[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:06

Hier was het een halve tot driekwart schep linamix.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:26

carika schreef:
Hier was het een halve tot driekwart schep linamix.

Zal er ook aan liggen hoe groot je paard is, leeftijd, wat voor type en wat ze doen qua beweging.

Mijn paard was een jong sportpaard (dressuur) die normaal werk verrichtte.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:38

Ik heb ook opgebouwd naar ongeveer een driekwart schep. Wel rustig, want er zitten veel eiwitten in en die van mij kan daar slecht tegen, die krijgt een hele heftige bulten reactie als ie te snel wordt blootgesteld aan eiwitten. Als ik het de tijd gaf dan kon hij er best wat van hebben. Het ruikt echt ontzettend lekker :9

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:12

Ik geef ook de linamix en zeer tevreden over! Hiervoor een hele tijd Mijten bodybuilder gevoerd, kwam daarvan niet mooi en snel genoeg aan ondanks hoogste dosering. Bleef met name op de billen en rug bloot. Paard werd voor mijn idee wat frisser op de bodybuilder dan op de linamix. Hij wordt nu aan alle kanten wat ronder/wat zachtere vormen. Ik voer het met hartog digest. Hij krijgt daarnaast nog wat standaard onderhoudsbrok van de stal zelf, aangevuld met magnesium en vitamine E/selenium en onbeperkt hooi uit netten.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:40

Ik ben benieuwd
Ben vd week begonnen met de bodybuilder.
Als het te weinig doet kan ik nog evt naar de linamix kijken

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:42

De bodybuilder werd hier niet gegeten helaas.
De breeding cube eet hij nog net niet mn vingers bij op :D
Is er ook iemand van wie ik misschien 1 of 2kg Linamix mag overkopen om te testen of mijn kieskeur het eet?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:51

Slmt9 schreef:
Is er ook iemand van wie ik misschien 1 of 2kg Linamix mag overkopen om te testen of mijn kieskeur het eet?

Linamix wordt over het algemeen smakelijk gevonden. Zijn gewoon een soort brokjes. Het bestaat voor een groot deel uit lijnzaad.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:58

Slmt9 schreef:

Ze eet het idd niet van harte moet het mixen met haar slobber..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:04

mavantos schreef:
Linamix wordt over het algemeen smakelijk gevonden. Zijn gewoon een soort brokjes. Het bestaat voor een groot deel uit lijnzaad.

Ja, mijn paard is niet echt algemeen :+ De bodybuilder is ook een gewoon brokje ;)
Lijnzaad of gemicroniseerd lijnzaad is hij ook niet super fan van. Daarnaast is hij regelmatig na 2 weken klaar met voer. Dus voor ik weer met een zak blijf zitten is testen altijd fijn om te kunnen doen :D

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:04

Zou ik de linamix ook erbij kunnen geven bij de bodybuilder? Omdat linamix meer hoog in vetten Volgens mij is? Of kom ik dan tehoog in vitamine e en selenium.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:34

Waarom zou je dat willen?
Dan zou ik de bodybuilder opmaken,is dat niks kun je overstappen op de linamix.
Is wel hoog in vet inderdaad.zag 20%?
Doet me wat denken aan coolstance copra

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:37

Ja ik ben gewoon zoekende.. maar je heb gelijk zal idd eerst dit opmaken. Misschien evt aanvullen met wat lijnzaadolie

Bedankt

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:37

Slmt9 schreef:

Het wordt ook verkocht in zakjes van 3,5 kg, o.a. hier:

https://www.hiddingsleen.nl/product/equ ... mix-35-kg/

Wel minimaal bestelbedrag van €50 maar wie weet heb je nog wat nodig of wordt het elders ook online verkocht :)

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:52

Slmt9 schreef:
mavantos schreef:

Ja, mijn paard is niet echt algemeen :+ De bodybuilder is ook een gewoon brokje ;)
Lijnzaad of gemicroniseerd lijnzaad is hij ook niet super fan van. Daarnaast is hij regelmatig na 2 weken klaar met voer. Dus voor ik weer met een zak blijf zitten is testen altijd fijn om te kunnen doen :D

Ik heb ook een pieperd met eten maar de Linamix vind hij erg lekker :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:44

beegee schreef:
Slmt9 schreef:

Het wordt ook verkocht in zakjes van 3,5 kg, o.a. hier:

https://www.hiddingsleen.nl/product/equ ... mix-35-kg/

Wel minimaal bestelbedrag van €50 maar wie weet heb je nog wat nodig of wordt het elders ook online verkocht :)

Bedankt voor deze tip! Ik ga eens kijken!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:11

Na drie zakken fibrebeet ga ik nu beginnen met de weightlift, ben benieuwd..

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:32

Hier op 4 weken toch al vooruitgang geboekt!
Gelukkig maar want ze heeft de extra kilo’s echt nodig voor de winter en de verhuis volgende maand.
Het bloed- en mestonderzoek was trouwens allemaal in orde.

Ik ben uiteindelijk overgegaan op extra hooi (onbeperkt ging niet voor de staleigenaar maar het zal rond de 12kg hebben gezeten met hooi, vanaf deze week zitten we op 14kg voordroog).
Verder geef ik:
- Pavo 18plus (1,8 kg)
- Pavo weightlift (1 kg)
- Rijstolie (100ml)

Even de vergelijking:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eens ze verhuisd is en op gewicht is wil ik de weightlift weer weglaten en zien wat dat doet.

