Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:17

Ik zit ook te denken over equilin. Qua prijs maakt het niet zo heel veel verschil met de vitalbix timothee zo te zien.
Misschien toch wel fijn met de extra vitamine e erin..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:43

wendy1987 schreef:
Ik zit ook te denken over equilin. Qua prijs maakt het niet zo heel veel verschil met de vitalbix timothee zo te zien.
Misschien toch wel fijn met de extra vitamine e erin..

Nou ik vind dat nog wel een prijsverschil. Vitalbix heb je voor € 32,95 voor 14kg. De Equilin Balancer kost € 45,50 voor 6,3 kg. Het beste te voeren met de Equilin Basic erbij, € 52,51 voor 6,3 kg.

Equilin is wel iets geconcentreerder (heb je wellicht wat minder van nodig) maar zorgt toch voor een aardig maandbedrag.

chery

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:57

Maar als ik de equilin balancer vergelijk met agrobs naturmineral, is de equilin duurder, zit hoger in suiker, zit melasse in en magnesium, selenium en vitamine e zijn lager.
En dan nog aantal andere vitamines die lager gedoseerd zijn.
Of zie ik dat nou verkeerd

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:07

Maar hoelang doen jullie met de Agrobs variant?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:12

chery schreef:
Maar als ik de equilin balancer vergelijk met agrobs naturmineral, is de equilin duurder, zit hoger in suiker, zit melasse in en magnesium, selenium en vitamine e zijn lager.
En dan nog aantal andere vitamines die lager gedoseerd zijn.
Of zie ik dat nou verkeerd

Geen idee. Die van mij doen het gewoon beter op Equilin, dat is het belangrijkste. Hiervoor heel lang VS gevoerd, maar dat voldeed op het laatst niet meer voor mijn paard(en). Ik heb Agrobs geprobeerd maar voldeed ook niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:16

Ik voer niet alleen de balancer, maar ook de Basic van Equilin.
Daar staan geen gehalten bij van de hoeveelheid Magnesium en Vitamine E op hun site en heb momenteel geen zak bij de hand, maar die Basic is hoger gedoseerd.
En ik ben ook met de Basic begonnen, daarmee heb ik de onderhoudsdosering krachtvoer helemaal afgebouwd, ipv een halve schep muesli met een balancer en losse vitamine E krijgt hij nu 145 gram Basic met 100 gram balancer op dagen dat hij niet werkt.
En op dagen dat hij wel werkt 145 gram Basic met 250-300 gram gram muesli (dat was voor de overstap naar Equilon 750 gram muesli) en iets van 70 gram balancer.

En ik merk dus dat mijn paard het sinds ik deze overstap gemaakt heb, beter doet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:19

Wiwabalia schreef:

Hier deed ik er meer dan een maand mee volgensmij voor een shet/ijslander. Je kan ook je verbruik gewoon berekenen. Dacht zo uit mijn hoofd 10 a 15 gram per 100 kilo. Makkelijkst verkrijgbaar is de emmer van 3 kilo, echter zijn ze ook in 10 en dacht 15kilo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:27

Marije_jiplover schreef:
Ik voer niet alleen de balancer, maar ook de Basic van Equilin.
Daar staan geen gehalten bij van de hoeveelheid Magnesium en Vitamine E op hun site en heb momenteel geen zak bij de hand, maar die Basic is hoger gedoseerd.
En ik ben ook met de Basic begonnen, daarmee heb ik de onderhoudsdosering krachtvoer helemaal afgebouwd, ipv een halve schep muesli met een balancer en losse vitamine E krijgt hij nu 145 gram Basic met 100 gram balancer op dagen dat hij niet werkt.
En op dagen dat hij wel werkt 145 gram Basic met 250-300 gram gram muesli (dat was voor de overstap naar Equilon 750 gram muesli) en iets van 70 gram balancer.

En ik merk dus dat mijn paard het sinds ik deze overstap gemaakt heb, beter doet.

Ik voer ze ook allebei. In rust 100 gram balancer en 120 gram basic. Ik heb het ook opgestart zoals aangeraden wordt door Equilin.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:29

Wiwabalia schreef:

Maximaal 15 gram per 100 kilo.
Je hebt verschillende verpakkingsgrootte.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:31

Misschien is het leuk om een tabel te maken voor een gemiddelde prijs per dag voor een paard van 500 kilo. Dan is het veel makkelijker in te zien. En die dan in de OP te zetten? Wellicht dan kort met een +_ er bij voor grote bijzonderheden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:36

Daar zijn al meerdere tabellen gemaakt en gedeeld in dit topic met vergelijkingen. Het is natuurlijk fijn om het zo onder elkaar te zetten, maar uiteindelijk gaat het erom dat jouw paard het er goed op moet doen.

