[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:50

Naar mijn mening gaat er niks boven goed ruwvoer. Mijn Engels volbloed paard staat nu 24/7 met gras (3 hectare met nu 2 paarden, dus écht gras) en ik hoef nog nauwelijks bij te voeren. Voorheen waren het altijd emmers vol :=

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:37

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem veel op het gras te zetten... Maar betreft het 24/7 buiten kun je nog wel eens gelijk in hebben Beegee! De mogelijkheid is er om hem snachts op stal te hebben, ik zit alleen met het feit dat hij eeeerg graag bij zijn vriendinnetje is, wil hem ook weer niet in de stress laten schieten, zijn vriendin blijft namelijk wel buiten. Maar goed, hij is wel 24... Wellicht met een berg hooi toch voor in iedergeval de wintermaanden een optie. Moet zeggen dat hij voorheen altijd s'nachts op stal stond en eerder te dik was, sinds hij 24/7 buiten staat is zijn gewicht wel een ding geworden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:42

Hier was het voor mijn 22 jarige ook ontzettend zoeken wat zou gaan werken om hem dikker te krijgen. Een verleden met hoefbevangenheid en kan niet tegen luzerne.
Normaliter weegt hij 650kg in de zomer, nu 550kg.

Wat mede doorslaggevend is geweest is de tip van Ellen om toch meermaal daags te gaan voeren en iemand gaf de subli omega 369 als tip, dit bevalt erg goed.

Inmiddels krijgt hij een kleine 2,5kg voer per dag (naast onbeperkt voordroog), verdeelt over twee beurten met een uurtje er tussen (ik kan niet 2x heen).

Veel getest, maar sinds vier weken komt hij per week zo’n 15kg per week aan (ik meet elke week met een meetlint). Hij staat nu op een combinatie van Mijten sojaschroot, Hartog grasbrok, Equifirst breeding cubes, Mijten maisvlokken, Subli omega 369, Pavo slobber, rijstolie en vitaminebrokje.

Ik heb eigenlijk geen goede voor en na foto’s, maar voor het idee.

Afbeelding

Hij is nu bijna 600kg en als het zo door blijft gaan zitten we over vier weken rond de 650kg. Voor mij voldoende buffer voor de winter.
Ik wil hem dan graag met 600kg de winter door laten gaan. Wat deden jullie toen de paarden weer op gewicht waren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:26

Wat een verschil al zeg, mooi!

Ik voer dan minder bij.
Zou zeker kijken of het allemaal nodig is wat je geeft, zijn wel veel verschillende dingen?

Less is more zeggen ze wel eens :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:20

Less was hier vooral less, zo begonnen we. Althans, ik voer een beetje van elk :D En aangezien het nu eindelijk een paar weken goed gaat, zie ik geen reden om iets te veranderen :+

Ik heb denk ik 3 maanden gepuzzeld en elke week bijgestuurd als iets niet werkte, zo kwam ik er bv achter dat meer sojaschroot of bietenpulp niets deed, maar meer grasbrok en de subli omega dan weer wel. Of als ik daarmee hoog zat in eiwitten en vet, maar dit niets deed voor het gewicht, ik met mais weer wel gewicht erbij kreeg. Maar doodeng want suikers en hb is gewoon eng :o en dan moest er weer de slobber door anders was het niet lekker genoeg _O-

Ik hoop de mais en subli strak achterwege te kunnen laten :)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 15:22

Ik heb na twee jaar zoeken eindelijk wat gevonden wat mijn magere en zeer zinnige merrie lust.
Alles ging er wel in maar stond soms 45 min te kijken hoe ze met lange tanden eet.

Vorige week de SP gewisseld met Fibrebeet. En ze vreet de emmer er bijna bij op. Ze wordt zelfs ongeduldig als ik de emmer niet snel genoeg open heb.
Daarnaast nog 1,5 schep merrie brok en een halfje muesli
Maar wel alles gescheiden van elkaar want mevrouw blieft haar voer niet door elkaar

Eindelijk gaat ze eens stevig de winter in. Hopelijk kan ik dr zo houden.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:51

Er worden super veel handige tips in de topic gegeven, alleen ook heel veel dus ik stel toch de vraag: welke brok/muesli/ruwvoer aanvuller om een paard op gewicht te houden. Liefst niet iets wat geweekt moet worden en goed verkrijgbaar is bij een Welkoop oid.

