[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:16

@Maikaatje: super, wat een mooie haflinger is ze zo!
Hoe is het je gelukt? Veel gestapt en wat minder voer? Of op andere manier?
Bij Stan gaat het heel langzaam maar ook hij ziet er alweer strakker uit dan een week of 3 geleden. Maar ik moet iedereen op stal ook goed in de gaten houden, dan krijgt hij weer een appel van een voorbijganger, dan weer een plak brood, gek word ik daarvan Duivel

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:32

Die van ons is erg afgevallen, dr mag nog wel wat af maar we krijgen echt ontzettend veel complimentjes dat hij zo mooi is afgevallen!

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:43

Bij ons is een te dik en de andere mag wel wat meer aankomen Verward
& een stal is bij ons beetje kapot dus gaat die niet goed dicht,
maarja dan ontsnapt die weer en hele gang overhoop met allemaal brokken en hooi door elkaar.
en dan is die weer helemaal dik Bloos .
en dan is het ook wel weer zsielig als de een wel in weiland mag en die andere niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:22

xNicky01 schreef:
een stal is bij ons beetje kapot dus gaat die niet goed dicht,
maarja dan ontsnapt die weer en hele gang overhoop met allemaal brokken en hooi door elkaar.
en dan is die weer helemaal dik Bloos .

Is ook goed om een koliek van te krijgen Verdrietig
Kunnen ze niet met een touw of ketting die stal dan wel goed afsluiten?

Overigens van 1 dag flink schransen ziet je paard er wel even dik uit, maar dat wil niet zeggen dat hij dan gelijk te dik is. Hij heeft dan alleen zijn darmen goed gevuld met al dat hooi en die brokken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:05

Idd en het voer ergens bewaren waar hij er niet bij kan. Ik heb het in voertonnen, knappe pony als ze die los krijgen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:55

Maikaatje, het verschil is duidelijk te zien, super!

Dit is mijn merrie. Ze lijkt me iets afgevallen, maar gisteren aan de longe zag ik echt het vet op haar ribben alle kanten op drillen Bloos

Afbeelding

Ik vind het bij haar wel raar dat het voornamelijk op haar buik zit.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:51

leuk beestje Marloes Ja
bij river is het alleen haar nek en haar buik , de rest niet geen bubberkont zogezegd Haha!

ik ben blij dat onze paarden achter een boerderij staan, daar komt geen vreemde bij

nu ik er over nadenk, River is de laatste weken ook wat zwak in de achterhand, dat zou er dus ook mee te maken kunnen hebben?
ik ga komende week beginnen met magnesium, ik ben benieuwd en zal jullie op de hoogte houden Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:08

Nicky01: Als je paard ziek is omdat die te dik is, dat is pas zielig. Als je paard hoefbevangen is geworden omdat het absoluut niet lukt om af te vallen, dat is zielig.
Niet in de wei staan is niet zielig. Daar tegenover kunt je voldoende hooi zetten.
Wij zijn verantwoordelijk voor de gezondheid van onze dieren. Jij moet dus ook zorgen dat de sloten op de stal goed genoeg zijn om te zorgen dat de paarden niet kunnen ontsnappen.
Als je paard ligt te kreperen van de buikpijn omdat hij snachts ontsnapt is en teveel brok heeft gegeten: dat is zielig.

bibbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:37

Mijn Kwpn merrie is ruim 100 kilo afgevallen (op de weegschaal geconstateerd) Ze is vorrig jaar zwaar hoefbevangen geweest Huilen , en op "dieet" gegaan. Het is een enorme vreetzak dus moet het wel een beetje leuk blijven. De tijd die er overheen gegaan is is van mei 2007 tot december 2007. Ze woog 695 kilo in mei en in december was dat nog 586 kilo. Het enige wat we konden was op een "kaal" stuk land met een vriendje. Wel een aantal keer per dag hooi erbij. Totaal kreeg ze ongeveer een half pak oud overjarig goed hooi per dag Vork . Lopen of beweging geven mocht niet omdat anders het hoefbeen door de zool zou komen. Uiteindelijk met streng niets geven ook geen appel of peen of snoep, alleen een halve schep zemelen met biotine en een summerfitkoek. Het is mij ook gelukt en ben na 13 maanden weer kunnen starten met een superfit paard. Ze staat nu ongeveer een uur of 5 per dag op de wei, en krijgt nu met volle training ( molen en rijden of longeren) ongeveer 3/4 kilo graan en brok per dag(totaal) Vingers aflikken Als ze wat dikker wordt ( meten met het meetlint) iets terug in krachtvoer en dan kan je het goed in de hand houden. Blij dat het weer zo goed gaat en dat ik haar niet heb laten inslapen maar heb doorgezet. Zo zie je dat een paard met overgewicht en hoefbevangenheid niet opgegeven hoeft te worden.
Succes allemaal.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:07

MaaikeUshi schreef:
@Maikaatje: super, wat een mooie haflinger is ze zo!
Hoe is het je gelukt? Veel gestapt en wat minder voer? Of op andere manier?
Bij Stan gaat het heel langzaam maar ook hij ziet er alweer strakker uit dan een week of 3 geleden. Maar ik moet iedereen op stal ook goed in de gaten houden, dan krijgt hij weer een appel van een voorbijganger, dan weer een plak brood, gek word ik daarvan Duivel

Ik heb Maika ongever 2 weken ofzo(heel kort vind ik).Ik heb haar een ochtend/middag of avond deel licht er maar net aan, in de bak gezet. De bak is naast de weides dus ze stond niet helemaal alleen ofzo. Nog wel gezelschap om haar heen. En ik hou haar op kort gras. Meer heb ik niet gedaan. Behalve dan rijden enzo maar dat doe ik normaal al bijna elke dag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:11

Dit was Grietje 2 jaar terug
http://pic80.picturetrail.com/VOL947/39 ... 686550.jpg
http://pic80.picturetrail.com/VOL947/39 ... 508311.jpg
Zit ook wel veel haar bij, maar je ziet wel dat ze veel te vet is.

En vandaag:
http://album.zoom.nl/user/14219/images/ ... jw3Acp.jpg
[ITP] Shetje springen en verzorgen
Ze heeft nog wel een buikje en ze heeft een soort vetbult op haar bil, maar ze heeft geen sloot meer op haar rug, voor het eerst dat ik haar heb is haar manenkam zacht en ik kan zelfs haar ribben enigszins voelen. En ik wist niet eens dat ze een schoft had Bloos Smid zei het vorige week al, ze heeft er nog nooit zo goed uit gezien. Ze is gewoon haar hele leven te dik geweest Bloos

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:16

Geef jij ook magnesium? Want ik ben een beetje de kluts kwijt wie wel en wie niet..

Ik heb m'n zakje besteld maar heb het nog niet durven geven.. weet niet waarom eigenlijk.

Hoefsmid is hier net weg en zegt dat de mijne toch nog te dik staat...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:49

Nope, ik heb haar dat 2 weken gevoerd toen ze hoefbevangen was. Nu krijgt ze safe and sound met een pavo supplement erbij. Daar doet ze het goed op. Als je je gewoon aan de dosis houdt, kan het geen kwaad (mits geen leverproblemen), je kunt het toch 1 a 2 weken proberen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:27

Mits geen NIER problemen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:59

bij sommige pony's helpt een streng dieet dus wel Clown
summer 2 jaar geleden ( toen al een redelijk stuk afgevallen Bloos! )
Afbeelding

en summer nu Bloos!
hier een maandje drachtig Haha!
Afbeelding

ik heb voor river magnsium besteld, heb het alleen nog niet binnen
misschien vandaag, dan beginnen we er morgen mee Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:06

Ik voer zelf wel magnesium en ik merk het zeker aan Kawa's gewicht Ja
Die kreeg al zo weinig voer dat nog strenger dieet niet leuk meer was.
En meer aan het werk kan niet meer door zijn artrose

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:03

Isapaardje schreef:

Wel, dit heeft er deels mee te maken.. niet dat ik meteen denk dat er nierproblemen zijn, maar WAT als ze er toch zouden zijn en ik heb het niet gemerkt..??
Mijn pony drinkt heeeeeel weinig. Net zoals ik en ik heb al aan den lijve mogen ondervinden wat je daarvan krijgt..... Ziek

Wat een plaatje zeg, die pony. Je zou toch echt niet zeggen dat het om dezelfde pony gaat als erboven.
Er is dus nog hoop...............

