[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:10

Ik ga volgende week bloed laten afnemen door de DA heb het idee dat zijn buikje een beetje gezwollen is ..
zou ook best kunnen dat ik gewoon teveel krachtvoer geef hoor maar volgende week moet de DA toch komen dus dan laat ik liever meteen wat bloed nemen..
Op foto zie je er trouwens ook niet zoveel van :=
http://img136.imageshack.us/my.php?image=afb008fr8.jpg

untouched

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:24

wij gaven veel hooi bij, en daardoor is ze wat dikker geworden.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:43

Mijn belgje heeft volgens mij al 2 keer een worm infectie gehad ( paard is 2 jaar ! ) hij at niet meer en dronk niet meer diaree tot hij opeens niet meer kon staan en steeds zieker werd ! :n toen heeft hij een paar dagen in utrecht gestaan het gaat gelukkig weer beter met hem we hopen fat hij dit geen 3de keer krijgt !! : O !!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:23

ik geef mijn paardje maismeel, sportbrok, onbeperkt ruwvoer en af en toe wat slobber om op gewicht te blijven. maar dat is niks nieuws lees ik in dit topic :+

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:14

Even een update hier..

Na mijn laatste enthousiaste verhaal over mijn paard, hoe hij veranderde, kwam ik tot de conclusie dat mijn zorgvuldig bij elkaar gezochte voerschema toch niet zo geschikt was voor mijn paard. Hij werd steeds stouter en echt onhandelbaar := . Ik ben begonnen met het weglaten van de mais, maar geen verschil. Toen ben ik ipv de mijten gerstemix de cavalor pianissimo terug bij gaan voeren. Hij kreeg toen pianissimo, met subli EM en lucerne. Maar na 2 weken had ik een paard waar de ribben te zien waren en z'n vacht was dof. Hij was wel rustiger, maar dat moet niet koste gaan van zijn gezondheid/conditie. Ik ben toen tijdelijk weer de mijten gerstemix gaan bijvoeren, maar binnen week stond ie op ontploffen. Hij was wel weer ronder en gezonder geworden, maar qua energie niet handelbaar. Ook bleef hij in z'n spieren wat verzuren met als gevolg dat ie onder het zadel vel stress kreeg = afvallen. Uiteindelijk toch weer terug gezet op alleen de pianissimo (met lucerne) en gaan denken wat ik nu moest doen. Na veel bellen met voerleveranciers ben ik uitgekomen bij pavo nature's best. De eerste week kreeg hij alleen pavo nature's best met daar doorheen een supplement voor zijn spierverzuring. Na 2 weken ben ik op advies pavo energy control gaan bijvoeren. Inmiddels ben ik 2 weken verder en hij krijgt nu een heeeeeeel ander schema dan voorheen. Maar ik heb een geweldig paard! Hij zit super in z'n vel, glimt, is rond. Z'n spieren begin er ineens op te komen en hij loopt zoveel soepeler door z'n lijf. Ik was bang dat hij zou gaan knallen van de pavo energy control, omdat dat best een brok is met hoge energie waarde. Maar niks! Hij is werklustig, en voorwaarts maar handelbaar!
Hij krijgt nu per dag: 2 scheppen pavo natures best (is ongeveer 1,6kg), met daardoorheen 2 schepjes suplement, en 2 scheutjes olie (ben ik aan het opbouwen). Als hij werkt krijgt hij 1 schep brok erbij met olie (1 brok is 1 kg).

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:03

Dank voor het posten Ymke. Jij bent dus ook gestopt met Subli EM?

Ik ben ook nog niet tevreden. Voer nog steeds Marstall Naturell met Subli EM als aanvulling. 2 tot 3 keer per week slobber en als hij gewerkt heeft ook Lucerne.
Ik vind hem nog steeds niet rond genoeg. Daarbij zit in in die Naturell iets van 40% suiker en zetmeel. Echt veel te hoog.
Zit erg te twijfelen om over te gaan op Dodson en Horell, maar dat is reteduur en ik heb begrepen dat als je over zou stappen op bijvoorbeeld de Build Up dat je in het begin heel veel moet voeren.
Misschien is Nature's Best voor mij toch ook een optie. Hoe groot is jouw paard Ymke?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:29

Ja, ik ben er ook mee gestopt en nu ik het een tijd niet meer voer heb ik ook niet het idee dat het toen iets heeft bijgevoegd. Mijn paard vond de eerste keer nature's best een beetje vreemd, maar eet het nu heel goed. Voordeel is dat er ook lucerne inzit, dus dat hoef ik ook niet meer apart te kopen. Ik had eerst 4 zakken ofzo staan en ben nu met 2 klaar :D
M'n paard is ongeveer 1.72m (waarschijnlijk groter, maar kunnen hem nooit goed meten omdat ie bang is voor de meetstok :') ) In het begin voerde ik hem 3 scheppen nature's best en heb dat verlaagd naar 2 toen hij die brok erbij kreeg. Dagen dat hij niet werkt krijgt hij dus maar 2 scheppen, maar hij valt er niet op terug.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:33

