[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:58

Ik vind zelf de myoflakes helemaal niet bijzonder hoog in eiwit.
Je zou ook de grunmash eens kunnen proberen, of van marstall de bergwiesern mash.
Of esparcette?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:12

Ik vind het wel lastig hoor dat gedoe met voer steeds.
Die myo had ik niet eens goed naar gekeken.
Je hebt gelijk,nog geen 12% eiwit en vet is ook niet hoog.

ze vind het wel heel lekker merk ik,maar doet dan blijkbaar niet heel veel.
Die mash ken ik,vind ze ook heel lekker.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:17

De mash zit nog hoger in eiwit zelfs.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:44

Hier blijft het ook een puzzel. Een combinatie van subli omega 369, sojaschroot, grasbrok, maïsvlokken, bietenpulp en slobber staat er deze week op het menu. Merk dat mn paard wel een beetje klaar is met bietenpulp.
Vanaf morgen ga ik nog de Jopack tophay en horsedinner geven en dan hoop ik toch wel dat we er een keer zijn.

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:48

ellepel schreef:
Is een klein brokje.
Maar was net aan het kijken naar dat rijstzemel voer ik was wel benieuwd of het ook iets is voor mijn oude merrie.
en misschien is de ricebran geschikt?( kun je bestellen bij petsplace,bezorgen is niet duur)
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... cPEALw_wcB

Sspinoy: Van wat voor merk had je de rijstzemelen eigenlijk?

Ja de ricebran zou ook kunnen, maar ik weet niet of ik zo blij word van een zetmeelgehalte van 30%. Volgens pavo zou dit geen probleem zijn zoals zetmeel bij graan: ‘De geleidelijke vertering leidt tot een langzamere en stabielere afgifte van glucose.’

Om die reden nam ik voordien al Lannoo muscle plus (bestaat voor 60% uit rijstzemelen) omdat dit een zetmeelpercentage heeft van 6%. Dit vond ik een veiligere keuze. Ik ben dan nadien overgestapt op rijstzemelenpellet die we rechtstreeks konden bestellen bij Lannoo via onze winkel. Zij raden me nu opnieuw de muscle plus aan.

De weightlift, muscle plus en topsport zijn allemaal lager in zetmeel en daarom dat ik daar eerder aan dacht. Of maak ik me druk om niets in dit geval?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:56

Mijne vond de weightlift moeilijk te kauwen. En geweekt hoefde hij het niet meer. Tegen het einde van de zak leek hij het lekkerder te vinden maar toen ik hem weer wilde halen bij de Ranzijn vertelde ze mij dat deze er compleet uit was bij hun vanwege slechte verkoop :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:25

Ik heb een stalgenootje gehad die jopack voerde.
Maar die paarden hadden wel mestwater.
Ik weet niet welke jij voert. en of er verschil in zit?
Wat zij hadden was voordroog.

Sspinoy, het is vaak ook gewoon uitproberen.
Soms het je voer wat hoog in suiker of zetmeel zit,maar dan blijkt je paard het er eigenlijk toch heel goed op te doen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:01

Ja, je hebt van Jopack het hooi en de voordroog. Ik kreeg het advies om te mengen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:25

Ik heb het advies gekregen om mijn paard seniores priores te gaan voeren. Nu lees ik op de zak dat het voeradvies 1kg per 100kg (gewenst) lichaamsgewicht is. Dat zou in ons geval 5kg sp per dag zijn. Dat moet vervolgens minimaal 4 uur weken en in porties gevoerd worden. Hoe doen jullie dat praktisch?! Ik heb een hele lieve stal eigenaar maar die kan ook niet 4x per dag mijn paard extra gaan voeren...
Daarnaast zou dat gaan om ong. 7 zakken per maand. Vind ik niet heel praktisch allemaal..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:33

Ander voer halen?
Haal anders de masters senior slobberbrok…
Zelfde prijs,is ietsje beter kwa gehaltes en is in 10 minuten geweekt.
Voor wat meer structuur meng ik het zelf met wiesencobs. Fibernuggets kan ook.

Wil je wel de seniores dan kun je het een dag van te voren klaarmaken, en dan twee scheppen per emmer doen en laten weken met water.
twee en een half past ook nog wel…

Het ligt er wel aan of je paard nog ruwvoer kan eten of gras.
Zo nee dan zal je echt flink veel ruwvoer vervangers bij moeten gaan geven :j

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:34

ellepel schreef:
Sspinoy, het is vaak ook gewoon uitproberen.
Soms het je voer wat hoog in suiker of zetmeel zit,maar dan blijkt je paard het er eigenlijk toch heel goed op te doen.

