Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:25

jammer dat in oerbalans weinig vitamine e in zit. Aangezien mijn paarden maar 2 uur op het land komen, en winter alleen onebeperkt ruwvoer krijgen

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:34

Ik blijf het ook een ding vinden en heb straks de dames volledig in eigen beheer.

”Helaas” ook twee uiterste. Mijn senior met zware atrose (wat verder onder controle is), moet juist wat afvallen. Echter door haar atrose is belasting niet meer wenselijk dus dat is een beetje een situatie die ik lastig vind.

Mijn jonkie mag aan de andere kant wat bijkomen.

Ik voer altijd Vit E los bij en ik blijf continue maar “terugvallen” op tich poedertjes en daar wil ik een beetje vanaf. Bij mijn oudje ontkom ik daar niet aan, zolang ze nog vrolijk rond kan lopen wil ik haar best extra ondersteunen. Bij mijn jonkie wil ik gewoon dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft en dan kijk ik wel zodra ze zadelmak is, hoe en wat.

Ook prijs doet wel iets en ik heb ze wel het liefste allebei op het zelfde merk.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:44

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:47

plutolover schreef:
als ik het goed begrijp komt pavo dan nog beste uit de test?

Zo zwart wit kun je dat niet zien. Wat het beste is, hangt af van veel factoren: wat zit er in je hooi, wat voor type paard heb je, welke leeftijd, hoe gehuisvest, wel of geen weidegang, training, eventueel medische aandachtspunten (verleden en heden).
Daarom is er ook zoveel op de markt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:48

NikkiB1991 schreef:
Bij deze een update, en voor degenen die ik er al in had staan de grafieken voor de basisnutrienten conform CVB/NRC. Wellicht interessant om eens te zien.

[ [url=m/Sg8fVB.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eVykd9.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qQmxfs.png]Afbeelding[/url] ]

Bij de Fibra Anti Itch berekening moet je alleen even de 320 gram naar 360 gram zetten (60gram per 100kg). Die is dus iets duurder per dag (helaas.... ik weet er alles van)

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:53

manzano schreef:
NikkiB1991 schreef:
Bij deze een update, en voor degenen die ik er al in had staan de grafieken voor de basisnutrienten conform CVB/NRC. Wellicht interessant om eens te zien.

Bij de Fibra Anti Itch berekening moet je alleen even de 320 gram naar 360 gram zetten (60gram per 100kg). Die is dus iets duurder per dag (helaas.... ik weet er alles van)

Ah wat suf, sorry! Ik wil niet elke 5 minuten een kleine update spammen, maar mochten er nog wat wijzigingen/aanvullingen bij komen zal ik een correctie plaatsen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:58

Ja snap ik!! Dan kan je het vast in je eigen overzichtje aanpassen. Komt wel een keer met een nieuwe update. Super tof dat je het maakt!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:38

plutolover schreef:
jammer dat in oerbalans weinig vitamine e in zit. Aangezien mijn paarden maar 2 uur op het land komen, en winter alleen onebeperkt ruwvoer krijgen

Ja vind ik ook, daarom toch maar losse vitamine E. Die van mij komt nooit op het gras.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:42

Ik lees hier ook mee. Ik ben al enkele jaren tevreden Pure Feed-gever aan mijn 19 jarige ruin, Pure Balance en Pure Veteran ( muesli) geef ik. Ben wel op zoek naar een betaalbaarder alternatief. De Pure Balance al vervangen voor Vitalbix DC. Dat eet hij goed met het restje Pure Feed wat ik mengde. Voor de Veteran nog op zoek naar een vervanger. Door PPID heb ik ook nog eens een uitdaging met wisselende smaakpapillen van het heerschap :Y)

Bedankt voor alle bruikbare info in dit topic, heel fijn!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:24

Heeft iemand ervaring met de balancers van kramer?

Specifiek met de original landmuhle senior en stofwisseling?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:10

Heel tof en interessant NikkiB, dank je wel!
Mocht je eens zin en tijd hebben, zou de dan Equifyt greenbalance in je lijstje willen opnemen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:12

Dan is voor mij dus idd echt equilin gewoon voordeliger. Top! Handige tabel zo zeg!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:22

Horseadds balance
20 kilo
€ 44,95
Gratis verzenden

Bij lichte arbeid 30gr/100 kg = 180 gram bij 600 kg paard
€ 0,40 per dag

Bij zware arbeid 40gr/ 100 kg
240 gram /600kg
€ 0,54 per dag

Analytische bestanddelen per kg
Ruwe celstof 22,7%
Ruw eiwit 15,7%
Ruw as 14,8%
Ruw vet 6,9%
Calcium 2.2%
Natrium 0.7%
Fosfor 0.6%
Magnesium 0.4%
Suiker 2,8%
Zetmeel 2,7%