Dank voor je snelle en uitgebreide antwoord! Hoeveel werk verricht jouw paard?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:11

In princiepe loopt ie 7 dagen in de week. Wat hij doet wisselt per keer, de ene keer dressuurmatig, de andere keer longeren of buitenrit of grondwerk. Over het algemeen word ie wel lang getraint (uur) en op een L/M-niveau.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 11:33

ik ben nu begonnen met het geven van bietenpulp bij mijn oudje (hij krijgt nu gerstemix + veel hooi). Over het hooi doet hij gewoon te lang (tanden zijn gecontroleerd). Hij heeft het smorgens nog niet op, dus wil er iets bij gaan voeren. Ik ben van de Subli EM afgestapt...geen effect.

Nu lees ik dat bij de pulp ook zemelen moet voeren, in welke verhouding moet ik dit gegeven? Hoeveel pulp per dag geven jullie? Zemelen, zijn die gewoon bij de boerenbond ofzo te krijgen?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:55

Ik heb een anderhalf jarige die eigenlijk een beetje te dun is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EBCCYDYF.jpg

Hij heeft wel een beetje een 'buik', maar als je hem aait voel je zijn ribben wel. Hij krijgt onbeperkt kuil, af en toe brok. Maar omdat hij nog niet werkt, wil ik hem niet teveel aan het brok zetten. Hij heeft geen wormen en krijg nu even om de maand een vitaminespuit omdat zijn conditie niet zo heel goed is. (Dikke wintervacht)

Wie heeft tips om hem nog iets dikker te krijgen?

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:59

Mijn paard is ook een beetje te dun. Mijn instructrice zegt dat ik hem meer hooi moet geven en niet meer biks want dan wordt hij alleen maar drukker en nu krijgt hij nu ook al een paar weken meer hooi. Maar mijn vader zegt weer dat hij meer biks moet omdat hij nu een hooibuik krijgt. Wat moet ik doen? Moet ik misschien ander voer bij voeren?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:35

Lisa: hoeveel biks krijgt je paard op dit moment? hoeveel werkt hij in de week?

Meer hooi geven is de eerste stap. Maar ik ben benieuwd hoeveel je nu aan brokken geeft (en welke).

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:27

Nathalie84 schreef:
Lisa: hoeveel biks krijgt je paard op dit moment? hoeveel werkt hij in de week?

Meer hooi geven is de eerste stap. Maar ik ben benieuwd hoeveel je nu aan brokken geeft (en welke).

Hij rijdt 5x per week half uur á drie kwartier. Hij krijgt 2 kilo biks per dag. 's Ochtends een kilo en 's avonds een kilo van het merk Havens gewoon normale sportbrok. En hij krijgt 's ochtends een plak hooi, 's middags een halve plak en 's avonds weer een hele plak. Voorderest staat hij de hele dag buiten op het gras het is niet veel maar hij kan wel de hele dag een beetje grazen. Hij krijgt ook 's ochtends en 's avonds bijna een halve bak wortels bij z'n biks.
Ik heb niet het idee dat hij meer biks moet want hij is flink voorwaarts met rijden..

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:34

mijn paard is ook aan de dunne kant nu voer ik haar mais-lijnzaad brokken bij van horsefood en ze wordt er wel dikker van .Ik voer d`r nu 2 kg basisbrok van horsefood 1,5 kg mais-lijnzaadbrok en 2 scheppen musli en veel hooi op een dag.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:03

Ik vind 2,5 plak hooi veels te weinig, hier krijgen de tinkers 6 plakken hooi op zijn minst per dag.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:33

Ik vind je hooi ook veel te weinig (als we uitgaan van een plak van een hooibaal en niet van een baal kuil/voordroog want die zijn vaak veel groter :+ ). Je kan het beste beginnen met meer hooi geven en kiezen voor een lichtere brok waar je meer van kan voeren of een brok met energie op basis van olie.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:06

Ik zou je hooi eens gaan wegen, want de ene plak is de andere niet. Wij geven in de wei ook niet tot amper hooi, gras vinden ze veel leuker :+. Maar, om haar dikker te krijgen kun je wel beginnen om meer hooi te gaan geven, misschien ook nog 1-2 plakken voor het slapen gaan?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:00

Nou, oke, nieuwe poging, net was ik klaar met typen was m'n tekst weg ;(

Mijn pony is jaren te dik geweest en heeft veel problemen gehad met hoefbevangenheid, maar werd daar ook veel te veel bij bijgevoerd. In januari is zij opnieuw enorm ziek geworden, en toen had de eigenaar er genoeg van, mocht haar gratis en voor niets doodziek meenemen als hij de kosten maar kwijt was.
Sindsdien is zij dus niet meer mijn verzorgpony maar mijn eigen pony. Ze is bij mij heel goed herstelt, medische problemen zijn nu grotendeels uit te sluiten.

