Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:34

Vital ging hier de hoefkwaliteit op terug en paarden niet door het haar. Nu weer vitalbix omdat het makkelijker leverbaar is. Bestel nu via stoervoer en die komen gratis bij mij thuis afleveren. Ze hadden ook wel anderen dacht ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:47

Maargoed die ervaring lees je ook bij equilin, oerbalans, marstall, vitalbix.

Het verschilt gewoon per paard waad ze het goed op doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:55

Ik ben spontaan wel heel blij dat die van mij het goed doen op Marstall Force :+

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:59

Ik heb mijn keuze voor marstall force ook gebaseerd op een overzichtje wat bokker Mizora destijds had gemaakt wat wel een vergelijking op inhoud was tussen de bekende merken. Dat overzichtje heb ik alleen niet meer.

Mijn mannen doen het dus al drie jaar goed op Marstall force. Krijgen geen andere balancers bij, alleen kwalitatief goed onbeperkt hooi, gras in het seizoen en dagelijks slobber van gries en zemelen met een halve schep onderhoudsmuesli. Dat laatste puur als bakvulling om de balancer in te mengen.

Ze blaken van gezondheid, staan 24-7 buiten en zijn nooit ziek en sterke hoeven, vacht enzovoort.

Tinkertje van een vriendin van mij doet het goed op pavo vital. Die moet zelfs om de 4 weken na de smid omdat zijn hoeven te goed groeien.

Denk dat het gewoon een kwestie van testen is waar je paard het goed op doet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:45

Ik ben wel benieuwd of degene die een balancer getest hebben, en niet tevreden zijn, dat ook een heel jaar hebben getest? Ivm de seizoenen? Dat kan ook nogal wat vertekenen denk ik.. lichturen, temperatuur, voedingsstoffen in het gras, droogte, nattigheid, en natuurlijk hoeveelheid arbeid, wisseling in de kudde. Etc. Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn.
Mijn merrie was vorige week knetter hengstig en hoefde haar voer even niet. Stel dat ik net gewisseld was van balancer.. haar energielevel wisselt ook zo enorm ondanks dat ze altijd hetzelfde krijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:56

Macs schreef:
Ik ben wel benieuwd of degene die een balancer getest hebben, en niet tevreden zijn, dat ook een heel jaar hebben getest? Ivm de seizoenen? Dat kan ook nogal wat vertekenen denk ik.. lichturen, temperatuur, voedingsstoffen in het gras, droogte, nattigheid, en natuurlijk hoeveelheid arbeid, wisseling in de kudde. Etc. Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn.
Mijn merrie was vorige week knetter hengstig en hoefde haar voer even niet. Stel dat ik net gewisseld was van balancer.. haar energielevel wisselt ook zo enorm ondanks dat ze altijd hetzelfde krijgt.

De meeste heb ik wel langere periode (jaar of jaren) gebruikt. Een van mijn paarden reageerde heel rillerig op Vitalbix, maar dat heb ik toen op kunnen lossen met een hele lage dosis en dan langzaam opbouwen. Ik geef het dus echt wel de kans, tenzij ze onwijs jeuk o.i.d. zouden krijgen, maar dat is nooit aan de hand geweest.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:30

Ik voerde een zak/emmer (of niet, als ie het echt niet at :') ). Bv bij de vitalbix Timothee variant werd ie heel schrikkerig. Nou echt niet dat ik dat nog langer wilde voeren na die zak. Bovendien kreeg ie voor het eerst een slokdarmverstopping. Had en heeft ie verder nooit gehad. Durfde de rest van de zak natuurlijk niet ongeweekt te geven. >;)
Zodra ik stopte met de vitalbix was het schrikkerig 'spontaan' weer over en had ik mijn nuchtere goedzak weer.
Terwijl de breed and grow wel goed gaat, niks schrikkerig, slokdarmverstopping etc. En dat bevat o.a meer energie én gaf ik meer van. :?

Pavo kreeg ie o.a een bruinige rare ruwe vacht van. Hoorde daar wel meerdere over.

Heb nog wel een aantal geprobeerd, maar merkte toch verschil in bv vacht, energie, spieren etc.

Jpgef en vs doet ie het het beste op tot nu toe. Op verschillende stallen/hooi. Waarom? Geen idee. Maar keer op keer als ik erop terug ging binnen 'korte' tijd weer verbetering te zien. Enige is hooguit bv nog eiwit aanvullen als dat te laag is, maar dat is met de meeste balancers zo. Net als de suplementen toevoegen i.v.m zijn pssm.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:34

Laura_ schreef:
Metazoa is 15kg geworden ipv 20

Ik zal het aanpassen! Misschien zijn er nog meer mensen die een aanpassing of aanvulling willen zien, dus ik wacht het even af en dan zal ik een nieuwe update posten. Ik heb ook geen rekening gehouden met bijvoorbeeld verzendkosten, dat kan het resultaat eigenlijk ook nog wel flink beïnvloeden...