Nutritionele toevoegingsmiddelen per kilo

Zink, als zinkchelaat 2800 mg
Koper, als koperchelaat 825 mg
Mangaan, als mangaanchelaat 100 mg
Selenium 5 mg
Selenium, als selenomethionine 1.1 mg
Jodium 0.5 mg
Vitamine A 170.000 I.E.
Vitamine D 25.000 I.E.
Natuurlijke Vitamine E 6.200 I.E.
Vitamine B1 225 mg
Vitamine B2 150 mg
Niacinamide 375 mg
Choline 7.490 mg
Vitamine B5 225 mg
Vitamine B6 150 mg
Biotine 125 mg
Foliumzuur 150 mg
Vitamine B12 500 ug
Vitamine C 3.745 mg
Vitamine K 75 mg
L-Lysine 5 g
L-Threonine 3 g
DL- Methionine 1.5 g
Diamond V (Saccharomyces cerevisiae) 3 g

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:34

chery schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik heb de Pavo Vital jaren gegeven, vanaf het moment dat het op de markt kwam (ik voerde daarvoor de Vital complete ook al). Toen hij al een aantal weken steeds nerveuzer en drukker werd en eigenlijk echt niet zichzelf en ik er uiteindelijk een keer keihard ben afgegooid en geblesseerd raakte aan mijn rug, heb ik me gek lopen redeneren wat er sinds hij steeds drukker werd was veranderd.
Om er uiteindelijk op uit te komen dat het rare gedrag begonnen is na het aanbreken van een nieuwe zak Vital.
Toen dus direct gestopt en niet iets anders gegeven, want dat had ik zo 123 niet voorhanden en toen was in 2 dagen het karakter weer normaal. Hij kreeg toen wel gewoon zijn halve schep muesli nog, maar die kreeg hij dus normaal altijd samen met de Vital.

Toen ben ik daarna toch niet opnieuw met de Vital begonnen, die heb ik aan een stalgenoot gegeven.
En ben dus n.a.v. dit topic Marstall Force gaan voeren.
Door een foutje in de communicatie had mijn leverancier direct een zak van 20 kg besteld.
Daarvan is ruim 80% uiteindelijk wel opgegaan, maar hij ging het dus echt steeds slechter eten, tot hij het helemaal vaak helemaal niet meer at.
Hij heeft dus zeker driekwart jaar de Marstall Force gekregen.
En als die het was blijven eten, was ik waarschijnlijk niet overgestapt.

Maar nu ik, noodgedwongen - want iets voor blijven zetten wat niet opgegeten wordt heeft weinig zin - overgestapt ben op de Equilin zie ik hem dus wel positief veranderen.
Los van het feit dat hij dit dus wel graag eet, zie ik meer veranderingen waar ik blij mee ben, die me niet zo opvielen dat het er niet was, ik wist niet wat ik miste, zo gezegd.
Maar nu het er is, wil ik het wel behouden...

Hé ik heb ook vital gevoerd en mijn paarden kregen op een gegeven moment ook een rare uitstaande/ruwe vacht. Toen ben ik ook gaan snuffelen en kwam erachter dat er meer waren. Heel langzaam wordt dat nu minder.
Mag ik vragen wat je veranderd/verbetert vind nu met de equilin?

Mijn paard heeft dus de laatste 3kwart jaar voor ik overstapte niet meer op de Vital gestaan, maar op de Force van Marstall.

En wat ik nu, na 5 maanden Equilin, opmerk, is dat hij echt enorm glanst. Hij was nooit dof in zijn vacht, maar hij geeft nu bijna licht.
En hij is lekker los in zijn lijf, terwijl ik dus geen extra vitamine E supplement meer bijgeef.

En nu we een paar maanden onderweg zijn, begint de hoef kwaliteit te verbeteren. Die was nooit enorm denderend goed, is achteraf gezien met de Marstall Force alleen maar verder achteruit gegaan en begint nu echt te verbeteren.
Daarnaast wilde hii bij tijd en wijle weleens een beetje schuren aan de hals of aan zijn kont.
Heb ik hem totaal niet meer zien doen de laatste maanden.

En hij was altijd ergens wel een klein beetje rillerig/kijkerig/hyper alert (los van dat enorm opvliegende wat hij dus op de laatste zak Vital had).
Dat beetje hyper alerte wat hij altijd heeft gehad, is met de Force vergelijkbaar gebleven.
En ik heb het idee dat dat nu langzamerhand toch minder aan het worden is.

