Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:11

Voor belgie.
Aveve all in soup.
Bevalt mij prima als ondersteuner voor voller te blijven.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:14

Hij krijgt aveve sport zero, dus gelijkaardig. Slobber is geen optie, hij staat 24/7 op weide dus kan hem geen grote hoeveelheden apart voeren. Als ik dit op weide geef, eet zijn paardenvriendje de helft mee op. En ik kan niet elke dag 2u naast hem staanzodat hij dit alles eet. Vandaar mijn zoektocht naar een gecompreseerde optimale benutting van vitamines en mineralen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 20:22

Ik heb bij pony's veel succes met seniores priores slobber.
Een schep per dag kan echt al verschil maken.
Ik voerde twee behaarde pony's een halve schep, nou meer moest ook niet want ze werden echt snel dik van de seniores priores.
Zelf geef ik het nu voor zijn supplementen, klein bodempje van een voerschep omdat iets als fiberforce, luzerne of speedibeet niet lang goed ging.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:34

Ik voer mijn pony ook bij. Bijna een emmer vol met pulp, vitaminekorrel, olie, grasbrok en müsli. Ik zet hem apart als hij het eten krijgt zodat hij het alleen kan opeten. Ondertussen mest ik de wei en vul ik de waterbakken etc. Zo nu en dan even langs lopen om de pulp weer even los te maken omdat het gaat plakken aan de rand en hij dus niet vlot kan eten.
Zeker als je paard zo afvalt in de winter en 24/7 buitenstaat zou ik het toch bij voeren en dekens op doen.
Anders je paard apart zetten zodat het toch goed kan eten..

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:53

Hij heeft hele winter een dik winterdeken gehad en is niet geschoren. De bietenpulp heb ik tot nu toe 4x per week 2kg van gegeven maar daar krijgt hij enkel een dikke buik van.Even ter verduidelijking:
Vorig jaar. Zoals je kan zien, wisselt hij heel snel van gewicht en lichaam.
Afbeelding

En zo ziet hij er nu uit (februari 2017)
Afbeelding

Ik twijfel echt heel hard of 24/7 weide voor hem wel kan.. Ik baal hier gewoon zo hard van. Toen ik hem kocht als 4 jarige was hij zo mooi glimmend met babyvetjes. Maar ja dat was 20u stal en 2x 2kg 'traditioneel' krachtvoer.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:58

Is hij wel 100% gezond? Heb je zijn bloed al eens laten checken? (Ik vermoed dat je daar zelf al aan gedacht hebt.. Maar hier een merrie die net hetzelfde had. Bleek Vit E + selenium te kort te zijn. Hierdoor breken de spieren af en ziet het paard er al gauw schraal uit..)

Verder nog altijd fan van de Balancer van jepaardgezondenfit. Ik koop het bij dierenarts en osteo Sarah Torfs hier in België. Geloof wel dat er nog verdelers zijn binnen België. Hier doen mijn paarden er goed op. Verder wel flink wat hooi in slowfeeder en gaf het nu in combinatie met gehakselde luzerne. Maar ben nu op zoek naar luzerne pellets voor erbij.. Het gehakselde vind ik toch flink scherp.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:06

Mijn pony is net zo momenteel. Hij is goed ziek geweest en voor het eerst 24/7 buiten.

Een paar weken geleden zag hij er zo uit.
Afbeelding
Afbeelding

Ik voer op advies nu olie bij en grasbrok naast de pulp en vitaminekorrel met extra vitamine E er in.
Grasbrok voor de eiwit, olie voor de langzame energie.

Wat is een dikke deken?
Oh ja, en wanneer is je paard voor het laatst ontwormd en waar mee?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:14

Hij krijgt chevivit. Gezien ik meekte dat hij stijf was voor en narijden. Hij beweegt nu heel soepel. In principe begeweegt hij fijn maar gezien hij niet op gewicht is en ook geen spiermassa aanmaakt, blijven vorderingen klein.

Mijn vorige post miste wat info.
Hij kreeg tot vorige week, 5x per week:(laatste fotot is van 2 weken geleden)
* 1.5kg pulp
* 1kg luzerne
* 2kg krachtvoer zonder graan, lage s&z
* scheut olie
Hier eet hij 3/4 zelf en de rest geef ik op weide dus wordt gedeeld

Sinds deze week enkel krachtvoer en luzerne. Gezien ik geen verschil merkte en pulp (voorbereiden, meenemen, wachten tot het op is) mij verschrikkelijk veel energie kost naast 46u werken per week + paard.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:25

Dat begrijp ik crazy.. Het vergt veel tijd inderdaad en dat naast een drukke baan is dat niet echt prettig.