MarjanB schreef:
Oh dank je!! Ik voer dus eigenlijk 1 van de duurste, maar goed zijn ze allemaal ook qua inhoud te vergelijken?

Geen moeite! De basis stond al ergens op de PC. Qua inhoud zullen ze allemaal wel wat verschillen. Ik denk dat je het beste kan kiezen op basis van wat voor jouw paard het belangrijkst is, er zal er nooit 1 de beste zijn voor iedereen. Heeft jouw paard geen ernstige metabole aandoeningen dan kan jouw paard prima tegen een klein beetje suiker en zetmeel dus hoef je daar minder streng op te letten. Voor een paard waar flinke prestaties van worden gevraagd zal je zoeken naar meer vitamine E en aminozuren. Bij een ouder paard of 1 met darmproblemen kan de eigen aanmaak van B-vitaminen teruglopen, dus wil je daar weer wat meer aandacht aan besteden. En zo zijn er nog tig zaken waar je je keuze op kan baseren...

Jessix schreef:
Ik gebruik niet dezelfde aantallen als in die lijst, zie ik.

Ik ben uit gegaan van een werkend paard van 600kg, ik heb zelf namelijk geen kleintjes staan en had de lijst in eerste instantie voor mijzelf gemaakt. Fabrikanten die voor 500kg een aanbeveling deden heb ik omgerekend.

manzano schreef:
Vitalstyle is wel heel vaak met 20% korting te koop via de Welkoop. Dat geldt voor meeste merken niet denk ik.

Voor de meeste/kleinere merken kan dat er niet meer uit denk ik... De grondstoffen zijn flink gestegen, dus de marges aardig gekrompen. Die paar euro die de meesten erbij hebben gedaan zullen dat ook niet helemaal dekken. Maar dat maakt de Vitalstyle af en toe wel voordeliger natuurlijk!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:50

Hier een tijdje hoveler pur gastro en oerbalans gevoerd. Pur gastro al een tijdje en de oerbalans als ondersteuning deze zomer maar zie geen verschil met de oerbalans. Paard heeft soms nog wel eens dikke achterkogels maar nopes. Nu weer terug op alleen pur gastro waar die het echt super op doet. Geef 4 x per week wat zeewier bij. Voorheen gaf ik hem de Equifyt Greenbalance daar deed hij het lichamelijk goed op, zag er super uit maar hij werd er behoorlijk rillerig van. Met de pur gastro stuk minder last van

Hoveler pur gastro is hier moeilijk verkrijgbaar in de buurt dus rij nu elke keer 35/40 min naar de dealer toe. Ik doe vrij lang met een zak. En neem er meestal gelijk 2 of 3 mee

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:03

NikkiB1991 schreef:
manzano schreef:
Vitalstyle is wel heel vaak met 20% korting te koop via de Welkoop. Dat geldt voor meeste merken niet denk ik.

Voor de meeste/kleinere merken kan dat er niet meer uit denk ik... De grondstoffen zijn flink gestegen, dus de marges aardig gekrompen. Die paar euro die de meesten erbij hebben gedaan zullen dat ook niet helemaal dekken. Maar dat maakt de Vitalstyle af en toe wel voordeliger natuurlijk!

Het is meer dat andere winkels meestal geen kortingsacties doen of voer dan uitsluiten. Dat was altijd al zo.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:06

stitchlover schreef:
Ik heb mijn keuze voor marstall force ook gebaseerd op een overzichtje wat bokker Mizora destijds had gemaakt wat wel een vergelijking op inhoud was tussen de bekende merken. Dat overzichtje heb ik alleen niet meer.

Mijn mannen doen het dus al drie jaar goed op Marstall force. Krijgen geen andere balancers bij, alleen kwalitatief goed onbeperkt hooi, gras in het seizoen en dagelijks slobber van gries en zemelen met een halve schep onderhoudsmuesli. Dat laatste puur als bakvulling om de balancer in te mengen.

Ze blaken van gezondheid, staan 24-7 buiten en zijn nooit ziek en sterke hoeven, vacht enzovoort.

Tinkertje van een vriendin van mij doet het goed op pavo vital. Die moet zelfs om de 4 weken na de smid omdat zijn hoeven te goed groeien.

Denk dat het gewoon een kwestie van testen is waar je paard het goed op doet.

Hier ook Marstall force en erg tevreden. Maar heb geen vergelijking. Ze doen het er goed op en ik kan het hier makkelijk krijgen . Plus dat ik hier nog gen verhalen over heb gehoord over gekke paarden .