De linamix lijkt me ook een hele fijne! Zeker met de vitamine e.
Die zou ik ook wel willen geven maar de dierenarts zei dat ik nieuw voer 3 maanden tijd moet geven en dan pas iets zou mogen wijzigen (een per een) om te zien of het werkt.
Zouden jullie naast de linamix ook nog olie geven of is dat te veel/ overbodig?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:01

Die is mooi bijgetrokken zeg!
Waarom zou je willen stoppen met de weightlift?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:34

Meer hooi kan niet?
Zo een moet op onbeperkt staan toch.
En ik zou de weightlift ook gewoon nog even laten, als het nu goed gaat even zo houden :j
Als het paard te dik word kun je altijd wat weglaten.

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:49

lletam schreef:
Die is mooi bijgetrokken zeg!
Waarom zou je willen stoppen met de weightlift?

Dat zal pas voor binnen een paar maanden zijn gok ik, wanneer ze niet meer hoeft bij te komen. Hopelijk geraken we ooit op dat punt. En dan wil ik eens zien of het effect heeft als ik het weg laat. Maar intussen blijf ik deze combo wel gewoon voeren deze winter. Of eventueel met de linamix.

Op de volgende stal krijg ze wel onbeperkt hooi dus ik hoop ergens dat dat voldoende zal zijn om na de winter dan enkel nog de 18plus en olie te geven. Het wordt er ook niet goedkoper op hè al dat voer :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:51

Haha.nee hou op, ik bestel elke maand voor dik 200 euro aan voor voor mijn oude merrie _O-

Mooi dat die van jou straks gewoon lekker kan eten,dat er genoeg is :j

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:54

ellepel schreef:
Meer hooi kan niet?
Zo een moet op onbeperkt staan toch.
En ik zou de weightlift ook gewoon nog even laten, als het nu goed gaat even zo houden :j
Als het paard te dik word kun je altijd wat weglaten.

Onbeperkt wou de staleigenaar niet doen, omdat ze dan echt veel eet en dan was hun hooi te snel op. Volgens hen at ze in de voormiddag al bijna 10kg hooi op. Ik weet niet of dat ook zo was, leek me raar gezien ik er zelf eens 5kg in had gestoken en dan was het net niet helemaal vol. Maar ik heb mijn best gedaan om het te bespreken en uiteindelijk zijn we op 2 grote hooinetten per dag uitgekomen die ik dan heb nagewogen en daar zat 7kg voordroog in.
Een van de redenen dat ik dus naar de nieuwe stal ga is het onbeperkte hooi dat ze daar krijgt :9

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:56

ellepel schreef:
Haha.nee hou op, ik bestel elke maand voor dik 200 euro aan voor voor mijn oude merrie _O-

Mooi dat die van jou straks gewoon lekker kan eten,dat er genoeg is :j

Ja hallo dat is ook genoeg :+
Ik zit nu aan 115 euro, maar reken daar de supplementen, olie, enzovoorts maar bij. En dan ga ik nog niet eens zo gek met voeren

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:19

Doef schreef:
N.a.v de tips hier heb ik het voer omhoog geschroefd, het gaat er goed in! Heb niet het idee dat hij het teveel vind, eet zelfs de kruimeltjes van de grond :D.

Ik geef nu 1 volle schep pavo 18+, halve schep Pavo weightlift en een halve schep luzerne senior van Hartog.

De extra voerbeurt is hetzelfde gebleven, 1 volle schep 18+.

Ik zit wel nog even te puzzelen met de Weightlift, denk dat een halve schep namelijk niet veel effect zal gaan geven? Vind dat soort uitzetende brok toch altijd een beetje spannend gezien hij vaker slokdarmverstoppingen heeft gehad...

Wanneer beginnen jullie weer aan dekens? Vind het weer een beetje half-half, het is niet koud maar wel regen en er staat toch wel een scherpe wind

Wellicht ben ik wat te ongeduldig, maar ik zie helaas nog niet echt verbetering. Ik zit me nu ook te bedenken dat het wellicht aan het hooi zou kunnen liggen (Frans kruidenhooi, laag in eiwit), volgensmij is dat niet heel voedzaam? Echter heb ik helaas niet de keuze om dit aan te passen op een pension. Hij is ook erg arm in bespiering, en dan met name die hele bovenlijn, nog Mijten bodybuilder bij geven dan maar? Andere stal zoeken met beter ruwvoer? Vraagt dat paddock paradise systeem wellicht te veel energie van hem? Supplementen waardoor hij voedingstoffen beter op neemt?? > Vind het allemaal wel heel veel worden hoor, we gaan de winter in en ik lig er toch wel echt wakker van, hij is 24, maar ik ben van mening dat ze dan echt niet schraal hoeven te zijn... Ik loop echt een beetje vast nu :(.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 12:06

Die van mij trekt 24/7 buiten niet. Wel geprobeerd op verschillende manieren, maar hij blijft het beste, zowel fysiek als mentaal, als hij 's avonds op stal mag. Dan ligt ie languit te slapen, buiten pakt hij die rust niet. Wat ik zei, we hebben het echt op meerdere manieren geprobeerd, maar soms werkt het gewoon niet. Het 24/7 leven in zo'n groep kostte hem dusdanig veel energie dat hij niet goed op gewicht of in bespiering kon blijven. Dit jaar heeft ie voor het eerst jaarrond 's nachts op stal gestaan en hij is nog nooit zo goed de winter in gegaan, en hij staat op een simpel basisbrokje met kwalitatief goed ruwvoer. Misschien toch iets om te overwegen... zeker voor een oudje.