Toevoeging: Hartog comfort klinkt interessant. Zou een balancer+ruwvoermix zijn. Iemand ervaring mee?

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:13

Ik heb nu de linamix gehaald
En de weightlift.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:15

Weightlift vond ik echt om even aan te komen. Heb ik twee zakken gebruikt. Nu weer terug naar Linamix wat ik altijd gegeven heb. Daar zitten ook veel goede stoffen in die nodig zijn. Zoals Vitamine E en Selenium.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:40

Ik ben nu nog even de Subli veulenbrok aan het testen, om die als vervanger van de merriebrok van Equifirst te geven. Het werd in elk geval met veel smaak gegeten

Wat ik wel bijzonder vindt, mijn paard had even een dipje gehad en je zag weer wat ribben. In een week is er ook weer 25kg aangekomen. Je ziet echter nog licht de ribben, maar hij heeft achter zn schouderblad ook een vetribbeltje. Heel ingewikkeld, wat doe je dan met bijvoeren?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:05

Bloodymary schreef:
Weightlift vond ik echt om even aan te komen. Heb ik twee zakken gebruikt. Nu weer terug naar Linamix wat ik altijd gegeven heb. Daar zitten ook veel goede stoffen in die nodig zijn. Zoals Vitamine E en Selenium.

Ja daarom ben ik vast aan het bedenken wat ik na de weightlift ga geven

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:16

Ik ben nu ook gestopt met de weightlift owv de prijs en overgegaan op luzernepellets. Maar het heeft hier wel goed zijn werk gedaan, icm de 18plus en rijstolie!

Sinds vandaag ben ik verhuisd naar een andere stal. Hopelijk doet ze het hier goed op het onbeperkt ruwvoer. Alleen moet ik mijn krachtvoer/ruwvoer portie gaan aanpassen... Ze geven hier maar 1 maal krachtvoer per dag. Ik kan zelf niet dagelijks gaan bijvoeren.

Ik gaf dus eerst 1,8 kg 18plus + 1kg weightlift + 100ml rijstolie. Hierop is ze al goed aangekomen. Nu wil ik de weightlift vervangen met 1kg luzernepellets. Zouden jullie dit in 1 portie durven geven? Of moet ik dit zien te minderen tot max 2kg in totaal.

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:31

sspinoy schreef:
Ik ben nu ook gestopt met de weightlift owv de prijs en overgegaan op luzernepellets. Maar het heeft hier wel goed zijn werk gedaan, icm de 18plus en rijstolie!

Sinds vandaag ben ik verhuisd naar een andere stal. Hopelijk doet ze het hier goed op het onbeperkt ruwvoer. Alleen moet ik mijn krachtvoer/ruwvoer portie gaan aanpassen... Ze geven hier maar 1 maal krachtvoer per dag. Ik kan zelf niet dagelijks gaan bijvoeren.

Ik gaf dus eerst 1,8 kg 18plus + 1kg weightlift + 100ml rijstolie. Hierop is ze al goed aangekomen. Nu wil ik de weightlift vervangen met 1kg luzernepellets. Zouden jullie dit in 1 portie durven geven? Of moet ik dit zien te minderen tot max 2kg in totaal.

Ik denk dan zelf bv aan 1kg 18plus + 0,5kg luzerne pellets + 0,5kg linamix. En dan 0,5kg lannoo muscle plus (rijstzemelen) geven na een inspanning. Maar dan rest de vraag of ze nog voldoende vitaminen / mineralen / sporenelementen binnen krijgt. Moeilijk zeg :') Hoe bereken je zo iets?

Een balancer + 1kg luzerne + 1kg linamix of muscle plus kan ook ...