Ik krijg in het werk meer focus van hem. Wat samen met het lossere in zijn lijf echt wel heel fijn is tijdens het rijden.

Ik voer dus van Equiling de Basic in combinatie met de Balancer, niet uitsluitend de balancer.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:36

Heel erg bedankt voor je antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:47

Maar komt dat niet vooral door de basic die je bijvoert? Daar zit natuurlijk magensium en vitamine E in. Van magnesium is bekend paarden er rustiger van kunnen worden en van vitamine E soepeler.

Tenzij je dat natuurlijk beide los bij gaf bij de vital/force :)

Maar ik geef dus inderdaad bij de force magnesium en vitamine E bij en merk inderdaad heel erg verschil in dat wel of niet doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:18

Ik gaf Vitamine E los bij in hoge dosering en hij is nu soepeler dan hij was.
Magnesium als poeder blieft meneer niet :+, maar ik voerde wel een supplement van Sensipharm (feelingscontrol) wat ik inmiddels ook heb afgebouwd.
Dat zou idd aan de Magnesium in de Basic kunnen liggen.

Maar daarom benadrukte ik ook nog eens dat ik niet alleen de balancer maar ook de Basic voer.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:30

Hier voer ik ook los magnesium, vitamine e en selenium erbij

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:52

Heel miss wil ik de basic ook gaan geven maar dan wel andere balancer anders wordt het echt te duur met 2 paarden.

Week iemand of je basic ook met ander merk balancer bijv oerbalans kan geven ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:29

Zoals ik het lees is de basic eigenlijk ''gewoon'' een supplementbrokje waarin magnesium vitamine E selenium, aminozuren en omega vetten in verwerkt zitten. Het dekt niet de vitamine en mineralen dus dan lijkt het me dat je gewoon een andere balancer geven kan ja.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:33

ZoeyDercks schreef:
Iemand een idee waar ik marstall force nog kan bestellen voor minder dan 50 euro zonder bizarre verzendkosten? :+
Ik bestelde altijd via zooplus maar daar is een zak nu 57 euro ipv de 45 van eerst :O

Waar woon je? Ik heb een emmer(5kg?)op stal waar er twee dagen uit is gehaald maar paard kan brokken niet hebben.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:44

Als je alleen de basic wil voeren en daarnaast nog een balancer, dan kun je toch net zo goed het basic+balancer pakket kopen van equilin? Dan heb je voor 18,- per maand de balancer erbij.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:52

felicity schreef:
Heeft iemand ervaring met de balancers van kramer?

Specifiek met de original landmuhle senior en stofwisseling?

Bedoel je de Senior premium?
https://www.kramer.nl/Paard/Paardenvoer ... or-Premium

Deze voer ik regelmatig, ik ben er zeer tevreden over. Destijds heb ik getwijfeld tussen deze en de Agrobs senior mineral. Beiden gevoerd, alleen mijn moeilijke eter lust de Agrobs niet. De senior premium gaat wel goed. Momenteel in de zomerperiode ben ik over op de Pavo Vital (ivm makkelijk beschikbaar), maar straks wissel ik weer naar de Senior Premium van Kramer, ze doen het er goed op :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:00

NikkiB1991 schreef:

Voor mijn duidelijkheid :D

De groene vlakken zijn basis uit ruwvoer en gras, bij voldoende beschikking en gemiddeld over een jaar? De lijn is gemiddelde behoefte van een paard. Dus bij ijzer zit je er eigenlijk altijd boven en zou je dus het liefst iets voeren met geen ijzer. De rest voornamelijk aanvullen tot aan de lijn. (Uitgegaan van een standaard paard met gemiddelde uit ruwvoer)

Aanvulling: de daily compleet komt als enige bijvoorbeeld met natrium in de buurt van de optimale lijn. Maar met redelijk wat dingen er weer boven. Vit E, magnesium en nog een aantal. Dus eigenlijk moet je je dan ook weer gaan verdiepen in of die over dosering schadelijk kan zijn of niet.. best een gepuzzel..
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 11-08-23 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:01

Na echt door regelmatig te testen met voeren of weglaten, kan ik zeggen dat die van mij ontzettend spokerig wordt van marstall force. Ook een ruwe vacht, zand likken en algehele kwakkeligheid. Het kwakkelen kan ook nog door andere dingen komen maar de marstall force blijft er af, alleen al vanwege de gedragsverandering.

Na een kuur ga ik de Stance vitamin & mineral proberen en Agrobs…