niet gelijk enthousiast is, dat ook niet gaat worden...

Dus mocht iemand een bijna volle zak grasbrok van Hartog willen overnemen, stuur maar een pb.

Oh en als ik een kilootje mijten bodybuilder van iemand kan proberen dan hoor ik dat graag!