Geef ze er wat krachtvoer bij , afhankelijk van dd behoeftes van de paarden. Staan 24 / 24 buiten met onbeperkt hooi.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:17

Macs schreef:

Ik heb de Pavo Vital jaren gegeven, vanaf het moment dat het op de markt kwam (ik voerde daarvoor de Vital complete ook al). Toen hij al een aantal weken steeds nerveuzer en drukker werd en eigenlijk echt niet zichzelf en ik er uiteindelijk een keer keihard ben afgegooid en geblesseerd raakte aan mijn rug, heb ik me gek lopen redeneren wat er sinds hij steeds drukker werd was veranderd.
Om er uiteindelijk op uit te komen dat het rare gedrag begonnen is na het aanbreken van een nieuwe zak Vital.
Toen dus direct gestopt en niet iets anders gegeven, want dat had ik zo 123 niet voorhanden en toen was in 2 dagen het karakter weer normaal. Hij kreeg toen wel gewoon zijn halve schep muesli nog, maar die kreeg hij dus normaal altijd samen met de Vital.

Toen ben ik daarna toch niet opnieuw met de Vital begonnen, die heb ik aan een stalgenoot gegeven.
En ben dus n.a.v. dit topic Marstall Force gaan voeren.
Door een foutje in de communicatie had mijn leverancier direct een zak van 20 kg besteld.
Daarvan is ruim 80% uiteindelijk wel opgegaan, maar hij ging het dus echt steeds slechter eten, tot hij het helemaal vaak helemaal niet meer at.
Hij heeft dus zeker driekwart jaar de Marstall Force gekregen.
En als die het was blijven eten, was ik waarschijnlijk niet overgestapt.

Maar nu ik, noodgedwongen - want iets voor blijven zetten wat niet opgegeten wordt heeft weinig zin - overgestapt ben op de Equilin zie ik hem dus wel positief veranderen.
Los van het feit dat hij dit dus wel graag eet, zie ik meer veranderingen waar ik blij mee ben, die me niet zo opvielen dat het er niet was, ik wist niet wat ik miste, zo gezegd.
Maar nu het er is, wil ik het wel behouden...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:31

NikkiB1991 schreef:
Laura_ schreef:
Metazoa is 15kg geworden ipv 20

Ik zal het aanpassen! Misschien zijn er nog meer mensen die een aanpassing of aanvulling willen zien, dus ik wacht het even af en dan zal ik een nieuwe update posten. Ik heb ook geen rekening gehouden met bijvoorbeeld verzendkosten, dat kan het resultaat eigenlijk ook nog wel flink beïnvloeden...

MarjanB schreef:
Oh dank je!! Ik voer dus eigenlijk 1 van de duurste, maar goed zijn ze allemaal ook qua inhoud te vergelijken?

Geen moeite! De basis stond al ergens op de PC. Qua inhoud zullen ze allemaal wel wat verschillen. Ik denk dat je het beste kan kiezen op basis van wat voor jouw paard het belangrijkst is, er zal er nooit 1 de beste zijn voor iedereen. Heeft jouw paard geen ernstige metabole aandoeningen dan kan jouw paard prima tegen een klein beetje suiker en zetmeel dus hoef je daar minder streng op te letten. Voor een paard waar flinke prestaties van worden gevraagd zal je zoeken naar meer vitamine E en aminozuren. Bij een ouder paard of 1 met darmproblemen kan de eigen aanmaak van B-vitaminen teruglopen, dus wil je daar weer wat meer aandacht aan besteden. En zo zijn er nog tig zaken waar je je keuze op kan baseren...

Jessix schreef:

Ik ben uit gegaan van een werkend paard van 600kg, ik heb zelf namelijk geen kleintjes staan en had de lijst in eerste instantie voor mijzelf gemaakt. Fabrikanten die voor 500kg een aanbeveling deden heb ik omgerekend.

manzano schreef:

Ik mis de Cavalor nutri fiber in het lijstje, zou die er ook bij kunnen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:48

Fibra heeft ook 2 balancers die er niet in staan. Maar die zijn wat ingewikkeld qua kosten ivm verzendkosten (of in de winkel hogere prijs ter compensatie)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:37

NikkiB1991 schreef:
Jessix schreef:

Dat had ik al begrepen. :j

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 06:31

Marije_jiplover schreef:
Macs schreef:

Ik heb de Pavo Vital jaren gegeven, vanaf het moment dat het op de markt kwam (ik voerde daarvoor de Vital complete ook al). Toen hij al een aantal weken steeds nerveuzer en drukker werd en eigenlijk echt niet zichzelf en ik er uiteindelijk een keer keihard ben afgegooid en geblesseerd raakte aan mijn rug, heb ik me gek lopen redeneren wat er sinds hij steeds drukker werd was veranderd.
Om er uiteindelijk op uit te komen dat het rare gedrag begonnen is na het aanbreken van een nieuwe zak Vital.
Toen dus direct gestopt en niet iets anders gegeven, want dat had ik zo 123 niet voorhanden en toen was in 2 dagen het karakter weer normaal. Hij kreeg toen wel gewoon zijn halve schep muesli nog, maar die kreeg hij dus normaal altijd samen met de Vital.