Hoefsmid was gisteren op bezoek en vond de mijne toch nog te dik. Maar dat kan ook goed zijn, wegens het ontbreken van oud hooi, moest ze toch wat vaker op het gras..... ik weet het, niet goed..... maar ze begon ieniminie grassprietjes in de paddock op te eten en kreeg hierdoor teveel zand binnen naar m'n zin. Heb geen zin in NOG een probleem erbij....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:16

Isapaardje schreef:

Ja die bedoelde ik Bloos

@ Lieke_m: Als je het niet zeker weet dan kun je de dierenarts toch eerst een onderzoekje laten doen naar de nierfunctie?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:55

mijn zeer zinnige eter heeft vanavond voor het eerst magnesium gehad... ze likte de emmer schoon Bloos!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:52

Wat fijn Dana01!
De mijne blieft het niet hoor, alleen verstopt tussen de muesli eet ze het met lange tanden..

Je merrie ziet er goed uit hoor! Mooie type!

Lieke_M, balen dat je paard toch wat te dik is...
Het probleem van kiezen tussen gras of hooi is hier ook...De mijne verveelt zich ook zo erg in de paddock. Ik laat ze nu 2 keer per dag een uurtje naar buiten.

Alleen vervelend dat mijn jaarling wat schraal is en rusitg lang op de wei mag. Graag zelf, dan begeegt hij ook lekker. Dus dan moet mijn merrie op stal of op de paddock, maar dat vind ik altijd zo zielig Bloos
Maar ik doe het wel hoor, in haar eigen belang.

Bij mij is de druk er wel wat af, nu ik me heb afgemeld voor de keuring. Ik heb geen "deadline" meer dat ze moet afvallen zeg maar.
Ik ben nu een kleine maand bezig met de magnesium, maar ik zie nog geen duidelijk resultaat. Dus ik ga maandag toch maar de da bellen om bloed te komen prikken.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:49

dank je marloes, maar de shet hierboven is niet degene die zo af moet vallen hoor Haha! die is drachtig en mag dus geen magnesium

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:15

We hebben waarschijnlijk (is nog niet volledig rond) een weidemaatje gevonden en onrechtstreeks denk (hoop) ik dat dit ook op m'n pony haar gewicht een positief effect zal hebben.

Nu beweegt ze enkel als ik haar DOE bewegen Lachen.
En ik denk als er een maatje bijstaat, dat ze met elkaar zullen spelen en achter elkaar zullen aan rennen... dus beweging.

Vorig jaar stond er overigens een paard van m'n vriendin bij haar en heb ik totaal geen problemen gehad met haar gewicht en hoefbevangenheid.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:05

Mijn eerste zak magnesium is er bijna door heen. hij is al flink afgevallen. Wat zouden jullie doen nog even door gaan met magnesium voeren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:25

Zijn er ook mensen die appelazijn voeren, echt als afvalmiddel?
Ik lees namelijk wel vaker stukjes als dit:
http://www.tipsbijafvallen.nl/appelazijn.htm
Klinkt allemaal heel mooi natuurlijk. En ik weet dat paarden wel vaker appelazijn krijgen, en het dus geen kwaad kan.
Maar zou het ook echt helpen tegen overgewicht?
En kun je het ook tegelijkertijd met magnesium voeren?
En hoeveel zou je dan kunnen geven? Gewoon een klein scheutje ofzo? Ik wil het misschien wel eens proberen Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:29

watvoor een graaskorf is het beste?