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:52

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:00

De bruine rijst eiwitten gingen bij mijn paard net zo goed :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:16

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:39

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 07:21

Hallo allemaal,
Een aantal maanden geleden is helaas mijn paard overleden. Nu kwam er onverwacht een paard op mijn pad dat op zijn zachtst gezegd behoorlijk verwaarloosd is. Misschien niet de slimste beslissing maar zaterdag komt hij toch onze kant op. Uiteraard ga ik mestonderzoek laten doen, komt de tandarts en dierenarts. Maar ik heb eigenlijk voeradvies nodig. Hij komt 24/7 buiten te staan met inloopstal (hij krijgt ook een dek op om zich warm te houden) en onbeperkt hooi. Kan ik het hooi en gras nu al onbeperkt aanbieden of krijg ik dan problemen qua hoeveelheid? Hij stond daar ook op gras maar was heel matig. En welk krachtvoer kan ik hem het beste geven (beperkt suiker/zetmeel)? Hoe is de opbouw van de hoeveelheid voer nu hij zo weinig gewend is? Ik ben bang hem misschien te overvoeren..
Dankjewel alvast voor jullie reacties!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:27

Fijn dat je hem een goed huisje kunt geven. Dit lijkt me wel een complexe casus. Zou het opbouwen van voer echt met een DA afstemmen. Zeker als ie ondervoed is geweest.
Niet te veel focussen op het helemaal gezond en perfect willen doen. Dat is soms de kritiek die DA’s krijgen, dat ze ‘slecht’ voer adviseren. En ja, dat is ook weleens zo. Maar soms moeten ze eerst echt even bijtrekken en daarna kun je altijd geleidelijk overstappen naar hoe jij het voermanagement wilt inrichten.
Veel geluk samen en succes

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:04

Doef schreef:
N.a.v de tips hier heb ik het voer omhoog geschroefd, het gaat er goed in! Heb niet het idee dat hij het teveel vind, eet zelfs de kruimeltjes van de grond :D.

Ik geef nu 1 volle schep pavo 18+, halve schep Pavo weightlift en een halve schep luzerne senior van Hartog.

De extra voerbeurt is hetzelfde gebleven, 1 volle schep 18+.

De extra voerbeurt ook al een tijdje omhoog gedaan met een halve schep weightlift en luzerne. Ik voer nu al een tijdje deze hoeveelheid en vind dat hij een flinke (hang) buik heeft gekregen, echter zijn zijn ribben nog wel zicht- en voelbaar. Ik denk dat dat komt door te weinig spier op de boven lijn, zou dat kunnen?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 02:02

Als opvolger van de weightlift, dus om paard nu op gewicht te houden. Grasbrok een idee, bijv Pavo fibre nuggets? Die kan je ook ongeweekt geven lees ik

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:20

Doef schreef:
Doef schreef:
N.a.v de tips hier heb ik het voer omhoog geschroefd, het gaat er goed in! Heb niet het idee dat hij het teveel vind, eet zelfs de kruimeltjes van de grond :D.

Ik geef nu 1 volle schep pavo 18+, halve schep Pavo weightlift en een halve schep luzerne senior van Hartog.

De extra voerbeurt is hetzelfde gebleven, 1 volle schep 18+.

De extra voerbeurt ook al een tijdje omhoog gedaan met een halve schep weightlift en luzerne. Ik voer nu al een tijdje deze hoeveelheid en vind dat hij een flinke (hang) buik heeft gekregen, echter zijn zijn ribben nog wel zicht- en voelbaar. Ik denk dat dat komt door te weinig spier op de boven lijn, zou dat kunnen?

Ik heb net hetzelfde, vroeg dit ook aan een stalgenootje gisteren. Ze zei dat de buik goed gevuld was met hooi, zoals een grasbuikje. En dat dit later wel rond de ribben zal bijkomen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:41

lletam schreef:
Als opvolger van de weightlift, dus om paard nu op gewicht te houden. Grasbrok een idee, bijv Pavo fibre nuggets? Die kan je ook ongeweekt geven lees ik

Die zou ik niet ongeweekt geven heeft hier als eens slokdarmverstopping veroorzaakt. Zet heel erg uit nog.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:33

Ja ik wil dat risico ook niet nemen maar praktisch gezien zou ik dan graag een grasbrok vinden die niet geweekt hoeft te worden

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:40

Dat wordt bij elke grasbrok afgeraden eigenlijk. Grasbrok zet altijd uit.