Ik heb Vitalbix een paar jaar gevoerd, VS, Agrobs en nu Equilin. Allemaal prima balancers, maar ook de behoefte van je paard kan veranderen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:49

Maar de vitalbix die ik qua dagen niet veel langer over als ik het goed rekende.. dus dan is het wel duurder, maar qua dagen kon ik op bijna hetzelfde uit omdat je er dus ook minder van voert. Van de equilin dan..

Ik heb trouwens nog een vraag. Voert iemand vitamine c en zo ja, welke, hoeveel?
Dit schijnt te kunnen werken bij afweer systeem ed en de mijne is weer lekker bezig met al die vliegen nu...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:54

ik voer geen vitamine c bij. Maar weet dat vitalstyle de imuunboost heeft miss dat proberen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:58

Ik weet het niet. In mijn geval was Vitalbix vele malen goedkoper. Ik voerde daar 250 tot 300 gram per dag van en van Equilin balancer + basics samen 220 gram.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:31

Ik voer de mijne vitamine c bij. Ascorbatencomplex poeder van bonusan.

Qua voer reken ik altijd met de prijs per dag, omdat het soms zo vertekend.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:47

Ik ga nog eens even zoeken dan naar vitamine c idd..
Ik wil van equilin alleen de balancer gaan geven.

Dat zou dan ongeveer 50 dagen met zak van 6,3 kg zijn. 45 euro
De vitalbix is ongeveer 40 dagen met zak van 14 kg. 32 euro.

Dus dan ontloopt het elkaar niet heel veel in mijn geval.
Ze krijgt los nog wat supplementen waarin ik dan hopelijk iets kan minderen wat weer scheelt.
En ze krijgt als ik er ben altijd wat sojaschroot gemengd met wat muesli/slobbermix.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:09

Ik ben heel tevreden over marstall force. Deze is, naar mijn berekening, ook qua prijs kwaliteit verhouding het beste.

Sommige paarden eten het alleen niet, mijn twee KWPN mannen wel gelukkig. Gemengd met hun slobber en een halve schep onderhoudsmuesli.

Ze doen het hier erg goed op al bijna drie jaar en makkelijk aan te kopen in zakken van 20kg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 20:34

wendy1987 schreef:
Ik ga nog eens even zoeken dan naar vitamine c idd..
Ik wil van equilin alleen de balancer gaan geven.

Dat zou dan ongeveer 50 dagen met zak van 6,3 kg zijn. 45 euro
De vitalbix is ongeveer 40 dagen met zak van 14 kg. 32 euro.

Dus dan ontloopt het elkaar niet heel veel in mijn geval.
Ze krijgt los nog wat supplementen waarin ik dan hopelijk iets kan minderen wat weer scheelt.
En ze krijgt als ik er ben altijd wat sojaschroot gemengd met wat muesli/slobbermix.

Ah zo, ik snap het. :) Ben benieuwd naar je bevindingen.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:50

MarjanB schreef:
Misschien is het leuk om een tabel te maken voor een gemiddelde prijs per dag voor een paard van 500 kilo. Dan is het veel makkelijker in te zien. En die dan in de OP te zetten? Wellicht dan kort met een +_ er bij voor grote bijzonderheden?

Ik heb dat vorig jaar eens gedaan, en heb hem even snel geupdate voor je. Bijna allemaal zijn de prijzen intussen gestegen, alleen Equi-Xcel en Equilin niet. Vitalstyle maakt het helemaal bont, van 139,95 naar 168,99, maar dat is dan wel op 25kg...

Geen plussen en minnen, puur verbruik per dag in €.

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:07

Vitalstyle is wel heel vaak met 20% korting te koop via de Welkoop. Dat geldt voor meeste merken niet denk ik.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:14

Metazoa is 15kg geworden ipv 20

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:48

Oh dank je!! Ik voer dus eigenlijk 1 van de duurste, maar goed zijn ze allemaal ook qua inhoud te vergelijken?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:27

Wat me opvalt is dat eigenlijk de 'betere' balancers die het bij veel paarden goed doen en vrij compleet zijn allemaal rond de 80 cent per dag zitten.

De balancers met aanvullingen zijn flink duurder, en zoals metazoa is goedkoper maar hoor je veel paarden die het niet eten, en op vital hoor je veel gekke reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:31

Volgensmij geven mensen eerder graag dure omdat ze denken dat het beter werkt :D

Er doen namelijk plenty paarden het goed op pavo vital of marstall force.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:32

Ik gebruik niet dezelfde aantallen als in die lijst, zie ik.