Toen ben ik daarna toch niet opnieuw met de Vital begonnen, die heb ik aan een stalgenoot gegeven.
En ben dus n.a.v. dit topic Marstall Force gaan voeren.
Door een foutje in de communicatie had mijn leverancier direct een zak van 20 kg besteld.
Daarvan is ruim 80% uiteindelijk wel opgegaan, maar hij ging het dus echt steeds slechter eten, tot hij het helemaal vaak helemaal niet meer at.
Hij heeft dus zeker driekwart jaar de Marstall Force gekregen.
En als die het was blijven eten, was ik waarschijnlijk niet overgestapt.

Maar nu ik, noodgedwongen - want iets voor blijven zetten wat niet opgegeten wordt heeft weinig zin - overgestapt ben op de Equilin zie ik hem dus wel positief veranderen.
Los van het feit dat hij dit dus wel graag eet, zie ik meer veranderingen waar ik blij mee ben, die me niet zo opvielen dat het er niet was, ik wist niet wat ik miste, zo gezegd.
Maar nu het er is, wil ik het wel behouden...

Hé ik heb ook vital gevoerd en mijn paarden kregen op een gegeven moment ook een rare uitstaande/ruwe vacht. Toen ben ik ook gaan snuffelen en kwam erachter dat er meer waren. Heel langzaam wordt dat nu minder.
Mag ik vragen wat je veranderd/verbetert vind nu met de equilin?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:47

verschillende ervaringen zul je toch houden de k ik hoor.
ik heb er nu 3 op de pavo vital staan(lopen ook dagelijks uren op de wei en krijgen de vital niet elke dag) maar die doen het er goed op.
met de equillin die ik gaf ben ik juist gestopt omdat mijn merrie hele rare mest had en meer jeuk had.
en daar had ik juist weer wat vaker van gehoord,dat sommige paarden wat dunnere mest hadden met equillin.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:51

Iemand een idee waar ik marstall force nog kan bestellen voor minder dan 50 euro zonder bizarre verzendkosten? :+
Ik bestelde altijd via zooplus maar daar is een zak nu 57 euro ipv de 45 van eerst :O

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:54

Voervoorpaarden vrij verzenden vanaf €100.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:57

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:19

ZoeyDercks schreef:
Iemand een idee waar ik marstall force nog kan bestellen voor minder dan 50 euro zonder bizarre verzendkosten? :+
Ik bestelde altijd via zooplus maar daar is een zak nu 57 euro ipv de 45 van eerst :O

Bij marstall zelf inderdaad!

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:50

Ik voerde de Agrobs Naturmineral, had een 20kg zak, deze is nu ongeveer 2 weken op dus voer even niks.
Zat wel te denken om gewoon weer een zak te bestellen, maar dacht wil ook eens verder kijken.
Heb er 3 dus moet wel leuk blijven; waarvan 1 gevoelig is op Luzerne (dat bleek bij het voeren bij van de Vital, vond ik wel balen want paarden deden het daar wel goed op) en snel spokig wordt van voer.

Nu door bovenstaande reacties zojuist de Marstall Force 10kg besteld om te proberen, ben benieuwd of dit ons bevalt. :)

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:56

Bij deze een update, en voor degenen die ik er al in had staan de grafieken voor de basisnutrienten conform CVB/NRC. Wellicht interessant om eens te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:08

als ik het goed begrijp komt pavo dan nog beste uit de test?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:18

Die mist wat vitamine A (bij veel weidegang minder van belang), en als je intensiever rijdt/werkt is extra vitamine E wel handig. Scheelt weer als je dat anders bij zou willen voeren. Zitten ook niet zoveel b-vitaminen in, maar omdat daar niet echt duidelijke aanbevelingen voor zijn is het niet zo nuttig om die mee te nemen in de grafiek. Dan worden zo ook wel heel lang.
Beste uit de test vind ik niet mogelijk, er hangt zo veel af van de individuele situatie van jouw paard wat het beste past... Dat kan je het beste zelf beslissen of advies inwinnen als je er niet uit komt.