Krijgt je paard ook hooi bijgevoerd?
En hoeveel grams deken heeft hij op?
Is er geen mogelijkheid je paard apart te zetten door een stukje land af te zetten?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:37

@crazy: wat super vervelend. Ik ben me nu aan het verdiepen in Höveler reformin plus, een duits vitamine/min brokje die in waardes hoger lijkt dan Vitalbix (volgens mij is dat een van de vit/min met hoogste waardes). Maar ik heb het alleen even snel gescand. Misschien is hun lijn wat voor jullie? Ze hebben in elk geval nog veel meer. In Duitsland is overigens meer bekendheid dan hier.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:55

Nog nooit van gehoord. Klinkt inderdaad wel goed.
Kan je reformin+ alleen geven of in combinatie met een krachtvoer? Mijn duits is barslecht en helaas is een deel niet vertaald.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:05

Er is ook een Nederlandse site :) hoeveler.nl

Ik ben er nog niet helemaal in thuis, maar zoals ik t zie moet de reformin voldoende zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:23

Zijn er hier eigenlijk nog meer paarden die moeite hebben met het eten van de Je Paard Gezond en Fit balancer?
Als ik ze door [***]'s esparcette-pap geef krijgt hij een gedeeltelijke slokdarmverstopping doordat het aan zijn slokdarm plakt en als ik ze droog voer dan blijft hij nog minutenlang nakauwen alsof het achter/tussen zijn kiezen plakt. De tandarts is net nog geweest en zijn gebit is prima, maar het lijkt gewoon te plakkerig voor hem. Ik geloof wel dat de JPG&F balancer goed is voor paarden en zou het graag voeren, maar dan moet hij het wel wegkrijgen. Misschien dat de melasse die erin zit te plakkerig is voor [***]?
In de granulaat zit geen melasse, maar helaas wil JPG&F geen proefzakje sturen, ook niet toen ik vertelde over zijn ervaringen met de gewone balancer en om dan meteen weer X kilo's te bestellen om 1 of 2 keer te kijken of hij er geen slokdarmverklevingen van krijgt vind ik ook weer zoiets...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:30

Wat vervelend dat rio zo'n moeite heeft met dat eten.. Ik ben er niet bekend mee dus ik kan niets voor je betekenen.

Ik voer Hoveler reformin plus. Of het echt iets doet weet ik niet omdat mijn pony het nog niet aaneengesloten heeft gehad.
Ik ben nu aan de tweede emmer begonnen. Ik geef dit nu ook aan de paarden van de stalbaas. Paarden eten het goed, de Shetlander wat minder mar die is niet gewend iets gevoerd te krijgen naast hooi.
Reformin plus is een volwaardig vitaminekorrel, er hoeft niets bij gevoerd te worden voor aanvulling van vitamines en mineralen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:37

Er is slechts een deel van vertaald :) Dus heb een mailtje gestuurd voor advies.

Net met stalverantwoordelijke gepraat. Blijkbaar geven ze 0.5 snede van grote baal per paard. Want ja de gepensioneerde haflinger, B-pony en een ander paard staan op gewicht. |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:38

Ja, het is ontzettend balen. Ik zou het heel graag willen voeren want de shetten doen het er ook prima op en dus zou ik de granulaat graag een kans geven, maar wat granulaat uitproberen is om de een of andere reden compleet onmogelijk, zelfs niet tegen betaling. Heel gek.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:45

Hier geen probleem met voeren van JPGeF. Ze zijn er gek op hier.

Maak je de brokjes nat? Hier geen probleem met slokdarmverstopping oid. Ik voer het dus wel met wat luzerne. Ben dus nu op zoek naar iets gelijkaardigs ter opvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:52

[***] kreeg een slokdarmverstopping toen ik de JPG&F balancer brokjes door zijn geweekte esparcettepap roerde en zo aan hem gaf. De dierenarts kon vanaf de buitenkant voelen dat er stukjes aan de slokdarm kleefden en kon deze ook omlaag duwen. Het had echt kleefkracht, misschien door de melasse?

Toen ik ze gewoon droog voerde, bleef hij minutenlang herkauwen alsof het toen aan zijn wangen kleefde. De brokjes meeweken met de esparcette heb ik (nog) niet geprobeerd omdat ik dat toch een beetje griezelig vind en ik me afvraag of de vitamines/aminozuren in de balancer niet aangetast worden als ik ze 12 uur laat weken in de esparcette.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:02

Zijn het echt gewoon brokjes dan?
Die zouden dan toch vrij vlot uiteen moeten vallen als je ze wat korter mee laat weken? -
Misschien dat proberen, thuis even kijken hoe dat gaat in wat water?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:06

Het zijn kleine brokjes. Grappig genoeg hebben ze trouwens 2 verschillende kleuren, in elk geval in mijn emmer. Eerst zelf een papje maken van de balancer brokjes en dat er dan doorheen doen is inderdaad misschien ook nog een optie, alleen wel weer extra gedoe, en dan vind ik het een nog net iets veiliger idee om dat papje van het granulaat te maken, want blijkbaar zit er iets in de balancer wat voor [***] teveel kleeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:47

Hier hebben de brokjes gewoon allemaal dezelfde kleur naar mijn weten.. (bij die vitamine brokjes van Pavo waren ze bij mij ook in 2 kleuren overigens) Denk wel niet dat het de bedoeling is om de brokjesversie als pap te voeren. Dan ben je idd beter af met de granulaat. Wat je wel eens zou kunnen testen is een beetje brokjes vermalen tot poeder (als je dat kan uiteraard). In principe moet dat niet veel verschillen met de granulaat, buiten dan dat beetje melasse dat er in is toegevoegd.

