Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Macs schreef:Ik ben wel benieuwd of degene die een balancer getest hebben, en niet tevreden zijn, dat ook een heel jaar hebben getest? Ivm de seizoenen? Dat kan ook nogal wat vertekenen denk ik.. lichturen, temperatuur, voedingsstoffen in het gras, droogte, nattigheid, en natuurlijk hoeveelheid arbeid, wisseling in de kudde. Etc. Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn.
Mijn merrie was vorige week knetter hengstig en hoefde haar voer even niet. Stel dat ik net gewisseld was van balancer.. haar energielevel wisselt ook zo enorm ondanks dat ze altijd hetzelfde krijgt.
Laura_ schreef:Metazoa is 15kg geworden ipv 20
MarjanB schreef:Oh dank je!! Ik voer dus eigenlijk 1 van de duurste, maar goed zijn ze allemaal ook qua inhoud te vergelijken?
Jessix schreef:Ik gebruik niet dezelfde aantallen als in die lijst, zie ik.
manzano schreef:Vitalstyle is wel heel vaak met 20% korting te koop via de Welkoop. Dat geldt voor meeste merken niet denk ik.
NikkiB1991 schreef:manzano schreef:Vitalstyle is wel heel vaak met 20% korting te koop via de Welkoop. Dat geldt voor meeste merken niet denk ik.
Voor de meeste/kleinere merken kan dat er niet meer uit denk ik... De grondstoffen zijn flink gestegen, dus de marges aardig gekrompen. Die paar euro die de meesten erbij hebben gedaan zullen dat ook niet helemaal dekken. Maar dat maakt de Vitalstyle af en toe wel voordeliger natuurlijk!
stitchlover schreef:Ik heb mijn keuze voor marstall force ook gebaseerd op een overzichtje wat bokker Mizora destijds had gemaakt wat wel een vergelijking op inhoud was tussen de bekende merken. Dat overzichtje heb ik alleen niet meer.
Mijn mannen doen het dus al drie jaar goed op Marstall force. Krijgen geen andere balancers bij, alleen kwalitatief goed onbeperkt hooi, gras in het seizoen en dagelijks slobber van gries en zemelen met een halve schep onderhoudsmuesli. Dat laatste puur als bakvulling om de balancer in te mengen.
Ze blaken van gezondheid, staan 24-7 buiten en zijn nooit ziek en sterke hoeven, vacht enzovoort.
Tinkertje van een vriendin van mij doet het goed op pavo vital. Die moet zelfs om de 4 weken na de smid omdat zijn hoeven te goed groeien.
Denk dat het gewoon een kwestie van testen is waar je paard het goed op doet.
Macs schreef:Ik ben wel benieuwd of degene die een balancer getest hebben, en niet tevreden zijn, dat ook een heel jaar hebben getest? Ivm de seizoenen? Dat kan ook nogal wat vertekenen denk ik.. lichturen, temperatuur, voedingsstoffen in het gras, droogte, nattigheid, en natuurlijk hoeveelheid arbeid, wisseling in de kudde. Etc. Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn.
Mijn merrie was vorige week knetter hengstig en hoefde haar voer even niet. Stel dat ik net gewisseld was van balancer.. haar energielevel wisselt ook zo enorm ondanks dat ze altijd hetzelfde krijgt.
NikkiB1991 schreef:Laura_ schreef:Metazoa is 15kg geworden ipv 20
Ik zal het aanpassen! Misschien zijn er nog meer mensen die een aanpassing of aanvulling willen zien, dus ik wacht het even af en dan zal ik een nieuwe update posten. Ik heb ook geen rekening gehouden met bijvoorbeeld verzendkosten, dat kan het resultaat eigenlijk ook nog wel flink beïnvloeden...MarjanB schreef:Oh dank je!! Ik voer dus eigenlijk 1 van de duurste, maar goed zijn ze allemaal ook qua inhoud te vergelijken?