Ja klopt, want ik moet toegeven dat ik geen idee heb wat het zetmeelgehalte in de pellets van lannoo was. En daar deed ze het ook goed op :o

Ik ga de weightlift nu eerst een kans geven en ik kan altijd nog rijstolie toevoegen. Dan behoud ik dezelfde voordelen van de rijstzemelen: extra energie, gamma-oryzanol voor de spieren en natuurlijke vitamine E. Eens ze op gewicht is kan ik de weightlift achterwege laten en enkel de 18plus en olie geven.

Let's hope for the best :)

Binnenkort schakelen we ook weer over naar voordroog, dat heeft vorige herfst ook geholpen :D
Laatst bijgewerkt door sspinoy op 06-09-24 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:07

ellepel schreef:
Ander voer halen?
Haal anders de masters senior slobberbrok…
Zelfde prijs,is ietsje beter kwa gehaltes en is in 10 minuten geweekt.
Voor wat meer structuur meng ik het zelf met wiesencobs. Fibernuggets kan ook.

Wil je wel de seniores dan kun je het een dag van te voren klaarmaken, en dan twee scheppen per emmer doen en laten weken met water.
twee en een half past ook nog wel…

Het ligt er wel aan of je paard nog ruwvoer kan eten of gras.
Zo nee dan zal je echt flink veel ruwvoer vervangers bij moeten gaan geven :j

Dat klinkt als een goed alternatief, bedankt voor de tip. Het is bedoeld als bijvoer voor een jong paard.

Hoeveel sp/masters kun je max in 1 voerbeurt geven?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:25

Ik vond de Masters voor aankomen ook erg fijn voor, maar jammer genoeg wordt die van mij gek van luzerne.
2kg heb ik ooit gelezen is het maximale wat in 1 voerbeurt kan, maar mijn paard is met 1,5kg vol.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:22

N.a.v de tips hier heb ik het voer omhoog geschroefd, het gaat er goed in! Heb niet het idee dat hij het teveel vind, eet zelfs de kruimeltjes van de grond :D.

Ik geef nu 1 volle schep pavo 18+, halve schep Pavo weightlift en een halve schep luzerne senior van Hartog.

De extra voerbeurt is hetzelfde gebleven, 1 volle schep 18+.

Ik zit wel nog even te puzzelen met de Weightlift, denk dat een halve schep namelijk niet veel effect zal gaan geven? Vind dat soort uitzetende brok toch altijd een beetje spannend gezien hij vaker slokdarmverstoppingen heeft gehad...

Wanneer beginnen jullie weer aan dekens? Vind het weer een beetje half-half, het is niet koud maar wel regen en er staat toch wel een scherpe wind

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:52

Die van mij staat sinds gisteravond met een vliegendeken met waterdichte rug en hals. Hij is ineens een vacht begonnen te maken maar door zijn artrose vind ik 't wel fijn om in ieder geval de rug en zijn bekken warm en droog te houden. Door de mesh zijkant en onderkant wordt ie gelukkig niet te warm, zijn regendeken zou hij nog niet op kunnen. Dan smelt ie :(

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:39

Doef schreef:
N.a.v de tips hier heb ik het voer omhoog geschroefd, het gaat er goed in! Heb niet het idee dat hij het teveel vind, eet zelfs de kruimeltjes van de grond :D.

Ik geef nu 1 volle schep pavo 18+, halve schep Pavo weightlift en een halve schep luzerne senior van Hartog.

De extra voerbeurt is hetzelfde gebleven, 1 volle schep 18+.

Ik zit wel nog even te puzzelen met de Weightlift, denk dat een halve schep namelijk niet veel effect zal gaan geven? Vind dat soort uitzetende brok toch altijd een beetje spannend gezien hij vaker slokdarmverstoppingen heeft gehad...

Wanneer beginnen jullie weer aan dekens? Vind het weer een beetje half-half, het is niet koud maar wel regen en er staat toch wel een scherpe wind

Kan je niet nog een halve schep weightlift bijgeven bij die extra voerbeurt?
De mijne krijgt ‘s morgens en savonds een volle schep, voorlopig nog geen problemen gehad en het veulen (5maanden) eet ervan mee.
Hoeveel weegt 1 schep 18+? Ik zou daar ook de aanbevolen hoeveelheid volgen.
Een ouder paard heeft nu eenmaal meer eiwitten nodig…

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:42

Ik wilde gister nog afwachten, maar was toch te laat. Wat er net weer bijgekomen was, was er nu alweer wat af en hij voelde ook echt koud onder zn eczeemdeken. Inderdaad ook ineens veel wintervacht. Vandaag dus lekker een dunne regendeken op gedaan. Volgende week wordt het weer wat warmer, dus wellicht kan hij dan nog even bloot staan.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:20

Mijne heb ik eergisteren avond al onder een deken gezet. Een bucas smartex rain. Zeker nu hij nog ziek is en aan de medicijnen zit, wil ik hem warm houden! Hij begint net weer een klein beetje aan te komen dus dat moet ie niet gelijk gebruiken := .

