[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:12

Wat super zo vergelijking bedankt zeg!! Ik ga het even bekijken

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:17

Ik ben vandaag met de Equifirst Breed cube begonnen (naast sojaschroot, mais, grasbrok, subli omega, rijstolie en vitaminebrok).
Eiwit is 16% en vet 4,5%.

Ik heb een paard met een HB verleden en dat maakt het echt lastig om goed bij te kunnen voeren, want enerzijds wil ik laag in suikers geven (wat dus te weinig doet) en anderzijds heeft hij dat nu kennelijk ook meer nodig. Hij wordt nu 2-3 keer per dag gevoerd naast onbeperkt hooi en een uurtje gras. Deken draagt hij ook weer sinds een paar dagen.

Alle ruwvoervervangers zetten geen zoden aan de dijk. De enige die echt goed voor hem werkte was de Master seniorenslobber, maar dan wordt hij gek van de luzerne.

Equifirst heeft een stuk of 6 producten zonder luzerne, de Booster mix ziet er ook uit als een goed product (eiwit 21,5% en vet 17%), maar is wat slechter verkrijgbaar.
De linamix (eiwit 17% en vet 20%) ga ik denk ik nog proberen als de subli omega op is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:32

Op zich wel interessant die linamix :j

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:42

Die linamix klinkt interessant idd!
Mijne krijgt nu masters veulen brok, die zit op 16,5% eiwit. Heb ook de cavalor probreed gehaald. Als hij gewerkt heeft krijgt hij een schep muesli extra, toch wel fijn als daar wel wat in zit voor zijn behoefte

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:57

Vanmorgen de havens senior crumbs geprobeerd, wel heel fijn dat dat zo snel klaar is! Hij at het, dat is al iets...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:25

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:05

Linamix was hier een groot succes.
Ik vind het wel vrij prijzig, deze winter probeer ik het met sojaschroot maar als dat niet genoeg is komt er weer linamix.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:16

Hier ook. Het is net geweest, maar op horse event kun je het doorgaans met flinke korting kopen... of beginnen met een uitprobeerzak van 5 kilo. Toen mijn paard nog in het werk stond gaf ik hem equifirst granenmix, daar zit ook linamix doorheen. Maar dan moet je geen angst voor granen hebben natuurlijk ;)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:38

Binck8 schreef:
Even hier de vraag over wat ik nu het beste kan doen voor mijn paard.
Het gaat om een 24 jarige Friese ruin, al jaren op pensioen dus hoeft niets te doen.
Hij staat de hele dag op de wei, maar die is bijna kaal zeg maar, en in de nacht op stal met hooi.
Hij eet zijn hooi slecht (komt vaker voor) en ik vind dat hij wat schraal begint te worden en dat wil ik dus echt niet zo voor de winter...

Wat hij nu krijgt:
Ochtend: 1 schep muesli en een handje grasmix (hij houdt niet zo van de grasmix)
Middag: 1.5 scheppen slobber (ongeweekt, subli of pavo) met 1 schep muesli en hand grasmix
Avond: 1 kilo seniores priores (ongeweekt) met 1 schep muesli en wat grasmix.

Nu wil ik hem in de ochtend sowieso meer gaan geven, hij houdt van slobbers maar dacht nu aan bv senior crumbs of iets anders van bietenpulp? Iets wat snel weekt zou het handigste zijn. Maar sta zeker open voor tips!

Hij houdt niet zo van de grasmix en lucerne, dus ben op zoek naar iets wat niet dat als basis of groot bestanddeel heeft. Iemand misschien tips?
Iets wat hoog in eiwitten is maar laag in suiker/zetmeel?

Ik zou de SP toch echt weken van te voren. Er staat duidelijk op het voeradvies dat dit alleen geweekt mag worden gevoerd

