Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:24

Ik zag dat Vitalbix een nieuwe Muesli plus balancer had, zag er mooi uit.

Heeft iemand deze al uitgeprobeerd?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:40

Wiwabalia schreef:
Ik zag dat Vitalbix een nieuwe Muesli plus balancer had, zag er mooi uit.

Heeft iemand deze al uitgeprobeerd?

Als je de vitalbix Balance+ bedoelt die heb ik hier aan 3 paarden gevoerd. De lusitano deed het er prima op. Mijn shet was zo zo, kwam maar niet door zijn vacht. Mijn ijslander deed het er heel slecht op… Die kwam niet door zijn vacht, was mottig, sloom en begon zelfs mest te eten! Ben gewisseld van voer en de shet en ijslander kwamen eindelijk door hun vacht en mijn ijslsnder knapte weer op.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:42

Oh, dat vind ik niet goed klinken..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:22

michelle933 schreef:
Mijn paard staat de laatste tijd enorm te schuren. Zowel achterbenen als staart. Het lijkt met de dag erger te worden. Zijn achterbenen doet hij al even maar dat van die staart is pas sinds een paar weken. Zou dit misschien van de oerbalans kunnen komen? Iemand ervaring

Mijne schuren ook iets meer en krijgen geen oerbalans ik denk dat meer komt omdat ze langzaam hun vacht aan t wisselen zijn voor de wintervacht. (Dagen worden korter)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:39

hier reageren ze enorm op het gras.
door het rare weer kon het ook niet goed groeien en zit er denk ik toch teveel suiker in.
en dan staat echt meer dan de helft met de kont en staart te schuren.
mijn merrie ook veel mee dan anders,dus zou het daar in zoeken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:41

Hier juist op het hooi. Heb hooi van dit jaar en dat zit bomvol suiker. Het gras daarentegen juist weer niet.
Schuren kan zo ontzettend veel oorzaken hebben.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:30

Hier ook schuren, bij de mijne wijt ik het aan stress door verhuizing, en nieuwe insecten ( bosrand). En wellicht ook t verharen erbij

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:59

Van pure paardenvoeding zijn er twee blancers, weet iemand het verschil tussen deze 2? Ik kom er niet echt achter.

Het betreft de pure balance of de Victorious secret. Ik twijfel om de paarden op 1 van deze te zetten als wij zijn verhuist qua stalling.

Afbeelding

Afbeelding

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:10

De Victorious secret is meer een echte balancer (ergens aan toevoegen), 20-50 gr per 100 kg paard. Kleine hoeveelheid, redelijk goedkoop dan ook dus. Voor een paard van 550 kilo, zit je op 110 gram en dus 12 euro per maand. (Obv de aanbieding nu)
De pure balance is geen merk van pure paardenvoeding zelf, maar 1 uit Engeland geloof ik. Van deze moet je 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht voeren. Een paard van 550 kg voer je dus 550 gram, en kom je uit op 48 euro per maand, ruim een zak dus. Dit voer zie ik wel als een iets completer voer, waar je paard bij bijvoorbeeld eiwittekorten wel baat bij zou kunnen hebben. Ik denk ook dat deze beter gegeten word.

Sowieso vrat die van mij geen VS... heel irritant, want het is mooi voer en goed geprijsd. De VS zou ik persoonlijk wel altijd mengen met wat ruwvoer of een muesli ofzo.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:16

Dan ga ik toch voor de VS, het moet wel betaalbaar blijven voor 2 paarden. Eventueel is JPGEF ook een optie (mochten ze VS niet eten) volgens mij kom ik bijna even duur uit als VS.

Het gaat hier door de Fibre Beet heen van Pavo, mijn oude merrie krijgt nog wat supplementen van Horseflex voor haar Atrose. Dus dat werkt voor ons het beste.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:08

Voor de goedkoopste balancer van jpgef (550kg) ben je ook al 23 euro kwijt, maar wel aanzienlijk minder dan de pure balance

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:57

Ik geef de Pure Balance aan mijn IJslander want die at de VS niet. Voor mijn warmbloed vind ik het echt te kostbaar al vind hij het heel lekker maar bij hem ben ik teruggegaan naar vitalbix.

Ik vind de Pure Balance heel fijn qua eiwitten (hoef ik niet los te voeren dan) en het is een van de weinige voeren die mijne graag eet. Het prijskaartje nemen we dan maar voor lief. Het komt inderdaad uit de UK.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:10

Ik ben begonnen met jpgef en ik moet zeggen dat ze meer energie lijkt te hebben. Ik kwam van oerbalans.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:44

Ik voer al jaren naar tevredenheid de jpgef en was de afgelopen tijd wel een beetje aan het zoeken of er misschien een goedkoper alternatief is, maar moet zeggen dat ik die niet echt kan vinden. Die ook qua gehaltes passend lijkt tenminste.
Vitalbix en pavo vital wordt hij allebei heeft nerveus van helaas. En marstal force moet hij niet haha.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:18

Welke is de jpgef ook alweer? :') moet ook weer nieuwe bestellen

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:18

Voeren jullie van de jpgef de gewone balancer of een van de anderen (pro plus of high support)?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:25

Hier op advies van jpgef de gewone balancer. Ze geven prima voeradvies.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:34

Ik zal me er is een keer in verdiepen, voer nu de balance+ muesli van vitalbix. Doet hij het prima op, maar ben altijd benieuwd of het beter kan. Heb in de basis ook een paard wat snel schrikt en afgeleid is, dus krijgt ook standaard magnesium bij (niet met onverdeeld resultaat). Ook de eiwitten zijn interessant bij jpgef denk ik

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 20:50

MarjanB schreef:
Welke is de jpgef ook alweer? :') moet ook weer nieuwe bestellen

Je paard gezond en fit :j

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:32

dmuts schreef:
Voeren jullie van de jpgef de gewone balancer of een van de anderen (pro plus of high support)?

Ik voer de gewone, maar die van mij krijgt er ook nog wat muesli en sojaschroot naast waardoor dat niet nodig is ondanks dat hij wel vrij intensief getraind wordt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:51

Zijn er ook bakkers die Pavo vital koek al eens geweekt hebben? Mijn paard krijgt normaliter zijn voer in slobbervorm (geen snijtanden meer) en ik durf het niet zo goed aan om de koek in stukken toe te voegen als dat heel blijft (slokdarm verstopping).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:17

kun je dan niet beter de gewone vital geven?
of zit er veel verschil in gehaltes tussen de koek en de korrel

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:39

Hij kan niet tegen luzerne en die zit wel in de vital en in de koek :)
De victorious eet hij nu met wat minder smaak, wilde daarom even afwisselen met de koek waarvan ik ook zeker weet dat hij het lust :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:16

Slmt9 schreef:
Zijn er ook bakkers die Pavo vital koek al eens geweekt hebben? Mijn paard krijgt normaliter zijn voer in slobbervorm (geen snijtanden meer) en ik durf het niet zo goed aan om de koek in stukken toe te voegen als dat heel blijft (slokdarm verstopping).

Lijkt me wel dat je het kunt weken hoor, volgens mij kan je in principe alles weken :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:22

Ben benieuwd want vind ze behoorlijk hard. Heb het maar besteld en dan gaan we het testen!