We zijn verhuisd, ze is van 24/7 buiten naar 'snachts op stal en overdag kuddeverband paddock gegaan. Hier krijgt zij kwalitatief goed kuilgras, wortels en een handje draversbrok. Ze heeft 20/7 beschikking over kuilgras. De bodembedekking is vlas, kan dus geen strootjes knabbelen. Ze heeft een liksteen.

Inmiddels wordt zij dus wel te mager, haar ribben zijn te zien en ze heeft geen vet meer over. Ook weinig spiertjes. We zijn nu 1 maandje langzaam aan het opbouwen vanaf de grond, zo'n 4x in de week een half uur tot een uur.

Ik vind het erg moeilijk om te kiezen uit het grote aanbod, met wat ik haar het beste kan bijvoeren.
Het suiker en zetmeelgehalte mag niet te hoog liggen, hierdoor vallen maismeel en maisvlokken af, maar ook zemelen gaat niet werken. Bietenpulp vraag ik me nogsteeds van af wat er in zit, en ik lees regelmatig dat dat niet zonder risico's gegeven kan worden. Olieen en eiwitgehaltes geven geen problemen.

Kunnen jullie me nog iets aanraden? Ik heb eerst zitten kijken naar de marstall vito, maar ik denk dat daar te weinig in zit om ook nog aan te komen. In de krachtvoeren en mueslies van de bekende merken ben ik niet genoeg thuis om zelf de juiste te kiezen op dit moment :o

Ik hoop dat jullie nog wat goede tips hebben :j

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:48

@Myrthe, ik zou toch kiezen voor een Dodson en Horell voer omdat die verreweg de minste suikers bevatten. Tis alleen duur en moeilijk verkrijgbaar. Je kan het beste even met Rene vd Wielens bellen voor advies± http://www.rwdh.nl

Je zou tevens kunnen proberen om zonnebloemolie aan het voer toe te voegen, voorzichtig opbouwen. Ook wil lucerne wel helpen, zit veel eiwit in maar let op de scheve calcium-fosforverhouding.

Bietenpulp wordt mijn paard knijterheet van, ik ben er mee gestopt. Heb het idee dat er veel meer troep in zit als wat ze doen geloven.

Als je nog meer vragen hebt, PB box staat open. Heb al veel geprobeerd ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:13

ik zit te denken om toch ook luzerne bij te gaan voeren als extra. vanaf welke hoeveelheden heeft luzerne nut om wat bij te komen? (naast genoeg hooi) en vanaf welke hoeveelheden moet je iets doen aan die Ca/fosfor verhouding?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:18

Denk dat dat toch een beetje proberen is. Ik geef die van mij nu een paar flinke handen per voerbeurt en ga dat wat verder opvoeren. Handigst is om even de zoekfunctie te gebruiken, er is veel over luzerne/lucerne te vinden en ook over de calcium/fosforverhouding. Ik weet dat zo ook even niet meer uit mijn hoofd ;)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:36

ikenindi schreef:
ik zit te denken om toch ook luzerne bij te gaan voeren als extra. vanaf welke hoeveelheden heeft luzerne nut om wat bij te komen? (naast genoeg hooi) en vanaf welke hoeveelheden moet je iets doen aan die Ca/fosfor verhouding?

Mn warmbloed merrie krijgt er in de winter een hele emmer per dag van. Een normale voeremmer volledig gevuld met luzerne is in totaal 1,5kg. Hierbij moest ik nog niet naar de calcium/fosfor verhouding kijken zei de veearts. Je moet de verhouding pas gaan rechttrekken wanneer je erg grote hoeveelheden ervan voert. Maar vanaf welke hoeveelheden exact weet ik niet.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:02

Wil mijn paardje ook graag wat laten aan komen maar wat werkt er volgens jullie dan het allerbest? Ik heb al bietenpul gebruikt en ze staat elke dag op het land.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:12

Niisj schreef:
ikenindi schreef:

Mn warmbloed merrie krijgt er in de winter een hele emmer per dag van. Een normale voeremmer volledig gevuld met luzerne is in totaal 1,5kg. Hierbij moest ik nog niet naar de calcium/fosfor verhouding kijken zei de veearts. Je moet de verhouding pas gaan rechttrekken wanneer je erg grote hoeveelheden ervan voert. Maar vanaf welke hoeveelheden exact weet ik niet.

ik begreep van mij VA dat als je nog gewoon muesli/brok geeft deze verhouding heel lang in evenwicht blijven.