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:59

Ik neem aan dat dat 1 kg aan ongeweekt gewicht is.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:50

ok mag ik me hier ook melden en willen jullie met me meedenken?
ik heb een oude welshpony van ca 38 jaar. tot deze zomer deed hij het super en was hij mooi op gewicht. omdat hij een heel slecht gebit heeft kreeg hij al seniores waar ik zijn brok doorheen mengde.
verder kreeg hij onbeperkt hooi, en at hij dagelijks gras.
in juli werd hij hoefbevangen, we dachten door ontsnappen en enkele uren op een pas gemaaid gazon eten.
ik heb toen in overleg met de dierenarts de brok en het hooi uit zijn menu gehaald. hierdoor viel hij terug en werd wat schraal. daar kon ik nog wel mee leven, ook omdat ik de hoop had dat het tijdelijk zou zijn.
een paar weken geleden werd hij weer bevangen en na testen is er PPID vastgesteld.
tijdens deze bevangenheid werd hij ineens echt wel mager.
ik denk door een combinatie van pijn en het feit dat hij inmiddels zijn seniores maar mondjesmaat eet.
inmiddels lijkt de bevangenheid weer voorbij en zijn we van de pijnstillers af, maar nog steeds eet hij zijn seniores vrijwel niet...
ik heb inmiddels de dieetmusli van subli ook geprobeerd, maar ook die eet hij met lange tanden.

hebben jullie suggesties wat ik kan proberen in plaats van de seniores? ik ben eigenlijk bang om over te stappen omdat ik bang ben dat de bevangenheid terugkomt, maar ik wil hem met wat meer vet op zijn botten de winter in hebben. ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar merk ik..

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:53

En wat als je de seniores ergens mee mengt? Die van mij begon op een gegeven moment zijn sp slechter te eten (snap ik wel want t ruikt naar nat karton) en toen heb ik dat gemengd met fibrebeet. Moet beide weken en de smaak van de fibrebeet zorgde dat hij ook die sp wel weer wilde eten. Volgens mij deed ik 1/4 fibrebeet en 3/4 sp of zo, maar dat kun je uiteraard wat aanpassen. Of het ook geschikt is voor een hb-gevoelige pony durf ik je niet te zeggen.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:07

ja ik wil het zeker wel mengen maar ik weet inderdaad niet goed met wat dan.
ik snap ook dat hij de seniores niet lekker vindt, en dat geldt ook voor de dieetmuesli, alles wat het lekker maakt is daar natuurlijk uit gehaald.
ik weet inderdaad niet goed wat ik nu 'veilig' kan gebruiken om te mengen. voorheen kreeg hij merriebrok van havens (ook deels om hem op gewicht te kunnen houden) maar dat durf ik nu dus niet meer

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:19

Heb je 't al aan zijn behandelend arts voorgelegd? Wat zei die ervan?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:57

Fibrebeet heeft weinig suiker, maar wordt wel vaak lekker gevonden. Dus wat dat betreft misschien een goede optie?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:39

ankep schreef:
ja ik wil het zeker wel mengen maar ik weet inderdaad niet goed met wat dan.
ik snap ook dat hij de seniores niet lekker vindt, en dat geldt ook voor de dieetmuesli, alles wat het lekker maakt is daar natuurlijk uit gehaald.
ik weet inderdaad niet goed wat ik nu 'veilig' kan gebruiken om te mengen. voorheen kreeg hij merriebrok van havens (ook deels om hem op gewicht te kunnen houden) maar dat durf ik nu dus niet meer

Mijn paard met hb verleden is gek op de grasbrok van Hartog. Hij is ook ontzettend kieskeurig. Er zit zo uit mn hoofd 10% s+z in door het kleine beetje melasse wat is gebruikt. En dat is denk ik hetgeen wat deze brok ook zo lekker maakt. Ik durf daarvan dus ook gerust meer te voeren, omdat het vergelijkbaar is aan hooi. Aan de andere kant moet je er dus ook wel meer van geven omdat er weinig vet en suikers in zitten.
De coolstance copra is ook laag in s+z, maar moeten ze vaak erg aan wennen.
De mash van vitalbix zou ik voor aankomen en laag s+z ook zeker aanbevelen!
Al deze producten zou ik ook durven combineren met rijstolie (of lijnzaadolie) wat je ook relatief veilig in hoge dosering kan geven om aan te komen.
De pavo fibrenugget is denk ik ook een goeie, bietenpulp met luzerne en ook samen nog geen 10% aan s+z.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:24

Geef je medicatie voor de ppid?
Kan ook daarvan komen als ze wat slecht eten.
Zeker als de dosering net wat aan de hoge kant is,.

En ga mengen inderdaad, de seniores met grasbrok door.
Of inderdaad die fiberbeet,die ruikt heerlijk, dan week je dat samen?