Geen moeite! De basis stond al ergens op de PC. Qua inhoud zullen ze allemaal wel wat verschillen. Ik denk dat je het beste kan kiezen op basis van wat voor jouw paard het belangrijkst is, er zal er nooit 1 de beste zijn voor iedereen. Heeft jouw paard geen ernstige metabole aandoeningen dan kan jouw paard prima tegen een klein beetje suiker en zetmeel dus hoef je daar minder streng op te letten. Voor een paard waar flinke prestaties van worden gevraagd zal je zoeken naar meer vitamine E en aminozuren. Bij een ouder paard of 1 met darmproblemen kan de eigen aanmaak van B-vitaminen teruglopen, dus wil je daar weer wat meer aandacht aan besteden. En zo zijn er nog tig zaken waar je je keuze op kan baseren...Jessix schreef:Ik gebruik niet dezelfde aantallen als in die lijst, zie ik.
Ik ben uit gegaan van een werkend paard van 600kg, ik heb zelf namelijk geen kleintjes staan en had de lijst in eerste instantie voor mijzelf gemaakt. Fabrikanten die voor 500kg een aanbeveling deden heb ik omgerekend.manzano schreef:Vitalstyle is wel heel vaak met 20% korting te koop via de Welkoop. Dat geldt voor meeste merken niet denk ik.
Voor de meeste/kleinere merken kan dat er niet meer uit denk ik... De grondstoffen zijn flink gestegen, dus de marges aardig gekrompen. Die paar euro die de meesten erbij hebben gedaan zullen dat ook niet helemaal dekken. Maar dat maakt de Vitalstyle af en toe wel voordeliger natuurlijk!
NikkiB1991 schreef:Jessix schreef:Ik gebruik niet dezelfde aantallen als in die lijst, zie ik.
Ik ben uit gegaan van een werkend paard van 600kg, ik heb zelf namelijk geen kleintjes staan en had de lijst in eerste instantie voor mijzelf gemaakt. Fabrikanten die voor 500kg een aanbeveling deden heb ik omgerekend.
Marije_jiplover schreef:Macs schreef:Ik ben wel benieuwd of degene die een balancer getest hebben, en niet tevreden zijn, dat ook een heel jaar hebben getest? Ivm de seizoenen? Dat kan ook nogal wat vertekenen denk ik.. lichturen, temperatuur, voedingsstoffen in het gras, droogte, nattigheid, en natuurlijk hoeveelheid arbeid, wisseling in de kudde. Etc. Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn.
Ik heb de Pavo Vital jaren gegeven, vanaf het moment dat het op de markt kwam (ik voerde daarvoor de Vital complete ook al). Toen hij al een aantal weken steeds nerveuzer en drukker werd en eigenlijk echt niet zichzelf en ik er uiteindelijk een keer keihard ben afgegooid en geblesseerd raakte aan mijn rug, heb ik me gek lopen redeneren wat er sinds hij steeds drukker werd was veranderd.
Om er uiteindelijk op uit te komen dat het rare gedrag begonnen is na het aanbreken van een nieuwe zak Vital.
Toen dus direct gestopt en niet iets anders gegeven, want dat had ik zo 123 niet voorhanden en toen was in 2 dagen het karakter weer normaal. Hij kreeg toen wel gewoon zijn halve schep muesli nog, maar die kreeg hij dus normaal altijd samen met de Vital.
Toen ben ik daarna toch niet opnieuw met de Vital begonnen, die heb ik aan een stalgenoot gegeven.
En ben dus n.a.v. dit topic Marstall Force gaan voeren.
Door een foutje in de communicatie had mijn leverancier direct een zak van 20 kg besteld.
Daarvan is ruim 80% uiteindelijk wel opgegaan, maar hij ging het dus echt steeds slechter eten, tot hij het helemaal vaak helemaal niet meer at.
Hij heeft dus zeker driekwart jaar de Marstall Force gekregen.
En als die het was blijven eten, was ik waarschijnlijk niet overgestapt.
Maar nu ik, noodgedwongen - want iets voor blijven zetten wat niet opgegeten wordt heeft weinig zin - overgestapt ben op de Equilin zie ik hem dus wel positief veranderen.
Los van het feit dat hij dit dus wel graag eet, zie ik meer veranderingen waar ik blij mee ben, die me niet zo opvielen dat het er niet was, ik wist niet wat ik miste, zo gezegd.
Maar nu het er is, wil ik het wel behouden...