Maar echt, ik geef het hier aan 4 paarden van alle leeftijden. Geen enkel probleem. Terwijl mijn merrie ook flink stofzuigt en zich wel eens durft verslikken. Nu nooit meer gehad. Vind het echt gek dat je die ervaring hebt gehad.. Zeker als je het gewoon droog voert zou ik geen problemen verwachten. Mijn Shet ruintje is op leeftijd en heeft wel wat moeite met kauwen, (moet dringend nog eens naar de tandarts) maar ook hij heb ik nooit zien hoesten ofzo.

Het zou de melasse kunnen zijn, maar echt, ik betwijfel het. Er zit zo bitter weinig in.. Tenzij je echt een over sensitief paard hebt :=

- Ohja en ik gooi ook gewoon mijn supplementen erdoor. Waaronder Equiflexion van de PD (dus vloeibaar) en nog Probiotica in poedervorm. No problem hier..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 23:51

Ik heb toen ook gemaild voor proefzakjes van je paard gezond en fit, maar dat bleek onmogelijk.
Nou helaas pindakaas, jammer voor het bedrijf maar dan val je uit principe al af omdat ik dat een flink gebrek aan service vind.
Daarom geef ik nu vitalbix, gemengd met zijn metazoa gaat dat super.
Een van de twee los was het niet, maar 50/50 gaat erg goed.
Hij krijgt 75 gram metazoa en 75 gram vitalbix over twee voerbeurten.

Beviel dat vloeibare spul niet voor rio?
Liquihorse?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:55

Is het geen optie om een verdeler ofzo van JPGeF te contacteren? Spijtig dat ik de granulaat niet heb, anders wou ik wel een zakje naar jullie opsturen voor de prijs van de verzendkosten ;)

Heb er ook nog achter gevraagd, maar was niet op stock. Uiteindelijk ook wel blij met brokjesversie, lekker gemakkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:07

Jackytje schreef:
Hier hebben de brokjes gewoon allemaal dezelfde kleur naar mijn weten.. (bij die vitamine brokjes van Pavo waren ze bij mij ook in 2 kleuren overigens) Denk wel niet dat het de bedoeling is om de brokjesversie als pap te voeren. Dan ben je idd beter af met de granulaat. Wat je wel eens zou kunnen testen is een beetje brokjes vermalen tot poeder (als je dat kan uiteraard). In principe moet dat niet veel verschillen met de granulaat, buiten dan dat beetje melasse dat er in is toegevoegd.

Maar echt, ik geef het hier aan 4 paarden van alle leeftijden. Geen enkel probleem. Terwijl mijn merrie ook flink stofzuigt en zich wel eens durft verslikken. Nu nooit meer gehad. Vind het echt gek dat je die ervaring hebt gehad.. Zeker als je het gewoon droog voert zou ik geen problemen verwachten. Mijn Shet ruintje is op leeftijd en heeft wel wat moeite met kauwen, (moet dringend nog eens naar de tandarts) maar ook hij heb ik nooit zien hoesten ofzo.

Het zou de melasse kunnen zijn, maar echt, ik betwijfel het. Er zit zo bitter weinig in.. Tenzij je echt een over sensitief paard hebt :=

Ik vind het ook heel gek. [***] kreeg al twee maanden zijn esparcettepap met supplementen erdoorheen en soms zelfs ook droge luzernebrok/Seniores Priores erdoorheen en heeft daar nooit problemen mee gehad. Toen gooide ik er de 200gr JPG&F doorheen en dat kleefde door de combi met die natte brij blijkbaar aan de slokdarm vast. Het was ook niet alsof hij schrokte; juist die dag voerde ik hem zijn voer een handje tegelijk in zijn voerbak om zijn voernijd te verminderen. Dat ging heel ontspannen (had dat zo ook al vaker getraind), maar toch ging het fout.
Als ik hem de JPG&F droog voer dan moet hij zoals ik schreef minutenlang nakauwen tot alles uit zijn mond verdwenen is en trekt dan ook hele rare bekken, alsof hij het echt van zijn wang/gehemelte probeert te schrapen. Alsof het voor hem gewoon teveel plakt?

Heel gek, want hij heeft verder geen enkel probleem met melasse in andere gras/granenbrok. Ik snap het ook niet, maar zowel droog als nat laat hij zien dat hij het moeilijk wegkrijgt, terwijl hij verder alles zonder problemen nat of droog daarbinnen harkt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:05

Heb ook nog niemand anders gehoord die dit probleem had met de JPGeF brokjes.. Misschien heel dom wat ik nu ga zeggen; maar misschien heb je een slechte zak? := Of heb je al meerdere zakken gegeven?