Kun je een beetje makkelijk aan de meeste voermerken komen?

Die van mij is gek op dit merk
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... mash-20-kg
Wel,wat duurder,maar het ruikt heerlijk en als ik voor het voeren er wat door doe van dit gaat alles schoon op

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:18

beegee schreef:
Heb je 't al aan zijn behandelend arts voorgelegd? Wat zei die ervan?

ja gelukkig denkt de DA wel mee, maar die zegt nu eerst vooral de medicatie de tijd geven om aan te slaan.

hij staan nu sinds 2 weken op pracend (half pilletje) maar het slechte eten was al voor die tijd.

ik heb 3 goed voerleveranciers in de buurt, dus ik kan een groot aanbod aan merken kopen, maar dat maakt misschien ook wel dat ik door de bomen het bos even niet meer zie. ik denk dta ik voor nu eens ga beginnen met fibrebeet, al dan niet gemengd met seniores.

al hoor ik graag nog meer suggesties hoor.
(ook mbt bv mineralenkorrels, want nu hij zo weinig eet kunnen daar ook tekorten ontstaan vrees ik)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:07

38 is ook wel een leeftijd zeg. Dan is het sowieso lastiger.
Je kunt de fiberbeet met de seniores mee laten weken.
Doe je eerst een kwart schep,kijk je even of hij het lekker vind.
Kwa balancer geef ik zelf Pavo vital.maar ook daar in is er heel veel ,de een heeft liever dit de ander dat.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:27

Jokonootje schreef:
Binck8 schreef:
Even hier de vraag over wat ik nu het beste kan doen voor mijn paard.
Het gaat om een 24 jarige Friese ruin, al jaren op pensioen dus hoeft niets te doen.
Hij staat de hele dag op de wei, maar die is bijna kaal zeg maar, en in de nacht op stal met hooi.
Hij eet zijn hooi slecht (komt vaker voor) en ik vind dat hij wat schraal begint te worden en dat wil ik dus echt niet zo voor de winter...

Wat hij nu krijgt:
Ochtend: 1 schep muesli en een handje grasmix (hij houdt niet zo van de grasmix)
Middag: 1.5 scheppen slobber (ongeweekt, subli of pavo) met 1 schep muesli en hand grasmix
Avond: 1 kilo seniores priores (ongeweekt) met 1 schep muesli en wat grasmix.

Nu wil ik hem in de ochtend sowieso meer gaan geven, hij houdt van slobbers maar dacht nu aan bv senior crumbs of iets anders van bietenpulp? Iets wat snel weekt zou het handigste zijn. Maar sta zeker open voor tips!

Hij houdt niet zo van de grasmix en lucerne, dus ben op zoek naar iets wat niet dat als basis of groot bestanddeel heeft. Iemand misschien tips?
Iets wat hoog in eiwitten is maar laag in suiker/zetmeel?

Ik zou de SP toch echt weken van te voren. Er staat duidelijk op het voeradvies dat dit alleen geweekt mag worden gevoerd

Uiteraard krijgt hij het geweekt, 4 liter water gaat erop en het welt dan 3 a 4 uur voordat hij het krijgt.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 14:42

Iemand hier ook ervaring met de masters spier-plus? Zag er wel interessant uit. Ik voer nu de hippalgo bodybuilder maar die moet ik steeds bestellen. Ik haal het liever ergens :=

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 20:13

Ik las hier mensen die interesse hadden in de linamix. Ik heb dit een tijdje gevoerd aan mijn vorige paard en echt ik zweer erbij! Paard knapte toen echt snel op in gewicht en bespiering, zonder heet te worden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:09

mavantos schreef:
Ik las hier mensen die interesse hadden in de linamix. Ik heb dit een tijdje gevoerd aan mijn vorige paard en echt ik zweer erbij! Paard knapte toen echt snel op in gewicht en bespiering, zonder heet te worden.

Hoeveel gaf jij er van en kreeg je paard ook nog andere producten?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 07:23

Slmt9 schreef:
mavantos schreef:

Hoeveel gaf jij er van en kreeg je paard ook nog andere producten?

Het is geen volwaardig voer. Ik gaf één volle voerschep per dag naast zijn normale porties brok. Verder niks bij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:38

Nee, het zou bij mij ook zijn om de subli omega te vervangen. Thanks!