Had hem gisteren overigens een uurtje zonder staan zodat ik zijn rood licht therapie kon doen, toen stonden zijn haren wel omhoog. Dus gauw weer de warme jas aan!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:09

Even hier de vraag over wat ik nu het beste kan doen voor mijn paard.
Het gaat om een 24 jarige Friese ruin, al jaren op pensioen dus hoeft niets te doen.
Hij staat de hele dag op de wei, maar die is bijna kaal zeg maar, en in de nacht op stal met hooi.
Hij eet zijn hooi slecht (komt vaker voor) en ik vind dat hij wat schraal begint te worden en dat wil ik dus echt niet zo voor de winter...

Wat hij nu krijgt:
Ochtend: 1 schep muesli en een handje grasmix (hij houdt niet zo van de grasmix)
Middag: 1.5 scheppen slobber (ongeweekt, subli of pavo) met 1 schep muesli en hand grasmix
Avond: 1 kilo seniores priores (ongeweekt) met 1 schep muesli en wat grasmix.

Nu wil ik hem in de ochtend sowieso meer gaan geven, hij houdt van slobbers maar dacht nu aan bv senior crumbs of iets anders van bietenpulp? Iets wat snel weekt zou het handigste zijn. Maar sta zeker open voor tips!

Hij houdt niet zo van de grasmix en lucerne, dus ben op zoek naar iets wat niet dat als basis of groot bestanddeel heeft. Iemand misschien tips?
Iets wat hoog in eiwitten is maar laag in suiker/zetmeel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:55

Meer seniores kan ook toch,dat heb je al.
Ik zou er bij de ochtend en avond een schep seniores bij gaan doen.
Voor hoog eiwit geef ik sojaschroot.
Is gewoon makkelijk om door het voer te doen .
Ik geef die van mijten.
https://www.mijten.be/nl-be/sojaschroot ... TsnlYpnbtG
Zij bezorgen ook heel snel.

Nu 100 gram , en mocht het nodig zijn verhoogde naar 200 gram.
Dat is voor mijn Tinker genoeg,maar die krijgt er nog van alles bij dus prima zo.

Eventueel kijk je naar de masters senioren slobberbrok.die is net even kwa voeding wat meer dan de seniores priores. En is in tien minuten geweekt

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:37

Ik ben persoonlijk wel fan van de pavo weightlift, dat kan je zowel droog als geweekt geven.
Maar de sojaschroot van hierboven klinkt ook niet slecht en dat gaat volgens mij wel het goedkoopste zijn.
En idd, seniores opvoeren lijkt mij sowieso ook een goed idee.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:34

Ik voer mijn oude Arabier ook pavo weightlift, bevalt goed.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:27

Ik lees ook even mee.

Twijfel zelf tussen pavo weightlift of hippo bodybuilder van mijten..
Zoek wat extra ondersteuning voor mijn grote jonge merrie van 1,80 voor haar conditie en bespiering. Kwa gewicht is ze nu wel goed vanwege een goede zomer en dat wil ik graag zo houden de winter.

Welke van de 2 vinden jullie beter

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:07

Weightlift vond de mijne moeilijk te kauwen, en nat vond ie het niet heel lekker meer.
Hippalgo bodybuilder zijn mini brokjes, maar vond de mijne wel heel lekker :)) het is alleen een extra topping voor over de brok, dus geen vervanger. Ik gaf daar 500 gram per dag van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:25

Die heb ik ook.
Ik zet ze anders even naast elkaar in wat ik belangrijk vind:

Pavo weightlift,

Luzerne / Rijstevoermeel (drukhydrothermisch behandeld) / Lijnzaadschilfers / Biergist / Lijnzaadolie / Calciumcarbonaat / Magnesiumoxide

Ruw eiwit 15 %
Ruw vet 4.5 %

Mijten bodybuilder .

Rijstvoermeel , Lijnzaadschilfers ), Gedroogde Bietenpulp Mais (Mais), Moutkiemen , Tarwe
Bietmelasse , Johannesbrood.

Ruw eiwit 15,4 %
Ruw vet 8,3 % -

Ik heb liever de bodybuilder.
Met meer vet, en zonder luzerne wat ik persoonlijk wel fijn vind want ik heb een Tinker en toch altijd het idee dat ze er jeuk van krijgen.
En ja die van mij kan mais wel verdragen denk ik,gaat in elk geval prima